selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 10:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har under ett par veckor testat olika mjukvaror till KDS. De mjukvaror jag testat är:
4.1.10
4.3.3
4.9.1 beta
4.9.2 beta
4.9.4 beta
4.9.5 beta

Ursprungsjämförelse är den mellan 4.7.5 och 4.9.2 beta, där jag tyckte det var en dramatisk förbättring efter att jag installerat den senare. Därefter har jag använt 4.9.2 som referens, dvs jag har inte jämfört de övriga med 4.7.5.

De DS jag använt har varit dels Klimax DS/1 dels Klimax Renew DS (KRDS). Huvudsakligen har testerna gjorts via KRDS som finns i mitt lilla system. Anledningen till detta är att jag gjort följande testförfarande: (1) Installera mjukvaran, (2) Återställa DS till fabriksinställningarna, (3) Starta om DS och (4) Stänga av/sätta på strömmen mha knappen på baksidan av DS. Efter detta är gjort har jag sett till att både Songcast och radio är bortkopplade.

Återställer man DS till fabriksinställningarna, så försvinner de inställningar man gjort i Konfig (använder 4.8.2) och eftersom KDS/1 är kopplad till/styr både försteg och CD-spelare, så blir det en hel del inställningar som måste göras om i Konfig innan jag kan använda systemet så som jag vill, vilket är huvudanledningen till att de mesta testerna är gjorda via KRDS. Jag har också vid tester, där jag laddat ner de olika versionerna på båda DS, kunna konstatera att jag upplever samma skillnader i båda systemen, varför det för mig inte har spelat så stor roll genom vilket system jag lyssnat på. De mjukvaror jag lyssnat på både KDS/1 och KRDS är versionerna 4.7.5, 4.1.10, 4.9.2 och 4.9.4

Det finns också flera viktiga fördelar med att göra de flesta jämförelserna via KRDS. (1) Jag kan lyssna helt ostört och hur länge jag vill, (2) Eftersom jag sitter endast dryga metern från högtalarna i mitt lilla system, kan lyssningen liknas vid ”monitorlyssning”, (3) Jag kan spela högre utan att störa någon (nivån har varit runt 80dB, mätt via Ipad-app) samt (4) Det går fort att konfigurera KRDS i Konfig (inte många inställningar behöver göras och man kommer snabbt igång med lyssningen).

De versioner jag lyssnat längst på (flera dagar) är 4.9.2 och 4.1.10. Övriga har jag lyssnat på från några timmar till någon dag. Dock ska jag lyssna flera dagar på 4.3.3. Jag har jämfört de olika versionerna med varandra flera gånger, exempelvis när jag lyssnat en tid på 4.1.10 har jag bytt till 4.9.2 för att sedan återigen byta tillbaka till 4.1.10 och vice versa för att sedan byta till 4.3.3, osv. Så jag har ”blandat vilt” mellan mjukvarorna.

Jag har lyssnat på en mängd olika artister och musikstilar men de artister och låtar jag använt som ”referenslåtar” är: Laleh (”Elephant” o ”Some Die Young” från albumet ”Sjung”), Bobby Womack (”The Bravest Man In Universe” titelspåret), Brant Bjork (”Dirty Bird” o ”The Future Rock” från albumet ”Gods&Goddesses”) samt Sam Cooke (”Soul Twist/Introduction” o ”Feel It (Don´t Fight It)” från albumet ”One Night Stand! Sam Cooke Live from Harlem Square Club 1963”). Dessutom har jag ofta spelat Bon Iver, Jerry Garcia, Keith Jarrett, Jon Hassel, Madonna, Lady Gaga, Kent, mfl, mfl (både 16bit och 24bit FLAC-filer). Jag tycker att ”referenslåtarna” speglar ett någorlunda brett spektrum av någorlunda välproducerat/välinspelat (Laleh o Bobby Womack), via ”skitig rock” (Brant Bjork) till ”skränig live” (Sam Cooke), vilket kan vara en fördel vid olika jämförelser.

De mjukvaror som tilltalar mig mest har varit 4.1.10, 4.3.3 samt 4.9.2 där jag (just nu) föredrar 4.9.2. Samtliga har sina för- och nackdelar som det ibland kan vara svårt att sätta fingret på. Jag tycker de olika 4.9-versionerna har en rätt snarlik karaktär, där jag dock (i mina system) föredrar 4.9.2. Det jag tycker bäst om med 4.9.2 är att det låter rent, klart och för mig är det också enklare att följa de olika instrumenten och förstå hur musikerna spelar. Särskilt i basen är det lätt att följa hur basisten spelar. 4.1.10 är mer musikalisk eller skulle man kunna säga ”mer rock´n roll”. Ibland kan det tyckas vara ”roligare” att lyssna på 4.1.10 men ibland tycker jag att det är något "som saknas och blir basen är ofta mer ”bumlig” och inte så ren som jag skulle önska, vilket särskilt märks om man har högtalare som går djupt ner i basregistret.

Avslutningsvis. Det är många på nätet som redovisar sina upplevelser av de olika mjukvaror som finns att tillgå till DS och omdömena varierar också stort. Vad det gäller 4.9.2 har jag en fundering varför en del har svårt att "ta till sig" den. Kan det vara så att 4.9.2 är mer ”krävande” vad det gäller vilken kringutrustning som används? Kanske är det så att sämre förstärkare har svårare att förmedla all den information som 4.9.2 plockar fram och att den därför upplevs som mer ”rörig”. 4.3.3 tycker jag är en intressant version som jag vill lyssna mer på (har bara lyssnat knappt en dag). Jag tycker dessutom att den till sin karaktär är mer lik 4.1.10 än 4.9.2. Jag ska nu lyssna några dagar på 4.3.3 och återkommer med mina synpunkter.

/mvh

EDIT: Lagt till 4.9.5 beta till listan över mjukvara versioner som testats.

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Mon Oct 08, 2012 20:41, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 19:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
Interessant. Jeg har sammenlignet 4.1.10 og 4.9.4 og kommet til en litt "merkelig" konklusjon: på Majik-systemet mitt foretrekker jeg 4.1.10. Med KDS foretrekker jeg 4.9.4. I begge tilfeller er begrunnelsen den samme: den foretrukne versjonen er mer musikalsk.

Kan du si litt mer om forskjellene på 4.9.2 og 4.9.4 og hvorfor du foretrekker 4.9.2? Jeg har ikke tilgang på 4.9.2.

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Tack torig för din rapport!
Intressant läsning :)


Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
lunch wrote:
Interessant. Jeg har sammenlignet 4.1.10 og 4.9.4 og kommet til en litt "merkelig" konklusjon: på Majik-systemet mitt foretrekker jeg 4.1.10. Med KDS foretrekker jeg 4.9.4. I begge tilfeller er begrunnelsen den samme: den foretrukne versjonen er mer musikalsk.

Kan du si litt mer om forskjellene på 4.9.2 og 4.9.4 og hvorfor du foretrekker 4.9.2? Jeg har ikke tilgang på 4.9.2.
Skillnaderna mellan de olika 4.9-versionerna är nog egentligen rätt sublim. Jag tycker att musiken är mer tydlig via 4.9.2 än 4.9.4, att 4.9.4 var ett steg tillbaka. Men som sagt skillnaden är mycket liten. Mycket mindre än mellan 4.1.10 och 4.3.3.

Om du vill kan du PMa mig din mejladress, så kan jag mejla dig 4.9.2, så att du kan testa själv. Men observera att den versionen är för KDS och inte för MDS :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Sep 30, 2012 20:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
PM sendt ;)

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
PostPosted: Mon Oct 01, 2012 10:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
klart intressant tråd, tack Torig!

PM'ade dig ang. 4.9.2, lade in 4.9.4 nu och glömde av att det inte går att reversera utan filerna :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Oct 07, 2012 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har nu lyssnat några dagar på 4.3.3. Den är helt klart bra, men efter att återigen gått tillbaka till 4.9.2 så föredrar jag den senare.

Den är tydligare och för mig är det enklare att följa musiken. Tycker också att den är liiite bättre än 4.9.1 och 4.9.4. Min rangordning blir tills vidare:

4.9.2 (tätt följt av 4.9.1 resp 4.9.4)
4.3.3
4.1.10
4.7.5

En ny beta, 4.9.5, har förövrigt kommit och ska lyssna på den några dagar....

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Oct 07, 2012 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Har nu lyssnat hela eftermiddagen och en stor del av kvällen på 4.9.5. Tycker den är klart bäst av 4.9-versionerna. Låter stort, rent, luftigt och vackert i lilla anläggningen (med KRDS).

Har därför också laddad ned den till DSen i stora anläggningen. Låter kalasbra :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Och så har redan en 4.9.6 släppts. Har laddat ned den men inte installerat den. Vill först lyssna några dagar på 4.9.5. 8)

Undra vad utvecklarna på Linn inte var nöjd med på 4.9.5? Den är ju förträfflig (kanske buggfix).

Hur som helst. Spännande att höra skivor som man inte spelat på länge. Flera får en helt ny dimension. Lättare att ta till sig musiken...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 22:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
Bugfix for MDSM, visstnok.

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/B ... ease_Notes

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited