selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 17:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 21, 2012 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Readynasens fläkt är ju bara att byta, se t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=_68Bw2qgN4E. En ny tyst fläkt kostar under hundringen och med tysta "green"-diskar blir hela nasen mycket tyst.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 21, 2012 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
Readynasens fläkt är ju bara att byta, se t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=_68Bw2qgN4E. En ny tyst fläkt kostar under hundringen och med tysta "green"-diskar blir hela nasen mycket tyst.
Självklart är det så, men det är svagt att ReadyNas inte sätter i en tyst fläkt från början utan man själv måste bygga om den för att få den i "användbart skick".

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jun 21, 2012 22:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
torig wrote:
Självklart är det så, men det är svagt att ReadyNas inte sätter i en tyst fläkt från början utan man själv måste bygga om den för att få den i "användbart skick".
Jo, men det blir lite olyckligt när du beskriver den som ett tröskverk (d.v.s. allmänt nedsättande), det är ju faktiskt en riktigt trevlig produkt för de pengarna.

-Sen borde såklart Netgear lagt en femma till på att stoppa in en tyst fläkt från början.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 22, 2012 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rent allmänt är det vanligt att apparater låter för mycket. Kylskåp, värmepumpar, diskmaskiner, datorer, vattenkokare (jo, det är stor skillnad på olika sådana trots noll skillnad i prestanda), spisfläktar med mera. Framför allt de som ska vara igång jämt så blir det rätt störande över tiden. En spisfläkt använder man ju bara när man steker, men hur kul är det att stå i köket och laga mat med sin käresta och man måste skrika ömheterna till varandra...

Datorer står ju ofta på rätt länge numera eftersom man ju gör "allt" i dem. Det finns tysta datorer, det finns prestandadatorer. Finns det både ock?

Speciellt en dator/NAS/htpc som ska stå på jämt och dessutom kanske i ett vardags- eller sovrum måste ju vara tyst. Generellt jobbas det för lite på detta område tycker jag, det är en miljöfråga som mycket annat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 22, 2012 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Rent allmänt är det vanligt att apparater låter för mycket. Kylskåp, värmepumpar, diskmaskiner, datorer, vattenkokare (jo, det är stor skillnad på olika sådana trots noll skillnad i prestanda), spisfläktar med mera. Framför allt de som ska vara igång jämt så blir det rätt störande över tiden. En spisfläkt använder man ju bara när man steker, men hur kul är det att stå i köket och laga mat med sin käresta och man måste skrika ömheterna till varandra...

Datorer står ju ofta på rätt länge numera eftersom man ju gör "allt" i dem. Det finns tysta datorer, det finns prestandadatorer. Finns det både ock?

Speciellt en dator/NAS/htpc som ska stå på jämt och dessutom kanske i ett vardags- eller sovrum måste ju vara tyst. Generellt jobbas det för lite på detta område tycker jag, det är en miljöfråga som mycket annat.

/ B
Håller med fullständigt! Det mjuka värdena som vår hälsa är tyvärr inte prio ett utan det är hur bra man kan få t.ex. NAS:en att prestera är där fokus i utvecklingen.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2012 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
torig wrote:
Självklart är det så, men det är svagt att ReadyNas inte sätter i en tyst fläkt från början utan man själv måste bygga om den för att få den i "användbart skick".
Jo, men det blir lite olyckligt när du beskriver den som ett tröskverk (d.v.s. allmänt nedsättande), det är ju faktiskt en riktigt trevlig produkt för de pengarna.

-Sen borde såklart Netgear lagt en femma till på att stoppa in en tyst fläkt från början.
Mitt svar gavs på en fråga om QNAPs fläkt störde, eftersom det var det frågan gällde. Jag gjorde en jämförelse med Netgears ReadyNas Duo, som själv haft till låns i en vecka. Blev vid det tillfället mycket förvånad att ett sådant välkänt företag som Netgear inte lagt större energi på att göra en tystare NAS.

Man ska inte behöva bygga om en NAS för att kunna ha den i ett "möblerat rum". Sedan att det också finns andra bekymmer med ReadyNasarna, gör inte saken bättre. I mitt system så var RipNAS bättre än den ReadyNas Duo jag då hade till låns.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Jul 20, 2012 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag kan bara bekräfta Torigs upplevelse: bytte nyss från en 4 år gammal Qnap 209 till en Qnap 219 PII med 2 st. Hitachi 2 TB 24/7-specade hårddiskar. Jag upplevde en stor ljudförbättring, allt låter klart mera "live". Det är faktiskt litet samma effekt som att ansluta en bra subwoofer :-)

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Jul 20, 2012 22:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kör ni med samma mjukvara (mediaserver) i båda fallen? Självklart bra om det blir bättre (iaf inte sämre) med nya grejer men det kan ju vara kul att försöka förstå _vad_ som gör det bättre också


Top
   
PostPosted: Fri Jul 20, 2012 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
pejo wrote:
Kör ni med samma mjukvara (mediaserver) i båda fallen? Självklart bra om det blir bättre (iaf inte sämre) med nya grejer men det kan ju vara kul att försöka förstå _vad_ som gör det bättre också
Nyare version på Twonky i mitt fall.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Jul 21, 2012 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
Kör ni med samma mjukvara (mediaserver) i båda fallen? Självklart bra om det blir bättre (iaf inte sämre) med nya grejer men det kan ju vara kul att försöka förstå _vad_ som gör det bättre också
Nej! Jag bytte från Asset v4 till Twonky 6.0.39 eftersom den senare ingick i Qnap-NASen.

Har i annan tråd frågat om det är någon som gjort jämförelser mellan olika Twonky-versioner och i så fall vilken man ansåg vara den bästa. Fick inget svar, så det verkar inte vara någon som testat.

Det finns ju fler mediaservers än Asset och Twonky, ex Minimserver 0.52. Även Linn håller på och utvecklar en egen. Undrar om det verkligen är någon ljudmässig skillnad. Det kanske mest är funktionaliteten som skiljer.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Jul 21, 2012 21:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Mjukvaran för mediaservern spelar stor roll. Den DLNA server som kommer default i readyNas duo t.ex. är mycket sämre än twonky 5.x på exakt samma maskin. Flera på forumet har noterat samma sak.
Det finns ju flera som uppgraderat sina twonky men jag kan inte minnas om någon sagt om det blivit någon ljudmässig skillnad direkt, kanske är de väsentliga delarna för streaming inte omarbetade så mycket i olika versioner utan mer andra detaljer?


Top
   
PostPosted: Sat Jul 21, 2012 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Håller helt med att mjukvaran ofta har stor betydelse för ökad driftsäkerhet och att det är viktigt att uppgradera densamma vare sig det är router, NAS eller något annat. Brukar vara noga med det.

Men den viktiga frågan är. Ger det - i Twonkys fall - en ljudmässig förbättring. Jag vet inte eftersom jag gick från Asset till en rätt sen version av Twonky (har väl kommit en version 7) och har inte lust att nedgradera.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 00:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Nja, jag skulle bara inte bli förvånad om det var en klart hörbar skillnad mellan Asset och Twonky på samma hårdvara. Vilken som är bäst är en annan historia


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 07:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Bill50x wrote:
Datorer står ju ofta på rätt länge numera eftersom man ju gör "allt" i dem. Det finns tysta datorer, det finns prestandadatorer. Finns det både ock?

/ B
Jo, men du får välja datordelarna med omsorg och den svåraste nöten är grafikkortet. Men helt tyst blir den inte, utan du får ett svagt susande.

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
pejo wrote:
Nja, jag skulle bara inte bli förvånad om det var en klart hörbar skillnad mellan Asset och Twonky på samma hårdvara. Vilken som är bäst är en annan historia
Förtydligande: Asset var på den gamla NASen, Twonky på den nya (som jag skrivit tidigare i tråden). Har således INTE jämfört Asset med Twonky på en och samma NAS.

Spännande om det finns någon som uppdaterat sin NAS med nyare version Twonky, kunde redogöra för sina upplevelser.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited