selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 03, 2017 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Kolla in detta videoklipp. Det är bara ett exempel på hur man gör för att få till ett speciellt "sound". Sedan undrar många varför det låter som det låter och att det är så svårt med bättre anläggningar. Kanske är det inte så underligt? Att optimera sin hifi blir knappast enklare av att musikmaterialet produceras så som det faktiskt produceras.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 03, 2017 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
HCL wrote:
Det är bara ett exempel på hur man gör för att få till ett speciellt "sound".
Tänker du på att han ska spela in sin digitala master till analog där målet för honom är att erhålla en ljudförändring?

Eller är hans analoga bandare en erkänt dålig modell?

Jag är tyvärr inte helt säker på vad du vill få fram. :?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 04, 2017 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Roland wrote:
HCL wrote:
Det är bara ett exempel på hur man gör för att få till ett speciellt "sound".
Tänker du på att han ska spela in sin digitala master till analog där målet för honom är att erhålla en ljudförändring?

Eller är hans analoga bandare en erkänt dålig modell?

Jag är tyvärr inte helt säker på vad du vill få fram. :?
Detta är bara ett exempel. Bandaren är garanterat alldeles förträfflig, men precis så gör man. Spelar in digitalt, processar genom diverse effekter, både digitala (ofta digitala effekter som emulerar erkänt bra analoga effekter) och analoga effekter i några steg, däribland att trycka slutmixen genom en bandare eller annan ofta äldre analog utrustning. Man måste ändå erkänna att det är slutresultatet som räknas.

Det är inte att jag har några direkta invändningar, annat än att det inte känns helt klockrent och allt för ofta har faktiskt även branschfolk (alltså inte bara många som håller på med hifi) en underlig inställning till själva musiken (ingen skugga över exemplet ovan - låt. Det bara tjäna som ett exempel), men jag måste hålla med om att de metoder man tillämpar faktiskt ofta ger bra slutresultat. Ofta kan jag dock sakna det direkta man får t.ex. live och även då man återlyssnar på live-tagningar. Dessa live-tagningar är dock ofta problematiska på andra sätt. Biljud, våldsam dynamik och ett helt annat sound än det man får från studio-mixar, även mixar av live-tagningar. En mix gjord på ett system låter ofta inte alls lika bra i en annan anläggning. Andra saker sticker ut och visst går inte fram alls. Olika anläggningar låter helt enkelt ganska olika och det krävs mycket erfarenhet och arbete för att få till en mix som funkar bra på många anläggningar. Ofta krävs det att mixen slätas ut rejält, just detta kan åstadkommas på ett tilltalande sätt genom att processa inspelade spår genom bra analog utrustning, även om den emulerats med en digital signalprocessor (anses dock inte lika bra som de analoga originalen, jag har inte haft möjlighet att jämföra, men tror säkert de har rätt).

Precis som dagens ungdom är vana vid och föredrar musik på MP3 format skulle man kunna gissa att vi är vana vid och delvis därför föredrar det ljud som man får då man processar inspelad musik genom diverse (förvisso bra låtande, men ändå) analog utrustning. Jag har också noterat att även jag själv ofta föredrar processat före det tydligare, men på något sätt över-naket, övertydligt.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 25, 2017 23:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Som musiker kan jag skriva under på att det är ganska svårt vidarebefordra känslan som man upplever live, ner på ett media.

När det gäller klassiska effekter och mixerutrustning, så emuleras det mesta digitalt, med ett mycket gott resultat! Men de få som har råd eller möjlighet att använda äldre hårdvara, ofta analog, så får man ett annat resultat som kan upplevas som betydligt bättre, av enstaka lyssnare. Den stora majoriteten lyssnar i sin telefon, med lurar som är extremt optimerade för att ge massa bas och diskant.

Inom kretsen och forum som jag rör mig så är det en evig fajt mellan förespråkare av "det gamla" och de som inte bryr sig.

Svårt att säga emot någon som tycker att en studio för 25miljoner dollar är extremt mycket pengar, när man uppnår mer eller mindre samma resultat för 2500:- (i alla fall om resultatet främst räknas i antalet lyssnare)

Tyvärr är vi som föredrar inspelningar och hantverk i världsklass en minoritet!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Jan 25, 2017 23:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Kom att tänka på en hantverkare här i Sverige, som fortsätter att skapa vinylmaster. Om man skall få sitt material hanterat genom honom så är det ett krav att du levererar musiken analogt på band!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Läste detta på ett forum och tyckte att det kunde vara intressant att dela här. Vad man kan göra i inspelningsleden, vad man gör och varför har många anledningar och det kan inte nog betonas att målet att få inspelad musik att låta som riktiga instrument spelade i verkligheten är ytterst vanskligt, om man inte uteslutande använder sig av inspelningar som man "vet" är gjorda med detta mål. Däremot kan man förutsätta att musikerna spelar på stämda instrument, spelar "rena toner" (nåja) och i takt (eller att det låter ungefär som det) - d.v.s. precis det som stipuleras som grunden för "tune-dem".
Quote:
There was a time when all that recordings aspired to was accurate recordings of good-sounding music. This objective is preposterously easy these days.
...
But that is not usually what people are looking for in modern popular music recordings. These days, everything is supposed to be larger-than-life, realer-than-real, hyped and firey without sounding "distorted." We are no longer creating accurate recordings of live performances, we are creating artificial soundscapes that the live concerts will later try to duplicate with studio tricks.

You have whispered vocals over a full metal band backed a symphony orchestra, with a delicate finger-picked acoustic guitar on stage right. And it's all supposed to sound real, and big, and natural. And when the singer goes from a whisper to a scream, the scream is supposed to *sound* 20dB louder without actually *being* any louder than the whisper. Both of which are supposed to sound clear and natural over the backing band, which is of course supposed to sound loud as hell, louder than the philharmonic behind it. And everything is supposed to sound clearly articulated and distinct, including the chimey little arpeggiated guitar. And by the way, can we squeeze in this low-fi record loop and make it sound proportionate like an old record player but also clearly audible.

And the answer is yes, we can do all this. We can make conversation-level hip-hop lyrics sound bigger than explosions, we can make acoustic folk duos blend seamlessly with industrial drum machines, we can make punk rock bands that sound indie and badass while singing autotuned barbershop quartet harmonies with forty tracks of rhythm guitar. We can make country-western singers sound like heavy metal and heavy metal bands sound like new age and we can make "authentic audiophile" jazz recordings where the cymbals sound twenty feet wide and fifty feet overhead.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lyssnat i veckan på Creedence och Supertramp och slås av hur BRA det låter, utöver hur bra musikerna spelar.
Mycket välgjort i all enkelhet.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Lyssnat i veckan på Creedence och Supertramp och slås av hur BRA det låter, utöver hur bra musikerna spelar.
Mycket välgjort i all enkelhet.
Ja, det finns otroligt mycket bra musik. Mycket som förefaller vara enkelt kan det dock ligga enormt mycket erfarenhet och även direkt arbete nedlagt på. Att det låter "enkelt" kan i själva verket vara resultatet av utomordentligt hantverk.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag vil ha de medisinerna han tar :mrgreen:


Finns en del nackdelar som är samma både för digitalt och analogt,

Det kräver väldigt bra bandare analogt, då små variationer i hastigheten på motorn (jämför tex Linn Radikal med en enkelaste styrningen du får til enklaste rega'n tex)som drar bandet direkt kommer påverka inspelningen när den ska ner på skiva eller göras om till digitalt.När det ska det i ner på skiva så får man samma variationer en gång til på andra ställen... att få det bra kostar :!:

När det gäller digitalt är det samma där. Det du kan göra på en dator och i :roll: bästa fall med ett kjudkort för några tusen, kommer inte heller ha samma timeing som om du använder en riktigt bra klocka.... görs sen saker fram och tilbake til analogt och digitalt på nivå som är sämre än en Linn Movie när det kunde vart gjort på Akurat eller alra helst klimax nivå...


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 23:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Lyssnat i veckan på Creedence och Supertramp och slås av hur BRA det låter, utöver hur bra musikerna spelar.
Mycket välgjort i all enkelhet.

Kan bara hålla med! Det är musiker med enorma resurser och med extremt stora ambitioner! Kryddat med ett oerhört stort förråd av kunskap kring ljud, vågformer, och frekvenser!

När jag lyssnar på t.ex. Supertramp - Crime PF the century, så slås jag av alla manuellt hanterade förändringar,, ingen sk. Automation!

Musikerna är grymt duktiga, men även den som mixar är "musiker"!!


Jag har lyssnat på massa utrustning i studios. Vissa prylar låter väldigt bra, men det måste ändå finnas en seriös ljudtekniker bakom.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Light Head wrote:
...
När jag lyssnar på t.ex. Supertramp - Crime PF the century, så slås jag av alla manuellt hanterade förändringar,, ingen sk. Automation!

Musikerna är grymt duktiga, men även den som mixar är "musiker"!!

Jag har lyssnat på massa utrustning i studios. Vissa prylar låter väldigt bra, men det måste ändå finnas en seriös ljudtekniker bakom.
Du har absolut en poäng och här tror jag är en av anledningarna att det gjordes väl så bra (på många sätt bättre?) produktioner förr jämfört med nyare produktioner.

Idag har dessutom många en övertro på tekniken, "transparen" eller "helt ofärgande" är egenskaper man tillskriver viss utrustning och så hanterar man den därefter. Denna övertro hade man inte förr utan lärde sig var begränsningarna satt och de bästa jobbade stenhårt för att utnyttja utrustningen maximalt. Denna kunska är nog till viss del glömd eller i varje fall mycket mer ovanlig. Lägg till detta en ekonomiskt hårt pressad , överetablerad bransch och att det måste avspegla sig i vad som kommer ut. Sedan har tekniken gått framåt och idag kan man åstadkomma resultat med budgetprylar som på många sätt kan konkurrera med det som förr krävde stora budgetar.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En annan aspekt är att FÖRR tvingades man pga teknikbegränsningar, spela in med bandet samlat och samtidigt. Numera kan man spela in basen en dag...trummorna en annan...osv
Klart kreativitet och samspelthet blir bättre om man är samlade!

Nu verkar kreativiteten ske av en person bakom datorn under mixning/mastring. :?

(lite överdrivet)


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Lite intressant.

"Men lika mycket som det handlar om att lyssna, så handlar det också om erfarenhet. Eller som Dave Pensado sa “I can teach somebody how to get a great snare sound. I can’t teach somebody what a great snare sound is”"

http://studio.idg.se/2.1078/1.679469/st ... %3A06%3A34

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Mindrunner wrote:
Lite intressant.

"Men lika mycket som det handlar om att lyssna, så handlar det också om erfarenhet. Eller som Dave Pensado sa “I can teach somebody how to get a great snare sound. I can’t teach somebody what a great snare sound is”"

http://studio.idg.se/2.1078/1.679469/st ... %3A06%3A34
Han är alltid intressant att lyssna till (vilket jag har gjort åtskilliga timmar). Det finns otroligt många generösa personer som delar sina erfarenheter på nätet. Det är en fantastisk resurs, men som många säger; det kan ändå inte ersätta den erfarenhet man skaffar sig genom att experimentera själv.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 13:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
När man pratar analogt vs digitalt så övervärderar många ofta inverkan av brus, svaj och dynamiskt omfång. Ta och lyssna på Springsteens Nebraska, den är inspelad på en Tascam 244 – portastudio. Inte så att man saknar något.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited