selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 20:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Andrén wrote:
HCL wrote:
Ö.h.t. finns det någon materialexpert som kan teoretiser på temat. Det är i vilket fall mycket långt utanför mina materialfysikkunskaper.
Jag finner ingen anledning att lägga ner energi på någon som inte verkar vilja ge något tillbaka eller tillföra forumet något. Men vi får se var den här diskussionen fortsätter.
Den sk LP_tolv känns ju inte helt äkta.
Att jag frågar beror på att jag faktiskt undrar hur det kan ligga till. Jag kan helt enkelt för lite för att bedömma vad som är nys och vad som kan ha någon slags relevans av det som skrivits i denna och den tidigare tråden. Utifrån mina begränsade kunskaper verkar det mesta vara nys, men det är ju mycket man inte vet så därför undar jag om någon kan tillföra något begripligt ur teoretisk synvinkel, d.v.s. utan att omedelbart såga fenomenen utifrån vad som är mätbart eller ej. Mätbarhet är en separat fråga där mätbarhet (eller detekterbarhet) mycket väl kan utgöras av lyssningstest. Det verkar ju finnas en hel del andra detekterbara, men medkonventionell metoder tämligen svårmätta fenomen som ändå har någon signifikans när det gäller musikanläggningars musikåtergivningsförmåga. Ingen har dock här ännu redovisat några systematiska prov som ger något rimligt stöd för det som påstås.

Att man löper risk att sabba utmärkta kablar genom olämpliga metoder är ju skäl nog att inte huvudlöst testa något, som någon för forumet okänd person, påstår gör livet ljust och vackert. Erfarenheterna på det temat talar däremot emot med stark övervikt.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 11:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Så har det behövts städas lite...och det verkar inte som vi kommer någonvart i denna tråd heller. Inlägg som faktiskt hör till ämnet och tillför diskussionen något välkomnas - men meta-diskussioner, om de överhuvudtaget behövs, får tas i en separat tråd i så fall.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 13:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
HCL wrote:
Andrén wrote:
HCL wrote:
Ö.h.t. finns det någon materialexpert som kan teoretiser på temat. Det är i vilket fall mycket långt utanför mina materialfysikkunskaper.
Jag finner ingen anledning att lägga ner energi på någon som inte verkar vilja ge något tillbaka eller tillföra forumet något. Men vi får se var den här diskussionen fortsätter.
Den sk LP_tolv känns ju inte helt äkta.
Att jag frågar beror på att jag faktiskt undrar hur det kan ligga till. Jag kan helt enkelt för lite för att bedömma vad som är nys och vad som kan ha någon slags relevans av det som skrivits i denna och den tidigare tråden. Utifrån mina begränsade kunskaper verkar det mesta vara nys, men det är ju mycket man inte vet så därför undar jag om någon kan tillföra något begripligt ur teoretisk synvinkel, d.v.s. utan att omedelbart såga fenomenen utifrån vad som är mätbart eller ej. Mätbarhet är en separat fråga där mätbarhet (eller detekterbarhet) mycket väl kan utgöras av lyssningstest. Det verkar ju finnas en hel del andra detekterbara, men medkonventionell metoder tämligen svårmätta fenomen som ändå har någon signifikans när det gäller musikanläggningars musikåtergivningsförmåga. Ingen har dock här ännu redovisat några systematiska prov som ger något rimligt stöd för det som påstås.

Att man löper risk att sabba utmärkta kablar genom olämpliga metoder är ju skäl nog att inte huvudlöst testa något, som någon för forumet okänd person, påstår gör livet ljust och vackert. Erfarenheterna på det temat talar däremot emot med stark övervikt.
Det jag menar med mätbarhet är, att du inte kan medelst något analysverktyg idag inte detektera förändringar i materialet. Dvs finna en fysikalisk förändring som ger upphov till fenomenet av att föra en svag ström genom hela eller delar av kabeln. Eller för den delen temperaturbehandlingen.

Sen kan man ju finna det intressant att de kryobehandlade ting man diskuterar så är det nötningsbeständigheten hos verktygsstål och kopparelektroder vid svetsning som visat en signifikant skillnad. Sen huruvida det ger skillnad på småsignaler i koppar/silver, det kan man ju fundera över.

Sedan vad folk upplever för skillnader, ja det är upp till dem =)

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 16:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Andrén wrote:
Det jag menar med mätbarhet är, att du inte kan medelst något analysverktyg idag inte detektera förändringar i materialet. Dvs finna en fysikalisk förändring som ger upphov till fenomenet av att föra en svag ström genom hela eller delar av kabeln. Eller för den delen temperaturbehandlingen.
Kan du mäta resultatet av Tune Method? Tror du på Tune Method? Varför?
Tune Method är en utvärderingsmetod. Den har inget "resultat", på samma sätt som en mätning av en parameter inte i sig har ett resultat.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 16:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Andrén wrote:
Det jag menar med mätbarhet är, att du inte kan medelst något analysverktyg idag inte detektera förändringar i materialet. Dvs finna en fysikalisk förändring som ger upphov till fenomenet av att föra en svag ström genom hela eller delar av kabeln. Eller för den delen temperaturbehandlingen.
Kan du mäta resultatet av Tune Method? Tror du på Tune Method? Varför?
:shock: Gör om, gör rätt, läs igen.

Alla metoder kan statistiskt testas. Tro och tro, en metod är en metod, varken mer eller mindre. Var vill du komma?

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 22:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Trådens ämne är avmagnetisering. Jag har tagit bort ett inlägg som bara handlar om tune dem och metoder. De som vill driva den diskussionen gör det på annan plats.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Jag har ingen utrustning för att mäta vad som händer vid de olika åtgärderna, men jag kan lyssna och höra tydliga skillnader.
Det är väl precis det som det handlar om?

Teknik och lyssning går hand i hand. Att överhuvudtaget börja avmagnetisera metaller i lyssningsrummet innebär väl trots allt en viss teknisk insikt och ett (förmodat) behov att lösa ett problem. Nästa steg blir då att lyssna på effekterna av avmagnetiseringen, blir det bättre eller rentav sämre?

Håll i hatten per, men här måste jag tyvärr dra in TuneDem ;-)

Bättre eller sämre kan bero på vilket sätt man lyssnar, dvs vad som är viktigt i återgivningen. Säg nu att du genomfört avmagnetisering på allt du kommer åt i rummet. Du hör en renare diskant, kanske en tydligare bas. Bättre tycker du. Men har du lyssnat på musiken? Förstår du musiken bättre? Låter det som om musikerna är ännu tightare/kunnigare? Eller låter det mer kaos, att Frank Zappa är ännu svårare att ta till sig? Lite hårdraget, är det ljudet eller musiken du tycker är viktigast och som blivit bättre? Ofta går detta hand i hand, dvs när den musikaliska förståelsen ökar så blir även ljudet bättre. Eller tvärtom, ett bättre ljud ökar ofta den musikaliska förståelsen - men inte alltid!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited