selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 08:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Det här var intressant. Väntar nyfiket på mer info i ämnet.


Top
   
 
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
...men ngn admin kanske ska splitta tråden?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Andrén wrote:
Varför skulle det av någon anledning alls vara mer naturligt för en rörstärkare att vara mindre känslig mot magnetfält? Med tanke på katod/anod avstånd och hur förträffligt man kan böja en elektronstråle i magnetfält så känns det där som hittepåfysik deluxe. Kollat på en CRT skärm? =)
Man (ryssarna) använde länge rörelektronik i stridsflygplan därför att de inte ballade ur av kraftiga explosioner i närheten. Det var knappast hittepåfysik.

Relevansen när det gäller rör- respektive transistorteknik i hemmet är dock tveksam. Men om någon upplever en "otrolig" skillnad av att placera sitt transistorsteg i ett annat rum för att slippa påverkan av magnetisk strålning, visst. Det är bara att hoppas att det inte finns någon magnetisk strålning i det andra rummet...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LP_tolv, om man inte vill bränna månadspengen på en Furutech DeMag vilken modell ska man istället satsa på då?
Använder du även magnetometer?


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Andrén wrote:
Påverkas du själv i stor grad av mikrovågsugnen, mobiltelefonen, datorn eller av att stå nära proppskåpet?
Jag påverkas inte av sakerna du nämner.
Är du säker på det? Eller rättare: hur vet du det? Hur vet du att det är dina prylar som påverkas av icke avmagnetiserade metallföremål - och inte du själv?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 12:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Andrén wrote:
Varför skulle det av någon anledning alls vara mer naturligt för en rörstärkare att vara mindre känslig mot magnetfält? Med tanke på katod/anod avstånd och hur förträffligt man kan böja en elektronstråle i magnetfält så känns det där som hittepåfysik deluxe. Kollat på en CRT skärm? =)
Man (ryssarna) använde länge rörelektronik i stridsflygplan därför att de inte ballade ur av kraftiga explosioner i närheten. Det var knappast hittepåfysik.

/ B

Det berodde av andra skäl. Största delen av att halvledarelektroniken var sämre, men främst för det korta avståndet i övergången på transistorn är känsligare. Det kan falera mekaniskt och elektriskt. Sedermera så bytte ryssarna rör dito till trissor i tegelstensstorlek, med avseende att bygga bort denna känslighet, och känslighet för EMP överslag.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Det påverkar inte min lyssning. Jag har inte högtalarna nära mikron eller elcentralen. Mobiltelefonen och datorn är inte i lyssningsrummet när jag lyssnar på musik.
Aha, så det är högtalarna som påverkas av magnetstrålningen från förstärkeriet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 13:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Andrén wrote:
Varför skulle det av någon anledning alls vara mer naturligt för en rörstärkare att vara mindre känslig mot magnetfält? Med tanke på katod/anod avstånd och hur förträffligt man kan böja en elektronstråle i magnetfält så känns det där som hittepåfysik deluxe. Kollat på en CRT skärm? =)

Påverkas du själv i stor grad av mikrovågsugnen, mobiltelefonen, datorn eller av att stå nära proppskåpet?

Till topic:
Jag blev nyfiken, Hur påverkas Tune av en magnetiserad pryl kontra den avmagnetiserade? Samt vilka prylar avmagnetiserar du och med vad?

Mvh
Jag påverkas inte av sakerna du nämner. Det är ljudvågorna som hamnar i obalans i rummet pga motpolariserande, svängande, magnetfält. Skaffa en deMag och prova själv. Du kommer att bli överraskad. Du kan aldrig tuna in ett system som är påverkat av magnetism. Avmagnetisering av allt är ovanligt, det viktigaste är dina apparater, kablar, cd- och lpskivor. Spelar du skivor som inte är avmagnetiserade så har du aldrig hört hur bra det kan låta.

Ljudvågor och elektromagnetiska vågor är av väsenskiljd natur och påverkar inte varandra. En demag kan inte polarisera om de magnetiska domänerna i tillräckligt stora objekt, testa att polarisera om en magnet ;)

En liten upplysning, hela ditt system är påverkat av magnetism, hela tiden! Annars blir det inte mycket musik.
Men om du är nöjd med dina åtgärder så skall inte jag säga att du inte upplever det. Däremot så köper jag inte förklaringarna.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Hur blir det med det jordmagnetiska fältet? Synnerligen svårt att bli av med och tämligen kraftigt jämfört med magnetfält från ledningar, apparater etc (i varje fall en liten bit ifrån).

Att ljudvågorna påverkas av magnetiska störningar är nog något nytt? Är det ströningar i det jordmagnetiska fältet p.g.a. metallföremål som påverkar ljudvågorna? Mot bakgrund av den fysik vi känner verkar det hela en aning underligt.

Har du försökt utreda vad som påverkar mer resp. mindre? Det vore bra att veta var man borde börja. Går det låna/hyra en sån där avmagnetiseringsmanick om man vill prova?


Top
   
 
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 21:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Magnus wrote:
pejo wrote:
Mata inte trollet, snälla ;)
Jag matar inte något troll, jag var seriös med min fråga ovan. Undrar bara hur
långt och konsekvent gånget magnet-tänket var.

Varför skulle magnetism vara mer "trolligt" än TP-kablar och annat som diskuteras
eller ifrågasätts här?

/M
För att... äsch, det här är så långt över gränsen där jag känner att någon driver med mig att det inte är sant ;)

btw, mitt inlägg var inte alls menat mot dig Magnus. Tycker bara att det kan aldrig bli något seriöst av detta, det är ju lite som att argumentera för att det inte går att ha fönster byggda i gran p.g.a. granens cellstruktur, nej fur skall det naturligtvis vara, annar låter det ju skräp (eh?)


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited