selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Feb 09, 2004 19:42
Posts: 47
Har inte hängt med i svängarna men fick nu för mig att kopiera över skivorna till FLAC-format. Hade då varit trevligt att låta surfplatta/smartphone agera fjärrkontroll, går det?

Hur fungerar en mediaspelare t.ex. Linn Sneaky, är det något standardiserat protokoll och inbyggd server som man surfar till för att styra den eller krävs det speciella appar?

Har ni tips på andra spelare uppskattas det också, behöver inte vara LINN.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
För att svara på dina frågor i turordning, så: Ja, det går med smartphone, ja, standardiserat protokoll, ja, krävs speciella appar. Nej, inga tips på andra bra nätverksspelare.

Besök en handlare som kan hjälpa till att förklara DS-konceptet på ett enkelt sätt. Här finns ockås massor med detaljerad info. http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Products. Allt är dock inte så komplicerat som det ser ut där.


Top
   
PostPosted: Sun May 20, 2012 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag har löst det hela på följande sätt:

* Har en Majik DSi från Linn och en vanlig PC som server.

* Installerade Squeezebox Server Center på servern (heter lite olika beroende på versionen, men man behöver 7.0 eller senare). Gratis

* Installerade SqueezePlay (en virtuell Squeezebox) på servern. Man behöver visst nån form av spelare som är direkt kompatibel med Squeezebox Server Center för att allt ska fungera. Gratis

* Inne i Squeezebox Server Center så lägger man till Skweezy Ds - som är en plugin som gör att man kan koppla ihop sin DS-spelare så att den spelar samma som din virtuella Squeezebox. Gratis Se följande länk: http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/SkweezyDsInstall

* Därefter är det bara att välja bland lämplig appar för Android (gissar att iPhone har nåt liknande också). Har provat några olika och tycker Squeeze Commander fungerar bra. Ingen har absolut alla funktioner man kan önska sig, men räcker långt.


Vill man prova utan att köpa nån DS-spelare först är det bara att installera allt utom Skweezy Ds. Då kan du lägga upp din musik i Squeezebox Server Center. Spela upp musiken på din dator genom SqueezePlay och styra det hela mha en app på telefonen. Fungerar det som du vill. Ja, då återstår att lägga till plugin:en som gör att din DS-spelare spelar upp samma som SqueezePlay spelar upp på din dator.


Top
   
PostPosted: Mon May 21, 2012 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
equi2 wrote:
Jag har löst det hela på följande sätt:

* Har en Majik DSi från Linn och en vanlig PC som server.

* Installerade Squeezebox Server Center på servern (heter lite olika beroende på versionen, men man behöver 7.0 eller senare). Gratis

* Installerade SqueezePlay (en virtuell Squeezebox) på servern. Man behöver visst nån form av spelare som är direkt kompatibel med Squeezebox Server Center för att allt ska fungera. Gratis

* Inne i Squeezebox Server Center så lägger man till Skweezy Ds - som är en plugin som gör att man kan koppla ihop sin DS-spelare så att den spelar samma som din virtuella Squeezebox. Gratis Se följande länk: http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/SkweezyDsInstall

* Därefter är det bara att välja bland lämplig appar för Android (gissar att iPhone har nåt liknande också). Har provat några olika och tycker Squeeze Commander fungerar bra. Ingen har absolut alla funktioner man kan önska sig, men räcker långt.


Vill man prova utan att köpa nån DS-spelare först är det bara att installera allt utom Skweezy Ds. Då kan du lägga upp din musik i Squeezebox Server Center. Spela upp musiken på din dator genom SqueezePlay och styra det hela mha en app på telefonen. Fungerar det som du vill. Ja, då återstår att lägga till plugin:en som gör att din DS-spelare spelar upp samma som SqueezePlay spelar upp på din dator.
Är inte det något som - möjligen - kan vara en vettig väg - om - man startat med en Squeezebox och vill uppgradera sitt system med en Linn DS. Att välja den vägen från start verkar inte som den enklaste.

En undran: Funkar det att spela inspelningar med högre samplingsfrekvens än 96 kHz med ett system enl. ovan?

Enklaste varianten är väl f.ö. en standard PC med Windows 7 (aktivera UPNP - har inte örnkoll på detta själv då jag inte har någon dator med Win7, men skall funka enl. vad jag fått förklarat för mig) och styr med någon gratis app till någon bärbar grunka eller bara med Kinsky direkt i PC:n.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2012 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Jag kör med något liknande fast jag har KDSM.
HCL wrote:
En undran: Funkar det att spela inspelningar med högre samplingsfrekvens än 96 kHz med ett system enl. ovan?
Har inga sådana musikfiler att prova med. Borde funka med softsqueeze eller gå att fixa om man vill.
HCL wrote:
Enklaste varianten är väl f.ö. en standard PC med Windows 7 (aktivera UPNP - har inte örnkoll på detta själv då jag inte har någon dator med Win7, men skall funka enl. vad jag fått förklarat för mig) och styr med någon gratis app till någon bärbar grunka eller bara med Kinsky direkt i PC:n.
Fördelen med squeezebox server är att den är värd allt trassel. Jag styr min KDSM via ipeng på ipod och ipengHD på ipad. Med nån androidapp och via webgränssnitt från 4 datorer. Var jag än befinner mig behöver jag aldrig krångla. Dessutom kan jag via ipeng lyssna på mitt bibliotek av musik på ipad och ipod. Bra när man inte vill störas coh bra om man vill lyssna på FLAC låtar i ipad/pod.

Ingen nas eller upnp app kommer ens 25% till enkelheten med squezeebox ur användarvänlighet och mångsidighet. Squeezebox server är dessutom pattformsoberoende och jag körde det redan på den tiden min hemdator var en Sun Blade 1000.


Top
   
PostPosted: Fri Jul 06, 2012 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
fredrik wrote:
Jag kör med något liknande fast jag har KDSM.
HCL wrote:
En undran: Funkar det att spela inspelningar med högre samplingsfrekvens än 96 kHz med ett system enl. ovan?
Har inga sådana musikfiler att prova med. Borde funka med softsqueeze eller gå att fixa om man vill.
Har nu provat 192/24 inspelningen med Norah Jones och det fungerar. KDSM displayen visar snällt 192k/24!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited