selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Carl Nyqvist wrote:
Hur kan de inläggen hindra er att fortsätta er debatt mellan varandra?
Givetvis hindrar det inte fortsatt debatt och diskussion. Men den sker inte på Selleri, vilket är tråkigt. Diskussionerna hamnar på e-postlistor eller på forum som styr den nischade inriktningen hårdare. Det blir mer meningsfullt att skriva längre inlägg och utbyta erfarenheter i en miljö som inte omringas av diskussioner som egentligen borde vara off-topic.

Jag har personligen inget emot roliga inlägg om mopeder och annat. Det är mycket värre med inlägg i stil med att iPhone 4 har kvaliteter mot en Akurate DS.

/ j


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Givetvis hindrar det inte fortsatt debatt och diskussion. Men den sker inte på Selleri...
Och var skulle denna diskussion ske?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Jag har haft Linn i 25 år..
Jag har haft Linn-utrustning sedan början på 80-talet. Jag är dessutom nära vän till den person som startade Tonläget i Göteborg. På vilket sätt gör det mig mer, eller mindre, kvalificerad att bedöma ljudanläggningar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Jag har personligen inget emot roliga inlägg om mopeder och annat. Det är mycket värre med inlägg i stil med att iPhone 4 har kvaliteter mot en Akurate DS.
Ja, visst vore det hemskt om en i sammanhanget billig pryl från en "dussintillverkare" kunde mäta sig mot en LINNPRODUKT :!:
Speciellt om man man dessutom inte har lyssnat på iFånen... Eller har du? Varför inte i så fall redovisa lyssningsintrycken? DET kan ju vara en hjälp till oss andra, vi som inte sysslar med mopeder... Eller inte äger ett äpple...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Speciellt om man man dessutom inte har lyssnat på iFånen... Eller har du? Varför inte i så fall redovisa lyssningsintrycken?
Men för fan Bill, nu får du ge dig!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
jajo wrote:
Givetvis hindrar det inte fortsatt debatt och diskussion. Men den sker inte på Selleri...
Och var skulle denna diskussion ske?

/ B
Har du inte hört talas om Sveriges okulta och hemliga Linnsällskap "Vox Modum Servare" så beror det på att du inte är en värdig medlem! :)

Den sker naturligtvis på de ställen som Jajo nämnde! Läs gärna vad Jajo skriver, det är ofta intressant! Selleris status på senare tid gör att om någons nya tester och upptäckter renderar i ny (för prestandan viktig) kunskap så kommer den inte Linnsverige till godo. Den hamnar i ett mail mellan bekanta istället för på forumet. Vem gagnas av det? I bästa fall hamnar den på Lejonklous forum så att de engelskspråkiga kan ta del av den. Jag har ett gott utbyte på ett vänskapligt plan med andra Linnägare som använder sig av tunedem. Är det så alla Sellerister vill ha det så är det naturligtvis så det ska förbli. Men vem bestämmer det i så fall? Jag bestämmer det inte, men jag försöker påverka Selleri i annan riktning, för jag vill inte ha det så.
Bill50x wrote:
Linnofil wrote:
Jag har haft Linn i 25 år..
Jag har haft Linn-utrustning sedan början på 80-talet. Jag är dessutom nära vän till den person som startade Tonläget i Göteborg. På vilket sätt gör det mig mer, eller mindre, kvalificerad att bedöma ljudanläggningar?

/ B
Snyggt klippt citat! Du glömde några ord som stog framför... Svaret: Varken eller! Min erfarenhet av livet är att personlig och professionell utveckling inte alltid handlar om vad man har varit med om och upplevt, utan om vad man lär sig av det och vad man gör med den kunskapen. Din nära vän har väl inte på något sätt utmärkt sig med sin kunskap i Sveriges Linn/Tunedem kretsar? Så jag vet inte hur mycket stöd du har där. Min ringa erfarenhet av din trevliga och intressanta vän är väl snarast att han inte hade så bra koll på vad Linn egentligen handlade om. Om det är dit du vänder dig för att få goda råd så tror jag således att han snarast villar bort dig från att få så bra musikåtergivning som möjligt. Det är bättre att lyssna på råd från väl valda Sellerister. Men det avgör du helt själv förstås.

Om vi ska komma till kritan så är det (för mig) vilken metod man använder sig av som avgör hur kvalificerad man är. Det är det som är nyckeln. Inte vad man äger eller vem man känner. Har du 1 års Linnerfarenhet, en Sneaky DS och testar med tunedem så kan du bidra mycket mer till Linnsverige om vilken HDD/SSD som är bäst än om du har en KDS, ägt Linn i 30 år och lyssnar efter vilket alternativ som ger smäll i basen på låt X eller har snyggast symballjud på låt Y.

Du vill gärna ha debatten Bill, den går du igång på. Men många av oss andra vill bara ha svaren på vad som blir bäst, det går vi igång på. Vi kan tillämpa svaren på vår anläggning och våra inversteringsplaner. För oss känns det enklast.

Bill, tips: LÄS vad Jajo har skrivit. han HAR testat iPhone, det har jag med. Vi vet vad den går för.
Jag har flera gånger hyllat andra billiga produkter än Linn, för att de är bra på tunedem. Det är ju det forumet handlar om/ska handla om.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Har du inte hört talas om Sveriges okulta och hemliga Linnsällskap "Vox Modum Servare" så beror det på att du inte är en värdig medlem! :)
Jag säger som Marx/Woody Allen kunde ha sagt:
Ett sällskap som accepterar mig som medlem vill jag inte vara med i.
Linnofil wrote:
Läs gärna vad Jajo skriver, det är ofta intressant!
Ja, precis som de flesta inlägg här faktiskt är!
Linnofil wrote:
Selleris status på senare tid gör att om någons nya tester och upptäckter renderar i ny (för prestandan viktig) kunskap så kommer den inte Linnsverige till godo. Den hamnar i ett mail mellan bekanta istället för på forumet. Vem gagnas av det?
Inte jag. Men det är inte mitt fel att vissa väljer att publicera sina kunskaper någon annanstans. Vad är du rädd för, att få mothugg? Står du inte för dina åsikter, står du inte för de kunskaper du tillgodogjort dig? Om inte, varför ska jag bry mig?
Bill50x wrote:
Linnofil wrote:
Jag har haft Linn i 25 år..
Jag har haft Linn-utrustning sedan början på 80-talet. Jag är dessutom nära vän till den person som startade Tonläget i Göteborg. På vilket sätt gör det mig mer, eller mindre, kvalificerad att bedöma ljudanläggningar?
Linnofil wrote:
Snyggt klippt citat! Du glömde några ord som stog framför... Svaret: Varken eller! Min erfarenhet av livet är att personlig och professionell utveckling inte alltid handlar om vad man har varit med om och upplevt, utan om vad man lär sig av det och vad man gör med den kunskapen. Din nära vän har väl inte på något sätt utmärkt sig med sin kunskap i Sveriges Linn/Tunedem kretsar?
Jag menade inte att hänga ut någon person. Vad jag menade var bara att jag inte blir mer, eller mindre, kvalificerad att tycka något bara för att jag har "rätt" bakgrund. Men nog har väl Anders Simonsson på Tonläget rätt bra cred för det han gör? Nu är inte han den nära vännen jag hänvisar till utan den kompanjon han startade Tonläget med. Av olika skäl valde denna kille att hoppa av det hela, men jag var redan från början involverad i företagsstarten, tillfrågad om jag önskade delta i verksamheten.

Nu är ju detta totalt ointressant när det gäller min inställning till Linn, tunedem och annat vi diskuterar här. Vad som är intressant är däremot huruvida de tongivande här accepterar diskussioner och kunskaper/erfarenheter som inte är i samklang med egna erfarenheter. Kort sagt, hur högt i taket är det?

/ B

PS Lite dålig citering, är inte riktigt hemma på hur man gör. Sorry!

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Obegripligt detta svammel om att jajo inte skulle ha testat iPhone VS ADS. Han har ju sagt att han gjort det?!?

Nåja, bortsett från detta: otroligt trist om de personer som blir kvar på forumet och som hörs mest är sådana som antingen inte genomför praktiska tester eller personer som gör det men där det ständigt finns oklarheter kring testförutsättningar och systematik och man ständigt kommer fram till resultat som är på tvärs med upparbetad best practice (och där man inte ifrågasätter de egna resultaten...) - samtidigt som då personer som har lång och omfattande praktisk erfarenhet av systematiska, jämförande tunedem baserade tester tröttnar och försvinner från forumet... :cry:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 18:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
jajo wrote:
Carl Nyqvist wrote:
Hur kan de inläggen hindra er att fortsätta er debatt mellan varandra?
Givetvis hindrar det inte fortsatt debatt och diskussion. Men den sker inte på Selleri, vilket är tråkigt. Diskussionerna hamnar på e-postlistor eller på forum som styr den nischade inriktningen hårdare. Det blir mer meningsfullt att skriva längre inlägg och utbyta erfarenheter i en miljö som inte omringas av diskussioner som egentligen borde vara off-topic.

Jag har personligen inget emot roliga inlägg om mopeder och annat. Det är mycket värre med inlägg i stil med att iPhone 4 har kvaliteter mot en Akurate DS.

/ j
Jag tycker Haraldurs inlägg är både intressanta och extremt välskrivna, och underhållande.
Långt, långt trevligare än att läsa dessa dumheter som kommit fram i denna tråd.

Att ta till personangrepp är, som någon redan skrivit, extremt lågt och det går inte att sjunka lägre än så på ett forum tycker jag.

Hur pass moderna linngrejor måste man sitta med för att accepteras i detta forum ?
Är all äldre hifi, typ Keltik helt värdelös att äga och därför medför att ägaren inte får uttala sig överhuvudtaget ?

Jag känner många som fortfarande sätter Keltik som nummer ett på sin högtalarelista, även om man betraktar det hela ur ett tune- perspektiv.

Accepteras det överhuvudtaget att forummedlemmar kanske har ett par andra högtalare än av Linns konstruktion ? Är det så farligt ? Inte ens ur ett source first perspektiv är det
speciellt graverande, eftersom högtalarna är slavarna i hela systemet och har den minsta betydelsen.

Varför finns det ingen kritisk debatt om de ( negativa, helt beroende på kostnad ) besparingar som skett i de nyare högtalarna från Linn, jämfört med Keltikeran ?

Jag talar om datorkontakter vid delningsfiltren, där det förr var, utan undantag och även i de lägsta prisklasserna direktlött med grova kablar. Vart tog stabiliteten i elementmonteringen vägen ? Försvann den vid Linns kris i slutet av 90- talet ?
Vad hände med single speaker demonstration då helt plötsligt det blev accepterat att ha en hel skog med högtalare i rummet, pga Linns satsning på hemmabio ?

Vad tror ni Göran Rudling tycker om detta ? Varför slutade han ? Varför blev Linngrejorna ohemult dyra, så att endast rika hade råd att köpa dem ?

En positiv sak som hänt i slutet är återgången till satsningen på ren 2- kanal, satsningen på isobarikpatentet igen och nätverkspelarna.

Nu återstår det kanske " back to basics" igen- att kanske göra som naim, ha litet instegsgrejor också så att vanligt folk kan vara med och leka prismässigt.

Och framförallt sluta med " snobberiuttalanden " om att " du fattar inte tunedem" eller " du vill bara diskutera mopeder" eller " lägg av, för fan "

Dylika inlägg vittnar om ett extremt lågt ordförråd och kräver litet självransakan om att man kanske är frustrerad på andra saker ( Linns nuvarande för höga prisinriktning) än att en kille som Haraldur eller Bill 50x ska få schavottera pga att de ifrågasätter det som ibland kan ifrågasättas.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Rutger wrote:
Och framförallt sluta med " snobberiuttalanden " om att " du fattar inte tunedem" eller " du vill bara diskutera mopeder" eller " lägg av, för fan "
Tune Method är en färdighet som man antingen behöver lära sig eller kan spontant. Själv behövde jag många demonstrationer innan poletten trillade ner.

Huruvida man behärskar metoden eller inte är viktigt, för det avgör betydelsen, innebörden av alla erfarenheter man delar med sig av här inne. Det handlar inte om snobberi utan om vi tar utbytet av information på allvar eller inte. Om man känner att man inte förstår sig på Tune Method så tycker jag att man ska säga det. Själv kan jag inte dyka, jag har inte MC-kort och jag är riktigt usel på snowboard, men tycker att det är kul. Jag demonstrerar regelbundet Tune Method, för det brukar vara betydligt lättare att greppa det när någon visar hur man gör. Jag har flera gånger erbjudit Bill att vara med, men har aldrig fått något svar.

Vad gäller "lägg av, för fan", så är det ingen som skrivit så i den här tråden. Kanske syftar du på mig, när jag ovan skrev "Men för fan Bill, nu får du ge dig!". Om du läser tråden från början så förstår du troligen varför jag skrev så. Sammanfattat var det så här:

1. Jajo berättar att han jämfört Ipone och annan telefon mot ADS och vad utfallet blev.
2. Bill citerar Jajo och skriver: "Vi har väl alla rätt till våra åsikter. Precis som jag respekterar dina åsikter om vilken mobil som låter bättre."
3. Jajo säger att man borde inte behöva ifrågasätta triviala saker som huruvida Iphone är en tillräcklig musikförmedlare.
4. Bill skriver "Nä, det vore väl synd om man behövde ompröva sina sanningar. Har du lyssnat på en iFån4? Har du några egna åsikter? Varför inte delge dessa istället för att spy galla över dem som gör så?"
5. Jajo skriver att han just skrev vad han tycker om Iphone, några inlägg bak.
6. Bill säger att han kan inte hitta nånting om Iphone
7. Jag skriver till Bill: Du har ju redan citerat Jajos inlägg om Iphohne - och svarat på det!
8. Jajo upprepar sin recension av Iphone, nu mer detaljerat.
9. Bill skriver "Tack. Nu vet jag vad din erfarenhet av iPhone4 är."
10. Jajo skriver att han inte har nåt emot diskussioner om moppar. Det är värre med inlägg som påstår att Iphone har kvaliteter som en ADS saknar.
11. Bill skriver: Ja, visst vore det hemskt om en i sammanhanget billig pryl från en "dussintillverkare" kunde mäta sig mot en LINNPRODUKT :!:
Speciellt om man man dessutom inte har lyssnat på iFånen... Eller har du? Varför inte i så fall redovisa lyssningsintrycken?

Det är efter detta jag säger ifrån med svordom. Det här ständiga, troll-liknande, ifrågasättandet för ifrågasättandets skull, utan att ens på det tredje varvet(!) notera vem motparten är och vad han skriver, det är beklämmande.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag har flera gånger erbjudit Bill att vara med, men har aldrig fått något svar.

5. Jajo skriver att han just skrev vad han tycker om Iphone, några inlägg bak.
6. Bill säger att han kan inte hitta nånting om Iphone
Sorry, jag har missad denna din inbjudan. Hänger med så fort tillfälle ges!

5. & 6. Behöver be om ursäkt även för detta. Jag har missat att Jajo berättat om sin upplevelse av iPhone.

Jag har ingen egen åsikt om iFån och dennas kapacitet som musikförmedlare. Min sambo har en sådan, själv har jag en Samsung Galaxy. Lyssnar man via hörlursutgångarna på dessa så låter de riktigt kass. Digitalt ut till en DAC har jag ingen aning eftersom jag inte provat.

Som jag skrev tidigare, jag uppskattar ett öppet debattklimat och jag uppskattar att allas erfarenheter accepteras. Om man sedan håller med, har frågor om dessa upplevelser, ifrågasätter dem - det har ingen betydelse. När vi börjar leka musslor och inte accepterar att lyssna på avvikande åsikter, då blir det trist.

Jag vet att jag ofta ses som en "motvalls kärring", någon som gärna debatterar bara för sakens skull. Jag tar det, jag är säker på mina egna åsikter. Jag är fullt medveten om när jag smyger omkring i kvicksanden och när jag har fast mark under fötterna. Samtidigt tar jag inte en utsaga för sanning, jag ifrågasätter gärna som ni kanske märkt :-) Och efter att ha lyssnat runt på massor av anläggningar under åren, däribland ett antal Linn-anläggningar, tycker jag mig åtminstone ha någorlunda fast mark att stå på. Jag har dock ingen prestige i detta, jag har inget att försvara. Jag vill bara ha bättre ljud/musikåtergivning. Detta är en anledning till att jag hänger här på Selleri, därför att här fokuseras det mer på musik än på ljudet. Kalla det för tunedem om ni vill, för mig handlar det om musik.

Lejonet, jag är gärna med i något sammanhang där du tycker tunedem kan demonstreras på ett adekvat sätt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på att många här på forumet som utger sig för att följa Tunedem slavisk själv behärskar tekniken nog bra, men man får ju mera creed om man låssas att man kan, för egen del så jag inget Tunedem proffs visst greppar jag en hel del men tar alltid hjälp eftersom jag inte får till det lika bra. Som t.e.x Anders Kantola.

Jag har skrivit det tidigare att många tror att Tunedem handlar om att få fram en melodislinga så tydligt som möjligt, men man glömmer pulsen i musiken villket har ett betydligt större värde för stampatakten känslan

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Fri Aug 26, 2011 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jag är förmodligen en av de som kan närma mig personangrepp i frustrationen över allt skitsnack.
Det finns absolut inget motsatsförhållande mellan tune dem och pulsen i musiken, snarare totalt tvärt om. Pekka, jag tror mig förstå vad du är ute efter efter att vi träffats och jag tror att du blandar ihop begreppen lite. När musik är kul och man blir berörd så är det bra. När ALL musik upplevs som engagerande är det riktigt bra. Detta oavsett vad man egentligen tycker om artisten. Jag tycker riktigt illa om Håkan Hellström, på en bra anläggning tycker jag mer illa om honom.

Vi strävar efter en diskussion där vi hjälps åt att optimera våra anläggningar, låt oss fortsätta med det.

Bill50x, av dina mer än tre tusen inlägg finns inte ett enda som jag tycker för diskussionen framåt. Du tycker ingenting utan försöker vara nån sorts moderator och frågeställare utan att ha en aning om vad vi andra har för bedömningsgrund. Det kan låta elakt men innan du bevisat motsatsen så står jag för det. Kontraproduktiva inlägg in absurdum gör att jag tröttnar. Jag har inga problem att lämna detta forum även om jag tycker det är tråkigt men jag vädjar till dig att tänka efter innan du nästa gång ifrågasätter något för sakens skull.

/Erik


Top
   
 Post subject: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nu vet jag inte om du missförtod det jag skrev Erik men för mig är bra Tunedem just precis när pulsen kommer fram, då spelar det mindre roll om man inte hör varje melodislinga på varje instrument , OBS det finns ingen motsättning mellan puls och tydlighet, men förlorad puls i musiken är lika med sämre Tunedem, ett strålande ex på detta är Espek vs Keltik

Espek spelar tydligare, men med sämre puls vilket gör den sämre i Tunedem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
det är inte mitt fel att vissa väljer att publicera sina kunskaper någon annanstans. Vad är du rädd för, att få mothugg? Står du inte för dina åsikter, står du inte för de kunskaper du tillgodogjort dig? Om inte, varför ska jag bry mig?.
Ta lite ansvar nu Bill! Inte ditt fel? Naturligtvis inte bara ditt fel, men det finns många som retar ihjäl sig på dina "sätt fart på debatten", "kasta in en pinne i glöden, se om det tar fyr" typ av inlägg. Det måste du veta! Du kommer sällan (aldrig enligt Erik) med ny kunskap som läsarna kan omsätta i bättre prestanda i sina anläggningar, det säger du t.o.m. själv. När nån annan gör det går du oftast emot, synbarligen utan andra själ än att skapa debatt. Förstår du inte att det kan leda till att folk tröttnar på att posta? Du får ju flera besked i klartext!? Det har inget med rädsla eller oförmåga att stå för vad man tycker att göra. Det har med lust och begränsad tid att göra. Jag begriper i alla fall att mina inlägg får andra att tappa lusten och bli barnsligt griniga, jag får också klara besked.

Men jag tror egentligen inte att du är ovetande. Du vet mycket väl vad du gör. Det är bara ännu ett sätt för dig att röra om i grytan, att sätta fart på debatten och kanske viktigast av allt, att få vara "The Puppetmaster", som får alla att dansa. Jag gick i alla fall på det denna gång...
Bill50x wrote:
Jag är dessutom nära vän till den person som startade Tonläget i Göteborg.
Linnofil wrote:
Din nära vän har väl inte på något sätt utmärkt sig med sin kunskap i Sveriges Linn/Tunedem kretsar?
Bill50x wrote:
Men nog har väl Anders Simonsson på Tonläget rätt bra cred för det han gör?
Ehh... :shock: Du kan väl inte på allvar tro att jag menade A.S. när jag sa att jag hade ringa erfarenhet av personen, när jag sa att han inte hade så bra koll på Linn? A.S. är ju min lokala handlare! Det är naturligtvis din personliga vän jag talar om! Är det bara ännu ett av dina Puppetmaster trick?
Bill50x wrote:
Vad som är intressant är däremot huruvida de tongivande här accepterar diskussioner och kunskaper/erfarenheter som inte är i samklang med egna erfarenheter. Kort sagt, hur högt i taket är det?
Det handlar inte om Högt i tak för min del. Det går att komma in på forumet med noll Linnkunskap och börja fråga. De flesta ställer upp på det och svarar gärna. Det handlar om attityd och gensvar. Gå in på ett champangeforum där experterna debatterar årgångar och säg att ni är alla blåsta, ni har gått på Champangemyten. Mitt lådvin för 180 kr/lådan blir minst lika bra efter en runda i min SodaStream. Vad tror du gensvaret blir, vad tror du blir den allmänna åsikten om du i det läget skulle gå in och babbla om att vi måste ha högt i tak? Tänk!
Rutger wrote:
Jag tycker Haraldurs inlägg är både intressanta och extremt välskrivna, och underhållande.
Långt, långt trevligare än att läsa dessa dumheter som kommit fram i denna tråd.
Det är ju jättebra, för dig. Men eftersom det lett till att forumet urvattnats på tunedem folket så kanske du inte är i majoritet? Är du det så är det naturligtvis vi som är trogna tunedem som ska fortsätta hålla oss borta från forumet. Svårare än så är det ju inte. 
Rutger wrote:
Att ta till personangrepp är, som någon redan skrivit, extremt lågt och det går inte att sjunka lägre än så på ett forum tycker jag.
Ja, det har väl inte precis varit lätt att behöva ta till storsläggan. Jag har redan beklagat att det var nödvändigt. Det gjordes inte precis som ett första steg, utan som en sista utväg för att rädda ettt sjunkamde skepp. Detta efter att alla andra mjukare försök till lösningar misslyckats. Dessutom har jag försökt förklara att det är mer ett angrepp på metodiken och svadan än på person.
Rutger wrote:
Hur pass moderna linngrejor måste man sitta med för att accepteras i detta forum ?
Är all äldre hifi, typ Keltik helt värdelös att äga och därför medför att ägaren inte får uttala sig överhuvudtaget ?
Återigen, lyssna på vad vi säger. Det beror inte på vad man har, det beror på hur man testar, vad man kommer fram till med vilken attityd. Jag känner folk med Keltik, det inget fel på dem. De flesta av oss som varit med ett tag har väldigt varma och nostalgiska känslor för de gamla grejerna. Har det inte framgått så har vi misslyckats med vår kommunikation. Men de gamla Linngrejerna är sällan bättre än de nya. Så enkelt är det med ett märke som går framåt. Komri, silverkablar och Kremlin är väl några undantag, vad finns det mer? 
Rutger wrote:
Jag känner många som fortfarande sätter Keltik som nummer ett på sin högtalarelista, även om man betraktar det hela ur ett tune- perspektiv.
Naturligtvis kan det vara så. Keltik var länge den bästa högtalare jag kände till och hade hört. Men skillnaden är att jag nu har hört den nya generationens Linnhögtalare. Keltik har ingen chans i musikförmedling jämfört med 2k/3k högtalarna. Men visst har de (rätt installerade) skön bas. Produkter som designats för att vara på topp har alltid en viss charm, det gäller även Isobarikhögtalarna, Ittok och CD12 t.ex.
Rutger wrote:
Accepteras det överhuvudtaget att forummedlemmar kanske har ett par andra högtalare än av Linns konstruktion ? Är det så farligt ? Inte ens ur ett source first perspektiv är det 
speciellt graverande, eftersom högtalarna är slavarna i hela systemet och har den minsta betydelsen.
Självklart accepteras det. Där är ju det perfekta stället att kompromissa. Jag har själv jättebra icke Linnhögtalare som jag lyssnar på varje dag, dessutom ett annat par icke Linn högtalare som jag lyssnar på nån gång i veckan. Men ett par Unik är bättre än båda de paren, det vet jag också. 
Rutger wrote:
Varför finns det ingen kritisk debatt om de ( negativa, helt beroende på kostnad ) besparingar som skett i de nyare högtalarna från Linn, jämfört med Keltikeran ?

Jag talar om datorkontakter vid delningsfiltren, där det förr var, utan undantag och även i de lägsta prisklasserna direktlött med grova kablar.
Det har debatterats, men bristen på upprördhet är nog främst för att det trots kompromisserna funkar bättre än de gamla högtalarna. Tror det var förra veckan det diskuterades direktlödningar och bättre högtalarkablar i den nya generationens högtalare. Men visst ja, det var på det forum som håller sig till tunedem, Lejonklous. 

Rutger wrote:
Varför blev Linngrejorna ohemult dyra, så att endast rika hade råd att köpa dem ?
Det var otroligt mycket debatt om det förr, när det gällde. Alla var sura och jag med. Jag är en typisk budget Linnie som var bekymrad för återväxten. Men nu gäller det ju inte längre, med Majikserien, Sneaky mm. Bristen på försteg i Majikserien har nämnts flera gånger m.m. Men Majik DSI täppte igen den luckan rätt bra. Ett superbra system som slår allt från alla andra märken för dryga 30'. Snacka om att leverera skådespel till folket för brödpengar. 
Rutger wrote:
En positiv sak som hänt i slutet är återgången till satsningen på ren 2- kanal, satsningen på isobarikpatentet igen och nätverkspelarna.
Ja, med undantag för Isobarikhögtalarna som inte alls uppfyller förväntningarna. 
Rutger wrote:
Nu återstår det kanske " back to basics" igen- att kanske göra som naim, ha litet instegsgrejor också så att vanligt folk kan vara med och leka prismässigt.
Så att lansera ett system för under 13 tusen (ex. högt.) som är bättre än tidigare produkt för 180' gör inte att vanligt folk kan hänga med? Nu är det ju billigt att plocka ihop ett toppensystem relativt hur det var förr. Men högstanivån har höjts och att hålla sig på topp går inte längre för en vanlig student. Men ska Linn bara sälja Majik och Sneaky grejer för att alla inte har råd med toppgrejer? Jag visste inte ens att Naim gav mer för pengarna i instegssortimentet. Vad kostar deras billigaste system (ex. högt.) med nätverksspelare?
Rutger wrote:
Och framförallt sluta med " snobberiuttalanden " om att " du fattar inte tunedem" eller " du vill bara diskutera mopeder" eller " lägg av, för fan "

Dylika inlägg vittnar om ett extremt lågt ordförråd och kräver litet självransakan
Mitt ordförråd kan säkerligen förbättras, ingen tvekan om det. Men uppmaningar om att slutsatser bör baseras på tunedem, är det snobbigt? Jag har reagerat på att forumet i princip har dött. Jag ville få liv i det igen. Jag hoppas att fler vill det, än att ha det som det varit på sista tiden. Men som sagt, är vi tunedemare i minoritet så är det vi som ska sticka, eller fortsätta hålla oss borta. Enkelt.

Pekka, det funkar inte att säga att för er är tunedem en sak och för mig är tunedem en annan. Då får vi problem med en gemensam metod, det var inte ett gemensamt ord vi behövde.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited