selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 23, 2024 11:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ström
PostPosted: Sat May 05, 2012 14:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat May 09, 2009 19:09
Posts: 66
Finns det nån regel för villken apparat som ska få ström först i en fögrenings dosa typ Radikal,Ds-Spelare,Försteg,Slutsteg?


RMA


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sat May 05, 2012 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag tror ordningen du nämner är den man brukar anse vara den bästa från nätanslutningen sett. På Lejonklous hemsida finns det några bra tips angående nätsladdar! Sedan finns det lite information här på forumet under tråden "tips på bra grendosa". Om du ska skaffa ny grendosa är Claes Ohlsons 6delade 1,5 m utan brytare jättebra. Den kosta bara ett par tior. Den gav en överraskande förbättring för mig.

http://www.lejonklou.com/?page=48

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sat May 05, 2012 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Ordningen bestäms av att källan alltid är viktigast. Strömmen till skivspelaren först, sedan pick-up förstärkare följt av CD, DS, tuner, TV-tuner/kabelbox, försteg och sist slutsteg.


Top
   
 Post subject: Ström
PostPosted: Sat May 05, 2012 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Skulle aldrig sätta försteget efter cd/ds om jag hade en lp 12 av någorlunda spec, eftersom cd eller ds inte kommer i närheten av en lp 12 för halva pengen av ds kostar, vilket gör att lp12 blir drabbad om försteget sitter efter cd/ds

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sat May 05, 2012 23:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
pekka71 wrote:
Skulle aldrig sätta försteget efter cd/ds om jag hade en lp 12 av någorlunda spec, eftersom cd eller ds inte kommer i närheten av en lp 12 för halva pengen av ds kostar, vilket gör att lp12 blir drabbad om försteget sitter efter cd/ds
Håller med 100%!
:D

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 07:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat May 09, 2009 19:09
Posts: 66
Freddy wrote:
pekka71 wrote:
Skulle aldrig sätta försteget efter cd/ds om jag hade en lp 12 av någorlunda spec, eftersom cd eller ds inte kommer i närheten av en lp 12 för halva pengen av ds kostar, vilket gör att lp12 blir drabbad om försteget sitter efter cd/ds
Håller med 100%!
:D
Så Akurate Kontrol kanske kommer först sen Radikal,Renew DS,Tundra ska testa se vad man får resultat,sen blir det kanske ett annat resultat om mna ger Tundran en egen grendosa som inte tar ström från dom andra apparaterna?

RMA


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hur blir det när anlägget måste delas upp på flera en en grendosa`???

Själv har jag tänkt så att huvudsystem först. 1 ds,2 kontrol,3 strömförsörjning till headphonesteg,4,5 frontar.

(Dosa 2) Senare 1 surrondpre,2 center,3 sub,4-6 mediaboxar osv. I framtiden om jag får tag i en hyfsad Blu-ray hamnar den före surroundsteg.

Båda doserna sitter in i väggen då jag har flera jordade multikontakter bakom stereon.....3st med 4jordade uttag i varje....

Edit: Själva anläggningen är kobblad til den som är närmast proppboxen


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
RMA wrote:
Freddy wrote:
pekka71 wrote:
Skulle aldrig sätta försteget efter cd/ds om jag hade en lp 12 av någorlunda spec, eftersom cd eller ds inte kommer i närheten av en lp 12 för halva pengen av ds kostar, vilket gör att lp12 blir drabbad om försteget sitter efter cd/ds
Håller med 100%!
:D
Så Akurate Kontrol kanske kommer först sen Radikal,Renew DS,Tundra ska testa se vad man får resultat,sen blir det kanske ett annat resultat om mna ger Tundran en egen grendosa som inte tar ström från dom andra apparaterna?

RMA
Radikal/ria/försteg/slutsteg i aktiv setup diskanten först

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Finns det någon teori om varför ordningen i en el-dosa spelar roll?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 20:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Jul 02, 2008 19:21
Posts: 31
Location: Järfälla
Kul med en diskussion om optimering av grendosan. Själv har jag jobbat hårt med detta en längre tid. Det här tycker jag är den optimering som ger bäst resultat per krona, lätt att få ett billigt system att låta bra, allt är ju gratis förutom arbetsinsatsen. Jag har testad detta på sju olika miljöer/system och det blir alltid samma resultat. Utan hjälp/Ideer från Kalle på HF hade jag inte kommit så här långt.

Diskussionen var om man skall ha en eller två grendosor. Bäst tycker jag är att ha två grendosor (bättre blir det om man kan utnyttja flera vägguttag med 4 st grendosor osv).
Mitt test är gjort med 2 och/eller 4st grendosor.

För att man lättare skall höra skillnad med ”ordningsföljd i grendosor” tycker jag att man bör även testa rangordning av grendosor,elluttag ock Linns elkablar och få optimal optimering. Det blir annars väldigt lätt att man blir förvirrad vad som låter bäst om man inte rangordnar grendosor,elluttag och Linns elkablar.

Nedanstående beskriver rangordning för grendosor,elluttag och Linns elkablar.

1. Grendosor låter olika (samma fabrikat), testa vilken som är 1:a och 2:a (jag använder mig av Deltaco GT126).

2. Vägguttagets bägge eluttagshål (översta och understa hål) låter också olika, testa vilken som är 1:a och 2:a.

Grendosan som är bäst (1:a) skall sitta i det vägguttagshål som är bäst (1:a) och skall ha följande rangordning: 1. Försteg, 2. Slutsteg1, 3. Slutsteg2 osv. testa rangordning på slutsteg det är skillnad.
Grendosa som är sämst (2:a) skall ha följande rangordning: 1. LP12 (1.radikal och 2.Riaa), 2. CD/DS,3. PC,4. NAS (om man vill att LP12 skall prioriteras sätt den som 1:a annars som 2:a)

3. För att det skall bli ännu bättre resultat rekommenderar jag att testa igenom Linns elkablar och gradera dem från bäst till sämst. Följande ordning gäller.

1. Försteg
2. Lingo/radikal
3. Riaa
4. LP12/CD/DS (valet är fritt vilken källa man vill prioritera)
5. PC
6. NAS
7. Slutsteg 1
8. Slutsteg 2
9. Slutsteg 3

4. Och…. vill man gå ännu längre med optimering så låter eluttagen också olika, själv använder jag mig av elluttag från 60-talet som är det bästa jag hört.
Rangordning är följande:

Eluttag1. Grendosa1 och 2 - Försteg och LP/CD/DS
Eluttag2. Grendosa3 och 4 - Slutsteg och PC/NAS

Optimering före elluttag är nästa steg…………….hänvisning till andra linntrådar.

_________________
Stefan Gudmandsen


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 21:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat May 09, 2009 19:09
Posts: 66
stegud wrote:
Kul med en diskussion om optimering av grendosan. Själv har jag jobbat hårt med detta en längre tid. Det här tycker jag är den optimering som ger bäst resultat per krona, lätt att få ett billigt system att låta bra, allt är ju gratis förutom arbetsinsatsen. Jag har testad detta på sju olika miljöer/system och det blir alltid samma resultat. Utan hjälp/Ideer från Kalle på HF hade jag inte kommit så här långt.

Diskussionen var om man skall ha en eller två grendosor. Bäst tycker jag är att ha två grendosor (bättre blir det om man kan utnyttja flera vägguttag med 4 st grendosor osv).
Mitt test är gjort med 2 och/eller 4st grendosor.

För att man lättare skall höra skillnad med ”ordningsföljd i grendosor” tycker jag att man bör även testa rangordning av grendosor,elluttag ock Linns elkablar och få optimal optimering. Det blir annars väldigt lätt att man blir förvirrad vad som låter bäst om man inte rangordnar grendosor,elluttag och Linns elkablar.

Nedanstående beskriver rangordning för grendosor,elluttag och Linns elkablar.

1. Grendosor låter olika (samma fabrikat), testa vilken som är 1:a och 2:a (jag använder mig av Deltaco GT126).

2. Vägguttagets bägge eluttagshål (översta och understa hål) låter också olika, testa vilken som är 1:a och 2:a.

Grendosan som är bäst (1:a) skall sitta i det vägguttagshål som är bäst (1:a) och skall ha följande rangordning: 1. Försteg, 2. Slutsteg1, 3. Slutsteg2 osv. testa rangordning på slutsteg det är skillnad.
Grendosa som är sämst (2:a) skall ha följande rangordning: 1. LP12 (1.radikal och 2.Riaa), 2. CD/DS,3. PC,4. NAS (om man vill att LP12 skall prioriteras sätt den som 1:a annars som 2:a)

3. För att det skall bli ännu bättre resultat rekommenderar jag att testa igenom Linns elkablar och gradera dem från bäst till sämst. Följande ordning gäller.

1. Försteg
2. Lingo/radikal
3. Riaa
4. LP12/CD/DS (valet är fritt vilken källa man vill prioritera)
5. PC
6. NAS
7. Slutsteg 1
8. Slutsteg 2
9. Slutsteg 3

4. Och…. vill man gå ännu längre med optimering så låter eluttagen också olika, själv använder jag mig av elluttag från 60-talet som är det bästa jag hört.
Rangordning är följande:

Eluttag1. Grendosa1 och 2 - Försteg och LP/CD/DS
Eluttag2. Grendosa3 och 4 - Slutsteg och PC/NAS

Optimering före elluttag är nästa steg…………….hänvisning till andra linntrådar.
Om man sätter in kontakten till sin Plasma på någon av Grendosorna stör det källorna?

RMA


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Sun May 06, 2012 21:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Jul 02, 2008 19:21
Posts: 31
Location: Järfälla
RMA wrote:

Om man sätter in kontakten till sin Plasma på någon av Grendosorna stör det källorna?

RMA
Svar ja,
ju mer kontakter på grenuttagen ju sämre låter det. Frågan är hur långt man vill gå med optimering? Familjer/sambo brukar inte uppskatta optimal optimering.

_________________
Stefan Gudmandsen


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Mon May 07, 2012 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stegud wrote:
RMA wrote:

Om man sätter in kontakten till sin Plasma på någon av Grendosorna stör det källorna?

RMA
Svar ja,
ju mer kontakter på grenuttagen ju sämre låter det. Frågan är hur långt man vill gå med optimering? Familjer/sambo brukar inte uppskatta optimal optimering.
Nu är jag inte med. Har man ett antal apparater som behöver ström, så måste ju anslutningarna delas någonstans. Är det viktigt VAR denna delning sker?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Mon May 07, 2012 12:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Jul 02, 2008 19:21
Posts: 31
Location: Järfälla
Ju fler ellutag du använder ju bättre ljud blir det eftersom du kan fördela belastningen bättre.

Den bästa delningen är förmodligen i proppskåpet men om man inte har den färdigheten med ellinstallationer är det elluttagen som är bästa alternativ för delning. Tidigare hade jag flera kablar (3st) till proppskåpet men jag fick inte till det så jag rev ner det, kan bero på att kontakterna i grendosorna är gjutna?
Numera använder jag bara ojordade elluttag som delning. Det blev bättre för mig även om jag gick från jordat till ojordat.

Finessen är om man har möjlighet att använda fler eluttag så¨går det att optimera ljudet avsevärt som jag beskrivit. Jag använder 3 elluttag med 6st grendosor. Det är en jätteskillnad än om jag skulle köra på bara en grendosa, testa.

_________________
Stefan Gudmandsen


Top
   
 Post subject: Re: Ström
PostPosted: Mon May 07, 2012 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
stegud wrote:
Ju fler ellutag du använder ju bättre ljud blir det eftersom du kan fördela belastningen bättre.
Jag är fortfarande inte med.

Vilken belastning är det du fördelar? Ligger du på samma säkring/fas, spelar det då någon roll om du delar upp strömförsörjningen "i väggen" eller genom dina grendosor? Belastningen på nätet är ju densamma. Framför allt när belastningen från de anslutna apparaterna inte ens uppgår till tiondelen av vad en enskild slinga kan hantera. En vanlig 10 A säkring kan ju hantera minst 2400 W kontinuerlig strömförbrukning och långt mer än så momentant. De efterföljande kablarna och el-uttagen klarar säkert det tiodubbla innan de går alltför varma och börjar brinna.

Om du däremot har möjligheten att fördela belastningen mellan olika faser i systemet så kan det stämma. Men det handlar mer om hur mycket ström du kan klämma ur systemet, troligen inte de ljudande egenskaperna ur de ljudande apparaterna. Framför allt inte eftersom vissa hävdar att alla apparater bör anslutas till samma fas.

De allra flesta apparater har för övrigt interna nätdelar som i sig själva lagrar den energi som kan behövas momentant.

Vad som kan vara viktigt är just vid vilken fas du kopplar utrustningen till, och hur du vänder kontakten i uttaget. Speciellt gäller detta nätdelar med vanliga transformatorer där man kan stöta på problem om flera apparater anslutna till varandra (tex försteg och slutsteg) är "fel" anslutna. Nätdelarna kan då jobba "mot varandra" och ge problem, problem som jag nu inte minns vilka de är (rent tekniskt alltså). Huruvida detta gäller även för Linns switchade nätdelar har jag ingen aning om. Men jag minns vid demonstrationer för länge sedan hur ljudet ändrades från en LP12:a när man vände kontakten. Målande och tänkvärt.

Något man enkelt kan "mäta" vid att vända kontakter är just hur det känns om man drar ett finger utefter lådan. Ibland känner man en liten kittling eller vibration och då har man ofta en ganska hög spänning i chassit. Om man vill kan man givetvis använda mätutrustning och då kan man ofta mäta spänningar på 50-100 volt i chassit. Här är tricket att vända kontakterna så att spänningarna är så låg som möjligt. Då ska man mäta med alla apparater enskilt och frikopplade från varandra. När jobbet är gjort kopplar man ihop alla apparater med sina interconnects. Därefter kan man koppla om alla apparater samtidigt (genom att vända grendosans kontakt i väggen) och kolla vad som låter bäst.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited