selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: DS-nätverk för dummies
PostPosted: Wed Sep 26, 2012 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!

Jag har haft min Majik-DS i ca 5 år nu och nätverket har fungerat hjälpligt mesta delen av tiden, dock har det strulat med jämna mellanrum.
För några veckor sedan pajjade den trådlösa accespunkten och jag bestämde mig för att bygga ett nytt bättre nätverk med ny bra komponenter.

Mitt gamla nätverk ser ut så här:
ADSL-modem: Zavi...någonting.
Router: DIR-120
WAP: Linksys
Switch: NETGEAR GS105
NAS: QNAP 109

Jag har nu köpt en trådlös router:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279
Denna router funkar väldigt bra för trådlös surfning, men jag hittar inte min NAS eller DS:en längre.

När jag gick in på Linns wiki-sidor och läser hur man skall bygga upp sitt nätverk så verkar det nästan som om man skall köpa en separat router med ett eget subnätverk som enbart används för att serva NAS och DS och att denna sedan kopplas till bredbandsroutern.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... vel_System
Stämmer detta?
Linn rekommenderar i så fall en Netgear RP614 som nätverksrouter, skall jag köpa en sådan och koppla in till min ASUS-router?
Min tanke var att använda samma router (ASUS:en) för bredband, trådlöst bredband och DS-nätverk.
Nästa fråga, vilken NAS rekommenderas och vilka hårddiskar?
Jag har preliminärt bestämt mig för en QNAP TS-219P II turbo, hårddiskar är jag osäker på, men jag vill ha två likadana som jag kan köra RAID 1 på, den möjligheten har jag inte med dagens NAS.
Tror ni att detta är ett bra val?

Någon som har andra bra ideer?
Jag kommer att använda IPAD/IPHONE för DS-styrning

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 17:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 30, 2007 23:14
Posts: 165
Location: Luleå
Hej!
Har kopplat enl. nedan hemma.
Om det sedan är helt optimalt vet jag inte.
Image

Från HTPC kör jag all konfig för Linn!
/T


Top
   
PostPosted: Thu Sep 27, 2012 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Teuvo wrote:
Hej!
Har kopplat enl. nedan hemma.
Om det sedan är helt optimalt vet jag inte.
Image

Från HTPC kör jag all konfig för Linn!
/T
Jag kör likadant, fast ej med iPad... åtminstone inte än :wink:
Funkar bra.


Top
   
 Post subject: DS-nätverk för dummies
PostPosted: Sun Dec 16, 2012 11:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Stephan wrote:
Hejsan!

Jag har haft min Majik-DS i ca 5 år nu och nätverket har fungerat hjälpligt mesta delen av tiden, dock har det strulat med jämna mellanrum.
För några veckor sedan pajjade den trådlösa accespunkten och jag bestämde mig för att bygga ett nytt bättre nätverk med ny bra komponenter.

Mitt gamla nätverk ser ut så här:
ADSL-modem: Zavi...någonting.
Router: DIR-120
WAP: Linksys
Switch: NETGEAR GS105
NAS: QNAP 109

Jag har nu köpt en trådlös router:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279
Denna router funkar väldigt bra för trådlös surfning, men jag hittar inte min NAS eller DS:en längre.

När jag gick in på Linns wiki-sidor och läser hur man skall bygga upp sitt nätverk så verkar det nästan som om man skall köpa en separat router med ett eget subnätverk som enbart används för att serva NAS och DS och att denna sedan kopplas till bredbandsroutern.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... vel_System
Stämmer detta?
Linn rekommenderar i så fall en Netgear RP614 som nätverksrouter, skall jag köpa en sådan och koppla in till min ASUS-router?
Min tanke var att använda samma router (ASUS:en) för bredband, trådlöst bredband och DS-nätverk.
Nästa fråga, vilken NAS rekommenderas och vilka hårddiskar?
Jag har preliminärt bestämt mig för en QNAP TS-219P II turbo, hårddiskar är jag osäker på, men jag vill ha två likadana som jag kan köra RAID 1 på, den möjligheten har jag inte med dagens NAS.
Tror ni att detta är ett bra val?

Någon som har andra bra ideer?
Jag kommer att använda IPAD/IPHONE för DS-styrning
Mitt nätverk har anpassats till de fysiska förutsättningarna i min lägenhet och innehåller tre switchar, en router och rätt mycket Cat5e och Cat6 mellan mina NAS:ar och min MDSM. Min Sneaky sitter närmare NAS-skåpet, bara en switch där. Jag har aldrig någonsin några nätverksproblem.

Angående NAS och disk har jag två olika Qnap jag är nöjd med, en med Arm (TS-419P+) och en med Intel (TS-269L). Jag hade nog inte valt just 219PII, inte för att det är något fel på den men antingen skulle jag välja jättebillig just för att den är jättebillig, en x12 alltså, eller så skulle jag lägga till lite och få en med Intel som klarar mer. Disk ska du nog leta efter något som är rekommenderat till din NAS. Jag hade (har kvar ett par fortfarande) någon Samsung 2TB som rekommenderades av Qnap men där en av diskarna fick problem efter bara två år. Håller nu på att byta till WD Red 3TB som är utvecklad för kontinuerlig drift men som kostar ungefär som andra konsumentdiskar, knappt 1500 per styck.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited