selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 19:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja stabila väggar, tak o golv är bäst som du skriver.
Lupus wrote:
Vissa förespråkar ett "väggfritt rum", alltså antingen att man dämpar rummet så mycket som man kan eller att man helt enkelt spelar utomhus. Linns å sin sida pratar extremt mycket om tuning, och de slutna högtalarna borde vara direkt beroende av en bakvägg, eller har jag fel?
Då konstruktörer designar talare till att passa i olika miljöer (med dämpning, utan dämpning, tätt längs bakvägg, fri placering) kan det vara smart att kolla hur konstruktören vill att hans talare ska placeras.
Så man för pröva.
Med TuneDem kommer de automatiskt på rätt ställe.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 25, 2014 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Jag är även jätte sugen på att prova en strömrenare, men har nästan inte hittat någon som varit helt nöjd med detta.
Här är ett område som jag helt enkelt inte förstår! Ska strömmen vara-Lagom skitig? Låter helt befängt..
Strömrenaren tillför ju andra fel, fel som förstör för musikanläggningen.
Varav felen består av kan man ju gräva i om man vill men det intressanta är att det blir oftast sämre med strömrenare.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 26, 2014 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Strömrenaren tillför ju andra fel, fel som förstör för musikanläggningen.
Varav felen består av kan man ju gräva i om man vill men det intressanta är att det blir oftast sämre med strömrenare.
Njae, det intressanta är väl att förstå VAD för fel strömrenaren inför? Att bara lyssna på en given anläggning med resp utan strömrenare säger ju bara vad som gäller i just det fallet. Men man vet ju inte varför. Intressant vore ju om man inför en strömrenare och därefter bygger/dimensionerar sin anläggning, kommer då denna se likadan ut? För det kan ju lika gärna (teoretiskt i alla fall) vara så att den anläggning man har är komponerad efter "fulström" och låter sämre när den matas med ren ström. Jag säger alltså inte att det är så, bara att det är en möjlighet att beakta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jan 26, 2014 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag tror på detta med att bygga stabilt, men det är ju i vanlig ordning en fråga om lagom stabilt. Ett betongrum hade ju inte varit att föredra. Sannolikt heller inte ett väldämpat betongrum, men det är jag inte säker på. Det är väl frågan om att täcka väggarna med "lagom" styva material som både kan ta upp kraft och reflektera lite.

En fundering är om det vore optimalt att spela slutna linn-högtalare som är konturerade för att stå mot bakvägg mot en stenvägg och ha övriga väggar i trä med dubbelgips?

I grunden tror jag akustiskt på snedtak men här är mitt senaste alster. Mest förändringar interiört.

Image

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Kul projekt! Vilken fanttastisk möjlighet att få designa sitt eget ljudrum. Mitt första råd är att anlita någon kunnig på rumsakustik som kan hjälpa dig att hitta de bästa lösningarna. Som flera andra redan svarat är det så många parametrar att tänka på, dimensioner, material etc. etc. Så att chansen att hitta rätt utan grundkunskaper blir minimal.

Några av mina egna erfarenheter/reflexioner/lärdomar:
- stora högtalare som Keltik trivs oftast bäst i större rum. De kan helt enkelt trycksätta rum på ett annat vis än en mindre högtalare, vilket märks främst i basområdet. Visst kan det låta häftigt med ett par maxade Keltikar i ett minimalt rum. Kul på ett kalas, men jag gissar att du ganska snart tröttnar. Å andra sidan behöver du då kraftigare matning i ett större rum för att kunna spela starkt, och du kommer aldrig kunna imponera med ren ljudvolym på samma vis som i ett mindre rum. Men man kan inte få allt. Utan någon som helst analys skulle jag börja laborera med ett rum på typ 4,5x6x3 m.
- Sneda tak eller väggar gör inte att du undviker resonanser, vare sig i rum eller högtalarkabinett. Det är en felföreställning som ofta används i reklamsammanhang. Resonanserna hamnar på andra ställen bara. Det är allt.
- Jag själv trivs akustiskt i rum med en takhöjd mellan 2,7 och 3,5 m (med normala rumsdimensioner i övrigt). Lägre blir bunker och högre blir kyrka tycker jag. Sensmoralen kanske är att försöka ha harmoni mellan rumsdimensionerna och inte överdriva ett enskilt mått.
- Vår hörsel har svårt att särskilja tidiga reflexer från högtalarnas direktljud, så de grumlar till ljudet. Däremot vill hörseln gärna ha lite senare reflexer för att uppleva rumskänsla. Försök minimera reflexer <6-9 ms efter direktljudet eller designa in påverkan från tidiga reflexer i högtalarna (mycket svårt). Därför uppnår många bättre resultat när de dämpar väggen bakom högtalarna och placerar dem en bit från sidoväggarna (mattor, dämpskivor, spela längs långväggen...)
- Högtalare får stöd av närliggande angränsningsytor i basområdet, för då integreras reflexerna från dessa fullt ut med direktljudet. Detta oavsett om högtalaren är basreflex, sluten, horn, ljudledning eller öppen panel. En välgjord konstruktion har tagit med denna effekt i beräkningarna och låter då mest balanserat på ett visst avstånd från begränsningytorna. Stela ytor som betong maximerar denna effekt. Flexande ytor som gipsskivor fungerar som basabsorbenter för vissa frekvenser och öppningar som dörrar eller portaler minskar effekten. Smart att ta hjälp av någon som kan för att hamna rätt.
- Att det låter bäst på dagen och natten gissar jag kan bero det som andra redan varit inne på, i en villa har du förmodligen minst nedsmutsning av elnätet då. Lösning - eget kraftverk till stereon och ge det tillräckligt låg utimpedans så stereons uttag inte på något vis påverkar stabiliteten. Sen får du lösa alla andra påverkansfaktorer för din upplevelse på andra vis.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Om jag förstått det rätt ligger "ideala" rumsdimensioner på 1,0 x 1,4 x 1,9 för att få en bra spridning på resonanser, framför allt i basen. Om man då utgår ifrån en luftig takhöjd på 3,5 meter så blir rumsdimensionerna då 3,5 x 5,25 x 6,65 m, dvs knappt 35 m2. Med takhöjden 2,75 m blir rummets längd/bredd 3,85 x 5,22 m, alltså drygt 20 m2.

Men som alltid, det lönar sig att prata med proffs, även om akustiker har sina egna käpphästar precis som tex elektronik- eller högtalarkonstruktörer.

Personligen föredrar jag lite mer levande rum, inte så hårt dämpade. Föredrar bättre diffusion kompinerat med väggar som är motstående levande och dämpade. Många högtalare "gillar" dämpad vägg bakom och då blir det naturligt att ha en diffuserande vägg bakom sig själv.

Med ett lite större rum får man fördelen att lyssningsplatsen inte behöver vara vid den bakre väggen utan man sitter kanske någon meter från denna. I alla fall i mina öron låter det bättre och mer välbalanserat.

Men vilken lyckans ost du är som kan designa ett rum helt efter eget önskemål! Fast det är ju på sätt viss enklare att utgå från något man redan har och göra det bästa av det...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 22:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kul projekt :-)

Jag tycker nog att musiken känns mest levande i rena trähus. Gipsväggar funkar nog men trägolv och inte sten eller laminat. I Storbritannien verkar det dock ofta vara betong/tegelväggar och det kanske är så att Linn's högtalare funkar bra med det. Vad har ni för erfarenheter?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 28, 2014 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Jag tror på detta med att bygga stabilt, men det är ju i vanlig ordning en fråga om lagom stabilt. Ett betongrum hade ju inte varit att föredra.
Mjae. Väggar/golv/tak ska vara så stabilt det bara går. Sedan applicerar man ytor på detta som bidrar till ett akustiskt fördelaktigt rum. Undrar om inte Sportis skrev något om detta i en annan tråd tidigare.

Den önskade akustiken i ett rum, om man ska vara noga, behöver ju trimmas efter användningen av rummet. Ska man ha rummet som ett bio-rum med 7:1-system ska det troligen vara rätt hårt dämpat, gärna målat i svart. Ska man ha sin lilla trio spelandes akustisk jazz/folkmusik/klassiskt ska rummet troligen se annorlunda ut, tex med mer diffuserande rumsytor.

Någon som har bra kläm på detta är Torgny Lundmark, konsertpianist och akustiker. Han föreläser för övrigt på HiFi-mässan på söndag (Mässhall Lundqvist & Lindqvist, Rum St Clara, Klarabergsviadukten 90), läs mer här:
http://highendmassan.se/besokare/foredrag/
Rekommenderar ett besök, Torgny är en mycket kunnig föreläsare!

Annars är ju Ingenjör Öhman en auktoritet inom området akustik, men hans ideal är lite för hårddämpat enligt min smak. Men både Ingvar och Torgny vet helt klart vad de pratar om.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 31, 2014 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
[quote="matss"]
- Vår hörsel har svårt att särskilja tidiga reflexer från högtalarnas direktljud, så de grumlar till ljudet. Däremot vill hörseln gärna ha lite senare reflexer för att uppleva rumskänsla. Försök minimera reflexer <6-9 ms efter direktljudet eller designa in påverkan från tidiga reflexer i högtalarna (mycket svårt). Därför uppnår många bättre resultat när de dämpar väggen bakom högtalarna och placerar dem en bit från sidoväggarna (mattor, dämpskivor, spela längs långväggen...)
/quote]

Jag gillar verkligen hur du tänker Matss, jag tror mycket på dina "universella erfarenheter". Drömmen vore verkligen att ha råd att anlita en riktigt konsult när jag ändå bygger nytt. Men jag hyser stor tillit till er på forumet och era erfarenheter.

Här är nuvarande favoritförslag:
Image

Och här är planlösningen (Små kvadrater är Keltik)

Image

Att besöka Torgnys föreläsning kan nog vara en god idé. Men att anlita Öhman känns märkligt med bakgrund av hans övriga ljudideal. Apropå detaljer i ljudet kontra musikalitet i min gamla tråd.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Feb 01, 2014 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Apropå akustiker och high end mässan, en Lennart Nilsson föreläser om ämnet på lördagen 15-16. Vi kanske ses där då, om jag kan fly från flyttlådorna några timmar.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Feb 01, 2014 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Träkåkar,"spånlådor" med liggande råspont och ett lager "porös" är vad jag kallar matjord i fickorna. Stenkåkar men lite lagomt sprött slag i väggarna spelar också förjäkla bra vad jag erfarit.

Spela dina Keltik efter långsidan om det är möjligt.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Feb 01, 2014 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Spännande planlösning ni funderar på. Det ser ut att bli ett rejält rum, så tur att du har skaffat ett par Keltik att fylla ut med.

Fundera gärna på hur ni kan få in lämpliga mängder ljudabsorberande och diffuserande material i er planlösning, framför allt genom mellanregistret där våra öron är som mest känsliga.

Nu menar jag inte madrasser och stenull på väggarna, men min erfarenhet är att moderna planlösningar/möbleringar ofta tenderar att bli alltför kala för välljud. En tjock mysig heltäckningsmatta är verkligen mumma för bra ljud men brukar inte vara så poppis nuförtiden. Men stor tjock matta på golvet är bra. Det löjliga är att mattan gör mest nytta längs med väggarna som ju inte direkt brukar vara den gängse möbleringsformen. Kompromissen för mig brukar bli så stor och tjock matta som möjligt på golvet mellan högtalarna och finlyssningsplatsen.

Fluffiga tygmöbler är också bra. Stora bokhyllor med böcker och skivor i är bra som diffusorer. Tavlor och annat på väggarna är också bra.

En sak jag är nyfiken på att testa/utvärdera skulle vara tygtak. Sån där duk som var populär ett kort tag, var det på 50-60 talet? Det borde kunna ge stora möjligheter att påverka rumsakustiken med absorbtion/reflexion, beroende på vad man lägger bakom duken. Men jag vet inte riktigt vilka akustiska konsekvenser det får att jobba med taket på detta vis.

Finlyssningen bör också ske inte alltför långt ifrån högtalarna. Annars dominerar diffusljudet över direktljudet alltför mycket. Då lyssnar du mer på ditt rum än på anläggningen/musiken. Ett par tre meter kanske, beroende på efterklangstiden i rummet.

Ja, det är mycket att tänka på.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Feb 02, 2014 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kommer bli snyggt Lupus!
Akustik är lurigt, det krävs proffs för att göra det bra, men inte ens de lyckas alltid.
Hade det varit en sluten låda med homogena väggar hade det varit en sak men ett rum har förnster, dörrar mm och ofta lite oregelbundna väggar...
Man ska mao ha lite tur!

Men som du har, öppen planlösning o oregelbundenhet är en BRA start.
Se till att golvet o bakvägg är stabila, det är en bra början.
Sikta på så stabilt som det bara går, sedan mjuka upp med möbler, mattor efterhand.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 06, 2014 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Efter Keltik så kan det se ut så här:

Image


Återstår att se vad som ska in ;)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Feb 06, 2014 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ser lite tråkigt ut Haraldur

Jag ska nog besöka Lennart Nilssons föreläsning på lördag, och i kväll blir det besök på kommunen för bygglovsförhandlingar. Kanske kommer lite nya konkreta ideér inom kort.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited