selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 15:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 28, 2012 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag funderar på att köpa en surfplatta bl.a. för att köra Spotify, har jag rätt i att det till Android inte finns nån möjlighet att skicka ljudet till sin Linn DS som det gör med Apples airplay?

Gissar också att Songcast inte funkar på surfplattor som kör Windows?

Ser att det finns nåt som heter "Spotimote" som Android-app som kan styra ens Spotifyklient som man kör på sin pc, men det blir en lite omständlig lösning eftersom jag då alltid måste starta Spotify (och Songcast) på datorn först.

(Två saker inom parentes: 1. Varför Android och inte Ipad? Jag har aldrig kommit särskilt bra överens med Itunes. Dessutom har jag Androidtelefon och Windowsdatorer och vill gärna slippa lära mig ett ytterligare OS. 2. Varför inte köra Spotify från datorn och använda Songcast? Min vanliga dator har Win XP och kan inte köra Songcast. Min HTPC-lösning kör Win 7, men det är lite bökigt att styra Spotify med TV:n som skärm.)


Top
   
PostPosted: Sun Oct 28, 2012 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
iTunes är rätt bakvänt, men funkar ändå hyggligt och bara för att man köper en iPad behöver man inte lära sig speciellt mycket. En iPad sköter sig rätt så mycket själv. Lätt att sätta upp via en guidad installation och så är man igång.iTunes behöver man knappt köra efter första installationen, om ens då.

Jag har också nästan bara PC erfarenhet, men iPad:en är enl. mitt tycke klart bättre än motsvarande prissatta Android-plattor jag testat. Man får en iPad två för 2900 kr på Mediamarkt. Bättre styrning till DS:en får man leta efter och Airplay funkar kanon. Musik uppspelad via Airplay i DS:en blir mycket bättre än uppspelad direkt i iPad:en.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 28, 2012 20:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Håller med HCL. Jag är i processen att byta en massa prylar till saker med frukt på - iPad, iMac, iPod, Airport express och nu senast iPhone - men använder inte iTunes. Innan iOS 5 behövdes iTunes för att säkerhetsskopiera och uppgradera sina enheter men så är det inte längre. Eftersom det aldrig skulle falla mig in att köpa musik som leverantören inte låter mig säkerhetskopiera och använda på vilka enheter jag vill, hur jag vill och när jag vill utesluter det att köpa musik från Apple. Undantar man iTunes som jag alltså undviker är åtminstone min användarupplevelse av iOS vad gäller integration, fiffiga lösningar och allmän genomtänkthet skyhögt över den hos Android. Tilläggas ska att jag har eller har haft tre olika Androidtelefoner i olika prisklasser.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Sun Oct 28, 2012 20:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
En sak till, snåla inte och köp en gammal iPad 2 (jag har en sån själv men köpte den när den var ny). Du kommer förmodligen använda den till en massa saker du inte tänkt på innan. En av senaste modellen är ny längre tid och kommer att gå att uppgradera under längre tid. Skulle jag köpa nu skulle jag skaffa iPad 4 med 3G. Minnesstorlek är kanske inte så viktigt om man ändå inte tänker använda den som portabel bio eller musikanläggning.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 08:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
a.g wrote:
Eftersom det aldrig skulle falla mig in att köpa musik som leverantören inte låter mig säkerhetskopiera och använda på vilka enheter jag vill, hur jag vill och när jag vill utesluter det att köpa musik från Apple.
Det var hundra år sedan DRM togs bort från iTunes. Det går att göra tusen kopior på musikfilerna, om man vill.. Inga problem att spela upp på DS eller någon annan "enhet". Enda kravet är att uppspelaren klarar AAC.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 12:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
[Naim]-(Linn) wrote:
Det var hundra år sedan DRM togs bort från iTunes. Det går att göra tusen kopior på musikfilerna, om man vill.. Inga problem att spela upp på DS eller någon annan "enhet". Enda kravet är att uppspelaren klarar AAC.
På så vis. Ingen koppling mellan Apple id och musikfilen längre? Inga problem att kopiera den köpta filen till någon annan persons iPryl där den fungerar rakt av? Inga problem att konvertera AAC-filen till något annat? I så fall är det en stor förbättring, men jag föredrar ändå att köpa fysiska skivor eller FLAC.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
... men jag föredrar ändå att köpa fysiska skivor eller FLAC.
Att köpa en fil i det ena eller det andra formatet är för mig en mycket liten skillnad. I huvudsak en teknisk skillnad. Den stora skillnaden för mig är att det går att hålla i det fysiska objektet, helst en vinyl men CD är OK. Nästa språng är om man har den "fysiska" filen i sin dator eller om man lyssnar strömmande (typ Spotify). Som jag ser det är det en fråga om vilken kontroll man önskar över materialet.

Och här har vi olika krav/önskemål/förhållningssätt. Jag inbillar mig att de yngre mer ser musiken som något som låter och som är populärt just nu. Dvs Spotify är helt OK, kanske tom att föredra. Vi som är uppvuxna under vinyltiden, eller tidigare, kanske föredrar att ha fonogrammet i handen och ser även det positiva i att inte bara förfoga över ett fysiskt medium utan även värderar källan, dvs var det kommer ifrån, under vilka förhållanden det är producerat, hur många ex det finns i osv. Jämför med bildkonst.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 14:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
För min del är själva det fysiska föremålet mindre intressant. Jag rippar skivan och sedan åker den upp på vinden. Det jag vill åt med ägandet är att vara säker på att inte en dag behöva hitta ett mejl i min inkorg med andemeningen "hoppsan, våra loggar visar att du brutit mot ditten och datten så nu har du ingen skivsamling längre, ha en bra dag". Mina skivor eller filer kan ingen ta ifrån mig eller hindra mig från att använda.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
För min del är själva det fysiska föremålet mindre intressant. Jag rippar skivan och sedan åker den upp på vinden. Det jag vill åt med ägandet är att vara säker på att inte en dag behöva hitta ett mejl i min inkorg med andemeningen "hoppsan, våra loggar visar att du brutit mot ditten och datten så nu har du ingen skivsamling längre, ha en bra dag". Mina skivor eller filer kan ingen ta ifrån mig eller hindra mig från att använda.
Ja, eller att musik som du gillar bara försvinner från typ Spotify av någon anledning...

Helt klart är det bättre att ha kontroll, oavsett om det är en fil eller ett fysiskt media. Men att sitta med ett LP/vinyl-album i handen, kunna läsa texterna utan glasögon... fantastiskt trevligt! Inträffade en vecka sedan med Petra Marklunds album "Inferno".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Åter till ämnet:

Slipper trots era lovord ändå helst ytterligare ett OS hemma. Nån som har erfarenhet av surfplattor med Windows?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 15:29 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Windows släpptes i en ny version förra veckan, där den huvudsakliga nyheten är att det anpassats för att fungera bra även med ett pekskärmsbaserat gränssnitt. Jag tror detta kommer få ett massivt genomslag, och för egen del inväntar jag surfplattor med Windows 8. Dessa kommer i sin tur att finnas i två varianter. En som är anpassad för ARM-processorn, och som bara kommer kunna köra nyutvecklade program avsedda för denna arkitektur. Sedan kommer det en uppsjö av plattor med vanliga intelprocessorer, vilka kan köra både de nya Windows 8-programmen, samt tidigare programvaror.

Jag hoppas och tror att Linn släpper Kinsky som ett Windows 8-program för de enklare plattorna. Väljer man en platta med Intelprocessor kan man köra Songcast och Kinsky som vanligt.

Än finns nog inte så många Windowsplattor ute i butik, men till julhandeln lär det finnas en mängd varianter att välja på.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Har just installerat Win8* och tycker nog att det finns en del tveksamheter. Det känns som om OS´et mest är anpassat för mobiler och pekplattor och hoppandet mellan Pekplattor och traditionellt utseende är rätt irriterande. Mycket är vana förstås, men bara att behöva leta efter hur man stänger av sin dator känns frustrerande....

/ B

* uppgradring från Win7. Kanske blir OS´et annorlunda om man gör en ren installation på en tom hårddisk?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hustrun har en Ipad2 från sin arbetsgivare, själv har jag en Iphone från min. Är hustrun borta och jobbar så är Ipad:en det också. Det är ju då man kan sitta och lyssna i lugn och ro. Lite surt med enbart Iphone och PC när man är van med Ipad så jag är också inne på att köpa något. Tänkte på Nexus 7, är lite tilltalad av det mindre 7-tumsformatet och priset är ju rätt också. Vore kul att testa Android också (jag har inget emot fler OS). Finns en hel del jag inte gillar med Apple men dom går ju inte att komma runt. Linn stödjer dom och inte Android. Kinsky finns för PC, Mac och Ios. Songcast finns för PC och Mac. Ios har Airplay. Vill man köra Spotify så vill man streama på nätverket till DS och då har man bara dessa att välja på.

Men man kan ju vänta och se vad som händer här, tänker på Windows. Songcast för Android lär nog inte dyka upp.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Fast nya iPad mini är väl inte (så mycket) dyrare än Samsungs 7"-s variant?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
stefan wrote:
Hustrun har en Ipad2 från sin arbetsgivare, själv har jag en Iphone från min. Är hustrun borta och jobbar så är Ipad:en det också. Det är ju då man kan sitta och lyssna i lugn och ro. Lite surt med enbart Iphone och PC när man är van med Ipad så jag är också inne på att köpa något. Tänkte på Nexus 7, är lite tilltalad av det mindre 7-tumsformatet och priset är ju rätt också. Vore kul att testa Android också (jag har inget emot fler OS). Finns en hel del jag inte gillar med Apple men dom går ju inte att komma runt. Linn stödjer dom och inte Android. Kinsky finns för PC, Mac och Ios. Songcast finns för PC och Mac. Ios har Airplay. Vill man köra Spotify så vill man streama på nätverket till DS och då har man bara dessa att välja på.

Men man kan ju vänta och se vad som händer här, tänker på Windows. Songcast för Android lär nog inte dyka upp.
Kinsky för android finns i en hyffsat stabil beta på linn oss site. Funkar bra i telefon och jag tror att den skall funka även på platta.

Airplay-funktion skall vad jag hört inte vara tekniskt möjligt på android...? Så där är det ju klar fördel till Apple.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited