selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Eller så är det de 10% som är kvar som du upplever som milsvid till andra märken

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul med så mycket intressant respons på mitt inlägg :).
pekka71 wrote:
Jag förstår att vi står på helt olika utvärderingsgrunder och jag förstår vad ni ser i Exakt, det är samma utvärdering som andra HiFi märken alltid sagt är det viktiga i utvärdering i musik som Linn saknat tidigare vilket också är helt riktigt, skillnader med Linn Exakt är väl att de har kvar lite av sitt gamla tänk jämfört med andra HiFi märken som endast inriktar sig på att låta naturtroget,transparent,3d och allt annat som beskriver dyr HiFi
Om vi tar gamla naim så hade vi en skala på att musik ska vara medryckande och rolig till 100%
Sen kom Linn med egen elektronik som var mera nyanserad men behöll naim's ide till kanske 98% och istället gav lite mera nyanser

Sen har detta fortsatt hos Linn att man har velat ha fram mera detaljer,nyanser i musiken vilket gjort att det andra har fått stå tillbaka och procentsatsen sakta men säkert går neråt mot ett sound där man hör mera av inspelningarna men tappar lite av det roliga med anläggningen

Det som händer å andra sidan är att musikutbudet ökar, fler plattor börjar bli lyssningsbara, dock försvinner lite av magin med de plattor som innan var magiska
Jag använder samma utvärderingsmetodik idag som när jag insåg hur mycket roligare det var att spela musik på min första LP12a jämfört med andra skivspelare - hur berörd blir jag av musiken, vad är enklast och roligast att lyssna till och vilken variant vill jag fortsätta lyssna på tills solen går upp?

Det jag utvecklat med åren är en känslighet mot att allt får en samma behandling av anläggningen oavsett vilken typ av musik jag spelar. En behandling som kan få vissa musikstycken att låta extra magiska, men andra tappar något av sin särprägel och blir mindre kommunikativa. En bra anläggning för mig idag ska låta lika bra oavsett vilken musikstycke jag väljer att spela på den, så ja det ska gå att spela fler plattor på den riggen. Men också utan att favoriterna blir ett dugg tristare, möjligen ännu mer nyanserade och uttrycksfulla. Samtidigt ska könlös och tråkig musik låta precis som könlös och tråkig musik, utan någon extra boost. Det lyssnar jag efter.
Lupus wrote:
Men med din liknelse Mats får man ändå ge att Linn då till stora delar övergivit sitt gamla ideal (det skall låta som i Bobbans studio vs största musikupplevelse), för när jag lånat hem exaktbox så har jag saknat ett driv som jag har i mitt analoga system. Det har varit tydligast på musik med mycket dist så så som hårdrock etc. Det får mig att förstå dem som saknar något hos exakt, och frågan är hur Sabbats platta var tänkt att låta. I och med att exakt inte fanns att tillgå kan jag tänka mig att många skivor helt enkelt är producerade för att spelas genom anläggningar med mer distortion.
Ja, så kan det vara och det är helt ok för mig. Tekniken spelar inte längre någon roll tycker jag - så länge jag berörs av musiken som tidigare, det är enkelt och roligt att lyssna och jag vill fortsätta tills solen går upp. Just nu är det mitt egna analoga system som ger mig den största kicken med det. Men jag upplever samtidigt något hos vissa av Exaktsystemen jag lyssnat till, som gör mig nyfiken på vad den plattformen skulle kunna åstadkomma hemma hos mig. Det ser jag fram emot att få utforska.
Lupus wrote:
Ett annat frågetecken jag sätter runt exakt är att jag upplever att LP12an inte knastrar något med exakt. Det får mig att fundera på om exakt tvättar bort en del transienter, vilket vore oroväckande.
Att något försvinner ur ljudet behöver inte betyda att något tvättas bort. Det kan lika gärna vara att något inte längre läggs till. Mängden knaster, sprak och brus tycker jag kontinuerligt har minskat från LK1, Kairn över Linto till Urika tillsammans med nya pick-uper. Och jag saknar det inte alls.

En återgivning helt utan förvrängning kommer alltid låta mindre än en med distorsion. Distorsion är alltid något extra som tillförs återgivningen - något som inte fanns där från början.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Det som händer å andra sidan är att musikutbudet ökar, fler plattor börjar bli lyssningsbara, dock försvinner lite av magin med de plattor som innan var magiska

Idag med Exakt skulle jag vilja säga att det kanske är kvar 10% av Linns original ide

Fortsätter det på detta sätt så har man snart tvättat bort hela grunden man stod på och är bara ett HiFi märke i mängden
Märklig syn om ni frågar mig. Det är väl bättre ju fler plattor som blir lyssningsbara? Det är ju precis det som är felet med "hifi-maffian" som bara kan lyssna på specialskivor, typ direktgraverad kubansk jazz, för att bli nöjda med återgivningen. Eller ska vi bara lyssna på några få plattor som låter speciellt bra i en Linn-rigg? Bevare mig väl, den världen vill jag inte leva i!

Jag har plattor som låter magiska i ett par datorhögtalare, ska jag dissa alla andra anläggningar som inte återger denna musik på samma sätt? Hell no! I min skalle så är det så att alla anläggningar/apparater drar ifrån något från den verkliga musiken. Vilka tillkortakommanden vi accepterar är alltså ett personligt val. Detta personliga val kan baseras på musikaliska preferenser, ekonomi, lyssningsförhållanden och andra parametrar. Tex, den som enbart lyssnar på kyrkorglar så är 16 Hz pedalton viktig för upplevelsen. Det betyder att i princip alla Linn-återgivare faller bort. Och vem är vi som då kan hävda att den kyrkorgelintresserade "lyssnar på på fel sak"?

Vidga ert synfält grabbar, allt handlar inte om att stampa takten eller "förstå musikerna". Det kan lika gärna vara att känna sig förflyttad till platsen där musiken uppfördes - med rätt eller fel.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ni börjar vara mogna för Ingvar Öhmans bättre burkar,frågan är bara om inte de är bättre? Beskrivningen låter som hans vision.

Beträffande exaktifierade tolvor så kanske det är en smaksak det med förstås men för mig så avstår jag hellre att slita nål om plattorna låter DVD film. Vad är vitsen liksom?

http://user.faktiskt.se/-distortion-/In ... 2006-1.doc

Kan oavsett vara skoj att läsa Ingvars manifest,vem kunde väl tro att selleristerna skulle svänga om mot öppet fönster lyssning? Helt okej,man ska vara openminded. Har vänner som gått all in på det där spåret,några har även tröttnat efter ett tag då det känts "urvattnat" efter en tid.

Äsch,bara man har kul så är det väl bra. Hjulen ska snurra och kejsaren klarar sig bra lättklädd;)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill

Vad menar du med märklig syn

Menar du att utvecklingen hos Linn inte har varit att fler skivor har blivit spelbara?

Finns många som föredrar precirkus på Lp12 just p.g.a deras favorit skivor blir helt enkelt tråkigare, detta är ingen "syn" utan fakta om du pratar med många gammla naim vänner

Finns det som har precirkus Lp 12 på Linn uk forumet som de hellre spelar vissa skivor på än deras fullutrustade Lp12, därmot kan deras nya 12'a spela mycket större utbud

Sen Bill sluta misstolka inlägg bara för att vrida det till något helt annat, jag tror tyvärr du gör detta med flit

När man förklarar saker så kan man t.e.x säga att det finns saker som man föredrar i t.e.x precirkus 12'a men det betyder inte att allt är bättre eller att man bara kan lyssna på vissa inspelaningar på en precirkus

Som sagt jag tror du förstår men du har en lust att alltid vrida på saker

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
haraldur wrote:
Ni börjar vara mogna för Ingvar Öhmans bättre burkar,frågan är bara om inte de är bättre? Beskrivningen låter som hans vision.

Kan oavsett vara skoj att läsa Ingvars manifest,vem kunde väl tro att selleristerna skulle svänga om mot öppet fönster lyssning? Helt okej,man ska vara openminded. Har vänner som gått all in på det där spåret,några har även tröttnat efter ett tag då det känts "urvattnat" efter en tid.

Äsch,bara man har kul så är det väl bra. Hjulen ska snurra och kejsaren klarar sig bra lättklädd;)
Ja, det är härligt att vara open minded och inte svära sig fast vid någon enskild religion, eller bli insorterad i något specifikt fack. För mig har min nuvarande Linn rigg aldrig låtit bättre och den ger mig mer upplyftande musikupplevelser än någonsin tidigare varje dag, oavsett om det är från vinyl eller digitala filer. Vilket är helt fantastiskt :D :D :D. Nu ser jag fram emot att Exakt kan bli nästa steg för mig mot ännu roligare musiklyssning.

Jag saknar inte mina LK1/LK280, Spark, Dirak, Aktiv Crossover, Isobarik PMS, Ittok, Ekos, Troika, Lingo, Kairn, Karik/Numerik, CD12, Aktiva Kaber, Majik 6100, Linto, Arkiv, Arkiv B, 2250, Akurate 2200/4200 eller Kan II ett endaste dugg. Jo, Troikan saknar jag lite för den var så sanslöst snygg :cry:.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Bill

Vad menar du med märklig syn

Menar du att utvecklingen hos Linn inte har varit att fler skivor har blivit spelbara?

Sen Bill sluta misstolka inlägg bara för att vrida det till något helt annat, jag tror tyvärr du gör detta med flit
Nu är jag inte med dig alls. Jag misstolkar inget med flit, jag försöker förstå vad du skriver. Hur ska jag tolka följande meningar?

"Det som händer å andra sidan är att musikutbudet ökar, fler plattor börjar bli lyssningsbara, dock försvinner lite av magin med de plattor som innan var magiska"

Jag tolkade detta som att du menar att med Exakt så blir fler plattor lyssningsbara men färre (av dessa) har kvar magin.

"Menar du att utvecklingen hos Linn inte har varit att fler skivor har blivit spelbara?"

Nej, jag menar precis tvärtom. Fler skivor har blivit spelbara, detta eftersom Exakt lockar fram mer ur skivorna än vad tidigare analoga system gjorde.

Hur menar du?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Ni börjar vara mogna för Ingvar Öhmans bättre burkar,frågan är bara om inte de är bättre? Beskrivningen låter som hans vision.
Hur menar du? Jag förstår inte alls.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Eller så är det de 10% som är kvar som du upplever som milsvid till andra märken
Ja så kan det vara.
Det är svårt att ange % men vi vet av erfarenhet att SMÅ justeringar ger stor effekt. Någon mm flytt av talare tex, kabel åt fel håll...
Knappast mätbar, ändå smäcker det bara på plats när man tunar det sista lilla.

90/10 eller 10/90?? Svårt att kvantifiera.

Men helt klart är det bekymmersamt att uppgradera om man inte tycker alla parametrar blir bättre. Jag har under alla år, avrått från just det.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska jag vara hård tycker jag att det är audiofil inspelningar som blir bäst med exakt, väljer man en äldre inspelning med exempelviss iron maden låter det bara skramligt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Ska jag vara hård tycker jag att det är audiofil inspelningar som blir bäst med exakt, väljer man en äldre inspelning med exempelviss iron maden låter det bara skramligt
Nu har jag hittills klarat mig från audiofil-inspelningar vid de demos jag besökt. Vad klassar du som sådana, några exempel?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Ska jag vara hård tycker jag att det är audiofil inspelningar som blir bäst med exakt, väljer man en äldre inspelning med exempelviss iron maden låter det bara skramligt
Spännande, för det verkar vara här våra upplevelser går isär. För oss blev det tvärtom, det lät mindre skramligt med Exakt och det var därför några av oss reagerade med saknad när vi lyssnade blint - och alltså först föredrog den analoga kedjans skränigare återgivning av gamla rockklassiker. Men det vände efter lite mer lyssning - fortfarande blint.

Det skulle vara kul att utvärdera dessa skillnader i upplevelse tillsammans någon gång.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
pekka71 wrote:
Ska jag vara hård tycker jag att det är audiofil inspelningar som blir bäst med exakt, väljer man en äldre inspelning med exempelviss iron maden låter det bara skramligt
Spännande, för det verkar vara här våra upplevelser går isär. För oss blev det tvärtom, det lät mindre skramligt med Exakt och det var därför några av oss reagerade med saknad när vi lyssnade blint - och alltså först föredrog den analoga kedjans skränigare återgivning av gamla rockklassiker. Men det vände efter lite mer lyssning - fortfarande blint.

Det skulle vara kul att utvärdera dessa skillnader i upplevelse tillsammans någon gång.

mvh, mats
Precis. I mina tankar kommer jag ihåg hur fantastiskt mina gamla vinyler låter men tyvärr är det inte lika ofta de låter så bra när jag lyssnar på dem idag. De skramlar på ganska rejält. Men de jag hört på Exakt-demos har låtit betydligt mer kontrollerat och njutbart än de gör hemma hos mig.

Detta är ett litet bekymmer, åtminstone för mig. Ofta när jag sitter på en demo känner jag att "detta låter fan så mycket bättre hos mig" - och när jag kommer hem så gör det inte så. Lika ofta stämmer dock intrycket vilket visar att vårt (i alla fall mitt) hörselminne är opålitligt. För många gånger är det inte ljudet/musiken i sig vi kommer ihåg utan snarare den upplevelse vi hade när vi lyssnade. Och den kan ju variera beroende på många olika saker.

Men för att återkoppla till trådens rubrik, denna demo var första gången som jag upplevde att även den musikaliska presentationen var bättre med Exakt, inte bara ljudet. Det var också första gången jag tyckte M140 var en riktigt bra högtalare, inte bara för priset utan totalt sett.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mats o Bill, man ska våga lita på första intrycket.
Det är annars lätt att förföras eller förskräckas av ljudmässiga aspekter.

Och Bill, om du först tycker en demo är bättre än hemma, och sedan när du kommer hem är DET bättre - beror det enl min erfarenhet på att allt på demon inte var bättre, bara delar.
Dvs, det är en varningssignal.

Mats, detta gäller även vid jämförelser, tex din demo där preferenserna skiftade.
Eller så är förbättringen marginell.

Är det en påtaglig förbättring får man känslan att shit jag lämnar inte butiken innan jag beställt.
Då behövs inga blindtester :)

På samma sätt...blir inte alla skivor bättre efter uppgradering - ja då är inte allt bättre

Så tycker jag :)


Last edited by sportbilsentusiasten on Tue Mar 29, 2016 19:54, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Mar 29, 2016 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant o tankeväckande inlägg, mats. Lite sent nu återkommer imorgon kväll.
Hej mats!
Du frågar vad jag reagerar på i Exakt. Ja, allt blir inte bättre, alla skivor blir inte bättre.
Det som utmärker ett bra...och bra intunat system är att ljudmässiga aspekter känns ovesäntliga. OM...om man dras in till att lyssna på ljudet, ja då är det något fel imho
Exakt gör det för mig, jag får en tanke "fan va bra det låter ljudmässigt, imponerande dynamik/detaljer mm.
Jag vill istället få känslan - att vilja springa runt i lokalen i skrika i extas "grym platta, grym artist"

När det gäller Dylan i v-rummet (önskedröm), eller annan livemusik är det så för mig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited