selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
och lyssnade på Exakt-boxen i ett Majik-system. Det lät fantastiskt bra, kort sagt. Skillnaden mellan passivt delningsfilter/Majik-förstärkaren och denna förstärkare som drivning av Exakt-boxen var stor, verkligen stor. Inte bara ljudmässigt (som Exakt alltid är) utan även musikaliskt. Vi lyssnade bland annat på en klassisk skiva på vinyl och det lät som en bättre, mer samspelt, ensemble via Exakt. Snyggt presenterat av Keith från Linn, trevligt med en ny bekantskap från Skottland, även om Keith var kanadensare.

Liiite besviken var jag dock för att det inte serverades Alsacevin utan något annat som iofs var OK men inte som förr.... :-) Men ljudet/musiken uppvägde denna (lilla) minuspost rejält!

Tack Kalle och ni andra!

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 00:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kul! Berättade Keith några intressanta fakta eller upplysningar som inte är allmänt kända via webben etc?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 08:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Jo, Kieth gick entusiastiskt igenom tekniktänket bakom exakt och hur de implementerat den i boxen gentemot högtalarna.
En idé de har är att det i framtiden ska gå att uppdatera mjukvaran för nya (och andras) högtalarelement.
Det som kändes speciellt bra var att han hela tiden betonade 'tunedem' perspektivet när det gäller att det musikaliska styr vad man satsar på.
Trots att dessa nyheter är digitala.
Iof kände han nog av att det bara var gamla Linn-rävar på första demon i går.

Väldigt trevligt och intressantaste demon på länge - tack HF!

PS. Black Stallion Chard var inte så pjåkig, svårt att få den druvan från Alsace.
;-)

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
nisseman wrote:
En idé de har är att det i framtiden ska gå att uppdatera mjukvaran för nya (och andras) högtalarelement.
Ja, Keith bekräftade att Linn kommer släppa utvecklingsverktyg för Exaktplattformen, som kommer göra det möjligt för andra högtalartillverkare och DIY att utveckla Exaktlösningar till sina egna och andras högtalare. Trevlig demo och det lät definitivt annorlunda till det bättre med Exakt tyckte jag. Så mycket enklare att höra och ta till sig musiken. Det ska bli riktigt roligt att få laborera med Exakt till mina egna högtalare vad det lider.

Riktigt gott amerikanskt vin också -Black Stallion Chardonnay (beställningssortimentet).

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 13:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Till saken hör att Linn har tydligen samarbete med ett antal (högtalare) tillverkare och de siktar på att släppa ett 'Exakt-utvecklarkit' som stöd när de tittar framåt för nya högtalare.
Detta ska också vi systemägare kunna labba med för att fintuna ännu mer efter Space.
Spännande.

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
nisseman wrote:
En idé de har är att det i framtiden ska gå att uppdatera mjukvaran för nya (och andras) högtalarelement.
Ja, Keith bekräftade att Linn kommer släppa utvecklingsverktyg för Exaktplattformen, som kommer göra det möjligt för andra högtalartillverkare och DIY att utveckla Exaktlösningar till sina egna och andras högtalare. Trevlig demo och det lät definitivt annorlunda till det bättre med Exakt tyckte jag. Så mycket enklare att höra och ta till sig musiken. Det ska bli riktigt roligt att få laborera med Exakt till mina egna högtalare vad det lider.
Det intressanta med gårdagens demo var att det för första gången (åtminstone för mig) som det faktiskt lät bättre även musikaliskt, inte bara ljudmässigt. Nu kan det ju hända att Majik-grejorna är rejält sämre än Klimax-utrustningarna jag lyssnat på tidigare och att avståndet mellan icke-Exakt och Exakt därför blev större, men skillnaden var ändå frapperande. Bra fö att Keith initialt spelade samma stycke två gånger så man hann vänja sig innan jämförelsen. Det lät oftast bättre andra gången, jag hörde saker som jag missade vid första lyssningen. Detta trots att det var exakt samma setup som avlyssnades. En vanlig luring annars när man jämför olika setup'er och växlar efter bara en lyssning...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Intressanta rapporter! Tackar.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Det var verkligen ett superintressant event! Kul att de lyckats få hit nån som är så insyltad i teknikorganisationen.

Demon lämnade inga frågetecken, även om det kanske är lite orättvist att jämföra passivt med inbyggda steget i Majik DSM mot 8-kanaler aktiv förstärkning. Det hade ju gett ett jättelyft även utan exakt. Men det var ingen tvekan om att det var enklare, tydligare och roligare att ta till sig musiken med Exakt i den här jämförelsen.

Intressant att höra om hur de jobbat för att se till att DS-spelarna redan från början skulle vara så framtidssäkra som möjligt. Ambitionen är att samtliga DS-spelare som någonsin gjorts ska kunna uppgraderas till senaste mjukvara för lång tid framöver. Det är redan 9 år sedan den första kom, och minst lika länge till var ambitionen att den ska kunna användas med samma mjukvara som för nya produkter. Han betonade hur viktigt det är för dem att kunderna litar på att DS är en långlivad produkt, som det är värt att investera in sig i.

Satt kvar och snackade med honom ett bra tag efter demon. Till slut insåg jag att Kalle, John och Pär stod och trampade i hallen och ville komma hem...

Nyheter, som inte redan nämnts, fritt ur minnet:
- Inom några veckor presenterar Linn ett samarbete med en stor icke namngiven högtalartillverkare. (Han sa faktiskt namnet efter demon, men sa också att det ännu var hemligt. De har en viss Linn-historia.).
- Exakt är kapabelt att överföra 8 kanaler (i båda riktningar). Hemmabiolösningar testas, och är inte jättelångt borta. Satellit-boxar i stil med sub-boxen lät som en tänkt väg för att implementera det.
- Ett Exakt-RIAA är påtänkt, men verkar inte närliggande. En av anledningarna till att Exakt Link är "dubbelriktad" var just att de ville vara redo för det.
- Space kommer att förbättras så att det kommer att gå att ge mer detaljerad information om rummet, även för rum som inte är formade som rätblock. Riktigt hur det rent praktiskt kommer att se ut var inte klart.

Jag passade på att ge lite åsikter om Kazoo-appen, som han verkade uppriktigt intresserad av och skulle ta med sig. Hade jag vetat det så skulle jag förberett en liten lista...

En annan intressant aspekt som han nämnde var att de vill försöka väcka nytt liv i folks intresse för justering, optimering, tweakande osv. Han såg Exakt som ett bra steg i den riktningen, där kunderna själva har stora möjligheter att ge sig i kast med finjusteringar som gör påtagliga, "verkliga" och entydiga skillnader i prestanda. Han såg det som ett sätt att komma bort från en del av den mystik och pseudovetenskap som ofta dyker upp inom hifi, när det nu faktiskt går att som glad amatör ge sig in och påverka ganska fundamentala men fullt fysikaliskt begripliga delar av hur systemet presterar.

Apropå detta var det kul att höra hans åsikter om vissa former av "tweaks". Hårda ord yppades om digitalkablar bland annat.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för era utförliga och intressanta beskrivningar från eventet. Kul att läsa när man som jag tvingades prioritera annat (jobb)...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Näää va tråkigt!
Här satt man o trodde att Exakt äntligen blivit bra, så visar det sig att Linn inte demar rättvist. Passivt med sämre slutsteg mot aktivt med bättre slutsteg. Att det senare även var exakt blir imte relevant då jämförelsen i grunden är orättvis.
Eller har jag missuppfattat det hela?

Och att dissa påverkan av Ethernetkablar är inte klädsamt, speciellt som han har tokfel...


Top
   
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 22:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jämförelsen var alltså Majik DSM passivt in i Majik 140 mot samma system med en Majik Exaktbox-i.

Hade kanske varit mer rättvisande att jämföra mot aktivt utan Exakt med 2 Majik 4100.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Här satt man o trodde att Exakt äntligen blivit bra, så visar det sig att Linn inte demar rättvist. Passivt med sämre slutsteg mot aktivt med bättre slutsteg.
Är slutstegen i Exakt-boxen verkligen så mycket bättre än de som sitter i Majik DSM?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Linns hemsida specar 90W Chakra per kanal i Majik DSM-i och 100W Chakra i Exaktbox-i. På den informationen kan vi gissa oss till att det i grunden är likartad konstruktion och prestanda i båda boxarna. Möjligen något högre matningsspänning och därmed maxeffekt möjlig i Exaktboxen.

Därmed inte sagt att jämförelsen på High Fidelity var rättvis ur perpektivet analogt vs. Exakt. Analogt fanns 2x90W som drev högtalarna där Exakt hade 800W fördelade på 8 separata steg. Men det upplevde jag inte heller var tanken för kvällen, utan mer illustrera potentialen hos Exakt teknologin och var Linn är på väg i sin utveckling. Keith poängterade också vad jag minns detta i någon kommentar under kvällen, på en fråga om hur mycket bättre en Akurate DSM skulle bli i demosystemet vi lyssnade till (tror jag frågan var).

Keith betonade att det absolut var skillader mellan ett Majik, ett Akurate och ett Klimax Exaktsystem. Och att Exakt har fundamentala fördelar jämfört med analoga system. Men att han inte kunde rangordna varje enskilt steg i ett systembyggande, för att han helt enkelt inte lyssnat till alla olika kombinationsmöjligheter Linns produkter erbjuder i dagsläget. Men han bjöd gärna in till en sån jämförande lyssning över några glas vin om vi var intresserade.

Jag tolkar den kommentaren som att Linn fokuserar på att skapa system i tydliga prestanda och funktionalitetsnivåer, som vänder sig till olika typer av kunder. Och att de inte fullt ut analyserar exakt hur varje enskild produkt jämför sig med varandra. Det är en fråga om både ljudkvalitet och funktionalitet för dem.

Samtidigt var det kul att höra han och Linn ser en framtid där de erbjuder möjligheter för deras kunder att tillsammans hjälpas åt att klämma prestanda ur deras produkter, som redovisat i en tidigare kommentar. Till exempel kan vi hjälpas åt att skapa Exakt filterlösningar till alla våra egna högtalare, när de släpper Exakt utvecklingsverktygen. Det kan bli riktigt roligt och i min värld erbjuda betydligt större lyft i våra system än byten av olika nätverkskablar.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Här satt man o trodde att Exakt äntligen blivit bra, så visar det sig att Linn inte demar rättvist. Passivt med sämre slutsteg mot aktivt med bättre slutsteg.
Är slutstegen i Exakt-boxen verkligen så mycket bättre än de som sitter i Majik DSM?

/ B
Ja, separata slutsteg är alltid bättre.
Ska det vara rättvisande ska man givetvis endast ändra EN sak! Dvs aktiva filter analogt vs Exaktfilter. Och talarnas placering/filtren ska tunas in för båda alternativen. Flyttades talarna?
Att inte tuna in det analoga systemet ger redan där en orättvisa...


Top
   
PostPosted: Sat Mar 19, 2016 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Men det upplevde jag inte heller var tanken för kvällen, utan mer illustrera potentialen hos Exakt teknologin och var Linn är på väg i sin utveckling.
Och hur kan man göra det utan att göra en seriös jämförelse?

Ni som var med då Ivor var drivande vet att denna demo inte hade setts med blida ögon!!
Han var otroligt kritisk mot branschen var därför extremt noga med att Linnprodukter skulle demas/säljas på "rätt sätt" = hans sätt. Verkligen tuffa villkor för butikerna!
Men då gjordes allt supernoga.
Linn var märket som inte sålde på tvivelaktiga demos. Utan med riktiga jämförelser, utan tekniksnack.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited