selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 11:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 10:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
torig wrote:

Det jag reagerar mot är med den raljerande och förminskande ton som flera skrivit sina inlägg. Det är INTE OK att skriva "snälla LP-troll", som återfinns i ett inlägg publicerat i den tidigare, numera stängda, tråden.

/mvh
Det är inte ok att skriva rent livsfarliga recept på webbforum heller. Ganska länge var jag säker på att människan bakom nicket lp_tolv bara var ett forumtroll som försökte driva med besökarna på forumet. Nu lutar jag mer åt att det faktiskt är en människa som inte kan förmedla sina ideér och uppslag på ett begripligt sätt eller för den delen använda ens lekmannamässiga krav på vetenskaplighet för att bekräfta dem. Sorry.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 11:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Kravet på matematiska formler, kurvor och en ingenjörsexamen för att få uttala sig, trodde jag var karaktäristiskt för ett annat forum. Trodde det var annorlunda här, där den vedertagna metoden mer handlar om tro och känsla än någon vetenskap. Verkar som att jag hade fel. Det var trist att kopplingen av strömgenomföringen missförstods. Nästa gång ska jag bifoga en bild.

Jag skrev minus 30 grader också, det var för att jag trodde att det var den temperatur som en vanlig frys har. Just gradtalet behöver man inte hänga upp sig på, kabeln ska helt enkelt djupfrysas. Helst ska den kryobehandlas, men det är inget som de flesta klarar av hemma.
Inga som helst krav på matematiska formler, kurvor eller ingenjörsexamen. Ett par av grundstenarna i all vetenskaplig metodik oavsett disciplin är dock repeterbarhet/verifierbarhet och att metoder och syften beskrivs detaljerat och korrekt.

Exemplet med detaljen om djupfrysning av kablar visar ju tyvärr att du inte greppar detta. I all välmening kan du ju inte skriva ett "recept" där parametrar är tagna ur luften och beskrivningen så bristfällig att ingen skulle kunna repetera det du försökt beskriva.
Att du sedan bara gjort processen en gång bör du såklart nämna liksom hur du uppfattade kabelns prestanda före och efter processen ur olika perspektiv (registeråtergivning, tune, sväng eller vad ditt fokus råkar vara. På Selleri är det ju tune-method som gäller). Hoppas du kan ta till dig detta och föra fram mer välgrundade resonemang framöver.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Anar att någon missuppfattat vad "tune-method" är.

"tune-method"är en metod att utvärdera förändringar gjorda på/i apparater, kablar, högtalare eller andra förändringar för att få reda på om de har någon musikalisk relevans eller ej.

"tune-method"är ingen metod att åstadkomma förändring av apparater, kablar, högtalare.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Ville bara hjälpa Fredrik som hade problem med förstörda (dyra) kablar.
LP_tolv, du både läser och skriver slarvigt och det gör det svårt att ta dig på allvar.

Mitt enda inlägg i denna diskussion var en varning: Experimentera inte med kablar som ni bryr er om, för risken finns att de blir sämre. Det skrev jag för att jag har vänner som behandlat kablar med diverse udda metoder och deras kablar har blivit sämre. Själv har jag inga problem med förstörda kablar.

Det är rätt vanligt inom HiFi-världen att alla förändringar, såväl bra som dåliga, uppfattas som förbättringar. Orsaken till det är bristen på utvärderingsmetod. En vanlig inställning är att ju fler ljud (eller instrument) man kan höra, desto bättre presterar anläggningen. Eftersom nästan alla förändringar leder till att lyssnaren uppmärksammar andra saker i återgivningen, så blir slutsatsen att förändringen var till det bättre. Vi som använder Tune Method bedömer förändringar efter huruvida vi blir mer eller mindre berörda av musiken. Därmed är det bara vissa förändringar som uppfattas som förbättringar.

Om du vill hjälpa till - och samtidigt visa att din metod fungerar - så kan jag försöka ordna så att någon av de dåliga kablarna skickas till dig. Om kablarna passerar mig så kan både jag och ägaren jämföra dem med andra kablar före och efter behandling. Om de skulle prestera bättre efter detta så berättar jag gärna om det här - och du kan berätta exakt hur du gick till väga, så att andra kan upprepa det.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det går inte att upprepa den metod du beskriver, bland annat därför att ingen "svag ström" flyter och ingen uppvärmning sker när man lägger några volt över en kabels isolering. Dina beskrivningar av kablars riktning är också förvirrande, och beskrivningar av hur en avmagnetisering bör respektive inte bör utföras saknas helt.

Jag lämnar härmed denna diskussion.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
LP_tolv,

Om vi glömmer allt som sagts för en stund, hur förklarar du att det går ström genom isoleringen på en kabel?
Kan du åtminstone förklara detta?

Det finns ju en anledning till att det kallas för "isolering".


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 03:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
LP_tolv,

Om vi glömmer allt som sagts för en stund, hur förklarar du att det går ström genom isoleringen på en kabel?
Kan du åtminstone förklara detta?

Det finns ju en anledning till att det kallas för "isolering".
Ursäkta att jag blandar mig i.

Men det finns egentligen ingen nivå som är bestämd när det gäller vad som är "isolerande". Det är ju resistansen i materialet som bestämmer isolationen. Så vad det handlar om är "när är resistansen tillräckligt hög" för min applikation. Här handlar det inte om svart/vitt utan om en glidande skala.

Alltså, det går en viss ström genom isoleringen på en kabel. Vilken ström bestäms av materialets egenskaper, dvs ledningsegenskaper. Men även ett material med 100 Gohm resistans har en liten ledningsförmåga. Egentligen går det alltså inte att hävda att isolerande betyder noll ström. Om sedan strömmen är tillräcklig för att tex vända riktningen i en kabel är en annan sak.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Någon slags påverkan får man säkert även om det inte skulle gå någon ström. Man får i vilket fall ett elektriskt fält i isoleringen. Hur det påverkar kabeln vet jag inte. Det torde spela roll om man ansluter plus till mitten eller höljet. Sedan kan man fråga sig om inte högre spänning skulle ha mer/bättre effekt.

Varför man bara kan använda kabeln i korta pass med dygnsmellanrum verkar en aning märkligt (outrett?). Någon som har någon koll på vad som kan hända i kabeln då den används resp. inte används?

Ö.h.t. finns det någon materialexpert som kan teoretiser på temat. Det är i vilket fall mycket långt utanför mina materialfysikkunskaper.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LP_tolv wrote:
"Jag kan förstå om ni är skeptiska till mig som är ny på forumet...."
Det har ingenting med det att göra. Du är lika välkommen som någon annan att läsa och skriva. Om du presenterar intressanta slutsatser och upptäckter som på något sätt kan leda till bättre musik från stereon är alla på selleri glada över att få ta del av det.
LP_tolv wrote:
Jag har bara räddat kablar på det här viset EN gång.
Du borde inte presenterat metoden med så lite underlag. Det är omöjligt att veta exakt vad som fick prestandan i kablarna att förändras efter endast ett försök där metoden bestod av flera moment.
LP_tolv wrote:
Är det fel att anta att Tune Method fungerar för att avgöra om kablarna är rätt vända eller inte?
Nej. Metoden fungerar mycket bra att använda för att få reda på vilken kabelriktning som resulterar i bäst musikalisk förståelse.
LP_tolv wrote:
Kan man med Tune Method skilja på fungerande kablar och icke fungerande?
Frågan är otydlig och går inte att svara på. Vad är definitionen för fungerande? Att kabelns ledare kan överföra ström dvs en musiksignal? Se ovanstående svar.
Tune Dem är en utvärderingsmetod för att avgöra vad som är bättre av tex A eller B där "bättre" kort kan beskrivas som musikalisk förståelse. Finns att läsa om.
LP_tolv wrote:
Hur mycket har Tune Method med "elementär fysik" att göra?
Ingenting.
LP_tolv wrote:
Vad kom ni fram till? Hade de någon inverkan på ljudet?
Hårddiskar och nätverkskablar får ni diskutera i annan tråd eller via PM. Det enda svaret du får här är ett ja. Sök och läs på detta forum.
LP_tolv wrote:
Kravet på matematiska formler, kurvor och en ingenjörsexamen för att få uttala sig, trodde jag var karaktäristiskt för ett annat forum.
Handlar inte om utbildning, yrke, ålder, antal post eller hur länge man varit medlem. Läs mitt första svar i denna post.
LP_tolv wrote:
Ja, det är en vanlig åsikt, att kablarnas riktning saknar betydelse.
Riktningen har visst betydelse. Du måste läst eller förstått fel för Lejonklou påstod inte heller något annat. Läs hans inlägg en gång till.
Linns kablar är uppmärkta med riktning och det är fullt möjligt att höra skillnad på rätt väg respektive fel väg. Gäller både på Linns signalkablar och högtalarkablar.
sportbilsentusiasten wrote:
LP_tolv wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
När skickar du PM till mig? Du får svar via tfn.
Troligen aldrig. Jag tycker inte om din ton.
Jag bevisas gärna ha fel genom ett tfnsamtal. Då ska du få en offentlig ursäkt.
Ni får ta kontakt med varandra via PM.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 20:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
HCL wrote:
Varför man bara kan använda kabeln i korta pass med dygnsmellanrum verkar en aning märkligt (outrett?). Någon som har någon koll på vad som kan hända i kabeln då den används resp. inte används?
Ur materialteknisk synpunkt så händer inget alls. På tok för små strömmar för att ens kunna mäta en påverkan. Tillfällen när man upptäckt förändringar i materialet är vid väldigt starka strömmar över tiotalet år.
HCL wrote:
Ö.h.t. finns det någon materialexpert som kan teoretiser på temat. Det är i vilket fall mycket långt utanför mina materialfysikkunskaper.
Jag finner ingen anledning att lägga ner energi på någon som inte verkar vilja ge något tillbaka eller tillföra forumet något. Men vi får se var den här diskussionen fortsätter.
Den sk LP_tolv känns ju inte helt äkta.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tycker vi försöker lämna det där om att reparera kablar bakom oss. Det tillvägagångssätt som delvis beskrivits känns tveksamt och icke dokumenterat. Jag förstår fortfarande inte hur du kopplade in de sämre kablarna!? :oops: :D

LP_tolv, kan du inte skriva något om hur du avmagnetiserar CD-skivor?
Hur går det till?
Måste man göra om det med jämna mellanrum?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited