selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 01:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Bättre NAS ger
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 09:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
JNordh wrote:
Bill50x wrote:
Datorer står ju ofta på rätt länge numera eftersom man ju gör "allt" i dem. Det finns tysta datorer, det finns prestandadatorer. Finns det både ock?

/ B
Jo, men du får välja datordelarna med omsorg och den svåraste nöten är grafikkortet. Men helt tyst blir den inte, utan du får ett svagt susande.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bara om det är fläktar i. Min HTPC är fläktlös och helt tyst. :)


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 09:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
torig wrote:
pejo wrote:
Nja, jag skulle bara inte bli förvånad om det var en klart hörbar skillnad mellan Asset och Twonky på samma hårdvara. Vilken som är bäst är en annan historia
Förtydligande: Asset var på den gamla NASen, Twonky på den nya (som jag skrivit tidigare i tråden). Har således INTE jämfört Asset med Twonky på en och samma NAS.

Spännande om det finns någon som uppdaterat sin NAS med nyare version Twonky, kunde redogöra för sina upplevelser.

/mvh
Jo jag förstod att du bytte mjukvara samtidigt som du bytte NAS. Min poäng var att mjukvaran spelar väldigt stor roll även på serversidan och att på pappret kraftfullare hårdvara inte nödvändigtvis behöver vara det enda som ligger bakom förbättringen (det var ju den undringen tråden startade med).

Som flera varit inne på i tråden kan ju det rent elektriska också spela roll - har inte nya EU-krav på nätdelar (de skall ha mindre förluster i stand-by) kanske gjort att många nyare NAS helt enkelt har bättre nätdelar med mindre störningar?


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pejo wrote:
...
Som flera varit inne på i tråden kan ju det rent elektriska också spela roll - har inte nya EU-krav på nätdelar (de skall ha mindre förluster i stand-by) kanske gjort att många nyare NAS helt enkelt har bättre nätdelar med mindre störningar?
Mindre förluster torde snarare ge mer störningar eftersom filtrering ger förluster. Nu är det säkert ändå inte så enkelt heller eftersom nya krav driver nyutveckling vilket kan leda till bättre konstruktioner så ... man får nog prova helt enkelt.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 22, 2012 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Vissa menar att SSD hårddiskar låter bättre än vanliga HDD. På grund av att det inte finns några rörliga delar i SSD som ger vibrationer. Tyvärr är SSD bra mycket dyrare än HDD.

Är det någon som jämfört de två alternativen?


Top
   
PostPosted: Mon Jul 23, 2012 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sök på SSD, finns massa skrivet om detta ämne.
Likaså om olika Twonky och olika mjukvaror i NASar. Allt påverkar!

Jag kör tex en asgammal Twonky på NV+ då de nyare låter sämre. Med SSD givetvis. Men alla SSD är inte bra. Precis som HDD alltså!


Top
   
PostPosted: Mon Jul 23, 2012 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Sök på SSD, finns massa skrivet om detta ämne.
Likaså om olika Twonky och olika mjukvaror i NASar. Allt påverkar!

Jag kör tex en asgammal Twonky på NV+ då de nyare låter sämre. Med SSD givetvis. Men alla SSD är inte bra. Precis som HDD alltså!
Var hittar du tråden/trådarna där olika Twonky-versioner jämförs avseende ljudkvalitet??

Har sökt, men bara hittat trådar där driftsäkerhet/funktionalitet diskuteras.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jul 23, 2012 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
A/ Mjukvara på NV+; RAIDiator 4.01c1-p2 [1.00a042] är bäst av de upp till 4.1.6 (5st olika) Efter det har jag inte testat fler så ALLA senare än 4.01 var sämre.

B/ Twonky 4.4.17 snurrar och samma sak där, då andra versioner var sämre gav jag upp. Hittar dock inte uppgifterna nu på de jag testat förutom 4.4.6 o 4.4.2
Har inte testat Twonky nyare än 2010
Nu är dessa 2 programvaror uråldriga men funkar bra.

OBS, troligen gäller detta endast för min NV+ då jag ju ändrat både fläkt och internminne.
Men mitt intryck är att med fler finesser (=i nyare mjukvaror) blir det sämre. Kanske för att CPU får jobba hårdare.
Vissa indikationer finns på att snabbare PCU är bättre.
Kan vara skälet till mer internminne är fördelaktigt.

Vore kul att ha en lyssningskväll där vi testade olika NAS mot varandra! Någon intresserad?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 24, 2012 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Det är nog dags att testa en SSD. Har ni på forumet någon favoritdisk? Intel verkade vara bra enligt testerna, men det var ett tag sedan tråden skrevs.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited