selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 14:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 24, 2012 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Vet inte riktigt var diskussionen leder, men jag kan tänka mig att det bilr svårt med en digital/elektrisk mätmetod.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Uppenbarligen finns det lite olika åsikter om vad en skön stol är. :evil:

Bill50x, lär mig en fungerande utvärderingsmetod för att komma fram till vilken stol som är den skönaste. Metoden ska vara vattentät. Du, jag och alla som är stolintresserade ska kunna lära sig metoden och den ska leda till samma slutresultat.

Tror du att det skulle vara vettigt med en sådan metod?

Själv skulle jag nonchalera stolmetoden. Skulle helt förlita mig på måttband och våg för att hitta den bästa och skönaste stolen. :twisted: :wink:


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 13:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Jag har säkert missuppfattat något här!

Tror någon på en objektiv metod för att mäta hur skön en stol är? I vårt sammanhang låter det i mina öron (haha) som en metod för att mäta om JokkmokksJokke är bättre en ABBA eller tvärtom. I stolfallet så är ju längd, eventuella ryggproblem, vikt...helt avgörande.

Är inte Tunedem en metod för att kvitta sig med subjektivitetet - "Jag gillar hög bas och Pelle vill ha diskant och någon annan vill xxx". kan hända finns det olikheter i hur våra trumhinnor uppför sig - och då spricker det ju, men såvitt jag förstår så förefaller det inte vara ett problem - I så fall skulle två Tunedem kunniga personer inte få samma resultat.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Cloudberry wrote:
Jag har säkert missuppfattat något här!
Det tror jag inte.
Jag var bara dryg i mitt inlägg ovan.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Cloudberry wrote:
Tror någon på en objektiv metod för att mäta hur skön en stol är? I vårt sammanhang låter det i mina öron (haha) som en metod för att mäta om JokkmokksJokke är bättre en ABBA eller tvärtom. I stolfallet så är ju längd, eventuella ryggproblem, vikt...helt avgörande.

Är inte Tunedem en metod för att kvitta sig med subjektivitetet - "Jag gillar hög bas och Pelle vill ha diskant och någon annan vill xxx". kan hända finns det olikheter i hur våra trumhinnor uppför sig - och då spricker det ju, men såvitt jag förstår så förefaller det inte vara ett problem - I så fall skulle två Tunedem kunniga personer inte få samma resultat.
Mjae. Pelle och "någon annan" kan absolut önska sig vad som helst. Men hög bas är absolut mätbart.

Man kan inte mäta sig fram till om Jokkmokks-Jokke är bättre eller sämre än ABBA, självklart inte. Det har ju med tycke och smak att göra. Det gäller däremot inte en frekvensgång, den är vad den är. Om den har betydelse för den upplevda musikaliska kvaliteten, det är en annan sak.

Men visst kan man mäta ett antal parametrar på en stol - och visst kan man koppla dessa till hur skön stolen är att sitta i. Precis som man kan mäta ljudet från tex en Solo. Men precis som med stolen, att mäta det som ger bäst upplevelse är svårt. Men fortfarande, det går att mäta!

Liknelsen med stolen är just - en liknelse. När det gäller stolen är det precis som du skriver, en massa externa parametrar är avgörande. Så är det också när du vill bedöma, tex, ett par högtalare. Rummets akustik är i högsta grad påverkande. Ett annat är vilket bord man ställer sina apparater på, det bestäms i stor grad av hur underlaget (golvet) ser ut.

Allt detta går att mäta. Problemet är inte mätningen/mätningarna utan analysen. Hur viktigt är det att stolen är böjd efter just din rygg? Är det kanske så att en inte perfekt anpassning i längden är en fördel? Jämför med en mjuk skön stol i en Citroen som börjar bli tuff efter tio mil, jämför denna med en hård stol i en Mercedes (som någon skrev i en recension för länge sedan, "att sitta på en planka ovanpå en fjäder") där man efter 100 mil fortfarande har en bra välmående rygg.

TuneDem har en fördel av att inte handla om detaljer utan helheten. Men sedan kan ju analysen/resultatet variera eftersom vi har olika önskemål. Läser man insändarna här så ser man snart att även om samma metod används så blir utfallet olika, beroende på vad man prioriterar. Jämför tex vad Rutger och Sportbilsentusiasten säger om hur man ska utvärdera apparater med hjälp av TuneDem.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 14:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Roland wrote:
Cloudberry wrote:
Jag har säkert missuppfattat något här!
Det tror jag inte.
Jag var bara dryg i mitt inlägg ovan.
Skönt, det var nog inte så drygt heller! Några retoriska frågor som möjligen kunde missuppfattas!


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 14:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Bill50x wrote:
Cloudberry wrote:
Tror någon på en objektiv metod för att mäta hur skön en stol är? I vårt sammanhang låter det i mina öron (haha) som en metod för att mäta om JokkmokksJokke är bättre en ABBA eller tvärtom. I stolfallet så är ju längd, eventuella ryggproblem, vikt...helt avgörande.

Är inte Tunedem en metod för att kvitta sig med subjektivitetet - "Jag gillar hög bas och Pelle vill ha diskant och någon annan vill xxx". kan hända finns det olikheter i hur våra trumhinnor uppför sig - och då spricker det ju, men såvitt jag förstår så förefaller det inte vara ett problem - I så fall skulle två Tunedem kunniga personer inte få samma resultat.
Mjae. Pelle och "någon annan" kan absolut önska sig vad som helst. Men hög bas är absolut mätbart.

Man kan inte mäta sig fram till om Jokkmokks-Jokke är bättre eller sämre än ABBA, självklart inte. Det har ju med tycke och smak att göra. Det gäller däremot inte en frekvensgång, den är vad den är. Om den har betydelse för den upplevda musikaliska kvaliteten, det är en annan sak.

Men visst kan man mäta ett antal parametrar på en stol - och visst kan man koppla dessa till hur skön stolen är att sitta i. Precis som man kan mäta ljudet från tex en Solo. Men precis som med stolen, att mäta det som ger bäst upplevelse är svårt. Men fortfarande, det går att mäta!

Liknelsen med stolen är just - en liknelse. När det gäller stolen är det precis som du skriver, en massa externa parametrar är avgörande. Så är det också när du vill bedöma, tex, ett par högtalare. Rummets akustik är i högsta grad påverkande. Ett annat är vilket bord man ställer sina apparater på, det bestäms i stor grad av hur underlaget (golvet) ser ut.

Allt detta går att mäta. Problemet är inte mätningen/mätningarna utan analysen. Hur viktigt är det att stolen är böjd efter just din rygg? Är det kanske så att en inte perfekt anpassning i längden är en fördel? Jämför med en mjuk skön stol i en Citroen som börjar bli tuff efter tio mil, jämför denna med en hård stol i en Mercedes (som någon skrev i en recension för länge sedan, "att sitta på en planka ovanpå en fjäder") där man efter 100 mil fortfarande har en bra välmående rygg.

TuneDem har en fördel av att inte handla om detaljer utan helheten. Men sedan kan ju analysen/resultatet variera eftersom vi har olika önskemål. Läser man insändarna här så ser man snart att även om samma metod används så blir utfallet olika, beroende på vad man prioriterar. Jämför tex vad Rutger och Sportbilsentusiasten säger om hur man ska utvärdera apparater med hjälp av TuneDem.

/ B
Jag har lite svårt med stolen, vad som gäller för mig 190 cm gäller inte för sonen 125 cm. Rummets akustik borde påverka alla tundem lyssnare på i stort sätt samma sätt.

Allvarligt, borde det inte kunna funka som jag skrev ovan... mickar i skyltdocka?


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Cloudberry wrote:
Jag har lite svårt med stolen, vad som gäller för mig 190 cm gäller inte för sonen 125 cm. Rummets akustik borde påverka alla tundem-lyssnare på i stort sätt samma sätt.
Alla liknelser är just - liknelser. Det vet jag som (alltför) ofta använder sådana :-)

Men rummets akustik påverkar inte alla lyssnare på samma sätt. Objektivt och uppmätt, ja. Men inte hur man upplever påverkan från rummet. Rummets påverkan är ju i stor grad beroende på hur vi som enskilda individer kan "lyssna runt" det vi hör. Detsamma gäller den påverkan på ljudet/musiken som tex en CD-spelare har. Vissa går i spin när det blir fel någonstans, andra lyssnar efter ljudet och hör ingen skillnad. Vem har rätt? Vem är lyckligast?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Cloudberry wrote:
Jag har lite svårt med stolen, vad som gäller för mig 190 cm gäller inte för sonen 125 cm. Rummets akustik borde påverka alla tundem-lyssnare på i stort sätt samma sätt.
Alla liknelser är just - liknelser. Det vet jag som (alltför) ofta använder sådana :-)

Men rummets akustik påverkar inte alla lyssnare på samma sätt. Objektivt och uppmätt, ja. Men inte hur man upplever påverkan från rummet. Rummets påverkan är ju i stor grad beroende på hur vi som enskilda individer kan "lyssna runt" det vi hör. Detsamma gäller den påverkan på ljudet/musiken som tex en CD-spelare har. Vissa går i spin när det blir fel någonstans, andra lyssnar efter ljudet och hör ingen skillnad. Vem har rätt? Vem är lyckligast?

/ B
Du påvvisar massa faktorer som gör det omöjligt om något som du egentligen eftersöker, fattar inte riktigt.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Du påvvisar massa faktorer som gör det omöjligt om något som du egentligen eftersöker, fattar inte riktigt.
Inte alls, då har du missförstått mig. Bara för att något är svårt är det inte omöjligt :-)

Om vi går tillbaka till grundfrågan: OM man flyttar en DS-spelare en centimeter i djupled på sitt ursågade Ikea Lack-bord och därmed tycker att bitarna sas faller på plats, borde inte skillnaden i ljud-/musikåtergivning kunna mätas? Min käpphäst är att det är ett antal samverkande faktorer, var och en mätbar, som gör denna skillnad. Vad skulle det annars vara? Placebo?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
båda alternativen kan vara rätt, har ingen aning, orkar inte riktigt när liksom någon av oss vet, vi bara funderar hur det eventuellt kan vara. Men du har kanske orken att driva vidare diskussionen med några andra kanske.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 20:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Bill50x wrote:
ed wrote:
Du påvvisar massa faktorer som gör det omöjligt om något som du egentligen eftersöker, fattar inte riktigt.
Inte alls, då har du missförstått mig. Bara för att något är svårt är det inte omöjligt :-)

Om vi går tillbaka till grundfrågan: OM man flyttar en DS-spelare en centimeter i djupled på sitt ursågade Ikea Lack-bord och därmed tycker att bitarna sas faller på plats, borde inte skillnaden i ljud-/musikåtergivning kunna mätas? Min käpphäst är att det är ett antal samverkande faktorer, var och en mätbar, som gör denna skillnad. Vad skulle det annars vara? Placebo?

/ B
Det är inte placebo- apparater låter olika på olika underlag. Detta är såklart säkert mätbart men frågan till vilken nytta för en vanlig kund ? Vad ska mätas ? Finns det istället risk för att du mäter fel saker, så det låter sämre ?

Det går ju enkelt att visa med hjälp av hörseln vad som presenterar musiken bäst.

Med cd-spelare skivspelare och förstärkare låter det dessutom ( har jag funnit ) alltid bäst med ett bra underlag, oavsett fabrikat på apparaterna.
Dvs, används tex utsågat ikeabord (som exempel ) till apparaterna så låter det bättre än att ha dem direkt på golvet - oavsett konstruktion eller om det står naim, linn eller sony på apparaterna.
Alla apparater drar fördel av ett bra underlag. Ett bra sådant gör att alla apparater låter bättre oavsett märke.

Har själv provat en massa underlag till apparater och det verkar som att stabilt och lätt är något som ofta låter mera musikaliskt än tungt och ostabilt.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Hade det varit möjligt att mäta, hade det funnits en källa, alltså den bästa, tre förstärkare, tre högtalare i olika storlekar.

Stort rum, medelstort samt litet rum.

Lite som gamla i Östtyskland som gjorde de "bästa" prylarna, punkt slut.

Ljud och musik får man ju definitiv.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Tune dem är väldigt enkelt att höra.
Bill50x har ingen aning om vad tune dem är vilket han hela tiden visar.


Erik


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2012 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Tune dem är väldigt enkelt att höra.
Bill50x har ingen aning om vad tune dem är vilket han hela tiden visar.
Erik har ingen aning om vad han pratar om, vilket han väldigt tydligt visar.

"Det är bättre att hålla käften och låta folk misstänka att man inte vet, än att börja prata och bekräfta misstanken"

Nu kan ju DU börja berätta vad TuneDem är så får vi se om det är samma sak som Sportis, Rutger mfl tycker/anser/tror/vet.
(Sorry Sportis/Rutger att jag drar in er i detta. Men på senare tid har det dykt upp några olika förklaringar/beskrivningar av TunDem, det vore intressant att få höra Eriks syn på saken)

För övrigt vore det inte så dumt om du höll dig till trådämnet, har du möjligen något vettigt att säga om detta? Eller är det bara dumheter och nedvärderingar du kan prestera? Annars vore det intressant att höra vad du anser, kan man mäta TuneDem, eller inte? Och i så fall, varför inte? Min fråga är faktiskt seriöst ställd, till skillnad från din kommentar. Min fråga är för övrigt inte baserad på någon okunskap om TuneDem, snarare att föra upp metoden på en teknisk nivå som även kan attrahera "mätnissar".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Fri May 25, 2012 10:58, edited 2 times in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited