selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 16:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Avmagnetisering - del 2
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Originaltråd: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 5&start=75

Måste få fortsätta i ämnet då originaltråden låses p.g.a. den blev lite spretig och innehöll personliga påhopp.
Jag vill inte ha det i denna tråd utan här ska vi vara nyfika och ta del av erfarenheter och få svar på frågor. Enkelt va!? :wink:
LP_tolv wrote:
Roland wrote:
LP_tolv, nu blev det för mycket.
Hur tänker du nu? Även Fredrik hör skillnad på kablar som avmagnetiserats åt fel håll.
Jag betvivlar inte att man hör skillnad på avmagnetiserade kablar och icke avmagnetiserade kablar. Skulle inte heller bli förvånad om man hör skillnad på kablar som är avmagnetiserade åt fel håll.

Det jag reagerade på var tillvägagångssättet för att reparera kablar som blivit förstörda. Metoden låter märklig men det är kanske delvis pga du inte beskrivit den i detalj.

Metoden:
LP_tolv wrote:
Det går att reparera de förstörda kablarna. Om det är RCA-kablar kan man ansluta ett par billiga förlängningskablar i varje ända (hona mot hane) och koppla ström till de billiga kablarna. När strömmen leds in i den förstörda kabeln nollställs de fel som magnetiseringen åstadkommit. Strömmen som tillförs bör vara 9-12 V och det handlar om en process som tar ett par dygn. Efter det bör man frysa ner kablarna till ca -30. När de tinats upp, sakta i rumstemperatur ska de användas med MUSIK i korta pass (20-30 minuter) under några veckor. Sedan är de som nya igen och kan avmagnetiseras på rätt sätt!
Intressant. Har några detaljfrågor om den som jag tar nedan.
LP_tolv wrote:
"Strömmen som tillförs bör vara 9-12 V...."
Du skriver att man ska strömsätta kablarna men du specificerar spänningsnivån och inte strömstyrkan? Motsägande.
LP_tolv wrote:
"...och det handlar om en process som tar ett par dygn."
Hur många dygn då. Ett par är iof två. Menar du två dygn?
LP_tolv wrote:
Efter det bör man frysa ner kablarna till ca -30.
Okej -30. Celsius antar jag.
LP_tolv wrote:
"När de tinats upp, sakta i rumstemperatur...."
Sakta, hur då sakta? Innebär det att kablarna ska plockas ut från frysen och sedan ligga på t.ex. köksbordet i ett dygn. Är det tillräckligt bra?
LP_tolv wrote:
"....ska de användas med MUSIK i korta pass (20-30 minuter) under några veckor."
Ojojoj det är en krävande insats och period i återupplivandet. 20-30 minuter några gånger per kväll då eller? Några veckor är alltså minst tre veckor?
LP_tolv wrote:
Sedan är de som nya igen och kan avmagnetiseras på rätt sätt!
Fantastiskt. (Missförstå mig inte nu.)
Måste fråga, har du testat detta någon gång?

Finns det andra forum där man kan läsa om detta? Direktlänka gärna till någon tråd i så fall.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 12:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag tycker detta låter intressant och hoppas att tråden fortsätter.
Kan inte det här relatera till den mer accepterade synen att kabellriktningarna har betydelse.
Kopparatomer i sig är ju inte riktat så det måste ju ha något med strukturen att göra.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
...
1) Med 9-12V avsåg jag att man använder en batterieliminator och inte försöker koppla direkt till vägguttaget. Strömstyrkan ut från sådana brukar väl vara 0,5A upp till 2A kanske. Om det går fortare med högre strömstyrka vet jag inte, men det är väl inte orimligt. På min står det 1000 mA.

Att man skarvar i någon billig kabel i varje ända är för att skydda kontakterna.

2) Jag lät kablarna ligga ett par dygn, det kanske räcker med kortare tid, men 2 dygn vet jag fungerar. Långa högtalarkablar kanske behöver ännu mer tid, såvitt jag vet skadar det inte kablarna att vara anslutna så hellre för länge än för kort tid.
Det här har du uppenbarligen inte testat eftersom nätaggregatet antingen går sönder, säkringen i nätagget kommer lösa ut direkt när kabeln ansluts alternativt om man ansluter kabeln till ett för kraftfullt nätaggregat som då kommer göra att kabeln brinner av.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Men du 12:an, det du säger om jag skall tolka din knapphändiga beskrivning rätt, är att den "förstörda" signalkabeln skall användas för att kortsluta en batterieliminator på 5-9V och 0,5-2A. Det är ju precis som HCL påpekar riskabelt ur ett elsäkerhetsperspektiv. Saker kan gå sönder och det kan "uppstå brand eller annan skada".


Top
   
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Prova. Kabeln blir bara lite ljummen med min eliminator, inte brinner den av och inga säkringar löser ut.
Nej att kabeln brinner av lär inte hända med en simpel väggbula.

Din batterieliminator verkar ha någorlunda effektivt överströmsskydd, men det är tveksamt om den är korrekt konstruerad eftersom den inte tycks lösa ut helt vid kortslutning. Klar brandrisk. F.ö. har jag ingen lust att köra sönder någon eleiminator då är det väl bra mycket vettigare att koppla in ett lämpligt motsånd som ser till att skydda batterieliminatorn från överhettning.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 16, 2012 22:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jag vill understryka att folk hemma i stugorna INTE bör laborera runt på detta sätt utan att veta exakt vad man sysslar med. Sånt här är farligt att syssla med om man inte seriekopplar in motstånd osv.

Det det pratas om är en ren kortslutning och sådana kan definitivt medföra brandrisk.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Men om en "väggbula" blir kortsluten och smälter ihop, löser inte säkringen ("proppen") ut då?

Oavsett detta tycker jag att den sk reparationen sker på lite väl lösa boliner. Bör man inte åtminstone ha lite koll på spänning/ström och vad man gör?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LP_tolv wrote:
Måste man förklara allt i minsta detalj?
Tror faktiskt det.
Din senaste beskrivning låter (fortfarande) exakt som en kortslutning.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Här har jag kopplat som du beskriver. Vad har jag gjort fel?

Image


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
OK, du menar att krokodilklämmorna ska anbringas utanpå den isolerade delen av kabeln? Med 12 V och med typiskt ett antal Gohm/Tohm i isoleringen kan det knappast gå många uA genom kabeln. Inte undra på att det tar flera veckor.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited