selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 06:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 09, 2012 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Pejo: Jag tog inte åt mig personligen, men jag såg att mitt inlägg såg rätt ifrågasättande ut,
därför tyckte jag att jag kunde förtydliga mig lite. :)

Har förresten inte fått svar på min fråga till LP_tolv ovan.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant ämne! Jag är öppen för nya tweak, även om jag är skeptisk...

Först några kommentarer:
1/ ej explosioner - det är kärnvapendetonationer som avger elektromagnetisk strålning modell kraftig (EMP) som kan slå ut halvledare, därav ryssarnas konstruktioner
2/ när det gäller skakningar (typ explosioner) är rör klart känsligare
3/ det som böjjer elektroner och kärnvapendetonationer är två helt olika saker. Den första är harmlös för att nämna en egenskap
4/ elektriskt fält och magnetiskt fält följs åt - hur ser du på högtalarkablarna där elektroner rör sig - och följdaktligen alstrar magnetiskt fält?
Quote:
De magnetiska fälten påverkar högtalarnas arbete och på det viset förändras ljudvågorna.
Är detta enda påverkan från magnetiska fält på återgivnining enl dig?
Quote:
Ljudvågor och elektromagnetiska vågor är av väsenskiljd natur och påverkar inte varandra
Enl klassisk fysik är de olika saker men inte enl kvantfysiken.
Och JA de påverkar varandra - tex i en generator och (det motsatta) elmotor.
Se även min kommentar #4
Quote:
En kollega i Tyskland byggde in all sin utrustning i ett skåp som armerades med bly och kolfiber. Det fungerade också även om det blev mycket dyrt.
Hur gjorde han med kablarna till/från skåpet? Dvs hur var kabelgenomföringarna konstruerade? Och hur styrde han systemet?
Har du länk till mer info?
Quote:
Det är ljudvågorna som hamnar i obalans i rummet pga motpolariserande, svängande, magnetfält.
Vad menar de med detta, utveckla tack.


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Detta är elementära grejer. Själv tar jag alltid ur min pacemaker innan jag går in i rummet och lyssnar - visst påverkar det beatet något men det får man ta.

Carl


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 01:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
LP_tolv wrote:
Andrén wrote:
Ljudvågor och elektromagnetiska vågor är av väsenskiljd natur och påverkar inte varandra. En demag kan inte polarisera om de magnetiska domänerna i tillräckligt stora objekt, testa att polarisera om en magnet ;)

En liten upplysning, hela ditt system är påverkat av magnetism, hela tiden! Annars blir det inte mycket musik.
Men om du är nöjd med dina åtgärder så skall inte jag säga att du inte upplever det. Däremot så köper jag inte förklaringarna.
Det är därför du inte ska tillföra mer magnetism i lyssningsrummet, då stör du den som arbetar för ljudet och på det viset påverkas ljudvågorna. Elementärt, eller hur?
Ehhh... Nej.

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 01:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant ämne! Jag är öppen för nya tweak, även om jag är skeptisk...

Först några kommentarer:
1/ ej explosioner - det är kärnvapendetonationer som avger elektromagnetisk strålning modell kraftig (EMP) som kan slå ut halvledare, därav ryssarnas konstruktioner
2/ när det gäller skakningar (typ explosioner) är rör klart känsligare
3/ det som böjjer elektroner och kärnvapendetonationer är två helt olika saker. Den första är harmlös för att nämna en egenskap
4/ elektriskt fält och magnetiskt fält följs åt - hur ser du på högtalarkablarna där elektroner rör sig - och följdaktligen alstrar magnetiskt fält?
Quote:
De magnetiska fälten påverkar högtalarnas arbete och på det viset förändras ljudvågorna.
Är detta enda påverkan från magnetiska fält på återgivnining enl dig?
Quote:
Ljudvågor och elektromagnetiska vågor är av väsenskiljd natur och påverkar inte varandra
Enl klassisk fysik är de olika saker men inte enl kvantfysiken.
Och JA de påverkar varandra - tex i en generator och (det motsatta) elmotor.
Se även min kommentar #4
Quote:
En kollega i Tyskland byggde in all sin utrustning i ett skåp som armerades med bly och kolfiber. Det fungerade också även om det blev mycket dyrt.
Hur gjorde han med kablarna till/från skåpet? Dvs hur var kabelgenomföringarna konstruerade? Och hur styrde han systemet?
Har du länk till mer info?
Quote:
Det är ljudvågorna som hamnar i obalans i rummet pga motpolariserande, svängande, magnetfält.
Vad menar de med detta, utveckla tack.
Sportis: Det jag skrev var en sanning med modifikation, men inom rimliga BC så är det en approximativ sanning.
OM inte avvägd för nivån diskussionen som förts hittills.

Skall vi snacka kvant så ser jag fram emot att få damma av lite gamla kunskaper, om jag nu minns något ;)

mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 01:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Nå, fram med schrödinger och heisenberg nu då.


Top
   
 
PostPosted: Fri Aug 10, 2012 07:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Carl wrote:
Detta är elementära grejer. Själv tar jag alltid ur min pacemaker innan jag går in i rummet och lyssnar - visst påverkar det beatet något men det får man ta.

Carl
Kanske lättare att få hjärtat att slå i takt med musiken då :D


Top
   
 
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Intressant ämne! Jag är öppen för nya tweak, även om jag är skeptisk...

Först några kommentarer:
1/ ej explosioner - det är kärnvapendetonationer som avger elektromagnetisk strålning modell kraftig (EMP) som kan slå ut halvledare, därav ryssarnas konstruktioner
2/ när det gäller skakningar (typ explosioner) är rör klart känsligare
3/ det som böjjer elektroner och kärnvapendetonationer är två helt olika saker. Den första är harmlös för att nämna en egenskap
4/ elektriskt fält och magnetiskt fält följs åt - hur ser du på högtalarkablarna där elektroner rör sig - och följdaktligen alstrar magnetiskt fält?
Quote:
De magnetiska fälten påverkar högtalarnas arbete och på det viset förändras ljudvågorna.
Är detta enda påverkan från magnetiska fält på återgivnining enl dig?
Quote:
Ljudvågor och elektromagnetiska vågor är av väsenskiljd natur och påverkar inte varandra
Enl klassisk fysik är de olika saker men inte enl kvantfysiken.
Och JA de påverkar varandra - tex i en generator och (det motsatta) elmotor.
Se även min kommentar #4
Quote:
En kollega i Tyskland byggde in all sin utrustning i ett skåp som armerades med bly och kolfiber. Det fungerade också även om det blev mycket dyrt.
Hur gjorde han med kablarna till/från skåpet? Dvs hur var kabelgenomföringarna konstruerade? Och hur styrde han systemet?
Har du länk till mer info?
Quote:
Det är ljudvågorna som hamnar i obalans i rummet pga motpolariserande, svängande, magnetfält.
Vad menar de med detta, utveckla tack.
Den påverkan jag beskriver är den som mest påverkar ljudet. Magnetismen påverkar högtalarna negativt. Antagligen samma tänk som att aldrig ha passiva högtalare i rummet. Kablar är ett nödvändigt ont, därför behandlas de regelbundet med deMag, lika viktigt som att tuna rätt. Det sista är självförklarande om du läser och tänker efter. Bäst är att prova själv. Lägg några timmar i månaden på att avmagnetisera kablar och media. Det går hjälpligt med en gammaldags defluxer även om det inte alls ger samma goda effekt.
Funkar en avmagnetiseringsmanick för tonhuvuden?

Kablar? Är ju i allmänhet av koppar. Räcker det inte med att avmagnetisera magnetiska material?


Top
   
 
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
LP_tolv wrote:

Jag påverkas inte av sakerna du nämner. Det är ljudvågorna som hamnar i obalans i rummet pga motpolariserande, svängande, magnetfält. Skaffa en deMag och prova själv. Du kommer att bli överraskad. Du kan aldrig tuna in ett system som är påverkat av magnetism. Avmagnetisering av allt är ovanligt, det viktigaste är dina apparater, kablar, cd- och lpskivor. Spelar du skivor som inte är avmagnetiserade så har du aldrig hört hur bra det kan låta.
Snälla LP-troll, det är inte roligt. Sluta.


Top
   
 
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Kablar? Är ju i allmänhet av koppar. Räcker det inte med att avmagnetisera magnetiska material?
Härom strida de kloka :-)

Många menar att även koppar och andra omagnetiska material innehåller rester av magnetiska material, det gäller såväl kablar som vinylskivor och CD. Med andra ord skulle det kunna bli någon form av avmagnetisering med en defluxer. Om detta sedan kan göra några mät- eller lyssningsbara skillnader är en annan sak. Med plaster förhåller det sig annorlunda. Dessa kan laddas upp elektrostatiskt och det är tveksamt om en defluxer överhuvudtaget har någon verkan. Vad som behövs för att ta bort statisk elektricitet är jonisering, dvs att man låter ett flöde av positiva och negativa joner skölja över det uppladdade materialet. Återigen, det är tveksamt om vare sig statisk uppladdning eller borttagandet av densamma ger några hörbara effekter. Om man då bortser från statiskt uppladdade vinylskivor som kan spraka rejält vid urladdningar mellan tex skivan och nålarmen.

/B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 21:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Nej alltså, vem är detta lp_troll som försöker driva med oss??


Top
   
 
PostPosted: Sun Aug 12, 2012 09:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Uppfriskande tråd verkligen, lite grann som när någon hävdar att det är bättre att rippa på natten vs dag eller att det blir sämre med en digitalklocka i lyssningsrummet. Allt såklart verifierbart enligt Tune och därmed objektivt och hörbart för alla. Jag lägger ingen bedömning i något av fallen men det känns lite uppfriskande på något sätt :wink:

//Per


Top
   
 
PostPosted: Sun Aug 12, 2012 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Uppfriskande tråd verkligen, lite grann som när någon hävdar att det är bättre att rippa på natten vs dag eller att det blir sämre med en digitalklocka i lyssningsrummet. Allt såklart verifierbart enligt Tune och därmed objektivt och hörbart för alla. Jag lägger ingen bedömning i något av fallen men det känns lite uppfriskande på något sätt :wink:
Jag märker att jag inte är ensam i mina tankar :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 85 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited