selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Audio Technica AT-95SA
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Skriver några rader om denna MM pickup i samma veva som jag bott under huven på LK lådor under en tid varvat med att pyssla med huset. När Pekkas LK1/dirak äntligen befinner sig i ett stycke igen så satte jag ihop ett lite Lego på köksbordet(min enda lediga yta för tillfället) bestående av:
Enkel LP12'a,för att på elakt Takt & Ton vis beteckna som "skruvad av lokal LP12 guru" dvs jag själv(självironi) Cirkusverk,Valhalla,Ittok och för kvällen den nya nål som jag vill skriva en rad om.

LK1 med Dirak,rätt rå med några timmar sedan organbyte.

LK280 som ännu inte fått nya organ (min egen,skomakarens barn ni vet..)

Linn Tukan

Rättvända kontakter och K400 + RG62,lejonklous lödtenn terminerad med Weller WSD81(tack för tipset Fredrik) och 350~ish grader.

Nålen AT95SA inhandlades på LP Gear och ligger på $149:- och har en Shibataprofil liksom nålar som Adikt för att nämna en. Först ut att köpa var Pekka för någon tid sedan och jag fick nöjet att montera den åt honom och lyssna. Vid detta tillfälle ersatte den en betydligt dyrare MC puppa med några få timmars speltid. Betydligt mer påkostad spelare med Ekos II,Radikal och Keel. Vet jag höll på tippa av stolen, verkligen inget jag hade väntat mig om än puppan fått mycket gott omdöme. Man börjar bli luttrad vid det här laget. Grymt bra drag och spårar som en blodhund! Kött värme och för tankarna till gamla Linn K9 utan att överdriva!

Nå väl,killen har en rätt okej svarv och jag tillskrev Radikalen stor del i det hela,vilket säkert var korrekt reflektion. Lika stor del är det nog den sanslösa synergi som infinner sig mellan ett LK1 RIAA och nålen.(samma magnetmotor som i K serien) plus den fina profilen diamanten har.

I vart fall så har strömmen av LK1 hjälp till mina vänner effektivt hållit mig borta från att hinna beställa egna nålar. Förra veckan blev beställningen av och i Onsdags dök så två puppor upp i min brevlåda. Först ut att testa blev på min svåger Niklas precirkus tolva med svart Ittok och Valhalla. Inte helt oväntat så levererade spelaren galet bra. Denna gång genom tidig Kairn vidare genom en sallad bestående av en 4200+Klout+LK2+slimline tunebox+chakrakort i basen och monokort upptill vidare till Keltik. Skivspelarskruvningen skedde innan jobbet och resultatet blev sen ankomst till arbetet med leende upp till öronen.

Nu i kväll så var det dags att provlyssna på min lilla tolva och samtidigt testköra LK1'an så jag vet att den uppför sig inför Söndagens träff i Luleå. Resultatet: Jänkarna måste ha doppat nålen i nån form av narkotika,det går inte sluta spela! Det slår nästan gnistor om nålen! Det är snabbt,tight och jävligt musikaliskt!! Detta med en tolva du hittar på Blocket för relativt löjliga pengar. Har suttit,stått,dansat,diggat,sofflegat till musik serverat på platta i närmare fem timmar och känner mig på festhumör efter enbart kaffeintag. Den här pickan är som Adikt-fast förbannat mycket roligare!
Aldrig har ordet "pang för peng" stämt bättre. Tror ni mig inte,-testa själv;)

Sjukt ös..
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Sat Nov 28, 2015 03:49, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Underhållande läsning. Kul med dina udda ordval här och där. :)


Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tack allra ödmjukast Roland!
Avslutar i skrivande stund sessionen med Queen "Jazz" men känner mig för upprymd för att sova,grejorna får stå kvar till i morgon,vi får äta frukost framför teven;)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 11:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Tack Haraldur för tipset på en billig uppgradering, verkar vara en fin puppa, läste lite andra reviews på nätet och jag lägger denna bakom örat.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Ja det är en "kul" pickup. Har haft två stycken under åren. Monterade på skivspelare "2". Kan väl hålla med att den har driv men saknar allt i övrigt. Att jämföra den med Adikt är inte sjysst. För de pengarna är den ett fynd men inte mer.

Vilken tråkmåns jag är men jag har haft den med den vanliga runda nålen. Den har driv men är grovkornig och entonig. Kanske Shibatanålen tillför det som saknats tidigare. För 2k är den ett fynd i fall den är bättre än Adikt.

Är dock tveksam då marknaden är snabb att ta betalt för prestanda i förhållande till konkurrenterna. Jag har själv förundrats över AT 95 men man glömmer den snabbt när man hör en bättre pickup.

Är den så bra som du säger kommer det vara en sensation som måste lyssnas på. Utvecklingen står ju inte stilla och ibland hamnar ju en produkt helt "rätt" även om en om det är gammal produkt som är uppgraderad. Jag skall faktiskt försöka lyssna på den om det finns möjlighet.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bara bra om det inte blir en hype, då kommer priset att stiga när folk upptäcker hur bra en At95SA är, den gröna at95e är kul men den är inte i närheten

Sen så blir ju inte AT nålar lika bra på kairn eller nyare Linn riaa, möjligtvis uphoriken om man hittar rätt inställning

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 00:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Pekka vad rekommenderar du för puppa när man använder Kairn?

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 03:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
pekka71 wrote:
Bara bra om det inte blir en hype, då kommer priset att stiga när folk upptäcker hur bra en At95SA är, den gröna at95e är kul men den är inte i närheten

Sen så blir ju inte AT nålar lika bra på kairn eller nyare Linn riaa, möjligtvis uphoriken om man hittar rätt inställning
Jag skall banne mig beställa en olyssnad.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 04:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kanske är läge för ett par förtydliganden:
Du kan INTE jämföra AT95E(den gröna eliptiska) med en AT95SA, de befinner sig inte på samma planet ens,den eliptiska är ösig men som du säger grovkornig,den spårar inte ens halvbra med en Keel,Radikal,i en Ekos 2'a

Den här plöjer innerspår och skyfflar ös! De två nålar du slitit ut,var det verkligen denna? Stylusen skiljer dels i upphängning,materialvalet på nålröret samt omsorgsfullt bearbetad shibata(eller Van den hul,eller Gyger 2)profil mejslad ur en fin sten.

Efter ett PM så ber jag även att förtydliga att jag INTE är stjärnskruvaren som Takt & Ton så vuxet hängt ut på sin Facebooksida/grupp utan att det tydligen ska röra sig om en konkurent från Luleåområdet. Jag hoppas de lyckas få fason på svarven,det tycks vara lite hit & miss beträffande resultatet man får. Skandalen med Pekkas tolva som trots både Takt & Tons och den nu uthängde stjärnskruvarens försök,spelade dödare än döden. Eller "sagan om den dödförklarade armen som fick nytt liv" ekar ännu i mitt minne och kommer upp på varje hifiträff. Man får lite flashbacks till "Maktkamp på Falcon Crest" eller "Dallas"
Peter Vs Kantola... JR Vs Cliff Barnes liksom...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag är också sugen på att haka på hypen i och med att jag ska hämta en ny 12a nästa helg. Ingen som att har hittat någon europeisk eller svensk butik som har dem?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Nov 29, 2015 19:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
haraldur wrote:
Kanske är läge för ett par förtydliganden:
Du kan INTE jämföra AT95E(den gröna eliptiska) med en AT95SA, de befinner sig inte på samma planet ens,den eliptiska är ösig men som du säger grovkornig,den spårar inte ens halvbra med en Keel,Radikal,i en Ekos 2'a

Den här plöjer innerspår och skyfflar ös! De två nålar du slitit ut,var det verkligen denna? Stylusen skiljer dels i upphängning,materialvalet på nålröret samt omsorgsfullt bearbetad shibata(eller Van den hul,eller Gyger 2)profil mejslad ur en fin sten.

Efter ett PM så ber jag även att förtydliga att jag INTE är stjärnskruvaren som Takt & Ton så vuxet hängt ut på sin Facebooksida/grupp utan att det tydligen ska röra sig om en konkurent från Luleåområdet. Jag hoppas de lyckas få fason på svarven,det tycks vara lite hit & miss beträffande resultatet man får. Skandalen med Pekkas tolva som trots både Takt & Tons och den nu uthängde stjärnskruvarens försök,spelade dödare än döden. Eller "sagan om den dödförklarade armen som fick nytt liv" ekar ännu i mitt minne och kommer upp på varje hifiträff. Man får lite flashbacks till "Maktkamp på Falcon Crest" eller "Dallas"
Peter Vs Kantola... JR Vs Cliff Barnes liksom...
Nej det var alltså E modellen för 4-5 hundra kronor jag pratar om. Tydligen är det en elliptisk nål på den. Men det är samma picka förutom nålen då?
När jag googlar på "din" finns faktiskt en del att läsa. Även en gammal tråd på Faktiskt där de diskuterar olika slipningars för och nackdelar.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 14:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Quote:
Resultatet: Jänkarna måste ha doppat nålen i nån form av narkotika,det går inte sluta spela! Det slår nästan gnistor om nålen! Det är snabbt,tight och jävligt musikaliskt!! Detta med en tolva du hittar på Blocket för relativt löjliga pengar. Har suttit,stått,dansat,diggat,sofflegat till musik serverat på platta i närmare fem timmar och känner mig på festhumör efter enbart kaffeintag. Den här pickan är som Adikt-fast förbannat mycket roligare!
Du har en bra förmåga att skapa intresse :lol:

Jag blir sugen, men snälla försök förklara för mig hur bra den är i förhållande till Adikt?


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Problemet med pu i någrahundrakronorsklassen är variationen mellan olika exemplar. För många år sedan lekte jag en hel del (bla moddade avspelningsvinklar och elektrisk belastning) med Grado´s billigare pickuper och det var ganska stor skillnad mellan olika exemplar.

Ett uttalande om en specifik pu gäller oftast alltså bara just de exemplaret/pickup'en och behöver inte ha bäring när det gäller andra exemplar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Har du lyssnat på puppan i fråga eller vad är det du försöker säga? Jag försöker sätta mig in i hur jag som läsare skulle tolka trådens information och drar slutsatsen att du sår ett frö av misstro till en produkt som du förmodligen inte ens har hört. Vilket i sin tur gör att folk kanske drar sig för att testa "då generellt billiga nålar beter sig si och så"

Den går loss på $150 plus tull och frakt,således inte bara "några hundra kronor" Sannorlikt så har man bränt krutet på diamanten upphängningen och nålröret. Magnetmotorn har det redan skrivits spaltmetrar om och är samma som i Linns K-serie.

Jag är inte särskilt förtjust i Adikt. Däremot så går jag igång på AT95SA,den är spelglad med ett jäkla driv och spårar bra. Påminner om K9..

Ha gärna en åsikt,men förankra den gärna,kul när man tillför varandra erfarenheter och information. Däremot energitjuvande suger..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Apr 18, 2016 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Har du lyssnat på puppan i fråga eller vad är det du försöker säga? Jag försöker sätta mig in i hur jag som läsare skulle tolka trådens information och drar slutsatsen att du sår ett frö av misstro till en produkt som du förmodligen inte ens har hört. Vilket i sin tur gör att folk kanske drar sig för att testa "då generellt billiga nålar beter sig si och så"

Den går loss på $150 plus tull och frakt,således inte bara "några hundra kronor" Sannorlikt så har man bränt krutet på diamanten upphängningen och nålröret. Magnetmotorn har det redan skrivits spaltmetrar om och är samma som i Linns K-serie.

Jag är inte särskilt förtjust i Adikt. Däremot så går jag igång på AT95SA,den är spelglad med ett jäkla driv och spårar bra. Påminner om K9..

Ha gärna en åsikt,men förankra den gärna,kul när man tillför varandra erfarenheter och information. Däremot energitjuvande suger..
Jag refererade till tråden ovan mig där nonick skrev om egenskaperna. Och jovisst, jag har hört AT95. Jag har ägt (och spelat givetvis) Linn Basik, K9 och K18. För att ta några exempel. Basik var ju ren skit om du frågar mig. Den krävde två veckors inspelning, sedan levererade den i ytterligare två veckor och sedan lät det skräp.
K9 och 18 var en variation på samma tema, ganska mediokra återgivare. Under tiden jag lyssnade på dessa testade jag även (lite olika modeller av) Pickering, Stanton, Shure, Dynavector, Grado mfl. Det svängde alltid bra om Linns pu's men flera av dem lät rent ut sagt illa ljudmässigt. Distade och lät allmänt skramligt.

MEN, all lysning skedde inte i min dåvarande LP12a eftersom den stals i ett inbrott, så mina intryck kan givetvis bero på en undermålig spelare. Men efter jag skaffat en ny LP12a har jag lyssnat på ett antal pickuper och bland dessa måsate jag säga att Sumikos Blue Point Special har varit den mest välljudande - ända tills jag lyssnade på kombinationen Akiva/Linto. Akivan låter inte lika snyggt men svänger bättre om man hårdrar det hela.

Men LP12an äger, den låter suveränt bra. Jag har hört bättre men till ett mycket högre pris.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited