selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 10:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 29, 2012 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Läste på Brittiska linnsajten om ett tyskt forum där man intresserat sig för att modifiera skaplig low fi och mid fi till vad enligt dem ska vara bättre. Vad jag kunde utläsa på min knackiga tyska så verkar man förtjust i Linn och Naim samt det ideal som de respektive företagen står för. En Doktor Gert Volk brukar vad jag förstod åta sig projekt som han presenterar i blid och skrift på forumet. Inledningsvis hade en medlem skänkt honom en Sneaky DS vilken han omgående
nogsamt undersökte och dissekerade. Hela projektet utmynnade i ett uppgraderingskit som ska höja maskinens prestanda. När jag tittade in på forumet så fann jag att han fortsatt operera både majik och akurate DS.

Min fråga rör i fall någon här vet mer om det här eller lyssnat till en G-Sneaky eller G-Majik/Akurate?
Innan man ens funderar på något liknande så bör man förutom att förvissa sig om att man verkligen får det man är ute efter med "upphottningen" och därefter vad det gör med maskinens andrahandsvärde. På en Sneaky är det kanske inte hela världen men på en relativt ny Akurate kanske man får fundera både en och två gånger. Seriös Doktor verkar det i alla fall vara.

Någon som vet mer?


Edit:
Hujja vilket hemskt språk,översatte hornblåsarspråket i google translator efter att ha snubblat runt med skoltyskan halva natten:
"Tålamod, Christian, måste jag sova någon gång även lite . .

Da war ich nun wirklich gespannt wie ein Flitzebogen, wie der G-ADS1 im Vergleich zum G-ADS spielt. Där blev jag verkligen glad som en Flitzebogen, som G-ADS1 jämfört med G-ADS pjäser. Ich habe mir für den Vergleich der diversen Linn-Streamer eine kleine Trackliste abgespeichert, so eine Art Standardkerze, auf die ich inzwischen ziemlich gut geeicht bin: Jag har sparat för jämförelse av de olika Linn streamern en liten låtlista, ett slags standard ljus, som jag nu ganska väl kalibrerad:

1. Först Martin Stadtfeld - Bach pur. Martin Stadtfeld - Bach ren. JS Bach, Französische Suite Nr. 2 g-moll, 2. JS Bach Franska Svit nr 2 i g-moll, 2: a Satz (Courante). Set (courante).

2. Andra Bach Kantate BWV106 "Gottes Zeit" Bach Kantat BWV106 "Guds tid"

3. Tredje Orgel Toccata d-moll, den Organist muss ich bei Gelegenheit nachschauen, ist aber eine exzellente Aufnahme Organ Toccata i d-moll, måste leta jag upp organisten ibland, men är en utmärkt inspelning

4. 4:e Harold Faberman & Northwest Sinfonietta - Carmen Habanera Fantasia Harold Faberman & Northwest Sinfonietta - Carmen Habanera Fantasia

5. 5:e Jaques Loussier, 50. Jacques Loussier, 50 Geburtstag, Bach, Vivace aus dem c-moll Klavierkonzert Födelsedag Bach Vivace från C moll pianokonsert

6. 6:e Susanna Yoko Henkel, Tschaikovsky Violinkonzert, 3. Susanna Yoko Henkel, Tjajkovskijs violinkonsert, 3: e Satz (24/192) Hastighet (24/192)

Ich mache die Vergleiche bewusst nicht so, dass ich beide Probanden gleichzeitig starte und dann nur den VV-Eingang hin- und herschalte. Jag är inte medveten om de jämförelser så att båda ämnena på samma gång jag startar och sedan bara VV-ingången rygg och herschalte. Solche Umschaltvergleiche finde ich persönlich viel weniger aussagekräftig als ein Abspielen derselben Sequenz direkt hintereinander auf beiden Quellen, und das mehrfach hintereinander. Sådan Umschaltvergleiche jag personligen en mycket mindre meningsfullt än att spela samma sekvens efter den andra på två källor, och flera gånger i följd. Also läuft das z. B. so: Proband 1 (P1) läuft von 0:00 bis 0:20, dann auf Pause. Så kör exempel enligt följande: Angående 1 (P1) är från 12:00 till 00:20, stannade då. Direkt danach P2 von 0:00 bis 0:20, dann P2 auf Pause. Omedelbart efteråt P2 12:00 till 0:20, sedan paus till P2. Wieder auf P1, weiter bei 0:20 bis vielleicht 0:45, dann wieder Pause und dieselbe Sequenz auf P2 etc. Nach ein paarmal umschalten kristallisiert sich dann, wenn ein Unterschied hörbar ist, dieser immer mehr heraus. Tillbaka till P1, gå till 0:20 att kanske 0:45, sedan pausa igen och samma sekvens till P2, etc. Efter ett par gånger för att byta kristalliserad då en skillnad hörs mer och mer av det här.

Meist weiß ich nach wenigen Klavieranschlägen bei Nr. 1, was Sache ist. Jag brukar efter några attacker på piano nr 1, vad som händer. Also zuerst über den G-ADS laufen lassen. Så först köra över G-ADS kan. Wow, da will ich aber gar nicht umschalten - das ist schlicht das beste, was bisher an meiner Anlage hing. Wow, jag vill byta, men inte - det är bara det bästa som används beroende på mitt system. So knackig und prall sind die Klavieranschläge, und der Flügel mit seiner halben Tonne satt da vor mir hingestellt. Så skarp och spänd, piano tangenter, och vingen matas upp med sin halv-tons som släpps ut framför mig. Nach einer Minute schaffe ich es endlich, mich vom G-ADS zu trennen und lasse das über den G-ADS1 laufen. Efter en minut hittade jag äntligen att skilja mig från G-ADS och låt körs på G-ADS1. Das ist genau das Gleiche nochmal, habe ich nicht umgeschaltet? Detta är exakt samma sak igen, jag har inte förändrats? Nochmal nachsehen. Återigen ser. Nein, das war eindeutig der andere. Nej, det var klart den andra. Ist das schlicht der obere Anschlag, geht da einfach nicht mehr? Är detta helt enkelt övre stoppet är inte där längre? Das muss ich genauer ausprobieren, irgendeinen Unterschied wird's doch geben. Jag måste prova mer exakt åtskillnad av något slag skall leverera det ännu.

Der Chor steht wieder bei beiden derart sauber aufgefächert vor mir. Kören är så utspritt igen i två rena innan mig. Das ist meine ganz persönliche Referenzaufnahme, mit der ich mir zutraue, das kleinste bisschen Jitter rauszuhören, das den DAC erreicht. Det är min egen personliga referensbild med zutraue jag lyssnar på det minsta ut jitter, som når DAC. Es sind die gesungenen "s" und "z" beim Übergang von dem Wort "Gottes" auf das Wort "Zeit". Det finns sjunger "s" och "z" i övergången från ordet "Gud" på ordet "tid". Bei einer richtig reinen Wiedergabe hört man viele saubere s und viele saubere z, soviele, wie es Chormitglieder gibt, aus sehr vielen Richtungen, zu minimal unterschiedlichen Zeitpunkten startend, weil ein menschlicher Chor eben nie 100% synchron singen kann. I ett rent spel riktigt hört många många rent och snyggt s z, så många som körmedlemmar är, från många håll, vid olika tidpunkter till ett minimum, eftersom en människa kör kan sjunga i synk bara inte 100%. Ein bisschen Jitter dazu, und sie singen vermeintlich synchron. Lite jitter att sjunga, och de förment synkronisera. Noch ein bisschen mehr Jitter dazu, und die beiden Sibilanten verschmieren ineinander. Bara lite mer jitter att sudda in i varandra och de två sibilants. Mustergültig beim G-ADS. Exempel på G-ADS. Mustergültig beim G-ADS1. Exempel på G-ADS1.

Nun zur Orgel. Nu för orgel. Die Aufnahme lässt subtile Unterschiede erkennen - das glaubt man erst mal nicht, wenn man das Wort "Orgel" hört. Inspelningen visar subtila skillnader - första gången tycker du inte om ordet "organ" hör. Ich habe das kürzlich Roland vorgeführt mit seinem G-ADS, und er war sich sicher, so noch nie eine Orgel über eine Anlage gehört zu haben. Jag var nyligen presenterades med sina Roland G-ADS, och han var säker på att ha, så aldrig hört talas ett organ av en anläggning. Die verschiedenen Klangfarben der Register, aber vor allem die Anblasgeräusche und die Art des Einschwingens eines Tons sind sehr aufschlussreich bei der Beurteilung einer HiFi-Komponente. De olika tonerna i registret, men är huvudsakligen blåser ljud och vägen för stabilisering av en ton mycket lärorikt att bedöma en hi-fi komponent. Da. Där. Da war was. Det var något. Nochmal zurück. Tillbaka igen. Bilde ich mir das ein? Jag inbillar här? Es ist ein winziger Unterschied zwischen den beiden auszumachen, denke ich plötzlich. Det är en liten skillnad mellan de två hångla, tror jag plötsligt. In der Art etwa: Der G-ADS gibt ein bisschen mehr akkurate Kante, der G-ADS1 entgratet die Kante ein bisschen. På vägen runt: G-ADS är lite mer exakt kant, trimmas G-ADS1 kanten lite. Ein paar mal hin und her gehört. Ett par gånger fram och tillbaka är ett. Ja, da ist ein winziger Unterschied. Ja, det finns en liten skillnad. Vielleicht auch nur, wenn man ihn hören will. Kanske bara om du vill höra det. Aber immerhin. Men ändå.

Die Carmen Fantasie. Carmen Fantasy. Ne, da höre ich wieder gar keinen Unterschied. Nej, eftersom jag hör ingen skillnad. Seit Fujak beim Forumstreffen gesagt hat, beim G-Sneaky klänge das alles prima, aber beim AGM-Wandler hätte er das erste Mal gehört, dass das zwei Kastagnetten sind, die da ganz am Anfang klappern, höre ich ganz speziell da drauf. Eftersom forumet mötet sade Fujak har G-Sneaky allt låter bra, men på årsstämman omvandlaren skulle han först hörde att de två är kastanjetter, skramlet sedan början, jag hör det säger specifikt. Klar, präzise und ungefähr 3m hinter der Boxenebene klappern sie beide bei beiden Streamern. Tydlig, koncis, och om 3m bakom gropen nivå, de båda skallra med två banderoller. Die Geigen bei beiden ohne Schärfe, die Rauminfo und der Fokus bestechend. Violinerna i två imponerande utan fokus, för geografisk information och fokus.

Vielleicht ja wieder bei den Orchestertutti von Tschaikovsky? Kanske tillbaka i tutti orkester av Tchaikovsky? Der G-ADS1 hat nun die gleiche beeindruckende Übersicht über die Intrumentenvielfalt und verfolgt jede Linie präzise nach wie der G-ADS. G-ADS1 har nu samma imponerande överblick över mångfalden och Instrument spåras exakt för varje rad som G-ADS. Allerdings, nachdem ich bei der Orgel meinte, diesen kleinen Unterschied ausmachen zu können, bilde ich mir so ein bisschen ein, dass der neue eine winzige Spur runder, der alte eine ebenso winzige Spur knackiger klingt. Men efter att jag sa vid orgeln för att kunna göra denna lilla skillnad, tycker jag själv lite så att den nya banan runt en liten, liten spår av den gamla bara låter skarpare.

Woran könnte denn sowas liegen, geht mir natürlich seither nicht mehr aus dem Kopf. Hur kan något vara på grund, eftersom jag naturligtvis inte kommer att sluta tänka. Der Unterschied bei den Originalgeräten war ja erheblich. Skillnaden med den ursprungliga utrustningen var betydande. Ich gehe aber davon aus, dass beide G-Versionen ihre DACs - die gleichen - nun ideal jitterfrei beliefern mit der neuen Clockversorgung. Jag antar att både G-släpper sina DAC - samma - nu leverera den nya idealiska vården jitter klocka. Die Unterschiede in der Spannungsversorgung der DACs selbst - im wesentlichen zwei dicke Stützelkos beim DS1 - werden mit meiner Elko-Materialschlacht auf der Platine völlig elimiert. Skillnaderna i strömförsörjningen till DAC själv - i huvudsak två tjocka Stützelkos i DS1 - Elko med min material på slaget ombord elimiert helt. Dann die exakt gleiche Filterschaltung mit den gleichen OPs. Sedan exakt samma filter krets med samma operationssalen. Die Mutingschaltung ist ein bisschen anders, aber das wird mit dem G-Block eh nivelliert, weil das bisschen Kapazität der FETs von den dicken Endstufen schlicht ignoriert wird. Den blockerande kretsen är lite annorlunda, men det är G-block planat ändå, eftersom biten kapacitet FET av de stora stegen ignoreras. EMV-C bei beiden gleich, der dank G-Block keinerlei Irritationen der OPs mehr anrichten kann, und dann raus. EMC-C i båda samma, tack till G-block inte orsaka irritation i operationssalen mer, och sedan komma ut. Halt - da sind doch die winzigen stromkompensierten Drösselchen beim DS1 im Signalweg! Vänta - där, men den lilla strömmen kompenseras Drösselchen när DS1 är signalen! Das könnte in der Tat sein, dass die ein bisschen die Kante anschleifen. Detta kan faktiskt vara att slipa lite kant. Ich probier' heute Abend mal Folgendes: Es gibt doch zwei Cinch-Ausgänge beim Akurate. Låt mig försöka det i kväll följande tider: Det är bara två RCA-utgångar på exakt. Ich mache mal bei einem die Filterspülchen raus und lasse sie beim anderen drin. Jag kommer undan med en Filterspülchen insidan och lämna dem i den andra. Dann höre mir die Orgel auf beiden Ausgängen an. Då jag hör orgeln på båda utgångar.

Egal, was dabei rauskommt, in der Höhenluft dieser beiden Streamer geht es nur noch um winzigste Nuancen. Oavsett vad som kommer ut i bergsluften av de två serpentiner, handlar det om de minsta nyanserna. Eigentlich könnte man den Deckel auch drauf schrauben und es gut sein lassen. Faktum är att du kan också skruva fast locket på den och låt den gå. Aber dieser Feinheit will ich aus rein sportlichen Gesichtspunkten nun doch noch nachspüren. Men jag vill denna delikatess rent idrottsligt sett nu bara se ännu.

Lutz ist übrigens so nett und macht mir ein Lutzifer mit BNC auf Cinch. Lutz är vägen, så fint och gör mig en Lutzifer med BNC till RCA. Wenn das da ist, schau ich mir noch den Digitalausgang an. Om det finns där, men jag ser den digitala utgången. Versprochen, Herbert Utlovat, Herbert . .

Viele Grüße Hälsningar
Gert Gert"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited