selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 14:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 07, 2014 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det viktigaste är ju kvar själva tolvan. Har du kommit någon vart med vad som skall ersätta dem? Jag kanske missat om du skrivit det tidigare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Mon Feb 10, 2014 02:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
"Bluesmannen" låter hälsa att det är kul med Keltik. Bluesmannen fick sitt smeknamn redan för ett par år sedan men jag visste inget om detta för än i förrgår då Jussi med mina Keltiks ringde och surrade. Jag heter tydligen "Bingoberra" vet jag nu också.

Bluesmannen tog ett svanhopp i Jussis respektabla skivsamling vid första "riktiga" lyssningen på Keltik. Där uppstod kärlek och det var i det närmaste omöjligt att få hem honom. Efter många bluesspår styrdes vi in på RmB och soul, varpå "Bluesmannen" fick höra Bobby "blue" Bland för första gången.

Det har varit en del prat om hur det är när det är bra. Andreas var en bra värdemätare i Haparanda på begreppet bra. Det var så bra att ingen reflekterade över anläggningen ens. När vi åkte hem så kunde vi konstatera att där stod ett par svarta Keltik,att LP12'an hade räfflad plint och att det var en oförglömlig händelse.

Vi spelade 'Hole in the sky' från Sabbaths Sabotage platta bland annat och en hel massa annat därimellan. Ös gärna på med sabotageplattan när det inte lirar hemma och rapportera hur långt in på plattan ni överlever utan bedövningsmedel av något slag.

Bluesmannens lillebror behöver utrymme och har anammat feng shui tills vidare.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Feb 18, 2014 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
En tanke om man någon gång står inför möjligheten att bygga med tanke på ljud.

Skivor på reglar agerar basabsorbenter och det går att räkna på. Kända rumsdimensioner ger givna rumsnoder och det går också att räkna på. Då borde man kunna dimensionera regelsystemet så att absorbtion inträffar vid de rumsnoder man gärna vill dämpa bort. Ett akustiskt Exaktsystem. Fast mycket bättre eftersom vi inte påverkar direktljudet från högtalarna, bara den negativa inverkan av rummets begränsningar. Smutt.

Har nu lyckats packa upp tillräckligt många flyttlådor i nya lägenheten så att anläggningen i alla fall kan spela provisoriskt. Konstaterar återigen att jag verkligen trivs i den akustiska miljön av ett rum med dimensionerna 6,5x4,5x3 m.

/Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Feb 18, 2014 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
En tanke om man någon gång står inför möjligheten att bygga med tanke på ljud.

Skivor på reglar agerar basabsorbenter och det går att räkna på. Kända rumsdimensioner ger givna rumsnoder och det går också att räkna på. Då borde man kunna dimensionera regelsystemet så att absorbtion inträffar vid de rumsnoder man gärna vill dämpa bort. Ett akustiskt Exaktsystem. Fast mycket bättre eftersom vi inte påverkar direktljudet från högtalarna, bara den negativa inverkan av rummets begränsningar. Smutt.

Har nu lyckats packa upp tillräckligt många flyttlådor i nya lägenheten så att anläggningen i alla fall kan spela provisoriskt. Konstaterar återigen att jag verkligen trivs i den akustiska miljön av ett rum med dimensionerna 6,5x4,5x3 m.
Intressanta kommentarer!

Har du räknat på vilka "problem" du kan råka ut för med dina rumsdimensioner i förhållande till ytornas beskaffenhet?

Oftast har man ju ett rum med färdiga dimensioner och då handlar det mer om vad man kan göra för att få ordning på rumsnoderna. Diffuserande resp absorberande möblemang till exempel. I alla fall om man som många har sin anläggning i vardagsrummet önskar man ju inte att det ska se ut som en högdämpad studio.

Att räkna ut var noderna ligger (vid olika frekvenser) kan ju tex indikera var man ska prova högtalarplaceringen, då kan man lätt testa att placera direkt på ett tryckmaxima och jämföra med ett dito minima (dvs mitt emellan två tryckmaxima). Det är ju främst i basen dessa noder har betydelse men det blir ju ändå ganska många noder att hålla koll på i olika frekvenser. Så det blir ju en del flyttningar av högtalare ändå. Skillnaden blir dock att man håller koll på vad man gör, det blir inte ett planlöst flyttande eller massor med 1/2 cm-flyttar hit och dit och det är lätt att repetera det hela. Men man måste kunna sin matte :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 19, 2014 02:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Quote:
Har du räknat på vilka "problem" du kan råka ut för med dina rumsdimensioner i förhållande till ytornas beskaffenhet?
När det gäller mina egna rum har jag inte tröskat igenom några beräkningar, utan reflexionerna grundar sig på empiriska erfarenheter. Lever i hyreslägenhet, så möjligheterna är minst sagt begränsade till specialanpassade lösningar. På sin höjd olika typer av möbelemang. Men mina egna dipolhögtalare verkar trivas ypperligt i ovanstående rumsvolymer. Dipolutstrålningen drar inte igång några obekväma resonanser och jag lyckas ändå kräma ut tillräckligt med kropp och kraft ur dem för ett liv med grannar.

Min idé var främst med tanke på Lupus utbyggnadsplaner. Har man en sån möjlighet vore det ju kul att pröva.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Feb 20, 2014 04:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Detta mitt inlägg är i vanlig ordning,tillför inte mycket. Se det mer som uppmuntran och reflekterande. Ska försöka fatta mig kort(vem försöker jag lura?)

Ironiskt nog så tycks baskapabla högtalare som exempelvis Keltik fungera bäst där de kommer minst till nytta. Exempelvis hos Andreas boende i lägenhet. Niklas som hade dem innan fick dem att sjunga,om än i mindre mån(läs gipsväggar inblandade)men fortfarande bättre än hos mig i viss mån. Naturligtvis så bor han vägg i vägg med mindre stabil person,varvid allt musicerande på volymer över 50(med en Klimax Kontrol av senare modell) resulterar i att vakt på två meter med expanderbatong och med mottot:(är man dum så ska man ha jääävligt ont,och stora muskelgrupper är det bästa att få slå sönder)knackar på med en faktura på 800:- för störande av ordning. Oavsett tidpunkt. Resultat,inköp av majik 109 medan han letar vidare på Hemnet och grannen får knapra vidare på sina färgglada karameller.

Lägenheten är en stenbunker med någon vägg bestående av enkelgips,strömmen ordnad,betonggolv med linoleummatta,taket betongvalv.


Keltikarnas nuvarande hem består av enbart betong av lite sprött slag,du borrar lätt in en gipsplugg med en slagborrmaskin från Rusta och en sån där borr från en 19:- kronors kasett såld på samma kvalitetsbutik.(omöjligt borra i med så mediokra verktyg om vi pratar riktig kompakterad betong)

Minns inte måtten men ingenjör Järnet var lyrisk över rummet och höll en lång monolog om det gyllene snittet,noder,stående vågor och annat innan han till sist flyttade fokuset till svågerns kalla öl och vi äntligen fick lyssna..

Hos Jussi i Happis var kåken en betongbunker med lagomt mycket Tornedalsinredning. Där ståe mina röda Takt & Ton Keltikar och gonar sig. De spelar efter en kortsida på kanske 4,5 meter. Han kör dem i min värld undermotoriserat,6100+LK140. Chakrafilter utom i den gamla LK stärkaren. Där stereokort för den bakre basen. Spelar otroligt gott om dem. Antagligen så skulle samma recept låta krokodil i mindre tacksamt rum.

Hemma hos mig är vi överens om att Keltik inte funkar vidare klockrent. Ja eller,om jag inte gör några anspråk på att kunna möblera,leva och bo med dem. Betongplatta,klinker,planktimmerväggar 58mm med,175mm glidreglar med 28mm fusktimmerpanel. Förstärkt spelvägg. Här spelar det bäst efter långsidan. Men då missar jag Piteås bästa utsikt. Lösning:bygga till huset..

Jag jobbar med en kollega med bakgrund inom träindustrin, han har häcklat mig mången för mina ointressanta monologer. Han har bara en kontaktyta,och det är hockey. Hur som helst så(och detta är äntligen min återkoppling,reflektion,röda tråd till ovanstående inlägg) i alla fall så blev det tal om att Niklas och undertecknad varit och lyssnat på Tundra Mono hos Erik samt träffat Fredrik Lejonklou.

Simonssons möbel kom på tal och kollegan ser för ovanligheten skull inte ut som att jag/fabulerar. Därefter håller han en föreläsning för oss om resonansmönster i olika material samt hur man kan göra beräkningar på önskvärda resultat. Visade sig att han under studietiden varit med och utvecklat någon anordning som genom en plankas "Tune" kunde sortera den rätt. Annars är det vanligt att ett öga blixtsnabbt tar en screenshot vilken jämförst blixtsnabbt med en myriad andra ändträn i en databas innan den hamnar rätt.

Tillbaka till ovanstående talare: vore det inte spänande om vi med gemensamma krafter kunde klura ut det bästa för Lupus kommande lyssningsrum? Mitt selektiva minne påminner mig om en tematräff vi hade tillsammans med föreningen Öronvax i mitten på 1990 talet(Passning till Erik här) där vi denna kväll befann oss på Luleå Tekniska Universitet,med tema akustik. Om denna träff kan man skriva en del,vi lyssnade till Michael Jackson i det ekofria rummet och fick frågan om vi kunde avgöra positionerna på rösterna i introt utan rumseko och annat fjantigt. Egentligen för mig som obildad person rätt värdelöst. Hade helt ärligt inte en blekaste om vad man pysslade med på när man läste på högskola. I korridoren på väg in så befann sig en "fiktiv städerska" som städade medan hon utsattes för typisk stress,såsom nedskräpning i samma takt som hon utförde sina sanitetstekniska göromål, försedd med elektroder,blodtrycksmätare,pulsoxymeter och gud vet vad..

Samtidig så hade man simulerat den busslinjen som gick genom centrala stan,ytterst intressant! Sist men inte minst,på uppdrag av en då hemlig uppdragsgivare(I dag ingen hemlighet,att det var Lindbäcks Bygg AB) så forskade man på vad som fanns att göra för att främja grannsämjan i form av att hantera dessa akustiska fenomen. Här ärade vänner och Linnister så kommer spikes in i bilden. Man hade testat flertalet (rimliga tänkbara) alternativ som ytskikt för att släcka ut ljud från "grannen ovanpå" även olika typer av foam,underlagspapp osv med olika bra resultat. Det som rapporterats störa hyresgästerna mest(och som var värsta nöten att knäcka)var festligheter där man inte skott av sig utan knallat runt i högklackat i lägenheten ovanpå. Dunkandet från en genomsnittlig dåtida ljudanläggning,matad med tidstypisk Atiken Waterman musik vid småtimmarna med det highroom som kunde vara aktuellt var varken grannarnas största problem eller särskilt svårt att dämpa bort heller för universitetets kunskapshungrande adepter..

Jag är övertygad om att det finns sjukt mycket att hämta inom detta område. Efter att ha hört "akustikfluffade" Öhmanrum så inser jag att inget är enkelt men inte heller svårare än man gör det.
Hörde ett gammalt par Keilidh i ett Öhmanrum gör saker som de inte i min vildaste fantasi skulle vara kapabla till.

Känns som denna tråd skulle kunna bli "årets selleritråd" och fokus behöver ju inte vara Keltik..

Lupus: pågår din smekmånad med klimaxfiltren ännu eller har intrycken börjat "sjunka in" ?

Jag har inte velat skriva sönder din upplevelse. Om du är nöjd så är jag jätteglad. I fall du är hungrig efter mer så ska jag vidarebefodra ett PM från snubben som köpte mina Klimaxfilter. Tror erfarenhetsutbyte är värdefullt!

Blev mycket och off topic.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo tackar Haraldur för dina tankar! Hoppas att även er keltik-resa slutar med bjällerklang. Jag är mer övertygad än någonsin Keltik är högtalaren för mig. Jag har fortsatt mitt tune-dem arbete nu med sportis renodlade musik-engagemang-tänk, och jag tycker att det låter fantastiskt bra! Och jag kommer säker komma längre ändå.

Jag ska sitta och rita på huset i helgen. Jag kommer att förändra planen en hel del då jag behöver bära av takbjälkarna på ett ställe för att de inte ska bli för grova. Det kommer troligtvis påverka geometrin i stort. Som ni säkert förstår så är det inte ett renodlat lyssningsrum jag bygger, utan ett allrum där jag försöker undvika de värsta problemen.

Sen så lämnade jag en cliff hanger i min andra tråd ang varför det finns så olika slutsatser kring kombon 4200 och Keltik. Jag ska utveckla den i helgen. Men jag skulle gärna vilja läsa vad italienaren skrev till dig Haraldur.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja Keltik är bra grejjer
Lupus wrote:
Jag har fortsatt mitt tune-dem arbete nu med sportis renodlade musik-engagemang-tänk, och jag tycker att det låter fantastiskt bra! Och jag kommer säker komma längre ändå.
Kul att det går åt rätt håll.
Men du menar väl "musikalisk förståelse" va? :wink:


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Nja, jag är inte tillräckligt erfaren (hjärntvättad) för att våga uttrycka mig alternativa tune-dem begrepp. Som jag tolkar musikalisk förståelse skiljer det sig ganska kraftigt åt från den beskrivning Linn ger i sin tune-dem manual. DVS genom att man överhuvud taget inte lyssnar på enskilda ljud eller karaktär.

När jag jag nu tunar så har jag försökt att sätta mig ner med en relativt komplicerad och lite jobbig låt och försöker förutsättningslöst engageras och förstå musiken. Skillnaden mot mitt tidigare försök att närma sig TD är att jag nu inte alls kan stå i ett intilliggande rum och följa melodier, nu måste jag sitta i soffan framför stereon för att uppleva musiken fullt ut.

Ur mitt perspektiv inget konstigt med det, känna bastrycket och höra alla detaljer från kanske världens bästa högtalare görs helt klart bättre i "sweetspot".


Om resultatet blir annorlunda jämfört med min teknik/traditionell TD återstår att se.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
När jag jag nu tunar så har jag försökt att sätta mig ner med en relativt komplicerad och lite jobbig låt och försöker förutsättningslöst engageras och förstå musiken. Skillnaden mot mitt tidigare försök att närma sig TD är att jag nu inte alls kan stå i ett intilliggande rum och följa melodier, nu måste jag sitta i soffan framför stereon för att uppleva musiken fullt ut.
Frågan är vad du upplever, ett bättre ljud? Enligt min uppfattning är det ofta som det låter bättre i ett rum bredvid än vad det gör just framför högtalarna. Men naturligtvis inte i alla avseenden, allt som har med hifi (=ljud) låter nästan alltid sämre i rummet bredvid (oftast kallat köket, där frun, sambon, flickvännen står och kommenterar flytten av högtalarna :-)). Men musiken kommer ibland fram bättre och det tror jag kan bero på flera olika faktorer. Dels spelar man högre för att det ska höras ordentligt i rummet bredvid (och då brukar det låta bättre bara för att det är högre), dels är olinjär dist inte lika påträngande (tex ett vasst ljud från diskanterna). Och så låter det lite mer "live", det är ju sällan man står med huvudet nerstoppat i flygeln. Det är ju ofta så mikrofonerna är placerade vid inspelning, dvs närmickat.

Men om musiken låter sämre i rummet bredvid, då är något fel enligt mitt förmenande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 28, 2014 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Men om musiken låter sämre i rummet bredvid, då är något fel enligt mitt förmenande.
Word! :)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 11:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Linn Kan och LP 12,milstolpar i Hifivärlden.

Attention to Detail gällde fortfarande,Kan....då,lödda anslutningar överdragna med smältlim.
Nu......Exakt 350-högtalarna a 680 000:-....... Kabelskor i anslutningarna.

I min värld är detta långt ifrån seriöst och ngt jag ALDRIG skulle betala ens en krona för,skulle ALDRIG ens lyfta in sån sk-t i mitt system.
Vi alla som hållit på sen början/mitten på 80-talet och utvecklats synonymt tillsammans med den tidens Linnfilosofi vet att ovan exempel är LÅNGT ifrån seriöst och INTE acceptabelt.....speciellt med tanke på prisnivån.
Känns mer som en Medie Mark-produkt utan att förringa den kedjan.

Därför Lupus,älskar den bild du la in.Linn Kan påminner om svunna tider hos en stolt Hifiproducent som kunde vara kaxig i sin marknadsföring.Numera är ledorden,lätt att intergrera och installera.

Tänk bara tanken att Linn skulle försöka använda ngt av 80 o början av 90-talets marknadsföringsmaterial idag.......det skulle ju vara skrattretande och direkt skämmigt för företaget.

Det jag skrev borde kanske landat i "Vart är Linn på väg tråden",men nostalgin och sorgsenheten av vad Linn har blivit bara sköljde över mig då jag såg Lupus fina Linn Kan.Mindes då mina dåvarande egna som det precisionsinstrument det är/var.

Vi har haft kontakt i början på 2000-talet Lupus,tror du köpte lite/ngn grej av mig också.Bodde i Luleå då.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Linn Kan och LP 12,milstolpar i Hifivärlden.
Du glömde Nait :wink:

Och ja, Attention to Detail gällde fortfarande


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2017 13:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Linn Kan och LP 12,milstolpar i Hifivärlden.
Du glömde Nait :wink:

Och ja, Attention to Detail gällde fortfarande
Precis,du har rätt.Men den finns ju inte med på Lupus bild så därför föll den bort.

En kompis plockade fram sin Naim Nait ur garderoben som han köpte ny -83,skickade den på recabb till England.
Trodde inte det var sant när han fick tillbaka den och efter inspelning,den spelade som ny och räcker mkt,mkt långt än idag.

Ursäkta,verkar vara en Naim Nait som står där på golvet.Såg den inte,då är ju detta det mest klassiska system som sett dagens ljus inom "Flat Earth" kategorin.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited