selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 12:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Bill50x wrote:
OK, du menar att krokodilklämmorna ska anbringas utanpå den isolerade delen av kabeln? Med 12 V och med typiskt ett antal Gohm/Tohm i isoleringen kan det knappast gå många uA genom kabeln. Inte undra på att det tar flera veckor.

/ B
Äntligen har du fattat. Två dygn räcker enligt min erfarenhet. Kan säkert variera beroende på strömstyrka och längd på kabeln.
Så så. En dåligt skriven förklaring kan lätt missuppfattas. Ska man kommunicera med någon, och önskar att denne ska förstå, då ska man också skriva klart och konsist. Skriver man "koppla till kablarna" så innebär det till ledarna i normala fall. Menar man att man kopplar till isoleringen bör man nog skriva så.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 18:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bill50x wrote:
LP_tolv wrote:
Bill50x wrote:
OK, du menar att krokodilklämmorna ska anbringas utanpå den isolerade delen av kabeln? Med 12 V och med typiskt ett antal Gohm/Tohm i isoleringen kan det knappast gå många uA genom kabeln. Inte undra på att det tar flera veckor.

/ B
Äntligen har du fattat. Två dygn räcker enligt min erfarenhet. Kan säkert variera beroende på strömstyrka och längd på kabeln.
Så så. En dåligt skriven förklaring kan lätt missuppfattas. Ska man kommunicera med någon, och önskar att denne ska förstå, då ska man också skriva klart och konsist. Skriver man "koppla till kablarna" så innebär det till ledarna i normala fall. Menar man att man kopplar till isoleringen bör man nog skriva så.

/ B
+1

Jag missförstod det fullständigt jag med.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 19:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Jaha, solklart, det var SÅÅÅÅ du menade :shock:

... Jag förhåller mig skarpt skeptiskt till nyttan med att försöka leda ström genom signalkabelns isolering. Att kabeln skulle uppvisa någon form av kännbar temperaturhöjning som du varit inne på lp_tolv är rent nonsens. Faktum är att jag undrar om du har några som helst begrepp om ellärans grunder? Tacksam för svar.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
Jaha, solklart, det var SÅÅÅÅ du menade :shock:

... Jag förhåller mig skarpt skeptiskt till nyttan med att försöka leda ström genom signalkabelns isolering. Att kabeln skulle uppvisa någon form av kännbar temperaturhöjning som du varit inne på lp_tolv är rent nonsens. Faktum är att jag undrar om du har några som helst begrepp om ellärans grunder? Tacksam för svar.
Ställer mig fundersam till varför det helt plötsligt krävs mer eller mindre vetenskapliga svar på det LP_tolv upplevt/testat. När det testas o jämförs t. ex. nätverkskablar och hårddiskar där skillnader upplevs och redogörs, ställs inte samma krav. Selleri har väl inte blivit Faktiskt, eller...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
torig wrote:
pejo wrote:
Jaha, solklart, det var SÅÅÅÅ du menade :shock:

... Jag förhåller mig skarpt skeptiskt till nyttan med att försöka leda ström genom signalkabelns isolering. Att kabeln skulle uppvisa någon form av kännbar temperaturhöjning som du varit inne på lp_tolv är rent nonsens. Faktum är att jag undrar om du har några som helst begrepp om ellärans grunder? Tacksam för svar.
Ställer mig fundersam till varför det helt plötsligt krävs mer eller mindre vetenskapliga svar på det LP_tolv upplevt/testat. När det testas o jämförs t. ex. nätverkskablar och hårddiskar där skillnader upplevs och redogörs, ställs inte samma krav. Selleri har väl inte blivit Faktiskt, eller...

/mvh
Jag kan förstå om ni är skeptiska till mig som är ny på forumet, men det var Fredrik som berättade hur illa det kan gå om man felbehandlar kablar.
Jag ställer mig inte skeptisk :wink:

Dina redogörelser av dina upplevelser/erfarenheter är lika värdefull som någon annans.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
torig wrote:
Ställer mig fundersam till varför det helt plötsligt krävs mer eller mindre vetenskapliga svar på det LP_tolv upplevt/testat. När det testas o jämförs t. ex. nätverkskablar och hårddiskar där skillnader upplevs och redogörs, ställs inte samma krav. Selleri har väl inte blivit Faktiskt, eller...

/mvh
För att det lp_tolv skriver är bristfälligt i sin beskrivning på ett sätt som gör det rent av farligt för andra om vi som förstår att det _är_ farligt inte påpekar det. Hans beskrivning av att leda ström genom signalkablar (eller dess isolerande ytskikt) kan de facto leda till brand eller elskada. Att ställa en frys på -30°C är också dumt för att de helt enkelt inte är gjorda för så låga temperaturer under längre stunder och kan gå sönder eller få avsevärd förkortad livslängd. m.m.

Sen är jag tokskeptisk till den här magnetismtanken och tror inte det gör den minsta skillnad om jag ställer en 1/2 kilos ferromagnet på vardagsrumsgolvet - det är ju å andra sidan helt harmlöst att testa för vem som helst.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
torig wrote:
Ställer mig fundersam till varför det helt plötsligt krävs mer eller mindre vetenskapliga svar på det LP_tolv upplevt/testat. När det testas o jämförs t. ex. nätverkskablar och hårddiskar där skillnader upplevs och redogörs, ställs inte samma krav. Selleri har väl inte blivit Faktiskt, eller...

/mvh
Jasså?
Du kanske har glömt att nätverkskablar och hårddiskar testades under ca två år i OTALET olika system och hos två Linnaffärer. (nätverkskablar demades även för två av Linns ledande personer)
Testerna gjordes extremt metodiskt för att eliminera felkällor och allt dokumenterades noga.
Dessa gjordes även av medlemmar som varit aktiva på forumet i 5+ år och som var välkända privat för flertalet.
Innan någon skrev om testerna och slutsatserna testades det månader och NÄR det gjordes presenterades DETALJERADE beskrivningar DIREKT i första posten, och efter det besvarades ALLA FRÅGOR .
Efter detta har flertalet forumdeltagare (även på andra forum) upprepat testerna och kommit till samma slutsatser.

Är en besvikelse att LP_tolv inte redogör för HUR man gör ELLER svarar på frågor.
För mig är det uppenbart att LP_tolv trots två uppmaningar (plus en separat fråga tidigare idag) VILL vara otydlig och heller inte VILL svara på frågor då han istället svarar undvikande på dessa.
Tolka det som ni vill...

Är därför konstigt att dessa två tester jämförs på det sätt som du gör.
Någon som känner den nya medlemmen LP_tolv privat?


Jag skrev detta före en vecka sedan till LP_tolv och kan inte se någon skillnad i beteende.
Quote:
Om du vill bli bemött seriöst, får du bemöta de frågor du får seriöst.
Du har delvis talat mot dig själv (läs gärna i tråden vad du skrivit igen) och har inte svarat på frågor från mig&andra.
Du väljer själv hur du ska uppfattas.
Jag tyckte det var märkligt att trots de konstigheter som skrevs av en ny medlem i "hittade en LP12 billigt"-tråden så få frågade efter fakta&detaljer. Än konstigare är det att så få har begärt fakta&detaljer i "magnetiseringstråden"
Och för att förtydliga, det handlar inte om principen i sig utan på det sätt det presenteras. Se mitt citat ovan.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Roland wrote:
Måste få fortsätta i ämnet då originaltråden låses p.g.a. den blev lite spretig och innehöll personliga påhopp.
Jag vill inte ha det i denna tråd utan här ska vi vara nyfika och ta del av erfarenheter och få svar på frågor. Enkelt va!? :wink:
Tvingas att påminna om detta igen.
Behandla ämnet istället. Tack.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LP_tolv wrote:
Två dygn räcker enligt min erfarenhet. Kan säkert variera beroende på strömstyrka och längd på kabeln.
Har du testat att bara lägga kablar utsträckta, raka och väl åtskilja från varandra i två dygn utan att försöka tillföra ström i dess isolering?
Jag tror att det fungerar lika bra. Tror faktiskt inte att strömbehandlingen gör varken till eller från på de förstörda kablarna.

Den här repareringsmetoden som vi nu försöker få insyn i är det en metod som är allmänt känd bland avmagnetiseringsförespråkare eller är det en metod du själv, LP_tolv, lyckats komma fram till?


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 10:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Roland wrote:
Tvingas att påminna om detta igen.
Behandla ämnet istället. Tack.
Ämnet rör nog mest huruvida lp_tolvs inlägg handlar om alkemi eller inte. Det är ganska tydligt att lp_tolvs förståelse för elementär fysik, ellära och tune-method lämnar en del att önska liksom hans förmåga att uttrycka sig förståeligt på webbforum.

Att testa saker på ett tillförlitligt sätt innebär bland annat att metoderna är repeterbara och att ingående parametrar kan särskiljas och analyseras var för sig. Tillvägagångssätt, mängd av repetitioner och någorlunda detaljerade beskrivning av utgångspunkter för kvalitativa och kvantitativa värderingar är saker som man kan förväntas svara på i de här sammanhangen, annars är det bara alkemi och humbug.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: stefan and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited