selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 16:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Thu Nov 01, 2012 22:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
a.g wrote:
På så vis. Ingen koppling mellan Apple id och musikfilen längre? Inga problem att kopiera den köpta filen till någon annan persons iPryl där den fungerar rakt av? Inga problem att konvertera AAC-filen till något annat? I så fall är det en stor förbättring, men jag föredrar ändå att köpa fysiska skivor eller FLAC.
Precis så. Apple började dumpa DRM:ad musik 2007, fanns några skivbolag som krävde DRM fram till 2009 nån gång.

Ang. AirPlay från annat än Apple-prylar så är det tydligen i princip omöjligt att komma åt ljudströmmen från en annan app på Android, iaf om man får tro gänget bakom AirFoil som rotat i det hela.

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
PostPosted: Sun Dec 16, 2012 11:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
a.g wrote:
För min del är själva det fysiska föremålet mindre intressant. Jag rippar skivan och sedan åker den upp på vinden. Det jag vill åt med ägandet är att vara säker på att inte en dag behöva hitta ett mejl i min inkorg med andemeningen "hoppsan, våra loggar visar att du brutit mot ditten och datten så nu har du ingen skivsamling längre, ha en bra dag". Mina skivor eller filer kan ingen ta ifrån mig eller hindra mig från att använda.
Ja, eller att musik som du gillar bara försvinner från typ Spotify av någon anledning...
Spotify är en abonnemangstjänst så att utbudet förändras över tiden, exempelvis vid förändringar i rättigheter, anser jag nog vara en del av konceptet. Den dag de inte erbjuder musik jag vill lyssna på slutar jag betala.

Och musik jag vet att jag vill lyssna på ofta köper jag, i synnerhet om den skulle försvinna från Spotify.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Tue Dec 18, 2012 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Köpte en Google Nexus 7 för att jag var sugen att testa android. För 2290:- får man nu 32GB (Ipad Mini 32GB kostar 1500:- mer!) En bra och prisvärd grej tycker jag. Den har definitivt sina fördelar jämfört med Apple men som kontrollpunkt för DS så kan ingenting matcha en Ipad. Det hänger ihop med hur Kinsky för Ipad är gjort. Kinsky för Android finns numera i Play Store och fungerar bra (forfarande i beta) men ser ut Iphone-versionen dvs den drar inte nytta av den större skärmen på en surfplatta som Ipad-appen gör. Men visst så är det ett stort lyft att får det på 7" skärm jämfört med 3,5".

Har sökt lite och faktiskt finns det android-appar som ger airplay. Problemet är att det bara fungerar med musik lagrat i minnet. Går inte att få ut airplay från t ex spotify-appen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited