selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: HTPC i LK-låda
PostPosted: Fri May 11, 2012 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag har skaffat mig en tom LK-låda och ska börja bygga en mediadator att ha i stereo-racken. Tanken är att ett mini-ITX moderkort ("inkl allt", dvs såväl trådat som trådlöst nätverk, grafik etc) och två 3,5" 3TB-diskar ska få plats.

Det trådade nätverket ska gå direkt till SB´n (som senare ska uppgraderas) medan påfyllningen av ny musik, hantering av programvaror etc sker via den trådlösa anslutningen och ett webbgränssnitt. Operativsystem har jag funderat lite över men inte kommit till beslut. Några tips?

Jag har tänkt utesluta cd-romläsare, mest pga jag inte vill skära hål i fronten. Men att installera OS´et via en extern cd-romläsare eller ett USB-minne, det klarar väl alla moderna moderkort?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Fri May 11, 2012 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Du behöver inte stoppa in alla grejer i burken för att installera OS.

Du kan tex skruva fast det mesta där du vill, men ha höljet av lådan. Så kan du koppla cdrom via riktiga kablar, men låta cdenheten ligga fritt vid sidan av lådan medans du installerar.


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Fri May 11, 2012 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
Du behöver inte stoppa in alla grejer i burken för att installera OS.

Du kan tex skruva fast det mesta där du vill, men ha höljet av lådan. Så kan du koppla cdrom via riktiga kablar, men låta cdenheten ligga fritt vid sidan av lådan medans du installerar.
Ahhh, bra tips! Självklart gör jag så.

Det finns ju en del Linux-baserade OS som man brukar använda till NAS (Free-NAS tex), kan det vara något för mig? Kör Win7 på mina övriga burkar och är inte speciellt komfortabel med Linux. Men man kan ju lära sig, inbillar jag mig...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Fri May 11, 2012 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Hejsan BIll,

Om man skall vara helt korrekt så är FreeNAS baserat på FreeBSD, inte Linux. Egentligen spelar det ingen roll eftersom det ingår ett webbaserat gränssnitt där man administrerar allt ifrån.
Såg att UpnP server inte kommer förrän version 8.2 dock. Vet inte hur dom ligger till med versioner.
Man kan välja att formatera diskarna med bla. ZFS, som kommer från Solarisvärlden (ett kommersiellt OS). Antagligen världens bästa filsystem.
ZFS har inbyggt stöd mot sk "bitrot", alltså att datat på disken "ruttnar" eller sakta förändras pga ålder. Det kan bland anat ge korrupta filer. Korrupt data är ett stort problem eftersom man inte märker det förrän det är för sent. Förhoppningsvis har inte det korrupta datat kopierats till backuperna...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Sat May 12, 2012 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Korrupt data är ett stort problem eftersom man inte märker det förrän det är för sent. Förhoppningsvis har inte det korrupta datat kopierats till backuperna...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rot
Jag sparar alla filer parallellt på två datorer, eller rättare, en dator och en extern hårddiskarray. Det är alltså inte så att jag backar uppfrån datorn till den externa disken. Från datorn kommer jag plocka det som jag lyssnar mest på, till min HTPC.

Det är lämpligt om det tilltänkta OS´et kan hantera Logitech Server eftersom jag just nu kör en Squeezebox.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Sat May 12, 2012 23:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Kul projekt! Kan du inte lägga ut lite bilder under projektets fortskridande!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Sat May 12, 2012 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Kul projekt! Kan du inte lägga ut lite bilder under projektets fortskridande!
Jodå, det ska jag göra. Men det behövs lite planering och inköp först.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: HTPC i LK-låda
PostPosted: Sun May 13, 2012 08:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Vortexbox är enkelt att installera och administrera med webbgränssnitt och har både upnp- och squeezeboxserver. Har man cdläsare kan man ställa in så att den automatiskt rippar alla skivor man matar in precis som ripnas gör. Riktigt bra funktion om man har mycket skivor att rippa. Tyvärr var den rätt kass på att hitta metadata automatiskt när jag testade för något år sedan.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Sun May 13, 2012 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Vortexbox är enkelt att installera och administrera med webbgränssnitt och har både upnp- och squeezeboxserver. Har man cdläsare kan man ställa in så att den automatiskt rippar alla skivor man matar in precis som ripnas gör. Riktigt bra funktion om man har mycket skivor att rippa. Tyvärr var den rätt kass på att hitta metadata automatiskt när jag testade för något år sedan.
Rippa skivor gör jag i min stationära dator, metadata lägger jag in manuellt så jag får det som jag vill :-)

Vad jag önskar (som det ser ut nu) är att ha LK-htpc´n stående i racken. Trådat kopplad till min Squeezebox (Classic). Kontakt i övrigt sker trådlöst över nätverket. Mao har jag både trådad ethernet och trådlöst i htpc´n (troligen ett Zotac H61ITX-A-E moderkort). Tanken är alltså en stabil koppling till SB, hantering i övrigt (uppdateringar program, ev redigering av musikinnehåll men framför allt att addera ny musik) ska ske över det trådlösa nätverket. Och helst ska jag i detta även få Spotify att fungera. Samt styra det hela med min Android och ibland med SB´s fjärris.

Kan man få Vortexbox att funka på detta sättet? Kan man ha fast IP på den trådade delen och dynamiskt på den trådlösa?

/ B

PS, det är en sådan här jag bygger
http://www.sweclockers.com/artikel/1536 ... 2#pagehead
men i LK-låda och med två 3,5" diskar för lagring. Troligen petar jag in en 80 GB SSD för OS och programvara. Samt ett externt nätaggregat. Tanken är att jag helt slipper fläktar.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 00:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Inget av det där verkar väl omöjligt, men Vortexboxen kan nog inte hjälpa dig med Spotify. Finns Spotify på Squeezeboxen som på Squeezebox touch eller finns det någon Airplayliknande lösning för Squeezebox och Android? Två nätverkskort, ett trådat och ett trådlöst borde väl funka även om jag ju inte testat. Det bästa är väl att googla och testa i någon kombinaton. Varför vill du ha dynamisk ip på det trådlösa kortet?

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Inget av det där verkar väl omöjligt, men Vortexboxen kan nog inte hjälpa dig med Spotify. Finns Spotify på Squeezeboxen som på Squeezebox touch eller finns det någon Airplayliknande lösning för Squeezebox och Android? Två nätverkskort, ett trådat och ett trådlöst borde väl funka även om jag ju inte testat. Det bästa är väl att googla och testa i någon kombination. Varför vill du ha dynamisk ip på det trådlösa kortet?
Ersätter Vortexbox Logitech Server eller är det ett komplement? Eftersom jag spelar på en SB Classic så ligger Spotify som en plugin i Logitech Server (LS). Vad jag inte vet är om SB hämtar info från LS och sedan går ut till Spotify - eller om SB´n styr LS till att gå till Spotify.

Varför dynamisk IP på det trådlösa? Hmm, vet egentligen inte. Tänkte det vore enklare om routern tog hand om detta tillsammans med de andra anslutna datorerna. Jag kör dynamiskt i vårt nätverk men tänkte styra den detaljen mellan htpc´en och SB´n. Är det feltänk?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 19:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Ersätter Vortexbox Logitech Server eller är det ett komplement? Eftersom jag spelar på en SB Classic så ligger Spotify som en plugin i Logitech Server (LS). Vad jag inte vet är om SB hämtar info från LS och sedan går ut till Spotify - eller om SB´n styr LS till att gå till Spotify.
Jag vill minnas att Vortexboxen kör en vanlig Logitech Server precis som du gör på din PC. Gissningsvis ska det väl fungera att installera Spotify-plugin på den om det funkar på din PC.

Reservation här för att jag absolut inte är någon expert på Vortexbox. Jag testade den på en gammal dator för ett år sedan och tyckte att det verkade enkelt och bra.
Bill50x wrote:
Varför dynamisk IP på det trådlösa? Hmm, vet egentligen inte. Tänkte det vore enklare om routern tog hand om detta tillsammans med de andra anslutna datorerna. Jag kör dynamiskt i vårt nätverk men tänkte styra den detaljen mellan htpc´en och SB´n. Är det feltänk?
Nej, du tänker rätt, det var bara jag som var förvirrad. Det är absolut enklast att sköta tilldelningen av IP-adresser i routerns DHCP-server och att se till att varje MAC-adress alltid får samma IP, men det gör du antagligen redan.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Det är absolut enklast att sköta tilldelningen av IP-adresser i routerns DHCP-server och att se till att varje MAC-adress alltid får samma IP, men det gör du antagligen redan.
Att DHCP-servern delar ut adresser, ja. Men kan man styra så att en given MAC-adress alltid får samma IP? Är inte det i praktiken samma som ett fast IP-nummer?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 23:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
a.g wrote:
Det är absolut enklast att sköta tilldelningen av IP-adresser i routerns DHCP-server och att se till att varje MAC-adress alltid får samma IP, men det gör du antagligen redan.
Att DHCP-servern delar ut adresser, ja. Men kan man styra så att en given MAC-adress alltid får samma IP? Är inte det i praktiken samma som ett fast IP-nummer?

/ B
Det går finfint att knyta IP-nummer till specifika MAC-adresser. Det är inte samma som ett fast IP-nummer i praktiken - ett sant fast IP-nummer innebär att datorn som ska inneha det behöver konfigureras med just det IP-numret. Om adressen istället knyts till MAC-adress i DHCP-servern behöver datorn däremot inte "tänka" på det överhuvudtaget utan kan fortsätta fråga efter en adress precis som vanligt, bara det att den råkar få samma adress hela tiden.


Top
   
 Post subject: Re: HTPC i LK-låda
PostPosted: Mon May 14, 2012 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
a.g wrote:
Det är absolut enklast att sköta tilldelningen av IP-adresser i routerns DHCP-server och att se till att varje MAC-adress alltid får samma IP, men det gör du antagligen redan.
Att DHCP-servern delar ut adresser, ja. Men kan man styra så att en given MAC-adress alltid får samma IP? Är inte det i praktiken samma som ett fast IP-nummer?

/ B
Det går finfint att knyta IP-nummer till specifika MAC-adresser. Det är inte samma som ett fast IP-nummer i praktiken - ett sant fast IP-nummer innebär att datorn som ska inneha det behöver konfigureras med just det IP-numret. Om adressen istället knyts till MAC-adress i DHCP-servern behöver datorn däremot inte "tänka" på det överhuvudtaget utan kan fortsätta fråga efter en adress precis som vanligt, bara det att den råkar få samma adress hela tiden.
OK... får kolla upp detta när jag har tid/lust. Just nu funkar allting och jag lever efter principen "If it work, don't fix it". Men när min htpc är klar, då kommer det bli nödvändigt att fixa saken :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited