selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Ska man jämföra analogt med exakt kan man inte ha ett försteg med digital volymkontrol i det analoga försteget

Det är den digitala volymkontrollen som gör att både exakt och dsm produkter får en digital singnatur som enlig mig förstör upplevelsen

Att jämföra dsm produkter med exakt är ett enkelt sätt att trolla bort fördelen med ett analogt system.
BRA att du förtydligade detta pekka!
DSM med inbyggd volymkontroll är klart sämre än DS + försteg.
Även fast de nyaste inbyggda volymkontrollerna är bättre...slår inget jag hört ett separat försteg. Givet en bra intuning.
+1!

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 10:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Tyvärr väljer Linn nu en riktning mot mainstream och där finns det många aktörer med inte allt för sällan lägre prisnivå.
Det är ju ett affärsmässigt beslut som de väljer att ta inte minst mot den bakgrunden att de höll på att gå omkull.
Dessvärre passar inte deras nya inriktning mig.

Sedan har vi Linns agerande på eftermarknaden inklusive reklamationer som tål att diskuteras.

Jag tycker nog att Linn lever mycket på gamla meriter just nu, dock brukar verkligheten komma i kapp förr eller senare.

Jag hoppas verkligen att Linn klarar situationen!!

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
MNn wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Tyvärr väljer Linn nu en riktning mot mainstream och där finns det många aktörer med inte allt för sällan lägre prisnivå.
Det är ju ett affärsmässigt beslut som de väljer att ta inte minst mot den bakgrunden att de höll på att gå omkull.
Dessvärre passar inte deras nya inriktning mig.

Sedan har vi Linns agerande på eftermarknaden inklusive reklamationer som tål att diskuteras.

Jag tycker nog att Linn lever mycket på gamla meriter just nu, dock brukar verkligheten komma i kapp förr eller senare.

Jag hoppas verkligen att Linn klarar situationen!!
Jag har följt Linn sedan starten och min första LP12:a inköptes 1985. Den blev stulen under ett inbrott strax därefter och det dröjde till typ 89-90 innan ny införskaffades. Långt senare, vid typ 2010 sisådär införskaffades elektroniken (Ikemi/Kairn/LK140) men mina högtalare är fortfarande Dahlqvist DQ10. Högtalare som är kult (jag köpte dem 1978) men som Keith från Linn aldrig hört talas om...

Under tiden i Göteborg startade en av mina vänner Tonläget i Göteborg så man kan säga att jag följt Linn ganska bra. Linns entré i högtalarvärlden tyckte jag var trist, Linn Kan var ju bara för dålig, samma sak med Sara. När elektroniken dök upp var den helt enkelt dyr och dålig. Inte dålig i sig men för pengarna fanns det roligare saker att köpa.

Och vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att det är först nu som det börjar låta riktigt trevligt om Linns anläggningar! Ja, om jag nu hårdrar det hela lite, man har kunna plocka ihop välljudande anläggningar tidigare men det har blivit extremt dyrt. Aktivt Klimaxdrivna Komris slet hårt på plånboken. Och jag har nog aldrig hört ett par bra intrimmade Komris, har aldrig blivit speciellt imponerad av dem. Men även de billigare alternativen har varit avskräckande dyra.

Idag skulle jag vilja påstå att Linn låter bättre än någonsin - och för pengar som börjar närma sig anständighetens gräns. Det Exakt-system vi lyssnade på i torsdags lät verkligen riktigt bra och det var såväl musikaliskt som ljudmässigt långt bättre än den passiva analoga varianten. I jämförelse med Akubarik Exakt var Majik lika bra eller bättre musikaliskt men inte riktigt lika bra ljudmässigt. Iofs svårbedömt eftersom det var lång tid mellan de olika lyssningarna och inte alls samma programmaterial.

Men, jag tror att Linn absolut är på rätt väg.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag undrar varför Kan/isobarik bara stiger i pris om det bara skrot?

Hur som helst Bill detta inlägg var väldigt förtydligande om att våran syn på Tunedem inte är i närheten av varandra och jag förstår att du bedömer grejer från helt andra preferenser än de som handlare i norr till slutanvändare, det kan hända att även handlare i söder har samma syn, allt vart bara väldigt tydligt att bra för mig är inte samma som bra för dig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Jag undrar varför Kan/isobarik bara stiger i pris om det bara skrot?

Hur som helst Bill detta inlägg var väldigt förtydligande om att våran syn på Tunedem inte är i närheten av varandra och jag förstår att du bedömer grejer från helt andra preferenser än de som handlare i norr till slutanvändare, det kan hända att även handlare i söder har samma syn, allt vart bara väldigt tydligt att bra för mig är inte samma som bra för dig
Ja, jo... Jag ser framför mig den utbyggda friggeboden inredd med LK-lådor och LP-12:a, en soffa och ett flak pilsner. Snön yr utanför knutarna och det spelas Canned Heat så katten får ståpäls :D
Och visst, så ska det vara!

Jag måste dock erkänna att jag delvis är "hifi-skadad". Jag vill att det ska låta bra ljudmässigt också. Det ger nämligen, för mig, också en dimension av naturlighet, "att vara där känslan". Jag menar, visst är det annorlunda att lyssna live på en artist jämfört med en studioinspelning? En inspelning som i alla fall ibland kan lura mig till att artisten finns live framför mig är nästan lika viktig som att inspelningen förmedlar mig det sista unset av artistens musikalitet.

Jag tror inte att vår syn på TuneDem är så olika, men till skillnad från dig kan jag tänka mig att nagga den lite i kanten för att få närvarorealismen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag reagerade också på inlägget,sedan tänkte jag igenom inlägget i bilen medan min son var in och handlade på Willys. Dels så känns slutsatserna inte konsekventa och sedan så slog det mig att så här brukar man resonera när man inte fattat galoppen. Är det det här man vill ha så är Linn fel märke att satsa på. Kanske är det också vad Linn själva insett och fasat ur sig själva genom att slakta TD.

Förr så kunde en Linnhandlare ha råd att kosta på sig att vara både dumdryg och narcissistisk men ändå komma undan med det,eftersom produkterna de sålde var så attraktiva. Om man tar sig tid att Lyssna på Ivor Tiefenbruns föreläsning som finns att lyssna till på tuben så förklarar han just detta . Grejorna var inte för vem som helst. Däremot så var det få kompisar som inte slogs av hur jäkla bra det lirade då det begav sig.

Man behöver inte gilla Kan eller Isobarik, däremot så skönjer jag en uns av insiktslöshet om man inte fångas av vad de klarar av att förmedla. En del har det andra inte,minns hos Pekka när Mr öronvax deltog under en session av högtalarpositionering. Kvällen i ära var en vän till honom med,en jättetrevlig snubbe med stor skivsamling,av oss fyra deltagande så var det väldigt enkelt att avgöra bättre/ sämre för tre av oss,för vår nye vän var det omöjligt. Det blev en massa prat om om ljudbilder och transparens,en ensam flöjt,dess övertoner och inga slutsatser.. när burkarna slutligen trimmats in så var vår fjärde deltagare förvånad över att allt kom på plats trots vår märkliga metod.

I bland undrar jag om alla förstår vad det handlar om? Det mest skrämmande som jag i bland oroas av,är att människor som jag tror begripit tappat förståelsen och gått vilse i hifiträsket eller i linns nya ljusa värld av detaljer. Om det är så att felet ligger hos mig och att jag inte förstår så vill jag att det ska förbli så. Jag har hört några bra installerade Linnsystem i modern tid och massor med system som låter skit rent ut sagt. Värst är att man pratar om hur bra det låter med sådan inlevelse som om man verkligen trodde på det. Såg en dokumentär om skopolamin för en tid sedan,en hemsk drog som förvandlar den drogade till en viljelös zombie. Du kan be vederbörande att ge dig hans plånbok,tömma och avsluta kontot för att överräcka alla sina pengar till Dig.

Jag undrar i mitt stilla sinne. Samtidigt som jag funderar på varför jag ens bränner energi på att bry mig. Det är bara så frustrerande med en massa felaktigt uppradade påståenden utan substans. Lika bra jag släpper det här och vandrar vidare i mitt mörker av okunskap.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 20:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
haraldur wrote:
Jag reagerade också på inlägget,sedan tänkte jag igenom inlägget i bilen medan min son var in och handlade på Willys. Dels så känns slutsatserna inte konsekventa och sedan så slog det mig att så här brukar man resonera när man inte fattat galoppen. Är det det här man vill ha så är Linn fel märke att satsa på. Kanske är det också vad Linn själva insett och fasat ur sig själva genom att slakta TD.

Förr så kunde en Linnhandlare ha råd att kosta på sig att vara både dumdryg och narcissistisk men ändå komma undan med det,eftersom produkterna de sålde var så attraktiva. Om man tar sig tid att Lyssna på Ivor Tiefenbruns föreläsning som finns att lyssna till på tuben så förklarar han just detta . Grejorna var inte för vem som helst. Däremot så var det få kompisar som inte slogs av hur jäkla bra det lirade då det begav sig.

Man behöver inte gilla Kan eller Isobarik, däremot så skönjer jag en uns av insiktslöshet om man inte fångas av vad de klarar av att förmedla. En del har det andra inte,minns hos Pekka när Mr öronvax deltog under en session av högtalarpositionering. Kvällen i ära var en vän till honom med,en jättetrevlig snubbe med stor skivsamling,av oss fyra deltagande så var det väldigt enkelt att avgöra bättre/ sämre för tre av oss,för vår nye vän var det omöjligt. Det blev en massa prat om om ljudbilder och transparens,en ensam flöjt,dess övertoner och inga slutsatser.. när burkarna slutligen trimmats in så var vår fjärde deltagare förvånad över att allt kom på plats trots vår märkliga metod.

I bland undrar jag om alla förstår vad det handlar om? Det mest skrämmande som jag i bland oroas av,är att människor som jag tror begripit tappat förståelsen och gått vilse i hifiträsket eller i linns nya ljusa värld av detaljer. Om det är så att felet ligger hos mig och att jag inte förstår så vill jag att det ska förbli så. Jag har hört några bra installerade Linnsystem i modern tid och massor med system som låter skit rent ut sagt. Värst är att man pratar om hur bra det låter med sådan inlevelse som om man verkligen trodde på det. Såg en dokumentär om skopolamin för en tid sedan,en hemsk drog som förvandlar den drogade till en viljelös zombie. Du kan be vederbörande att ge dig hans plånbok,tömma och avsluta kontot för att överräcka alla sina pengar till Dig.

Jag undrar i mitt stilla sinne. Samtidigt som jag funderar på varför jag ens bränner energi på att bry mig. Det är bara så frustrerande med en massa felaktigt uppradade påståenden utan substans. Lika bra jag släpper det här och vandrar vidare i mitt mörker av okunskap.
Ah, den rena och ogenerade snobbismen! Uppfriskande, det var ett tag sen sist!

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Nä, man behöver inte gilla Kan. Jag kan mycket väl förstå vad folk gillar hos högtalaren men för mig räcker inte det. Nu har det ju hänt massor med såväl källor som övrig elektronik sedan den lanserades så det är mycket troligt att den presterar bättre idag än då. Och det har jag noll koll på, det var före cd-spelarens intåg som jag lyssnade senast på dem.

Oavsett detta tror jag man ska vara försiktig med att döma människor efter deras "förmåga" att lyssna på samma sätt som en själv. Bara för att man inte är överens behöver det inte betyda att "man inte fattat galoppen". Skärpning här, talibaner finns det redan alldeles för många av.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Oavsett detta tror jag man ska vara försiktig med att döma människor efter deras "förmåga" att lyssna på samma sätt som en själv. Bara för att man inte är överens behöver det inte betyda att "man inte fattat galoppen".
+100. Typ. /mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Mar 24, 2016 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Varför är det så jobbigt att några inte gillar Exakt?
Varför är det så jobbigt att några säger att de gillar Exakt?
Det är INTE vad folk tycker (gillar eller inte) som är problemet. Alla får tycka vad de vill.
Jag är beskymrad att Linn släpper en ny produkt som:
A/ säljs in som "det största som hänt hittills"
B/ med en massiv kampanj, tidigare har ingen produkt presenteras så hårt
C/ säljs in med massa tekniksnack, även det ett helt nytt sätt

Detta skapar givetvis grymma förväntningar.
När sedan produkten inte (ännu) är mer musikalisk blir man ytterst förvånad och bekymrad.. Så var det aldrig förr.

Då var nya produkter överlägset bättre, så pass mycket att ingen/ytterst få hade avvikande uppfattning.
Då kunde man inte annat att beställa på stående fot! Eller käka gröt, ta extraknäck mm, tills man hade slantar
Diehard entusiasterna stod i kö för att lägga order, många lade order direkt de fick nys om en ny produkt. Jag var en av dessa.
Ofta fick man leverans innan ens handlaren hade sett/hört produkten - det var en STOR happening då den första kunden fick sin leverans. Flera andra var med o packade upp/lyssnade.
Många satt o grät av lycka över förbättringen. Så stor var den. Mer känslor i Dylan, mer drag i Deep Purple.
När hände det med Exakt?

Exakt ÄR överlägset bättre på ljudmässiga saker som detaljer, separation, dynamik = man hör vad o hur musikerna spelar bättre. Men åtminstone jag förstår musiken mindre. Det berör mindre.

Aldrig förut har det varit en så tydlig skiljedelare mellan Linnfans. Helt olika ideal. Inget är fel, men det ÄR en ny inriktning.
Som tydligt tar bort särarten hos Linn och istället närmar sig konkurrenternas ljudideal.

matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linn utlovade då ett whitepaper på det man sade Exakt gjorde, som förklaring på kritiken. Inget vad jag sett har kommit trots påminnelser från medlemmar på Linnforum...
Ja, det skulle jag också gärna vilja se. Men med ett tidigare liv inom produktutveckling är jag ödmjuk inför utmaningen att få tekniker att anstränga sig på begriplig dokumentation :? istället för att hoppa på nästa roliga utvecklingsprojekt :D. Mina förhoppningar om att någonsin få se ett whitepaper om Exakt är lågt ställda.
Vet, vet - är själv i den branschen. Men då ska man:
A/ inte trycka stenhårt på tekniska förklaringar
B/ på frågan om "förklara mer" inte kunna förklara...(redan det pinsamt) och när frågorna ända kommer, INTE utlova Whitepaper.
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linn liknar mer o mer ett "vanligt" bolag, exakt det som Ivor motsade sig.
Ser ni inte detta?
Numera verkar Linn i första hand söka ökad tydlighet i musiken, Ivor sökte ökad musikalisk förståelse. Väldig skillnad.
Som jämförelse söker Naim ökan tydlighet i takt o tempo.
Jag vill ju ha allt detta men man behöver VÄLJA prioritering.
Ser ni inte detta?
Om att döma andra... Hur ska jag se på detta?
OJ :!:
Om det är så det framstår ber jag om ursäkt, det var alls inte min avsikt!!
Det handlar inte om att de som gillar den nya inriktningen hos Linn/deras produkter skulle vara sämre eller mindre värda - utan att jag ser denna ändring. Är jag en av få som gör det?
matss wrote:

Till saken och trådrubriken kan tilläggas att jag tycker 95% av Keiths och Linns förklaringsmodell till Exaktteknologins förträfflighet är ren rappakalja - för den som är det minsta insatt i grundläggande psykoakustik, fysik och elektronik.
Bra, du är inte ensam. :D
Därav har flera efterfrågat Whitepaper som enl Linn "skulle ge svara på de frågor som kom upp" som Linn inte kunnat besvara.

Välkommen hem till mig så spelar vi musik och så får du höra vad ett analogt system presterar :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Mon Mar 28, 2016 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Välkommen hem till mig så spelar vi musik och så får du höra vad ett analogt system presterar :mrgreen:
Tack, det vore trevligt. Jag har också ett analogt system som jag är väldigt nöjd med :D. Ännu mycket roligare vore att tillsammans utvärdera ett analogt system och ett Exakt system, båda med förutsättningar att kunna prestera sitt bästa. För det är väl vad tråden kommit att handla om - hur Exakt jämför sig med ett likvärdigt analogt system under rättvisa förhållanden?

Jag är verkligen genuint intresserad av att försöka förstå varför vissa av oss reagerat så starkt ifrågasättande inför Exakt? Vad gör Exakt som får vissa av oss att vända taggarna utåt? Eftersom jag själv inte upptäckt något fundamentalt fel med tekniken, så skulle det var intressant att delta i en gemensam utvärdering och dela intryck tillsammans med er som varit mer kritiska.
sportbilsentusiasten wrote:
Många satt o grät av lycka över förbättringen. Så stor var den. Mer känslor i Dylan, mer drag i Deep Purple.
När hände det med Exakt?

Exakt ÄR överlägset bättre på ljudmässiga saker som detaljer, separation, dynamik = man hör vad o hur musikerna spelar bättre. Men åtminstone jag förstår musiken mindre. Det berör mindre.
Ja, en överoptimistisk Space optimering kan kapa bort allt roligt ur musiken, så visst har jag hört Exaktsystem som låtit alldeles förfärligt. Men också tillfällen där det låtit alldeles förtrollande bra. Det beror alldeles säkert på installationen inklusive inställningarna. Så vad är det hos Exakt du reagerar på? Vad är det som gör att du förstår musiken mindre, blir mindre berörd?

Jag har tidigare genom åren burit med mig en hypotes om att det i princip bara går att optimera ljudåtergivningen i en av två önskvärda dimensioner - antingen fokusera på helhetsbudskapet i musiken, eller på exakt återgivning av minsta detalj i ljudet. Där Linn historiskt representerat en optimering av första dimensionen. Jag har funderat vidare och nu landat i - att det absolut bästa (samtliga dimensioner) en ljudanläggning kan göra är att exakt återskapa det som spelades in vid inspelningstillfället, varken mer eller mindre. Inte lägga till något och inte dra ifrån något.

Som bäst tycker jag Exaktsystemen kommer närmare det idealet på vissa punkter som jag inte upplevt hos något motsvarande analogt system, utan att andra kvaliteter går förlorade. Det gör mig nyfiken att försöka förstå vad den kvaliteten kommer in och ser fram emot att själv kunna få laborera fram ett exaktssystem till mina egna högtalare.

Ett hypotetiskt exempel, för att försöka förklara mig. Bob Dylan kommer hem till dig och spelar dina favoriter för dig i ditt lyssningsrum (vi bortser från allt som behövs för att det ska fungera i praktiken). Samtidigt som han gör det spelas framträdandet in. Rent hypotetiskt skulle då en perfekt anläggning kunna återge Bob precis som han lät när han var där i ditt lyssningsrum (vet att det är omöjligt, men vi tänker som sagt hypotetiskt). I min värld blir då den bästa anläggningen den som kommer närmast återgivningen som när Bod hälsade på - inte lägger till något och inte drar ifrån något.

Jag känner till gott om tricks som skulle kunna förstärka Bobs framträdande, dagligen använda i musikproduktioner världen över - närmicka, EQ, kompression, reverb, distboxar etc. Lägger vi till dessa effekter i återgivningskedjan skulle Bob kunna låta ännu häftigare än live hos oss. Men i min värld blir det sämre än den bästa återgivningen - som låter som när Bob hälsade på. Sker detta i själva produktionen kan jag tycka det är ok, så länge det musikaliska uttrycket inte blir förstört (nu lämnar vi exemplet med Bob i vardagsrummet där vi ju hypotetiskt visste hur det lät vid inspelningen). Men likartade effekter i en återgivningskedja blir fel, och ett samma fel som läggs på all musik - ett sameness.

En effekt jag upplevt hos Exakt jämfört med ett traditionellt system är just en påverkan i den analoga kedjan som lyfts bort från musiken med Exakt. Och detta något som lyfts bort från musikåtergivningen kan initialt upplevas som att något saknas, vilket vi också har konstaterat vid flera tillfällen - i blindtest. Men efter ytterligare lyssning landar jag i att Exakt för mig återger en trognare version av det inspelade materialet - jag hör mer av musiken och mindre av anläggningen. Mer information och mindre förvrängning.

Kan det vara denna saknad som du reagerar på eller är det något som faktiskt försvinner ur musiken som jag missat? Det skulle vara roligt att utforska tillsammans. Och jag skulle vilja göra det blint - så att vi inte påverkas av något annat än det vi faktiskt hör.
sportbilsentusiasten wrote:
Aldrig förut har det varit en så tydlig skiljedelare mellan Linnfans. Helt olika ideal. Inget är fel, men det ÄR en ny inriktning.
Som tydligt tar bort särarten hos Linn och istället närmar sig konkurrenternas ljudideal.
Visst var det enklare med nya produkter förut, när de var så få att de lätt sorterade in sig i en tydlig hierarki för oss hängivna fans - så vi hela tiden visste vad vi satt och käkade gröt för :wink:. Idag vänder sig Linn till fler kunder än bara oss (jag antar att vi få inte köper tillräckligt mycket för deras ambitioner) och då blir det naturligt fler varianter än vad som enkelt låter sig rangordnas i en enkel kedja. Det spelar mindre roll tycker jag, så länge JAG hittar nya produkter som JAG gillar ännu mer än de jag redan har.

Jag köpte min första LP12a 1988 och har följt Linn på nära håll sen innan dess, även som en trogen kund till större delar av min anläggning i nu snart 20 år. Jag har besökt fabriken och utvecklingsteamet flera gånger, samt träffat Ivor bortom säljpresentationer. Så ja, jag har också en speciell relation till Linn.

Och jag har full förståelse att de som företag utvecklas mot nya håll, samtidigt glad för Ivors skull att det verkar gå bra också utan honom som enväldig religiös ledare. Så länge de fortsätter släppa nya spännande produkter som ger mig livsupplyftande musikupplevelser - oavsett teknologi eller säljargument. Jag vill nog hålla med Linn om att Exakt som plattform är det största de lanserat, efter LP12:an (och DS).

Jag lyssnar gärna på Exakt och andra nya spännande Linnprodukter tillsammans med dig när tillfälle ges någon gång i framtiden. Samtidigt fortsätter jag gärna dela med mig av mina egna upplevelser här, när jag tror att någon annan av oss kan vara intresserade. Det jag skriver är mina egna uppfattningar och jag är inte ute efter att döma någon annan, bara försöka dela med mig av mina egna reflexioner och funderingar. Jag uppskattar samma grundfilosofi i inläggen hos oss alla.

mvh, mats

PS. Jag ser mycket hellre att Keith fokuserar på ett öppet utvecklingsverktyg för Exaktsystem, än ett förmodligen innehållsfattigt whitepaper om Exakt. Det är roligare att kunna utforska själv än att bara läsa om det :D.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant o tankeväckande inlägg, mats. Lite sent nu återkommer imorgon kväll.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Mycket bra sammanfattning Mats, jag ser det i grunden på precis samma sätt. Lägg där till vanans makt, lite från sidan kan jag tycka det är lite märkligt att vi inte reflekterar mer över att vi gillar samma teknik/sound som de vi umgås med (osökt om vi är grannar eller forumkumpaner). Vi utvecklar vårt ljudideal genom positiva upplevelser och förväntningar.

För mig är det inte konstigt i sig att jag föredrar många äldre produkter, det var genom ett par Kan II som jag förstod hur bra musik kunde låta för första gången. Jag sitter nöjd med mina Keltik, men jag tror inte att det är världens bästa högtalare men jag är van vid ljudet och blir glad av hur de låter och ser ut.

Men med din liknelse Mats får man ändå ge att Linn då till stora delar övergivit sitt gamla ideal (det skall låta som i Bobbans studio vs största musikupplevelse), för när jag lånat hem exaktbox så har jag saknat ett driv som jag har i mitt analoga system. Det har varit tydligast på musik med mycket dist så så som hårdrock etc. Det får mig att förstå dem som saknar något hos exakt, och frågan är hur Sabbats platta var tänkt att låta. I och med att exakt inte fanns att tillgå kan jag tänka mig att många skivor helt enkelt är producerade för att spelas genom anläggningar med mer distortion.

Ett annat frågetecken jag sätter runt exakt är att jag upplever att LP12an inte knastrar något med exakt. Det får mig att fundera på om exakt tvättar bort en del transienter, vilket vore oroväckande.

Som helhet tycker jag helt enkelt att exakt är ruggigt bra, mest imponerad är jag av det majiksystemet som jag hört (M140 M-exaktbox och DSM)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tycker också att Mats sammanfattar väldigt bra

Jag förstår att vi står på helt olika utvärderingsgrunder och jag förstår vad ni ser i Exakt, det är samma utvärdering som andra HiFi märken alltid sagt är det viktiga i utvärdering i musik som Linn saknat tidigare vilket också är helt riktigt, skillnader med Linn Exakt är väl att de har kvar lite av sitt gamla tänk jämfört med andra HiFi märken som endast inriktar sig på att låta naturtroget,transparent,3d och allt annat som beskriver dyr HiFi

Om vi tar gamla naim så hade vi en skala på att musik ska vara medryckande och rolig till 100%
Sen kom Linn med egen elektronik som var mera nyanserad men behöll naim's ide till kanske 98% och istället gav lite mera nyanser

Sen har detta fortsatt hos Linn att man har velat ha fram mera detaljer,nyanser i musiken vilket gjort att det andra har fått stå tillbaka och procentsatsen sakta men säkert går neråt mot ett sound där man hör mera av inspelningarna men tappar lite av det roliga med anläggningen

Det som händer å andra sidan är att musikutbudet ökar, fler plattor börjar bli lyssningsbara, dock försvinner lite av magin med de plattor som innan var magiska

Idag med Exakt skulle jag vilja säga att det kanske är kvar 10% av Linns original ide

Fortsätter det på detta sätt så har man snart tvättat bort hela grunden man stod på och är bara ett HiFi märke i mängden

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Idag med Exakt skulle jag vilja säga att det kanske är kvar 10% av Linns original ide
Jag kan inte hålla med mindre, besök en konventionell HIFI-mässa och du kommer finna att skillnaden är milsvidd. Ur mitt perspektiv har ett superanalytiskt 350E system mer gemensamt med LK1-LK2 Kan I och 12a än med ett snittsystem hos superaudiofilerna.

Men:
Quote:
Det som händer å andra sidan är att musikutbudet ökar, fler plattor börjar bli lyssningsbara, dock försvinner lite av magin med de plattor som innan var magiska

Jag håller helt med dig, och jag tycker inte att detta är helt oproblematiskt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited