selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 24, 2024 07:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 14:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Nu har jag precis jämfört min grendosa från clas ohlson som rekommenderas som "bargain" på Lejonklous forum, med rätt riktning av texten (även om det säkert finns många olika batchar av denna) med en Musicline grendosa (produkt från tyska Naim importören). Jag får säga att musicline grendosan är ett steg bättre även om CO grendosan inte gör bort sig. Skillnaden var ungefär som att gå från en gammal Linn kabel på källan eller försteget till en nyare bättre Linn kabel.

Man kan se att musicline dosan går lätt att skruva isär så man kan ju tänka sig att en optimalt monterad linn kabel på den dosan skulle kunna bli en riktig hit! Men lite dyrt att köpa dosan för 750kr och sedan slakta den, men då kanske man får en av de absolut bästa grendosorna.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Intressant att Music Line är bättre, Efraim. Jag har aldrig hört den, det verkar som att jag borde. Är det en dosa med stjärnjord till de första apparaterna och sedan seriell jord till de övriga? Eller är det nån annan Naim-dosa som är byggd så?

Innan ni slaktar en Music Line: Idén att byta kabeln in i dosan mot en av Linns kablar bygger på antagandet att om en kabel låter bra mellan dosa och apparat så kommer den även att låta bra mellan vägguttag och dosa. Jag tror att det antagandet är fel, det ska vara olika kablar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Det är de båda första uttagen som är stjärnjordade på Naim Music Line. Det här har jag saxat från Internet:

"Specifikation:
# Nätlist för 6 apparater
# Två stjärnjordade uttag
# Nätkabel från Naim
# Svetsad anslutning mellan kabel och kontaktbleck för bästa möjliga övergång
# Rejäla kopparbanor till samtliga uttag inklusive jord"

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 03:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Efter att ha testat några gånger till nu under sen kvällen så har jag ändrat mig tyvärr. Musicline får instrument och sång att låta fylligare och renare. Clas Ohlson dosan är bättre på att skapa en musikalisk helhet.

Jag blev helt enkelt förförd av det ljudmässiga vid första jämförelsen som jag rapporterade om i eftermiddags. Jag provade sen lite fler skivor, b la Evert Taube inspelningar från 30-talet som fick mig att fokusera mindre på det ljudmässiga.

Jag får ändå säga att de ligger väldigt nära varandra rent musikaliskt så Musicline är inte dålig på något sätt! Tyvärr verkar det också som Clas Ohlson har ändrat själva dos-delen av grendosan jag har sen en tid tillbaka, man kan ju alltid hoppas att den låter lika bra eller bättre men det är väl ganska stor chans att det inte är så..


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Efraim wrote:
Efter att ha testat några gånger till nu under sen kvällen så har jag ändrat mig tyvärr. Musicline får instrument och sång att låta fylligare och renare. Clas Ohlson dosan är bättre på att skapa en musikalisk helhet.
Tack för uppdatering! Då stämmer ditt intryck med vad några andra har rapporterat.

Är du redo för Biltema-dosan? Skrev om den förra veckan i Absolute Bargains-tråden.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 03:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Lejonklou wrote:
Är du redo för Biltema-dosan? Skrev om den förra veckan i Absolute Bargains-tråden.
Oj, det har jag missat, det låter som jag får åka till Biltema i dagarna och prova denna. Vilka är de absolut bästa grendosorna du hört Lejonklou?

För att förtydliga vad Clas Ohlson dosan gör bättre än Musicline kan jag säga att CO får fram samspelet mellan musikerna bättre, vilket leder till mer mening i musiken.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Thu Feb 02, 2012 17:06, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Kul att det verkar finnas bra grejjor som är billiga :-)

En närliggande fråga, jag skulle ha nytta av en nätkabel med vinklade apparatkontakter (IEC) då utrymmet i bakkant är mycket begränsat och det saknas "förhandlingsposition för radikala inredningsgrepp". Någon som kan tipsa om en bra lösning?


Häls Per


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag var CO men tyvärr var grendosan slutsåld! Det skulle komma in fler om någon vecka! Det ska bli intressant om jag faktiskt kan höra skillnad på strömkablar!? Jag såg då att de har produkter som har ett inbyggt överspänningsskydd! Det skulle ju vara tryggt att ha det! Finns det någon vettig produkt?

Detta undrar jag också!
Comstedt wrote:
Blir det bättre om nätkablarna går rätt in i vägguttag?
Hälsningar
Fredrik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Efraim wrote:
Vilka är de absolut bästa grendosorna du hört Lejonklou?
Den bästa av alla jag testat var en vit plastdosa, liknande modellen från Clas Ohlson. Den saknade helt och hållet namn, så jag vet inte vem som tillverkade den. Jag skrev om den på mitt forum för något år sedan, då jag beställde alla som fanns i lager hos leverantören. Jag la ut ett erbjudande och alla dosor såldes på några dagar. När jag sedan beställde fler dosor fick jag veta att tillverkaren inte existerade längre. Det lager jag hade köpt var från början av 90-talet. :(

Den näst bästa dosan jag hört är en 3-vägs variant, men för de flesta är det inte nog många uttag. Sen kommer Clas Ohlson-dosan, med äldsta kabeln, riktad åt rätt håll.
Freddy wrote:
Jag såg då att de har produkter som har ett inbyggt överspänningsskydd! Det skulle ju vara tryggt att ha det! Finns det någon vettig produkt?
Nej, det är inte tryggt och det finns mig veterligen inga vettiga produkter. Det enda de garanterat gör är att försämra anläggningens prestanda.
Comstedt wrote:
Blir det bättre om nätkablarna går rätt in i vägguttag?
Det beror förstås på vilka vägguttag det handlar om. I vissa fall har jag tyckt att en radda vägguttag varit bättre än en dosa kopplad till det första av vägguttagen. Andra gånger har det varit sämre. Ibland har det varit bättre med en dosa kopplad till ett gammalt vägguttag än till den av elektrikern nyinstallerade raddan med vägguttag.

Man måste alltså utvärdera varje lösning, inte ta något för givet!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kan man tänka sig en lösning där man väljer en bra grendosa och öppnar upp den och löder fast LinnNätkablar (tar bort kontakten på dessa) och rätt in i dosan.

Edit: En dosa med sex uttag får då på lött 6 Linnkablar, eventuellt 1 sista som går till väggen.

Är det möjlig? Lagligt? Eventuellt någon vinst i det?


I anslutning till detta vilken är den bästa Linnnätkabeln, och hur ser den allra nyaste ut om någon tänker sig köpa nya kablar och vil ha en specifik.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
Kan man tänka sig en lösning där man väljer en bra grendosa och öppnar upp den och löder fast LinnNätkablar (tar bort kontakten på dessa) och rätt in i dosan.
Det är nog ingen vits med en vanlig dosa om den ändå inte ska användas. Kopplingsboxar med en sladd in - fyra/fem/sex ut var poppis på 80/90-talet. Jag hade en med fyra uttag som moddades otaliga gånger. Någon enstaka gång tyckte jag att den faktiskt var bättre än vanlig dosa + nätsladdar. Och just när jag lyckats med det så kom det en ny och klart bättre nätsladd, som gjorde att dosa + sladdar var bättre i alla fall. Jag ledsnade.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Feb 01, 2012 14:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Nu har jag testat CO grendosan. Jag fick tag i en 4-delad med 0,5 m sladd (rätt text, rätt riktning). Det jag jämförde med var en enkel jordad sladd med klassisk röd tvåfasbrytare (billig sladd). Det var en tydligt hörbar skillnad (vilket faktiskt överaskade mig det är ju ström i båda!?). CO dosan lät luftigare och instrument blev tydligre och även närvarokänslan ökade. Riktigt roligt! Jag fattar inte varför? Grendosan med brytare lät med rätt fas ungefär lika som om man fasvänder CO dosan så förstår ni ungefär skillnaden.

Jag har nu följt dina råd -Fredrik Lejonklou - som du skriver så bra på din hemsida med ordningen som saker ska kopplas in. Det hade jag missat tidigare. Jag skulle skriva ett annat inlägg här om att Lahles nya skiva har en rätt dålig ljudkvalité men det låter ju rätt bra nu! Annars är skivan riktigt bra! Fin inlevelse, vacker musik och meningsfulla texter. Rekomenderas!

Tack för bra tips! :D
Fredrik


Top
   
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kul Freddy!

Det är rätt absurt att det hörs skillnad på grendosor. Nu hade du en med brytare och kanske även en lysande sådan, då brukar skillnaden bli större. Men även dosor som är enklast möjliga och i det närmaste identiska i konstruktionen kan låta olika. Det är märkligt men lätt att verifiera. Jag har testat Clas Ohlson-dosorna med sex uttag med olika kablar (både märke och riktning på kabel har varierat) blint och utfallet blev lika varje gång.*

Jag har inte testat den dosa du nämner, 4-vägs med 0,5 m sladd, utan endast 6-vägarna med 1,5 m sladd. Även om inte dosan skiljer sig åt så kan längden på sladden göra en viss skillnad.

*) Tricket med blindtester är att testa i lugn och ro, lyssna precis så länge och så högt som man önskar och byta fram och tillbaka hur många gånger man vill. Med dessa dosor, eller med nätkablar som ser i det närmaste identiska ut, är det enkelt arrangerat: Man sänker belysningen så att man inte ser skillnad på dem, ber någon blanda dem eller skakar runt dem i en kartong. Sedan sätter man prickar på dem, en prick på den ena, två prickar på den andra, osv. Sedan kopplar och jämför man två av dem tills man är säker på vilken som är bättre, eller konstaterar att de inte går att skilja åt. Vinnaren går vidare och jämförs med nästa dosa.
Eftersom det inte finns någon stress eller några prestationskrav i det här förfarandet så blir det ofta enklare än med en öppen test. Man kan släppa alla tankar på vilken som är vilken (man ser prickarna istället för att memorera ett asiatiskt namn på sladden), vilken andra sa var bäst eller vilken som är dyrare.
Om man däremot har stress inbyggt i blindtesten (någon testar dig/dina resultat granskas av andra/du kan inte styra över tid/volym/antal jämförelser, etc) så kan nästan hur stora skillnader som helst raderas ut.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 17:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Freddy wrote:
Jag har nu följt dina råd -Fredrik Lejonklou - som du skriver så bra på din hemsida med ordningen som saker ska kopplas in. Det hade jag missat tidigare. Tack för bra tips! :D
Fredrik
Hej, Var hittar jag dessa råd?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited