selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 03:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 04, 2012 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
OT

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/omo ... iolinerna/


Top
   
PostPosted: Fri May 04, 2012 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Spännande - och inte så mycket OT som du kanske tror.

En stor del av våra åsikter styrs av andra faktorer än tex det ljudande resultatet. Pris och utseende är viktiga faktorer, förtroendet för en leverantör ytterligare en faktor. Det har gjorts tester med vin, där man faktiskt noterade en större tillfredsställelse rent fysiskt (hur man mätte detta minns jag inte) när försökspersonen visste priset på det (förmodat) dyrare vinet.

Själv är jag svårt beroende på att gilla utseendet på mina apparater och inget av det som finns mellan LK och Klimax duger. Att betala 40 papp för en låda som stinker billig plast kommer inte på fråga :-) Att dessutom 80 % av lådan är tom, det suger... När jag någon gång investerar i en Radikal kommer det antingen bli en Klimaxlåda eller så flyttar jag innehållet till en LK-låda.

Det sista stycket, Roland, det var OT däremot ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 04, 2012 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Bill50x wrote:
Spännande - och inte så mycket OT som du kanske tror.

En stor del av våra åsikter styrs av andra faktorer än tex det ljudande resultatet. Pris och utseende är viktiga faktorer, förtroendet för en leverantör ytterligare en faktor. Det har gjorts tester med vin, där man faktiskt noterade en större tillfredsställelse rent fysiskt (hur man mätte detta minns jag inte) när försökspersonen visste priset på det (förmodat) dyrare vinet.

Själv är jag svårt beroende på att gilla utseendet på mina apparater och inget av det som finns mellan LK och Klimax duger. Att betala 40 papp för en låda som stinker billig plast kommer inte på fråga :-) Att dessutom 80 % av lådan är tom, det suger... När jag någon gång investerar i en Radikal kommer det antingen bli en Klimaxlåda eller så flyttar jag innehållet till en LK-låda.

Det sista stycket, Roland, det var OT däremot ;-)

/ B

LK-lådorna är riktigt snygga. Tidlösa. De nyare lådorna... Ja vad ska man säga. Min majik-i såg ut som en billig videobandspelare.. Jo då, klimaxlådorna är helt okej, men jag tror det mest är priserna som får oss att tro att de är så jävla tjusiga. Senaste inköpet: ett kanonfint LK140, supersnyggt!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Fri May 04, 2012 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Bättre att titta på LK-lådorna och njuta av utseendet då. :) Till Klimax siktar inte jag men det finns annat emellan. Ljudet och musiken måste väl ändå vara det viktigaste, eller?
Jag är tveksam till att Linn lämnar designen i mellanklassen. Snarare att Majik får Akurate look med tiden och sedan vet man inte...men det kommer inte se ut som LK...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 08:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
nonick wrote:
Bättre att titta på LK-lådorna och njuta av utseendet då. :) Till Klimax siktar inte jag men det finns annat emellan. Ljudet och musiken måste väl ändå vara det viktigaste, eller?
Jag är tveksam till att Linn lämnar designen i mellanklassen. Snarare att Majik får Akurate look med tiden och sedan vet man inte...men det kommer inte se ut som LK...
Klart jag hellre skulle välja bättre steg om ekonomin tillät. Jag har alla lådor gömda i en möbel, så nej, jag sitter inte och tittar på lk-lådorna. Musiken är viktigast, men jag tycker att linns prylar var snyggare förr (Renew är ett undantag).

Ursäkta OT.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 10:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Kan man höra det så måste det ju gå att mäta det men det behövs nog helt andra mätmetoder än det som vanligtvis används idag. Är det rent brus (vitt) så märks det ju knappt, harmonisk dist finns ju överallt (även i örat) så det är inte lika förstörande av musiken som jitter och andra korrelerade störningar från tex kraftförsörjning.


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 22:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
"Kan man mäta TuneDem?" Svar Javisst!. Men frågan bör omformuleras. Kan man mäta TuneDem oberoende av lyssnaren?
Faktasianer gör misstaget att tro att musikkåtergivning enbart är en fråga om sinuskurvor. Inte om hur musik påverkar människor.

Man kan alltså mäta TuneDem genom att låta lyssnare fylla i ett formulär från 1 till 10 om hur du uppfattar musiken. Typ spelar pianisten bra eller mindre bra? Frågan kan komletteras med tycker du att pianot är vänt till höger eller till vänster, med svarsalternativ 1) ja, 2) nej, eller 3) "jag har ingen aning - är det viktigt för min upplevelse av musiken?")

Ett alternativ på detta är att stoppa in människor i en brainscanner och avläsa hur människor reagerar på Linn jämfört med Denon.
Jag ställer frågan om olika lyssnare och olika upplevelser delvis därför att jag uppfattar mig själv som känslig. Jag känner igen mycket i SvDs artikelserie om högkänsliga människor. Mitt behov av musik, och min konsumtion av musik, framför allt inspelad musik, kanske skiljer sig en del andra människor som prioriterar huruvida pianot vänt till höger eller vänster.

Allt kan mätas. Men är det ljudet eller upplevelsen som skall mätas?


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 22:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
"Kan man mäta TuneDem?" Svar Javisst!. Men frågan bör omformuleras. Kan man mäta TuneDem oberoende av lyssnaren?
Faktasianer gör misstaget att tro att musikkåtergivning enbart är en fråga om sinuskurvor. Inte om hur musik påverkar människor.

Man kan alltså mäta TuneDem genom att låta lyssnare fylla i ett formulär från 1 till 10 om hur lyssnaren uppfattar musiken. Typ spelar pianisten bra eller mindre bra? Frågan kan kompletteras med tycker du att pianot är vänt till höger eller till vänster, med svarsalternativ 1) ja, 2) nej, eller 3) "jag har ingen aning - är det viktigt för min upplevelse av musiken?")

Ett alternativ på detta är att stoppa in människor i en brainscanner och avläsa hur människor reagerar på Linn jämfört med Denon.
Jag ställer frågan om olika lyssnare och olika upplevelser delvis därför att jag uppfattar mig själv som känslig. Jag känner igen mycket i SvDs artikelserie om högkänsliga människor. Mitt behov av musik, och min konsumtion av musik, framför allt inspelad musik, kanske skiljer sig en del andra människor som prioriterar huruvida pianot vänt till höger eller vänster.

Allt kan mätas. Men är det ljudet eller upplevelsen som skall mätas?


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag tror det svårt att mäta något så komplext med ett mätvärde. Metoden som några varit inne på med en grupp personer som gör bedömning borde dock funka. Med gruppens resultat kan man kanske sedan med någon statistisk metod se om de tillgängliga mätdata ger någon slags korrelation med resultatet. Det man kan komma fram till i en sådan test är vilken eller vilka kombinationer av mätmetoder som korrelerar mest med resultatet som gruppen kommit fram till. Det kallas multivariatanalys. Det finns dock en uppenbar risk att förklaringsgraden blir rätt låg men det hade varit intressant att testa.

OT
Tycker ni verkligen lk lådorna är snygga? Nja jag tycker dom är rätt fula faktiskt. Det som är tilltalande är möjligen storleken. Dom ser verkligen inte ut som High end hifi utan mer som en billig mini stereo från 90 talet. Det är kanske det som gör dom lite coola att en sådan liten oanspråklig låda kan låta så pass bra.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Jag tror det svårt att mäta något så komplext med ett mätvärde.
....

OT
Tycker ni verkligen lk lådorna är snygga? Nja jag tycker dom är rätt fula faktiskt....
Nej, jag tror inte heller det går att mäta TuneDem med enbart ETT värde. Men det var inte frågan. Snarare, går det att mäta överhuvudtaget? Jag kan tänka mig flera variabler och som vägs mot varandra för att nå en samstämmighet mot vad man hör.

Den fördel jag kan tänka mig är just att det skulle gå snabbare och med en viss objektivitet komma närmare en idealisk setup.

LK-lådorna? Ja, det är absolut en smaksak. Här finns absolut ingen objektivitet :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2012 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
bofredrik wrote:
"Kan man mäta TuneDem?" Svar Javisst!. Men frågan bör omformuleras. Kan man mäta TuneDem oberoende av lyssnaren?
Faktasianer gör misstaget att tro att musikkåtergivning enbart är en fråga om sinuskurvor. Inte om hur musik påverkar människor.

Man kan alltså mäta TuneDem genom att låta lyssnare fylla i ett formulär från 1 till 10 om hur du uppfattar musiken. Typ spelar pianisten bra eller mindre bra? Frågan kan komletteras med tycker du att pianot är vänt till höger eller till vänster, med svarsalternativ 1) ja, 2) nej, eller 3) "jag har ingen aning - är det viktigt för min upplevelse av musiken?")

Ett alternativ på detta är att stoppa in människor i en brainscanner och avläsa hur människor reagerar på Linn jämfört med Denon.
Jag ställer frågan om olika lyssnare och olika upplevelser delvis därför att jag uppfattar mig själv som känslig. Jag känner igen mycket i SvDs artikelserie om högkänsliga människor. Mitt behov av musik, och min konsumtion av musik, framför allt inspelad musik, kanske skiljer sig en del andra människor som prioriterar huruvida pianot vänt till höger eller vänster.

Allt kan mätas. Men är det ljudet eller upplevelsen som skall mätas?
Eftersom vissa/många hävdar att TuneDem är en metod att "hitta rätt" på ett generellt sätt, dvs inte kopplat till en specifik person, så menar jag att det finns något i själva återgivningen som blir, ja just rätt. Alltså, när Lejonklou har varit hemma hos mig och trimmat så kommer även jag uppfatta det som bättre. Men det i bakhuvudet och med att skillnader hörs, så borde det gå att mäta. Och med mätning menar jag i detta fallet inte en lyssningspanel utan att med instrument mäta skillnaden.

Om pianot hörs till vänster eller höger är förmodligen inte viktigt för själva musikupplevelsen, men det kan givetvis irritera den som önskar höra en orkester som i verkligheten och som störs av att det är oordning i presentationen. Att återskapa verkligheten kan ske på olika plan och fokus skiljer sig mellan olika lyssnare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2012 15:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Det kunde vara intressant för den fortsatta diskussionen att fråga varför man vill mäta tunedem?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2012 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag tror nog att det är mest en hypotetiskt diskussion. Men det vore väl smidigt om det gick? Fast då skull forumet få läggas ned.:)


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2012 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Freddy wrote:
Det kunde vara intressant för den fortsatta diskussionen att fråga varför man vill mäta tunedem?
Det har jag redan skrivit ;-)
1) Det blir enklare för oss som är osäkra på proceduren
2) Det kommer gå väsentligt snabbare
3) Vi undanröjer personliga skillnader - dag-till-dag-variation

Det finns säkert de som har TuneDem-optimering som hobby och för dem är detta inga positiva punkter :-)

Men vill man hellre lyssna på musik än att hålla på med optimering av den egna anläggningen så vore det väl mumma?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2012 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
1) Det blir enklare för oss som är osäkra på proceduren
2) Det kommer gå väsentligt snabbare
3) Vi undanröjer personliga skillnader - dag-till-dag-variation
Sticker ut hakan lite nu och ger detta som motsvar.
1) Fortsätt att vara nyfiken på metoden Tune Dem. Läs på och öva praktiskt.
2) Tveksamt. 1 - 5 sekunder x 2 eller x 3 är hyggligt snabbt.
3) Finns inte.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited