selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 05:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jul 30, 2012 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej
Skulle nog snarare än de nämnda avsnitten på faktiskt.se rekommendera det utmärkta avsnitt som finns på Lejonklous hemsida, se: http://www.lejonklou.com/?page=36. Där finns mycket bra att hämta!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 
PostPosted: Mon Jul 30, 2012 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Richard på Faktiskt verkar kunna det här med Tune Dem och förklarar det enkelt och rakt. Ändå verkar inte folk förstå där. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50054 Richard borde vara medlem här och hålla kurser för oss nyblivna ägare av Linnutrustning. Jag fick tag i en LP 12 häromdagen. Den ska hämtas i helgen. Mycket bra pris, men jag vet inte vad den innehåller. Kommer från ett dödsbo.
Richard har nog flaxat runt lite för mycket bland åsiktsriktningarna för att vara helt trovärdig (sorry Richard!) men hans bror häckar här (också) och har dessutom arbetat i en Linn-butik.

Det finns en tråd här som handlar just om TuneDem, läs den. Och som Linncredible skrev, Lejonklous forum är utmärkt källa för detta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 02:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
LP_tolv wrote:
Linncredible wrote:
Hej
Skulle nog snarare än de nämnda avsnitten på faktiskt.se rekommendera det utmärkta avsnitt som finns på Lejonklous hemsida, se: http://www.lejonklou.com/?page=36. Där finns mycket bra att hämta!
Lejonclous tune dem sägs inte vara korrekt, jag är mest intresserad av den rätta versionen när jag får hem min LP 12
Vem säger det? Som du säkert ser finns det lång tråd här samt på lejonkloussida.


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 02:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
LP_tolv wrote:
Linncredible wrote:
Hej
Skulle nog snarare än de nämnda avsnitten på faktiskt.se rekommendera det utmärkta avsnitt som finns på Lejonklous hemsida, se: http://www.lejonklou.com/?page=36. Där finns mycket bra att hämta!
Lejonclous tune dem sägs inte vara korrekt, jag är mest intresserad av den rätta versionen när jag får hem min LP 12
Hoppas jag inte påverkar dina förväntningar negativt nu men din LP12a kommer att låta exakt likadant oavsett vilken metod du väljar att utvärdera den efter.

Carl


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Carl wrote:
Hoppas jag inte påverkar dina förväntningar negativt nu men din LP12a kommer att låta exakt likadant oavsett vilken metod du väljar att utvärdera den efter.
Mjae. Inte om man justerar spelaren efter olika ideal. Dvs om det nu finns olika sorters "TuneDem" som fokuserar på olika delar i musiken. Jag säger "OM" för det råder tydligen delade meningar om detta.

Men i huvudsak håller jag med Carl, OM det skulle finnas några skillnader så är de ändå försumbara i sammanhanget.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 10:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
LP_tolv: Var i landet bor du? Har du någon handlare i närheten är det säkert väl investerade pengar att ta hem denne och installera anläggningen. På köpet får du en bra genomgång både teoretiskt och praktiskt av tune dem - mycket nyttigt!

Och angående 'rätt' och 'fel' tune dem, som sagts ovan är det troligtvis samma resultat i slutändan.

Edit: Och kommer den från ett dödsbo kan det kanske vara smart att låta en handlare gå igenom den också, vips på ett hembesök får du tre fördelar - översyn av skivspelaren, installation av anläggningen och genomgång av tune dem.


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LP_tolv wrote:
Richard på Faktiskt verkar kunna det här med Tune Dem och förklarar det enkelt och rakt. Ändå verkar inte folk förstå där. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50054 Richard borde vara medlem här och hålla kurser för oss nyblivna ägare av Linnutrustning. Jag fick tag i en LP 12 häromdagen. Den ska hämtas i helgen. Mycket bra pris, men jag vet inte vad den innehåller. Kommer från ett dödsbo.
Jag har erbjudit Richard att kontakta mig på tfn för att beskriva metoden för honom. Han rör ihop det hela och därför hänger andra på faktiskt.se inte med.

Musikalisk tydlighet är det viktiga, INTE att musiken är tydlig!! Är därför det viktigaste INTE är att höra melodislingor tydligt...olika instrument tydligt...etc. Nej det viktiga är att MENINGEN i musiken är tydlig. Förstår du varför gitaristen spelar som han gör? Är det mening i det han spelar?


Top
   
 
PostPosted: Tue Jul 31, 2012 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
Mjae. Inte om man justerar spelaren efter olika ideal. Dvs om det nu finns olika sorters "TuneDem" som fokuserar på olika delar i musiken. Jag säger "OM" för det råder tydligen delade meningar om detta. / B
Vad jag menade var att metoderna är till för att utvärdera skillnader mellan olika produkter och system. Lp_tolvs LP12a är vad den är och den kommer inte att låta olika för att han/hon väljer att bedöma den med metod A eller B.

Carl


Top
   
 
PostPosted: Wed Aug 01, 2012 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag tror att det kommer låta bättre var du än ställer skivspelaren om du ska jämföra med de flesta cd spelare som finns på marknaden. När det gäller var du ställer spelaren är inte så himla viktigt men mer på vad du ställer den. Men man kan ju köpa allt på en gång.


Top
   
 
PostPosted: Wed Aug 01, 2012 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
jag har min skrivspelare på långsidan av vardagsrummet tillsammans med försteg medan slutsteg och högtalare står på kortsidan. Men det beror ju på hur rummet ser ut, vad ni trivs med.


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited