selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Blir lite förbryllad

Förstår om du inte rädd för digital volymkontroll, men om denna försämrar signalen då?

Lite som att säga "jag är inte rädd för dåliga lödningar i min anläggning

Om volymkontrollen är påslagen eller inte har ju ingen betydelse

Det som har betydelse är väl om den försämrar signalen mer när man reglerar den än när den är i fast läge?

Jag upplever de gånger jag lyssnat på exakt att just exakt lider inte lika mycket av DV som om man t.e.x kör en dsm in i ett analogt system

Dock upplever jag problemet finns kvar även med exakt, just detta känns väldigt lite Linn att man introducerar ett fel signalvägen för att sen eventuellt kompensera den i exakt filtret

Jag hade gärna sett en analog signal fram till exaktboxen, där man använde digitala filter med så lite påverkan som möjligt på den analoga signalen

Nu är jag inte digital tekninker, så igentligen har jag ingen anning om detta skulle bli bättre, däremot så tror jag ju bättre man bevarar den analoga signalen ju bättre slutresulltat

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
En fördel som jag ser med mitt resonemang är bandbredd

Om signalen är analog fram till exaktboxen skulle man då kunna ha dacar för varje register 24/192 på varje kanal istället för att vara få den begränsningen på hela signalen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Nu är jag inte digital tekninker, så igentligen har jag ingen anning om detta skulle bli bättre, däremot så tror jag ju bättre man bevarar den analoga signalen ju bättre slutresulltat
Jag är inte heller en digital tekniker men för mig känns det precis tvärtom. Eftersom all musik idag spelas in och behandlas digitalt vore det bästa att man körde digitalt så långt det går, dvs ända fram till slutstegens utgång. Då har man full kontroll över signalen och minimal förvanskning under resans gång.

När det gäller digital volymkontroll så spelar det väl ingen roll om man använder den för reglering eller har den fastlåst på ett visst värde? Kretsarna används ju lik förbenat. Å andra sidan brukar upplösningen bli sämre ju lägre nivå man ställer in (vilket kompenseras av att hörseln viker vid lägre nivåer) - kan det vara detta som spelar in i upplevda ljudskillnader?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Förstår om du inte rädd för digital volymkontroll, men om denna försämrar signalen då?

Lite som att säga "jag är inte så rädd för dåliga lödningar i min anläggning
Jag är inte rädd för att en välkonstruerad digital volymkontroll försämrar signalen i någon märkbar omfattning i förhållande till en välkonstruerad analog dito. Men jag ska som sagt göra ett ärligt försök att se om jag kan identifiera några skillnader värda att oroa sig för. Dåliga lödningar som försämrar signalen är jag däremot rädd för. Men jag sa inget om dåliga digitala volymkontroller heller, så jag förstår inte din kommentar.
pekka71 wrote:
Jag hade gärna sett en analog signal fram till exaktboxen, där man använde digitala filter med så lite påverkan som möjligt på den analoga signalen

Nu är jag inte digital tekninker, så igentligen har jag ingen anning om detta skulle bli bättre, däremot så tror jag ju bättre man bevarar den analoga signalen ju bättre slutresulltat
Spännande tanke och precis tvärt emot tänket i Exakt plattformen, där ju Linn påstår att de lyckas bättre med att bevara insignalen från källan när de bearbetar signalen digitalt genom så stor del som möjligt i signalkedjan.
pekka71 wrote:
En fördel som jag ser med mitt resonemang är bandbredd

Om signalen är analog fram till exaktboxen skulle man då kunna ha dacar för varje register 24/192 på varje kanal istället för att vara få den begränsningen på hela signalen
Ok, det här förstår jag inte riktigt. Hur skulle bandbredden påverkas till det bättre med analog signal till Exaktboxen (och hur påverkar bandbredden det musikaliska resultatet)? Nu är jag inte helt uppdaterad på systemarkitekturen i alla Exaktboxar, men jag trodde de redan hade en 24/192 dac per register och kanal?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
När det gäller digital volymkontroll så spelar det väl ingen roll om man använder den för reglering eller har den fastlåst på ett visst värde? Kretsarna används ju lik förbenat. Å andra sidan brukar upplösningen bli sämre ju lägre nivå man ställer in (vilket kompenseras av att hörseln viker vid lägre nivåer) - kan det vara detta som spelar in i upplevda ljudskillnader?
Vad jag förstår är det idag ingen svårighet att konstruera en digital volymkontroll med större dynamiskt omfång än de bästa analoga kontrollerna. Begränsningarna sätts av brusnivån i den omgivande analoga elektroniken.

Däremot tycker jag det blir en alltför kraftig förenkling av verkligheten att påstå så länge en signal är digital så är den förlustfri. Det går alldeles utmärkt att förstöra kvaliteten i en digital signal genom vårdslös digital signalbehandling. Dessutom består en digital signal bara i teorin av väldefinierade ettor och nollor. I verkligheten vet vi att dessa representeras av analoga elektriska spänningar och strömmar i våra kretsar, med likartade utmaningar som hos gammal traditionell analog teknik. Men jag kan köpa att digital teknik erbjuder bättre förutsättningar och möjligheter att lyckas bevara mer av insignalen i oförstört skick genom en signalkedja.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
Om signalen är analog fram till exaktboxen skulle man då kunna ha dacar för varje register 24/192 på varje kanal istället för att vara få den begränsningen på hela signalen
Exaktbox har en DAC per kanal.
Beskriv annorlunda och tydligare vad du önskar skulle vara annorlunda.

För övrigt så lyssnade jag på Iron Maiden och jämförde SO+ påslaget mot avstängt för någon dag sedan. I mina öron blev Iron Maiden roligare att lyssna på när SO+ var påslaget.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jo dacarna har det, men mellan dsm-exaktbox är det bara 192/24 vilket så blir den övre gränsen på data som kan skickas till exaktboxen

Så även om dacarna är var och en på 192/24 så har de bara 192/24 dela på

Om man skulle ha analog signal fram skulle man kunna ha teoretiskt 10x192/24 i en femvägs exakt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Däremot tycker jag det blir en alltför kraftig förenkling av verkligheten att påstå så länge en signal är digital så är den förlustfri. Det går alldeles utmärkt att förstöra kvaliteten i en digital signal genom vårdslös digital signalbehandling. Dessutom består en digital signal bara i teorin av väldefinierade ettor och nollor. I verkligheten vet vi att dessa representeras av analoga elektriska spänningar och strömmar i våra kretsar, med likartade utmaningar som hos gammal traditionell analog teknik. Men jag kan köpa att digital teknik erbjuder bättre förutsättningar och möjligheter att lyckas bevara mer av insignalen i oförstört skick genom en signalkedja.
Nu skrev jag inte att digitala signaler är förlustfria. Vad jag menade är att de är mer robusta och kan kontrolleras i högre grad än analoga signaler. Men visst kan man förstöra även digitala signaler i en kedja.

Men ofta handlar det om problem i omvandlingen mellan analoga och digitala signaler, därför är jag (teoretiskt) tveksam till att utsignalen från en LP12:a blir digital för att sedan skickas vidare i ett digitalt system. Det blir ganska många omvandlingar, speciellt om ursprunget är en analog mastertejp. Som sedan digitaliseras för en remix/remaster, därefter analogiseras för att graveras till en vinyl, analog avspelning i en LP12:a som sedan digitaliseras i en Exakt-kedja och sedan tillbaka till analogt för att driva högtalarna. Rent känslomässigt inte helt rätt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
matss wrote:
Däremot tycker jag det blir en alltför kraftig förenkling av verkligheten att påstå så länge en signal är digital så är den förlustfri. Det går alldeles utmärkt att förstöra kvaliteten i en digital signal genom vårdslös digital signalbehandling. Dessutom består en digital signal bara i teorin av väldefinierade ettor och nollor. I verkligheten vet vi att dessa representeras av analoga elektriska spänningar och strömmar i våra kretsar, med likartade utmaningar som hos gammal traditionell analog teknik. Men jag kan köpa att digital teknik erbjuder bättre förutsättningar och möjligheter att lyckas bevara mer av insignalen i oförstört skick genom en signalkedja.
Nu skrev jag inte att digitala signaler är förlustfria. Vad jag menade är att de är mer robusta och kan kontrolleras i högre grad än analoga signaler. Men visst kan man förstöra även digitala signaler i en kedja.
Förlåt, den kommentaren var inte alls kopplad till ditt inlägg :oops: :oops:. Det blev fel. Förlåt.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Jo dacarna har det, men mellan dsm-exaktbox är det bara 192/24 vilket så blir den övre gränsen på data som kan skickas till exaktboxen

Så även om dacarna är var och en på 192/24 så har de bara 192/24 dela på

Om man skulle ha analog signal fram skulle man kunna ha teoretiskt 10x192/24 i en femvägs exakt
Enligt Linns hemsida kan varje Exakt Link bära 8 kanaler 24/192. Det blir 16 tillgängliga 24/192 kanaler i normala system om jag räknar rätt. Vilken bandbredd och dynamikomfång har din tänkta analoga transmissionsledning och hur påverkar bandbredd/dynamikomfång musikupplevelsen?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja ok, då har jag fel men när man spelar Lp12 in i en Edsm står det signalen är just 192/24 inte 8x192/24

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Bill50x wrote:
matss wrote:
Däremot tycker jag det blir en alltför kraftig förenkling av verkligheten att påstå så länge en signal är digital så är den förlustfri. Det går alldeles utmärkt att förstöra kvaliteten i en digital signal genom vårdslös digital signalbehandling. Dessutom består en digital signal bara i teorin av väldefinierade ettor och nollor. I verkligheten vet vi att dessa representeras av analoga elektriska spänningar och strömmar i våra kretsar, med likartade utmaningar som hos gammal traditionell analog teknik. Men jag kan köpa att digital teknik erbjuder bättre förutsättningar och möjligheter att lyckas bevara mer av insignalen i oförstört skick genom en signalkedja.
Nu skrev jag inte att digitala signaler är förlustfria. Vad jag menade är att de är mer robusta och kan kontrolleras i högre grad än analoga signaler. Men visst kan man förstöra även digitala signaler i en kedja.
Förlåt, den kommentaren var inte alls kopplad till ditt inlägg :oops: :oops:. Det blev fel. Förlåt.

mvh, mats
take it cool, man ;-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
Nu är jag inte digital tekninker, så igentligen har jag ingen anning om detta skulle bli bättre, däremot så tror jag ju bättre man bevarar den analoga signalen ju bättre slutresulltat
Jag är inte heller en digital tekniker men för mig känns det precis tvärtom. Eftersom all musik idag spelas in och behandlas digitalt vore det bästa att man körde digitalt så långt det går, dvs ända fram till slutstegens utgång. Då har man full kontroll över signalen och minimal förvanskning under resans gång.
Om vi nu snackar olika sätt att lösa överföring från Exakt DSM till Exaktbox...och att bevara signalen opåverkad så länge det går...varför ska då Linn ha en DSM där de gör om signalen till ExaktLink?
Har ställt frågan till Linn men får inget svar, alternativt "vi kommer med et whitepaper".
Någon som vet varför Linn valt denna, enl mig, inte optimala lösningen?

Nej, Ethernet rakt in i Exaktbox vore en enklare lösning. O billigare.
Allt-i-ett. Ingen slump att i princip alla andra tillverkare valt den lösningen.

Men ExaktLink kan användas för sync mellan enheter (multirum, bio mm). Men då skulle man kunna lösa det genom att ha en ExaktLink-utgång på Exaktbox. På samma sätt gör man i helaktiva Exakt-talare. (=Ethernet in och exaktLink emellan dom)
Och andra källor ansluts till Exaktbox eller helaktiva Exakt-talare...
Enklare arkitektur! Färre boxar i racket. Billigare. Enklare att installera.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 16:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det skulle bli många kablar att ansluta till sina Klimax Exakt 350-högtalare om man skulle ansluta LP12, playstation, Google Chromecast och Apple TV direkt till terminaler bakom högtalaren. Speciellt vinylspelare skulle bli svåra att ansluta då de ofta inte har så långa tonarmskablar. Jag gissar att detta är skälet till att Linn valt nuvarande systemarkitektur. Men jag håller med för de som uteslutande spelar nätverkslagrat material, blir det rätt onödig med en Exakt DSM enbart för detta.

Jag gissar att det vore tekniskt möjligt att få en PC med nätverkskort att skicka Exaktlink data över Ethernetkabel. Med rätt programvara. Men jag tror inte Linn avser att tillgängliggöra några sådana lösningar.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 31, 2016 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Ja ok, då har jag fel men när man spelar Lp12 in i en Edsm står det signalen är just 192/24 inte 8x192/24
Kan det vara så att LP12 ad-omvandlas med 24/192 upplösning? Vilken bandbredd/dynamikomfång har motsvarande analoga signalkedja? Gissar inte i nivå med 144 dB till 96 kHz, så jag undrar om det verkligen är där eventuella begränsningar hos digital systems musikåtergivningsförmåga ligger?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited