selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jul 07, 2016 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
I onsdagskväll (igår när detta skrives) presenterade Linn gruppen The Eagles, spelandes på Exakt 530. En högtalare som åtminstone jag var rätt nyfiken på. Trevlig kväll som vanligt, nytt var att vinet från Alsace var bytt mot en provning av Black Stallion-viner från Napa Valley, presenterade av Ward Wines med den äran. Tre saker gjorde mig förvånad denna kväll:

- Berättelsen om The Eagles. Dom röjde tydligen runt som de värsta hårdrockarna, med sönderslagna hotellrum, massor med groupies osv. Med tanke på deras musik trodde jag det var ett gäng snälla gossar :-)

- Vinprovningen. Mycket trevliga viner i premiumklass. De tre röda, samtliga med druvan Cabernet Savignon, var synnerligen goda och välbalanserade. En av dem finns i Systembolagets ordinarie sortiment, de andra på beställningssortimentet.

- Exakt 530 ja. Jag vet inte vad jag ska säga... Om vi börjar med det positiva, högtalarna är snygga. Men, knappt 130.000:- klingade ljust, kaotiskt och basskyggt, faktiskt bland det sämsta jag hört från Linn (förutom den berömda Sheraton-mässan då'rå). Med tanke på alla justeringsmöjligheter som ryms inom Exakt/Space Optimisation borde man ha fått till det hela väsentligt bättre. Det var en lisa att få dra sig tillbaka till det mindre rummet och lyssna på Exakt-Akubarikarna. Ett par M140 med en Exaktbox kostar 30 tusen mindre än 530 och den kombinationen (som jag lyssnade på förra gången hos HF) kör 8:or runt 530, såväl musikaliskt som ljudmässigt. Inte ens det goda vinet som generöst erbjöds kunde ändra på detta :-)

Trots denna besvikelse med 530 var det en mycket givande afton på många sätt. Heder åt HF för ett mycket trevligt arrangemang!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited