selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Måste bara få en anledning till att testa att göra ett inlägg här på Selleri med min nya lilla Raspberry pi3 ,och det verkar ju fungera!

Medan Hemling snickrar på Kontrolen så har vi, i går, börjat dra in Phonoschemat frånr LK1án i CAD. Avser göra små och behändiga dual mono instickskort till DIY kontrolen (eller till vilket försteg man nu ämnar nyttja) och orsaken till att jag kom att associera till just Kontrolen är ju att den förmodligen är Linns allra sista försteg som det spelar musik om, i varje fall som jag vill att det skall låta,den har likheter med LK1 i många hänseenden. Kapar tråden och passar på att fråga om det finns DIY folk eller nostalgiker som är intresserad av sagda moduler,blir givetvis både MM och MC steget och med selekterat komponentval.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Sun Mar 13, 2016 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Visst skulle jag vara intresserad av ett litet RIAA DIY, om det inte blir för mycket pengar.

Hur hanterar ni komponenterna i kopplingen som mår bäst av hård koppling till varandra (temperatur, matchning etc.) och intrimmningsfunktioner för att resultatet ska bli så bra som möjligt? Det hade varit kul med lite Lejonklou idéer (kopparblock för termisk koppling samt viloströmstrimning) i LK1 DIY RIAA.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Thu May 19, 2016 23:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Update?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Thu Jul 28, 2016 17:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Hemling kanske avlidit?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Thu Jul 28, 2016 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Livspusslet kanske kräver omprioriteringar? Vi här uppe i norr har en del kul på gång också men det får bli i en annan tråd..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Wed Nov 30, 2016 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Bumpar tråden,det vore intressant att höra om projektet stannat upp eller vad som händer?
Vi har ett projekt på gång men det är kanske lite onödigt att bränna krut på att uppfinna samma hjul när man kan dela på jobbet:)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Fri Dec 02, 2016 15:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Feb 18, 2008 01:24
Posts: 96
Location: Linköping
Hej!

Ledsen för min frånvaro, har inte avlidit ännu men har haft fullt upp med en atomdriven liten sak som kör slut på sina föräldrar så man vet aldrig :P
Mycket är klart och korten ligger hemma i väntan på montering, det som saknas är styrningen för ds i mjukvaran. Har testat lite och får kontakt med
ds:en så det gäller bara att lyckas skriva ihop lite kod som funkar tillsammans med båda.

Ett av problemen jag har just nu är dels tid och även att jag inte har någon stereo uppkopplad att testa med. Det ska bli klart då jag själv sitter med en ds och vill få det att fungera men frågan är ju bara när..

Vh Hemling

_________________
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. :)


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Thu Feb 23, 2017 10:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Hur går det, är fortfarande intresserad :D

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Wed Mar 08, 2017 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Med tanke på hur ni byta komponenter i äldre Linn grejer, har ni testat några av komponenterna på KKontrollen, har det vart nån eller några eller spesielle typer som har vart slitna, dåliga.

Jag har inte tänkt mig nån diy kontroll, men planerar gå igenom min egen Kk av nyaste modell bara för säkerhets skull. Lättare att hur stor skillnad det kanske kan va mellan den digitala kontrollen i KDSM mot en KK med maks prestanda


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Wed Mar 08, 2017 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Finns både det ena och andra..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det hade vart fint med exempel på om det är nåt ni reagerat på. Jag är rätt glad i Linn, Men när det gäller komponent finns de fler som använder komponenter som tåler mer. Men det kan självklart har med det att de gör färre, slutsteg, försteg, dac, osv än vad Linn gör.
Vet inte om jag skrivit det, men de högtalare jag använder just nu är/var det tillgången på just den spesiella modellen av REAL diskant de har som begränsar hur ofte de kan göra dem. Och de kunde bara få tag i några om året...

Det är förstås kul att alla med pengar kan skaffa en KlimaxDS dsm, men det hade vart väldigt spännande att höra hur skillnaden varit om de valt komponenter utan tanke på pris, tillgänglighet, och inte minst storlek, då det imte minst ska få plats i et Klimax fodral.


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Wed May 09, 2018 20:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Bumpar tråden.

Om inte Hemling har tid,,,, är det ingen som kan ta stafettpinnen vidare ? :roll:


Top
   
 Post subject: Re: DIY Klimax Kontrol
PostPosted: Wed May 09, 2018 21:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Feb 18, 2008 01:24
Posts: 96
Location: Linköping
Hej alla glada. Jag är ledsen att detta projekt hamnat på is då jag har rätt fullt upp men annat just nu. Det som återstår är som tidigare att skriva klart koden för att kunna styra försteget via en ds. Har faktiskt tittat lite på det i veckan och har ett hum om hur jag tänkt mig det ska göras men då jag inte känner mig hundra på just mjukvaran så tar det lite extra tid vilket även gjort att jag dragit mig för det. Sen så har stereon fått ge plats för annat vilket gör det till ett stort projekt att dra fram och koppla in allt bara för att testa små saker.

Åter igen ber jag om ursäkt och finns det någon som är duktig på programmering så skicka gärna ett pm så kanske vi kan hjälpas åt att få färdigt den biten?

_________________
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited