selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Många av oss som rippar och/eller laddar ned skivor har väl ofta stött på att man måste koda om visa skivor. Till detta använder jag dBpoweramp. Efter har gått över från Asset 4.0 till Twonky 6.0.38, har jag stött på ett par skumma problem som kanske någon kan hjälpa mig med. Tycker förövrigt att Twonky generellt är "kinkigare" med kodningen än Asset

På en skiva så syns inte artistnamnet under "Artist" eller "Artist/Album" i t ex Kinsky, utan de olika skivspåren sorteras efter "Titel". Kontrollerar jag kodningen så är den exakt samma som andra skivor, dvs följande finns med i nämnd ordning och rätt ifyllda: "Artist", "Title", "Album", "Track", "Year", "Genre", "Comment" (som är ett tomt fält) "album artist", "Composer" och "Disc". I Kinsky, Chorus eller Songbook så anges låten som både "artistnamn" och "låt".

En annan skiva som är sparad i Wawe, så anges både artist och album som "Unknown". Låtarna anges med korrekt namn och även här är "taggarna" korrekta.

Finns det några idéer om vad felet kan vara??

/mvh

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Sun Jun 24, 2012 20:25, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 05, 2012 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Lite tilläggsupplysningar:

Väljer jag att hämta de berörda skivorna från mapparna: "Artist", "Artist Index" eller "Artist/Album", finns inte skivorna under artistnamnet.

Väljer jag att hämta dom "By Folder", så hittar jag "problemskivorna" under respektive artistnamn. Jag hittar också skivorna under "Genre/Album" dock inte under "Genre/Artist".

Skumt är det som sagt. Någon som vet råd eller råkat för liknade problem med Twonky som mediaserver?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Last edited by torig on Sun Jun 24, 2012 20:25, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 05, 2012 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tilläggsupplysning 2: :wink:

Jag har prövat med att starta om Twonky, rebuilt databasen samt "rescannat" den.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Problemet löstes med hjälp av programmet dBpoweramp Music Converter.

Den som var i Wave-format konventerade jag till FLAC. När det hjälpte, provade jag därefter med den andra genom att helt enkelt konventera den "från FLAC till FLAC".

Nu visas samtliga skivor korrekt. :D

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Problemet löstes med hjälp av programmet dBpoweramp Music Converter.

Den som var i Wave-format konventerade jag till FLAC. När det hjälpte, provade jag därefter med den andra genom att helt enkelt konventera den "från FLAC till FLAC".

Nu visas samtliga skivor korrekt. :D
Det verkar finnas flera typer flac. Jag har haft problem att överhuvudtaget spela dem men efter att ha konverterat till flac så har allt fungerat till belåtenhet. Skulle vara kul att veta vad som sker vid konverteringen...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
När det gäller .wav-filen kan det bero på att wave-standarden inte stödjer någon form av taggar. Alla taggar associerade med .wav är utanför standard, även om många spelare stödjer det, vet dock inte hur det är för twonky.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
torig wrote:
Problemet löstes med hjälp av programmet dBpoweramp Music Converter.

Den som var i Wave-format konventerade jag till FLAC. När det hjälpte, provade jag därefter med den andra genom att helt enkelt konventera den "från FLAC till FLAC".

Nu visas samtliga skivor korrekt. :D
Det verkar finnas flera typer flac. Jag har haft problem att överhuvudtaget spela dem men efter att ha konverterat till flac så har allt fungerat till belåtenhet. Skulle vara kul att veta vad som sker vid konverteringen...

/ B
Det var inga problem att läsa vare sig de aktuella Flac- eller Wave-filerna. Det var bara det att de inte visades rätt. Under "Artist/Album" så blev varje låt på skivan en "egen" artist och wave-filerna visades som "unknown".

Wave-filerna hade tidigare visats perfekt i Assett men inte i Twonky. Vid konventeringen från Wave till Flac, blev Flac-filerna 24bits/48kHz.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Vid konventeringen från Wave till Flac, blev Flac-filerna 24bits/48kHz.
Wav rippade från CD är 44/16 och att sampla upp dem ger ingen ljudmässig vinst, det tar bara mer plats på hårddisken. Jag gissar att det är en inställningsfråga vilket format du får vid konverteringen.

OM nu inte wav-filerna har annat ursprung än CD, då kan de mycket väl ligga i 24/48, men vem tillhandahåller sådana filer? Eller är det vinylrippar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
torig wrote:
Vid konventeringen från Wave till Flac, blev Flac-filerna 24bits/48kHz.
Wav rippade från CD är 44/16 och att sampla upp dem ger ingen ljudmässig vinst, det tar bara mer plats på hårddisken. Jag gissar att det är en inställningsfråga vilket format du får vid konverteringen.

OM nu inte wav-filerna har annat ursprung än CD, då kan de mycket väl ligga i 24/48, men vem tillhandahåller sådana filer? Eller är det vinylrippar?

/ B
Visst är det så att rippning från CD är/blir i formatet "44/16", men konventeringen gjordes inte från CD jag tidigare rippat, utan från wave-filer "jag fick på köpet" när jag köpte min första NAS. Vet därför inte ursprunget. Kanske var det en nedladdning från en site som säljer/tillhandahåller wave-filer.

Gjorde förövrigt ingen medveten uppsampling utan konventeringen gjorde med inställningen "bästa möjliga resultat" på dBpoweramp.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Visst är det så att rippning från CD är/blir i formatet "44/16", men konventeringen gjordes inte från CD jag tidigare rippat, utan från wave-filer "jag fick på köpet" när jag köpte min första NAS. Vet därför inte ursprunget. Kanske var det en nedladdning från en site som säljer/tillhandahåller wave-filer.

Gjorde förövrigt ingen medveten uppsampling utan konventeringen gjorde med inställningen "bästa möjliga resultat" på dBpoweramp.
När du rippar/konverterar om musik, se till att du har samma bandbredd ut som du stoppar in. Dvs är flac-filen 44/16, se till att det konverterade resultatet är detsamma. Förändringar, även till högre bit-rate, kan ge sämre ljud.

Om du högerklickar på någon av de ursprungliga wav-filerna, väljer Egenskaper/Audio Properties så ser du vilket format filerna är i. En rippad CD innehåller filer med Sample Rate 16 bit/1411 kpbs. Att konvertera denna fil till något högre än detta är bara slöseri med hårddiskplats.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
torig wrote:
Visst är det så att rippning från CD är/blir i formatet "44/16", men konventeringen gjordes inte från CD jag tidigare rippat, utan från wave-filer "jag fick på köpet" när jag köpte min första NAS. Vet därför inte ursprunget. Kanske var det en nedladdning från en site som säljer/tillhandahåller wave-filer.

Gjorde förövrigt ingen medveten uppsampling utan konventeringen gjorde med inställningen "bästa möjliga resultat" på dBpoweramp.
När du rippar/konverterar om musik, se till att du har samma bandbredd ut som du stoppar in. Dvs är flac-filen 44/16, se till att det konverterade resultatet är detsamma. Förändringar, även till högre bit-rate, kan ge sämre ljud.

Om du högerklickar på någon av de ursprungliga wav-filerna, väljer Egenskaper/Audio Properties så ser du vilket format filerna är i. En rippad CD innehåller filer med Sample Rate 16 bit/1411 kpbs. Att konvertera denna fil till något högre än detta är bara slöseri med hårddiskplats.

/ B

Tack för tipset. Den ursprungliga wave-filen var/är i 48/24 och vid konventeringen till Flac blev det detsamma, dvs 48/24.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited