selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Det var trevligt med Rosé å Champagne,men det var ju helt bedrövligt musikaliskt,så stelt och tråkigt.

Förstår varför de inte demonstrerade en LP12:a från 70-talet med elektronik från samma tid

vilket hade varit det givna en kväll som denna,ett sånt system spelar i åttor runt detta Exakt system.
På något sätt känns det som att många har fastnat i någon sorts ljudideal "från förr", lite som att man gillade Stones på 70-talet och alla grupper med liknande musik som kommit senare bara är sämre. Personligen var jag inte alls överens med Linn om hur det skulle låta, om vi pratar tidigt 80-tal. Skivspelaren var jättebra, men resten? Kan och Sara tex fick inga applåder av mig. Visst svängde det som tusan men ljudet var usch så hemskt. Kanske skulle jag tycka annorlunda idag?

Kan det vara så att den ökade kontrollen och precisionen i återgivningen också upplevs som lite tråkigare?

Intressant att vi upplever samma sak så olika!

/ B
Håller med Bill i detta.
Både Linn och vi andra tajtar till lp 12 an med ökad kontroll och precision vilket gör att allting förändras, vi måste inse att detta gör att tolvan inte lät som den gjorde.
Jag tycker personligen att Linn och vi andra är på rätt väg där och att tolvorna låter bättre idag, framför allt då med en inblandning av eftermarknads delar.


[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Handlar inte om ljudideal.
Så vad handlar det om?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag tycker nog att ljudideal är en bra beskrivning. Exakt i min bok är mer musikaliskt än gamla Linn från 80-talet. Ett annat ljud, mer detaljer, mer transparens, fastare bas.


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 17:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Det var trevligt med Rosé å Champagne,men det var ju helt bedrövligt musikaliskt,så stelt och tråkigt.

Förstår varför de inte demonstrerade en LP12:a från 70-talet med elektronik från samma tid

vilket hade varit det givna en kväll som denna,ett sånt system spelar i åttor runt detta Exakt system.
På något sätt känns det som att många har fastnat i någon sorts ljudideal "från förr", lite som att man gillade Stones på 70-talet och alla grupper med liknande musik som kommit senare bara är sämre. Personligen var jag inte alls överens med Linn om hur det skulle låta, om vi pratar tidigt 80-tal. Skivspelaren var jättebra, men resten? Kan och Sara tex fick inga applåder av mig. Visst svängde det som tusan men ljudet var usch så hemskt. Kanske skulle jag tycka annorlunda idag?

Kan det vara så att den ökade kontrollen och precisionen i återgivningen också upplevs som lite tråkigare?

Intressant att vi upplever samma sak så olika!

/ B
Ja beror väl på om man vill stampa takten till musiken eller lyssna på snygga ljud...men jag tycker nog att det lät rätt illa
när det spelades The Jesus and Mary Chain å David Bowie på demon med Exakt systemet,kändes som det klappade ihop när det blev lite stökigare musik...
Lyssnar mycket på ny modern musik ,å de äldre prylarna de funkar lika bra på det.
Tycker inte de äldsta LP12:orna är de bästa,men hade varit kul om de körde en sån på 45 års kalaset,min favorit är Pre Cirkus med Lingo 1(utan nätfilter) och Ekos II arm.


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Handlar inte om ljudideal.
Så vad handlar det om?

/ B
Inte nu igen Bill.
Alla, inkl du vet vad jag tycker - efter otaliga tidigare diskussioner


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Men ärligt talat Sportis, om du inte är intresserad av att bidra med mer än kryptiskt syrliga one-liners, varför bryr du dig överhuvudtaget om att komma med inlägg?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Fri Aug 24, 2018 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om någon skriver "det var ju helt bedrövligt musikaliskt,så stelt och tråkigt" så framgår det tydligt vad som åsyftas.
Speciellt som detta är ett Linnforum eller hur?

Så kommer detta inlägg...
Quote:
På något sätt känns det som att många har fastnat i någon sorts ljudideal "från förr"
Nej, det handlar inte om ljudideal.
Jo - jag är intresserad av att diskutera men det vore respektfullt om man kunde föra en debatt där man inte medvetet misstolkar för att föra debatten vidare.


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Om någon skriver "det var ju helt bedrövligt musikaliskt,så stelt och tråkigt" så framgår det tydligt vad som åsyftas.
Speciellt som detta är ett Linnforum eller hur?

Så kommer detta inlägg...
Quote:
På något sätt känns det som att många har fastnat i någon sorts ljudideal "från förr"
Nej, det handlar inte om ljudideal.
Jo - jag är intresserad av att diskutera men det vore respektfullt om man kunde föra en debatt där man inte medvetet misstolkar för att föra debatten vidare.
Och vem är det som medvetet misstolkar, Sportis? Jag frågade dig ärligt om vad du menar och du svarar med syrligheter. Jag vet precis vad som menas med stelt och tråkigt, vet DU vad jag menade när jag skrev att det lät suveränt bra på träffen, med en exakthet och precision som gjorde att JAG kunde leva mig in i musiken?
Det verkar du inte ha förstått. Istället så misstolkar du vad jag skrev och nedlåter dig till fördömande ordalag. Kan du inte sluta med att se negativt på precis allt jag skriver? Om jag skriver positivt om Linn, då är jag fel ute, om jag skriver negativt tycker du samma sak. Är det inte bättre att du slutar kommentera vad jag skriver eftersom du ändå bara retar dig på detta? Hitta någon annan att hacka på istället istället , du börjar bli ganska förutsägbar och tröttsam.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag tycker det var helt naturligt att vi firade med senaste versionen av jubilaren. Samtidigt hade det varit kul att jämföra med en vintage variant och jag är säker på att jag föredrar den uppdaterade versionen, även denna kväll på High Fidelity. Men det är något med Klimax 350, ett mindre optimalt rum, SO och kanske där jag satt i rummet som gör att det inte klickar för mig. Mina egna medhavda skivor sjunger betydligt roligare och mer naturligt hemma hos mig än de gjorde på HF. Saken är att jag tycker Klimax 350 på HF med SO har mindre precision, tydlighet och får inte ihop musiken till en medryckande helhet som jag upplevt vid andra tillfällen och andra produkt kombinationer.

/mats

PS. Lyssnade på ett par Sara för inte så länge sen och är fortfarande imponerad av vad de spelar. Kan gillade jag så länge jag hade dem, men jag saknar dem inte. Isobarik är jag glad att jag fått leva med ett tag. Aktiva Kaber med Majik 6100 är en sweetspot i Linns produktkatalog enligt mig. Komri lät grymt imponerande den enda gången jag fått chansen att höra dem på HF. Så visst har Linn haft produkter tidigare som spelat bra på HF.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Tycker inte de äldsta LP12:orna är de bästa,men hade varit kul om de körde en sån på 45 års kalaset,min favorit är Pre Cirkus med Lingo 1(utan nätfilter) och Ekos II arm.
Jag håller med om att det hade varit mycket intressant med en tidig LP12:a som jämförelse. Jag inbillar mig att många skulle ha insett hur mycket som har hänt i utvecklingen och att vi kanske har minnen i ett rosa skimmer om hur bra det var förr :-) Eller vi kanske skulle tycka att ingenting har hänt förutom en extra nolla på prislappen?

Trots allt går det nog bättre att få till ett bra ljud när man mekar hemma och kan finputsa varje detalj, jämfört med en demolokal där det byts grejor hela tiden. Dessutom lär man sig sin anläggning på ett sätt som gör att man kan "lyssna igenom" de svagheter som finns.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 09:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Bill50x wrote:
linnkan wrote:
Tycker inte de äldsta LP12:orna är de bästa,men hade varit kul om de körde en sån på 45 års kalaset,min favorit är Pre Cirkus med Lingo 1(utan nätfilter) och Ekos II arm.
Jag håller med om att det hade varit mycket intressant med en tidig LP12:a som jämförelse. Jag inbillar mig att många skulle ha insett hur mycket som har hänt i utvecklingen och att vi kanske har minnen i ett rosa skimmer om hur bra det var förr :-) Eller vi kanske skulle tycka att ingenting har hänt förutom en extra nolla på prislappen?

Trots allt går det nog bättre att få till ett bra ljud när man mekar hemma och kan finputsa varje detalj, jämfört med en demolokal där det byts grejor hela tiden. Dessutom lär man sig sin anläggning på ett sätt som gör att man kan "lyssna igenom" de svagheter som finns.

/ B
Japp jag lever i ett rosa skimmer med Pre Cirkus LP12 å Naim elektronik från -70 talet samt aktiva Linn Kan :)


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
matss wrote:
Jag tycker det var helt naturligt att vi firade med senaste versionen av jubilaren. Samtidigt hade det varit kul att jämföra med en vintage variant och jag är säker på att jag föredrar den uppdaterade versionen, även denna kväll på High Fidelity. Men det är något med Klimax 350, ett mindre optimalt rum, SO och kanske där jag satt i rummet som gör att det inte klickar för mig. Mina egna medhavda skivor sjunger betydligt roligare och mer naturligt hemma hos mig än de gjorde på HF. Saken är att jag tycker Klimax 350 på HF med SO har mindre precision, tydlighet och får inte ihop musiken till en medryckande helhet som jag upplevt vid andra tillfällen och andra produkt kombinationer.

/mats

PS. Lyssnade på ett par Sara för inte så länge sen och är fortfarande imponerad av vad de spelar. Kan gillade jag så länge jag hade dem, men jag saknar dem inte. Isobarik är jag glad att jag fått leva med ett tag. Aktiva Kaber med Majik 6100 är en sweetspot i Linns produktkatalog enligt mig. Komri lät grymt imponerande den enda gången jag fått chansen att höra dem på HF. Så visst har Linn haft produkter tidigare som spelat bra på HF.
Ja synd att de inte ger upp att dema Klimax 350,när de inte får till dem i det rummet,jag hade ju kunnat låna ut mina aktiva Linn Sara...


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Sat Aug 25, 2018 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Jag vet precis vad som menas med stelt och tråkigt, vet DU vad jag menade när jag skrev att det lät suveränt bra på träffen, med en exakthet och precision som gjorde att JAG kunde leva mig in i musiken?
Det verkar du inte ha förstått.
Jag vet precis vad du tycker Bill.
Och du vet precis vad jag tycker.
Vi har ju diskuterat ljud vs musikalitet otaliga gånger.
Jag tycker musikalisk förståelse är det viktigaste.

linnkan skrev uppenbart om musikalitet, liksom flera andra i tråden.
Han skrev inte om om ljudideal.
De som skriver om musikalitet, talar inte om "ljudideal från förr".
Ljudmässigt låter gammel-Linn rätt mediokert, men det svänger som tusan - jag tycker man ska respektera att vissa gillar det bäst, trots dess ljudmäsiga begränskningar.

Då tycker jag inte att man ska nedvärdera deras åsikt med...
Quote:
att många har fastnat i någon sorts ljudideal "från förr"
Det optimala vore ljudet från Exakt...svänget från gammel-Linn... och musikaliteten från sista generationens Linn innan Exakt.
Linn har tappat lite helhet med Exakt imo men analogt ut från KDS är fortfarande grymt bra, särskilt med Katalyst.


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 11:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
I min värld går det att kombinera bra ljud, musikalitet och sväng med Exakt, beror mer på hur det installeras och kalibreras. Möjligheterna är oändliga, vilket också gör det mer komplicerat. Men om man får till det så blir det verkligen kanon!


Top
   
 Post subject: Re: Tack HF
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
I min värld går det att kombinera bra ljud, musikalitet och sväng med Exakt, beror mer på hur det installeras och kalibreras. Möjligheterna är oändliga, vilket också gör det mer komplicerat. Men om man får till det så blir det verkligen kanon!
En sak som får mig att fundera, är det så att HF's stora rum är en extra svårighet? Rummet är ju nästan som en kub och jag kan tänka mig att program som ska kompensera akustiken faktiskt får det ganska svårt. För programmet måste ju ta hänsyn till VAD det ska kompensera för och det kanske är olika för mig och andra? Personligen ger det mig det en extra dimension om jag känner mig närvarande, för andra kanske det är enbart den musikaliska prestationen (eller återgivandet av densamma) som är avgörande. Men självklart är det så att med mjukvaru-styrning blir möjligheterna oändliga och möjligheterna att kliva fel blir allt större trots en i grunden bättre setup.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited