selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har blivit tipsad om att man ska passa sig för vilket program man använder för ripp av cd-skivor. Jag ska börja rippa mina skivor och vill gärna att det ska bli bra från början. Är det någon som har något tips på vilket program jag ska använda för mac och vilka inställningar jag ska göra?

Sista funderingen även om jag misstänker att den är uttjatad, känns det som att flac är rätt väg att gå?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
XLD är det bästa rip-programmet för OSX. http://www.macupdate.com/app/mac/23430/ ... ss-decoder Och ja, det verkar som att DS trivs bäst med flac. Jag tycker att Apple Lossless låter finfint också. Och funkar förstås med iTunes. Flac och iTunes är inte så lattjo. Det finns en plugin 'fluke' (som jag tror iofs. har blivit bättre, men var skräp i början). edit. <-- verkar som att de har fått ordning på fluke..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Provar nu XLD, men en fundering är om jag ska göra några inställningar. Det finns olika grad av komprimering att välja. Och jag lyckas inte få programmet att göra mappar av mina cd-skivor. Nu hamnar allt bara i en röra.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 12:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Lupus wrote:
Provar nu XLD, men en fundering är om jag ska göra några inställningar. Det finns olika grad av komprimering att välja. Och jag lyckas inte få programmet att göra mappar av mina cd-skivor. Nu hamnar allt bara i en röra.
Nej det gör ju iTunes bättre. Man behöver inte rota omkring och skapa mappar öht. Det blir ett perfekt filsystem automatiskt. Man ska alltså inte sitta och pilla med filträd och gulla med mappar när man använder iTunes. Man jobbar från iTunes. Men åter till XLD - Där får man göra mappar själv (kanske går att få till via någon inställning - har inte ens tänkt på det), Det tar ju lite tid att rippa så att skapa en Artist- resp. Albummapp är inte så värst tidsödande i sammanhanget. Jag brukar göra det så fort skivan är rippad. Då ligger alla spår i ordning överst i mappen dit filerna sparas (ändringsdatum - listläge). Släng i filerna i mappen - så är det klart. Manuellt bygge alltså. Sen kan man ju också kopiera dessa mappar direkt till iTunesbiblioteket om man vill. Bättre är kanske att öppna dem med iTunes och låta iTunes lägga dem tillrätta (så gör jag - funkar bäst) Senast tillagda är en bra funktion. Sen gör jag också en spellista med senast tillagda , som håller över tid.

Vad gäller komprimering av flac har jag ingen aning. Det finns andra här som kan det bättre. Kör själv med Apple Lossless - inga komprimeringsinställningar att oroa sig eller fundera över. It is what it is.

Men jag tycker iTunesbibliotek är bra att ha :-) --> förutom att bilderna hamnar i ett obskyrt system. Men det finns också två sätt att tillfoga bilder och när man kopierar in manuellt så ligger bilden i filen. Enligt Linnnörderi extreme så kan bilder påverka ljudkvalité. Men det måste finnas någon måtta tycker jag.. Hellre visuellt vettigt GUI än random ansiktslösa filer i ett HONKY TWONKY skräpinterface.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo, jag vet inte. Jag känner mig inne på att vara lojal med ett system som känns så framtidssäkert som möjligt. Ett problem jag har med Itunes är att det sorterar allt på artister, och bland album och sountracks blir till ett enda virrvarr och olika små album.

Även om jag är mac brukare så känner jag mig hågad att bibehålla det klassiska filträdet. Inte minns för det är lätt att dela med sig av. Sen vill jag inte glömma att det fortfarande är skivor jag spelar. Och inte random filer......

om jag förstår dig rätt så använder du först xld sedan itunes. Varför kör du inte loseless från början om du inte hör någon skillnad?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 13:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Men det blir ett perfekt filträd när man importerar filer (öppnar) i iTunes. Allt är in ordnung om man kikar där. Ibland behöver man gå in där förstås. Nja, jag kör lossless från början - men inte flac. Jag använder XLD för att det är bättre på att rippa än iTunes i åtminstone en del lägen. AccurateRip och validering. Repig skiva kan behöva rippas om flera gånger med behandling av skivan emellan - använder något bilpolishmedel (just nu Meguiars Xscratch :D) för repor så brukar det gå bra.

Jag har inga problem med samlingar och hur de sorteras - om de markeras som 'del av album' hamnar i 'olika artister' men är ändå fullt sökbara både på t. ex. Soundtrack-albumets namn eller artist.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Last edited by [Naim]-(Linn) on Wed Oct 31, 2012 11:54, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Oct 31, 2012 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack för ditt engagemang. Det är ju ett digert arbete som väntar jag vill göra rätt från början. Om jag förstår dig rätt så rippar du i XLD till apple lossless sen importerar du allt till Itunes och låter Itunes katalogisera filerna. Sen spelar du från itunes biblioteket som du har i NASen gissar jag?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Oct 31, 2012 12:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Lupus wrote:
Tack för ditt engagemang. Det är ju ett digert arbete som väntar jag vill göra rätt från början. Om jag förstår dig rätt så rippar du i XLD till apple lossless sen importerar du allt till Itunes och låter Itunes katalogisera filerna. Sen spelar du från itunes biblioteket som du har i NASen gissar jag?
Ja precis så, förutom att jag än så länge bara lever på hoppet om att en dag ha råd med en DS. Jag kör med en Dac-lösning i ett rum (styr med iPhone) och direkt från dator till förstärkare i ett annat. Men, som jag tänker är filkatalogen i bra ordning via iTunes så fungerar det ju att använda den som den är sedan till DS. Med mycket ramminne fungerar iTunes fint fö.

Förresten testade jag att dela biblioteket från ena datorn via wifi till den andra och sedan Dac. Inte alls bra :?. Riktigt uselt. Jag vet inte om det blir lika illa med airport express. Ja, förmodligen om man hänger på en dac efter den också. Tror kanske att det blir en omklockning för mycket.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Wed Oct 31, 2012 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Installerade Fluke nu. Fungerar bra nu ju!!

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Wed Oct 31, 2012 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vad är det (utöver bra voltmeter)?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Nov 02, 2012 13:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
Lupus wrote:
Vad är det (utöver bra voltmeter)?
Se inlägg #2. Flac-plugin för iTunes.

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
PostPosted: Mon Nov 05, 2012 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag fortsätter att stånga mig blodig på XLD och Kinsky. Jag lyckas inte få XLD att spara omslag som JPG bild, visst ska det finnas en funktion för sådant? Jag har förstått det som att man ska undvika att lägga bilden i musikfilen. Jag har provat det på någon skiva men det har ändå inte fungerat i Kinsky.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited