selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 19, 2014 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
-Svaret är redan klart, jag och min fru projekterar för en utbyggnad av huset. Tanken var då att bygga ett nytt lyssningsrum, men i och med att jag blivit så nöjd börjar jag nu fundera lite över gamla sanningar. Min första fundering är just vad som händer med ett stort rum med öppen planlösning kontra ett litet. Jag har alltid tänkt att ju större rum ju bättre är det, i och med att man slipper problemen med reflexer från väggar och hörn nära högtalarna.

1.Mina keltikars förra hem var ett stort rum, men jag tyckte inte att de lät som de drev på lika bra där. Går det att generalisera på det viset?

2.Någon som vågar sig på att generalisera runt takhöjdens betydelse? Tanken har alltid varit att bygga med snedtak, men nu lutar det ev på ett platt tak varpå det troligtvis blir ganska låg takhöjd (Ca 240 cm).

3.Ett problem som jag alltid haft men blivit tydligare med Keltik är att jag alltid upplever att ljudet är som bäst på nätter, i andra hand mitt på dagen och som sämst är det på kvällen runt 18. Jag tror detta har med störningar på elnätet att göra, är det något på selleri som försökt göra något åt den saken? Det finns ju en del märkliga produkter på marknaden.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 20, 2014 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
1. Nej. Ett stort rum kräver tex bättre/kraftigare drivning och högtalare som klarar detta. Men även rumsdimensioner och möblering/dämpning spelar in. Svårt att jämföra eftersom så många parametrar är olika.

2. Samma sak här. Generellt är varierande dimensioner av godo eftersom man sprider ut resonansfrekvenser etc. Speciellt basen kan bli märklig om man tex har ett rum som är 3x3 m och med 3 m takhöjd. Men det beror i hög grad på rumsdimensioner, material i väggar/golv/tak, möblering med hänseende till diffusorer/absorbenter osv hur det slutliga resultatet blir.

3. Det kan ha med elnätet att göra men också på den allmänna brusnivån. På nätterna är det tyst, det betyder att du kan spela lägre och uppleva samma sak. Detta anstränger såväl slutsteg som högtalare mindre (lägre dist). Vid samma nivå så har du ett lägre brusgolv på nätterna, dvs i praktiken en ökad dynamik. Och så har vi den mentala biten, det är färre saker som stör omkring en på nätterna när barnen/frun/sambon sover, inga telefoner som ringer (och att man inte ens förväntar sig detta) osv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jan 20, 2014 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack Bill för du tar dig tid att svara! Men jag kan inte säga att jag håller med dig. Jag tror att det finns generella sanningar om rummsakustik. Men svaren beror även på vika högtalare man tänker sig. Teoretiskt så skulle snedtak eller icke parallela väggar vara ett sätt att undvika resonans. Vilket högtalare generellt behöver men i rätt mån, därav min fråga...

ang punkten tre förstår jag inte riktigt ditt svar. Jag skriver ju att jag har bättre ljud mitt på dagen då bekrundsljudet är som högst (kanske även stressnivån). Sedan vintern kom till mina villakvarter har bakgrundsljudnivån blivit påtagligt lägre. Detta har inte påverkat ljudet till det bättre. Jag är på jakt efter elnätets påverkan.

Är det någon som har några tankar generellt runt optimal takhöjd?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 20, 2014 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Naturligtvis finns det generella "sanningar" runt rumsakustik. Men de är långt mer komplexa än att bara säga att det ska se ut på ett visst sätt. Rumsakustiken är dock inte beroende av högtalarna, den är som den är. Däremot kan olika högtalare fungera olika beroende på rummet. Problem i djupbasen lär inte dyka upp om högtalarna inte kan återge något i djupbasen. För att ta ett exempel. Och nej, du skrev inte att ljudet var bättre på dagen. Du skrev så här: "Ett problem som jag alltid haft men blivit tydligare med Keltik är att jag alltid upplever att ljudet är som bäst på nätter..." och i andra hand på dagar.

När det gäller takhöjd så finns det vissa (rums-)proportioner som är gynnsamma när det gäller fördelningen av resonanser. Nu har jag inte dessa siffror/proportioner till hands (men du kan säker hitta dem om du googlar lite) men dessa gäller ett opåverkat tillstånd. Ett rum påverkas ju inte bara av dimensionerna utan av en massa andra parametrar, tex möblering/inredning, fördelning absorbenter/diffusorer, öppningar i form av dörrar, fönster, material i väggar/tak/golv osv. Det går alltså inte att ge några råd utan att ha mer fakta. Dessutom kan placeringen av högtalarna i hög grad kompensera för rummets tillkortakommanden.

Visst kan elnätet ge en påverkan på ljudet och visst kan det ha en påverkan på hur man upplever ljudet vid olika tider på dygnet. Det gäller dock att vara metodisk när man letar felkällor och tex skilja på elkvalitet, bakgrundsbrus osv. För att inte tala om sin egen status! Vi är inte samma människa dygnet runt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 21, 2014 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Går det att generalisera på det viset?
Om man ska generalisera så skulle jag säga större rum = bättre. samma med takhöjden.

Men det jag tycker är viktigare är att golv, väggar o tak (även dörrar o fönster mm) inte vibrerar.
Det finns program på nätet där du kan stoppa in dina rumsmått och erhålla resonanserna i basen. Gör de beräkningarna genom att stoppa in olika värden på takhöjden för att välja en höjd som sprider ut resonanserna i basen så jämt som möjligt.
Kan du även påverka längd/bredd, så pröva med olika mått!

Det jobbiga med elnätets kvalitet är att du knappast kan påverka att grannar kommer hem på EM och börjar laga mat, tvätta, sätter på en massa SKITLAMPOR främst lågenergi, som skickar ut skit till elnätet o etern.
Och de sk strömrenare som säljs för några tusenlappar är rena skräpet.
Testade en UPS för miljonen på jobbet och min jobbstereo lät snyggt hifimässigt men musiken tvärdog.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 21, 2014 07:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har testat en del här hemma i avsikt att kunna ha ett separat lyssningsrum som är betydligt mindre än det större och öppnare vardagsrummet där jag normalt har stereon. Åtminstone hos mig är det som natt och dag. Det större rummet låter jättebra men i det mindre blir det dovt och bumligt och då kör jag med M109 och inte några stora golvhögtalare så skall du bygga nytt råder jag dig att försöka få hjälp av någon som har erfarenhet på området så det inte blir för litet och rätt material i väggar etc. Äldre och små högtalare funkar dock mycket bättre i det lilla rummet, typ Kan och Naim IBL men de går nog inte lika djupt som M109.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 23, 2014 12:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Att tänka på när du ändå ska bygga nytt är att bakväggen bakom högtalarna ska vara stabil. Regla cc 30 isället för 60 och skruva dit dubbla 11 mm OSB skivor med förskjutna skarvar och sedan gips (borde bli rejält stabilt). Om det finns möjlighet skulle jag nog inte sätta in något fönster där heller men det kanske inte går :?: Då har du bra förutsättningar att få till det.

Någon som provat att sätta upp ett akustiktak i lyssningsrummet ? sådana som används till offentliga miljöer och arbetsplatser för att få bra akustik.

Kommer ihåg då Stereokompaniet i Umeå la ut bilder på system hos kunder han hade sålt och installerat. Nästan alla system hade en stor matta hängandes på väggen bakom-mellan högtalarna, funkade kanske bra men såg märkligt ut.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack för era erfarenheter, det är precis sådana tipps jag är behjälpt av. Jag är medveten om att det finns en massa program på nätet vilka jag tänker nyttja, men jag vet att det finns generella sanningar som i vissa fall är lite motstridiga beroende på vem man frågar.

Mina egna erfarenheter är att:
Det är oftast bättre att spela på långsidan av ett rum, troligtvis i och med att det oftast är det bästa sättet för att få ett bra avstånd mellan hörn och högtalare. Någon som är ganska självklart om man skissar upp hur man tänker sig att ljudet går på ett papper.

Stenväggar låter bäst om de är rätt dämpade. När jag körde kaber så bodde jag i olika stenhus, någon gång satte jag markplattor bakom högtalaren. Det lät snyggt och detaljerat, men efter ett tag ledsnade man och jag insåg att musiken dog. Många stenhus har alldeles för lite dämpning och möblering varpå det kan låta tight och detaljerat men man får också lyssningströtthet som ett brev på posten.

Stabila golv är alltid bättre, en instabil högtalare kan förstöra mycket av helheten. Framförallt rent Tune Dem.

Det är mina egna generella slutsatser, men jag misstänker ändå att olika högtalare passar olika bra. Generellt har jag intrycket av att just studiohögtalare konstrueras helt olika än hemma högtalare för att de optimeras för att stå i en akustiskt död miljö.

Vissa förespråkar ett "väggfritt rum", alltså antingen att man dämpar rummet så mycket som man kan eller att man helt enkelt spelar utomhus. Linns å sin sida pratar extremt mycket om tuning, och de slutna högtalarna borde vara direkt beroende av en bakvägg, eller har jag fel?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Mina tankar ang utbyggnad i dagsläget är:

1.30 cc reglar i vägg och badrumsstandard i golv.

2. Ett lager skruvad byggplyfa och ett lager limmad gips med förskjutna skarvar. Detta för att uppnå sandwich-konstruktion och plyfa att fästa vägghyllor i.

3.Egen sällanbruksfas till stereon. Detta är någon som varit omtvistat, vissa tycker att det blir mindre musikaliskt. Jag är även jätte sugen på att prova en strömrenare, men har nästan inte hittat någon som varit helt nöjd med detta.
Här är ett område som jag helt enkelt inte förstår! Ska strömmen vara-Lagom skitig? Låter helt befängt.

4. Snedtak om möjligt - I dagsläget Ser det ut som om att det blir platt-tak då tyvärr även låg takhöjd som följd.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 11:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Varför inte montera solceller på det platta taket så blir du ju självförsörjande och kan dessutom sälja överskottet till elbolaget. Min svärfar har monterat något liknade men jag har inte undersökt hur det påverkat hans 'tune'. Tyvärr har har han inte något hifi intresse, så det är svårt att göra en före och efter jämnförelse.

Eller förresten, man kanske borde testa själv...


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tanken har helt klart slagit mig! Om vattenfall inte kan ge mig lagom skitig el....får jag fixa den själv!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Frågan är varför "lagom skitig" el skulle vara en fördel? Antingen så rensas något väsentligt bort, tex när man renar strömmen med någon form av utrustning eller drar separat lina till anläggningen. Eller så är det något som saknas i efterföljande komponenter och som kompenseras med den skitiga elen. Typ att lite extra dist kan ge mer drag i punkmusik (på en mindre bra anläggning alltså) :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag är inte seriös ang "lagom skitig el" det var en ironisk metafor, kanske borde vara tydlig med det. Men frågan om varför många vittnar om att strömrenare gör musiken snygg men död och varför vissa gladeligen köper nätkablar för fyrsiffriga belopp och andra förkastar (ofta linnanhängare) kvartår.

Flyttade ju runt en del i anläggningen igår Körde Powe one och Tonyang till källor och filter samt nya (ca 2 år) Longwell till slutsteg. Visst är Tongyang ansedd som den bästa kabeln?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jonas wrote:
Någon som provat att sätta upp ett akustiktak i lyssningsrummet ? sådana som används till offentliga miljöer och arbetsplatser för att få bra akustik.

Kommer ihåg då Stereokompaniet i Umeå la ut bilder på system hos kunder han hade sålt och installerat. Nästan alla system hade en stor matta hängandes på väggen bakom-mellan högtalarna, funkade kanske bra men såg märkligt ut.
Man ska komma ihåg att akustiktak inte är designade för hifi. Jag skulle undvika.
Är dessutom få om någon som behandlar taket. Bättre i de flesta fall att ta hand om golv och väggar först. Vanliga möbler räcker långt.
Ingvar Öhman säljer dämpskivor som är designade att ta hand om bredbandiga reflexer, jag har dessa som du sett. Ingvar kan akustik!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited