selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn silver interconnect
PostPosted: Wed Oct 17, 2012 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!
Jag har funderat en del på om man vågar köpa begagnade Linn silverkablar med tanke på hur viktigt det är att lödningen är riktig. Man vill ju inte betala flera tusen kronor för en hemmalödd kabel.
Jag valde därför att Googla lite för att hitta bilder på orginallödda kablar.
jag hittade då denna tråd på det engelska Linnforumet:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=11137

Är det verkligen så här orginallödningarna ser ut på Linns silverkablar?
Det ser ju inte bra ut alls. Jag skulle ha väldigt svårt att acceptera denna låga finish på en ny silverkabel för 3200kr, om jag inte visste att det skall se ut såhär.

Lödningen ser ju ut att vara gjord av någon med rakt ackord 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Oct 18, 2012 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Lödningen ser ju ut att vara gjord av någon med rakt ackord 8)
Som lödning betraktat ser det inte mycket ut för världen. Det ser inte ut som om man värmt upp tillräckligt. Så här brukar resultatet se ut med för svag lödpenna (alternativt för låg temperatur) och att man är rädd för att värma tillräckligt (länge) för att tennet ska flyta ut. Värmer man för länge är risken att man förstör delar av isoleringen, och det kan vara ännu sämre ut ljudsynpunkt.

Att inte alla trådar från skärmen är lödda är ur elektrisk synvinkel inga som helst problem, resistansen i tråden är så låg att hela skärmen ändå kommer att fungera. Det skulle bli synnerligen klumpigt om man försökte få med hela skärmen och förmodligen/kanske skapa andra problem.

Kanske Lejonklou (som jobbat mycket med lödningar) har någon kommentar till detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 06:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har lödt en del interconnects, även silver.

Silver är lite luriga, kräver bättre handlag en många andra. Min erfarenhet är att dessa fabrikslödningarna håller högre kvalitet musikaliskt än vad jag och antagligen 99,9% av alla som gör det själv klarar av.

Oavsett utseende så är det skillnad på nåt som antagligen görs maskinelt och det som är handgjort. Jag har svårt att tro att Lejonklou kan trumfa dessa lödningarna, även om hans kanske är finare estetiskt.

(inte menat som nån kritik till Lejonklou, jag tror bara att dessa lödningar håller betydligt bättre kvalitet(generellt) än vad det ser ut att göra när man ser på dem)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 08:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!
Tackar för informationen.
Man skulle alltså kunna säga att lödprocessen är nogrannt optimerad för högsta ljudkvalitet och att lödningarna då ser ut exakt så här på alla nyare Silver interconnet som är tillverkade av Linn.
Detta kan vara väldigt bra att känna till om man skall köpa en silver interconnect privat.
Om lödningen avviker från det utseende som bilderna visar så är den troligen inte Linn-lödd.

Det jag stör mig mest på är nog den tredje bilden där centrumtråden helt missat centrumet på kontakten, men det kanske skall vara på det sättet?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Det jag stör mig mest på är nog den tredje bilden där centrumtråden helt missat centrumet på kontakten, men det kanske skall vara på det sättet?
Tveksamt, vad skulle vitsen vara med det? Någon sorts kondensatorverkan? För mig ser det helt enkelt ut som ett slarvjobb. Det betyder inte att kabeln behöver låta dåligt, jag inbillar mig att val av komponenter inkl lödtenn är de viktiga parametrarna här.

Om jag köpt en kabel för dyra pengar och den såg ut så, då skulle jag reklamera den och begära en ny. Med de priser sådana kablar betingar ska jobbet vara förstklassigt. (måste erkänna att jag bara såg den första bilden innan jag gjorde mitt förra inlägg :oops: )

Men som alltid, i slutänden är det det ljudande resultatet som räknas. "The proof of the pudding is the eating" :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Ämnet har ju avhandlats förr, här är en tråd med svar från Lejonklou
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=6136
Det finns fler trådar men jag hittar dom inte. Lödning är lurigt, det som låter riktigt bra allra först har visat sig låta klart sämre ett halvår senare. Jag har själv hört ett exempel på det med en lokalt lödd Linn Silver. Linns fabrikslödda har ju visat sig konsistenta iom att dom låtit bäst och hållit sig så. Det är ju det som räknas, inte estetiken i själva lödningen.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Nu är jag förståss betydligt rikare :roll: / iaf bättre inkomst och ekonomi än när jag först började med Linn.


Men det sista paret/paren jag har kjöpt är köpta av handlare.
1 Då vet jag att de är orginal
2 Jag har också kollat dess lödningar och sett at det inte är några fel och skulle det varit det hade jag fått bytt dem.

I det långa loppet är det inte jättemycket pengar för att vara säker på att de är äkta, och med det menar jag att de inte är hemmalödda. Jag har tidigare köpt en del längre Linn black och Silver som varit hemlödda/eller proffslödda i butik, där jag fått löda om flera kablar för att jag inte varit helt nöjd med kvaliten på lödningen eller har tyckt att de infört nåt som inte stämde.

Hade jag köpt beggagnat hade jag främst handlat av andra forummedlemmar eller väldigt trovärdiga personer där jag vartfall ville trott att de var 99,9% chans att de var äkta!
Jag har ett par av den första modellen silver kablar och det är egentligen ända anledningen för mig om jag skulle köpt beggagnat nu, då jag tycker detta par är bättre :wink:


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Comstedt, håller med dig. Känns väldigt dumt att köpa begagnade silverkablar för 2000kr som kanske är hemmalödda och låter sämre än de svarta kablar som de skall ersätta. Tänkte bara om det fanns något säkert sätt att kontrollera om lödningen är orginal.
Enda säkra sättet vore ju att jämföra ljudmässigt mot en som man vet är fabrikslödd och det är förstås inte alltid praktiskt möjlig när man köper begagnat. Det får nog bli nya kablar...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Last edited by Stephan on Fri Oct 19, 2012 20:05, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
En intressant fråga är huruvida motsvarande WBT-kontakter med lödtunga
(och ordinärt lödda) låter bättre än dåligt lödda WBt-kontakter av den modell Linn säljer.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan wrote:
Hejsan!
Tackar för informationen.
Man skulle alltså kunna säga att lödprocessen är nogrannt optimerad för högsta ljudkvalitet och att lödningarna då ser ut exakt så här på alla nyare Silver interconnet som är tillverkade av Linn.
Detta kan vara väldigt bra att känna till om man skall köpa en silver interconnect privat.
Om lödningen avviker från det utseende som bilderna visar så är den troligen inte Linn-lödd.

Det jag stör mig mest på är nog den tredje bilden där centrumtråden helt missat centrumet på kontakten, men det kanske skall vara på det sättet?
Den info jag fått från Linn är att lödning av silverkablar sker i maskin under skyddad atmosfär, de är inte handlödda.
Jag har väl köpt 10-talet par silver (alla nya direkt från Linn) och av döma av hur de sett ut... de på bilderna ser inte ut att vara orginal.
På en riktig orginalsilver ska det synas att det är en kvalitetslödning!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Liten undran, vad är "hemmalödda" kablar? Säljer Linn kabel och kontakter löst och man får/kan löda själv?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Oct 19, 2012 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Liten undran, vad är "hemmalödda" kablar? Säljer Linn kabel och kontakter löst och man får/kan löda själv?
Ja, eller vanligare - lödda av Linnhandlare. Gäller även balanserade kablar.
Orginal = fabrikslödda av Linn


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2012 01:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Liten undran, vad är "hemmalödda" kablar? Säljer Linn kabel och kontakter löst och man får/kan löda själv?
Ja, eller vanligare - lödda av Linnhandlare. Gäller även balanserade kablar.
Orginal = fabrikslödda av Linn
Finns väll bara 1.2 m RCA, eller bal. orginal från LINN, ska man ha kortare eller längre till högtalare eller subb blir det alltid från rulle med hemma lödda kontakter.
Har inte Linn haft en Koaxialkabel(75ohm) silver/black också eller är det samma som ovan?

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2012 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Svart 75 Ohms-kabel finns På rulle för digital- och bildsignaler.

Svart 50 Ohms-kabel finns även i 4,5m från fabrik.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Oct 20, 2012 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag såg iof bara på den första bilden, men jag tycker de liknar orginal. Oavsett, köper du nytt, orginal, vad jag vill kalla fabrikslödd så sponsrar du handlarna lite och är säker på att få det du vill ha.


Själv har jag också haft ett par kablar fra rca till xlr och har du tatt orginal kabel rca eller xlr, klippt bort ena kontakten och lött på de jag saknat i andra änden för att bara få en manuellt lödd kontakt på dem.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited