selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 24, 2024 19:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Tips på bra grendosa?
PostPosted: Tue Jan 17, 2012 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Någon som har något tips på en bra grendosa, den får gärna vara svart. Vet att HF saluför någon, men den är vit.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Naim Music Line nätlist är mycket bra och är svart. Den har sex uttag. Kostar Ca 750 kr.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 14:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 18:28
Posts: 15
Naim Music Line nätlist har de två första uttagen stjärnjordade, inte de 4 senare uttagen.Det är gjort så för signalkälla och försteg, då Naim blir mer optimerade då.

Fungerar det lika bra,optimalt för Linns apparater också eller kan det degradera återgivningen
till viss del?

/Ase


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag har tyvärr inte jordade uttag i de rum jag har mina anläggningar, så jag har inte testat just det du frågar efter.

Dock så blev det en markant skillnad med Music Line jmf med "vanliga vita" grenkontakter. Jag är noga med att sätta signalkällorna först, därefter försteg och sist slutsteg vilket - efter vad jag förstår - också Linn rekommenderar. De gjorde det i alla fall " förr i världen".

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jan 18, 2012 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vore intressant med andra erfarenheter också, jag gissar att alla kära forum-medlemmar inte lämnat frågan åt slumpen.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2012 02:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 18:28
Posts: 15
Nätlist och lina från proppskåp

Ställde samma fråga för 3 år sedan och fick inte ett enda konkret tips/råd angående ngn bra nätlist,ej heller något förslag på bra fabrikat på lina från proppskåp.

Vet inte hur jag ska tolka det,kanske att man inte bryr sig om detta som är en viktig,bra och
billig installationsdetalj.Men hoppas att det ska komma råd/tips i denna tråd,hoppet är ju det sista som överger en :roll: :mrgreen: .

/Ase


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2012 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Ase wrote:
Nätlist och lina från proppskåp

Ställde samma fråga för 3 år sedan och fick inte ett enda konkret tips/råd angående ngn bra nätlist,ej heller något förslag på bra fabrikat på lina från proppskåp.

Vet inte hur jag ska tolka det,kanske att man inte bryr sig om detta som är en viktig,bra och
billig installationsdetalj.Men hoppas att det ska komma råd/tips i denna tråd,hoppet är ju det sista som överger en :roll: :mrgreen: .

/Ase
Har du läst andra inlägget??

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2012 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har jämfört Naims "Hydra" med någon grendosa och Lejonklou "Power One". Det skädde för några år sedan på Tonläget och både jag och Anders var överens om att grendosan var bättre. Vet inte vilken dosa det var dock...

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Thu Jan 19, 2012 17:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 18:28
Posts: 15
torig wrote:
Ase wrote:
Nätlist och lina från proppskåp

Ställde samma fråga för 3 år sedan och fick inte ett enda konkret tips/råd angående ngn bra nätlist,ej heller något förslag på bra fabrikat på lina från proppskåp.

Vet inte hur jag ska tolka det,kanske att man inte bryr sig om detta som är en viktig,bra och
billig installationsdetalj.Men hoppas att det ska komma råd/tips i denna tråd,hoppet är ju det sista som överger en :roll: :mrgreen: .

/Ase
Quote:
Har du läst andra inlägget??

/mvh
Självklart har jag det,av respekt för läsaren och trådskaparen så läser jag tidigare inlägg innan jag själv kommenterar.
Då ser du också att jag kommenterat 2:a inlägget i det 3:e inlägget,i det 6:e inlägget så relaterar jag till min tråd för 3 år sedan :wink: .

henriklh wrote:
Jag har jämfört Naims "Hydra" med någon grendosa och Lejonklou "Power One". Det skädde för några år sedan på Tonläget och både jag och Anders var överens om att grendosan var bättre. Vet inte vilken dosa det var dock...

Jämförde ni då med Linn eller Naimelektronik,frågar iom att Tonläget (Anders) marknadsför båda märkena och Hydran är konstruerad av/mot Naim.
Därav min fråga/kommentar i 2:a inlägget om Music Line nätlist.

/Ase


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2012 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
torig wrote:
Naim Music Line nätlist är mycket bra och är svart. Den har sex uttag. Kostar Ca 750 kr.

/mvh
Håller med dig, Music Line är toppen och mycket prisvärd!

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jan 25, 2012 11:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Music Line är ok men en variant som jag kör som är ännu bättre är en grendosa från Elfa med 8 st uttag med utbytt
strömkabel till Lejonklou Power one.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 01:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Intressant Jonas, jag har tänkt den tanken. Vilket grenuttag använder du? Testade du olika?

Man skulle kunna tänka sig att man söker upp själva grenuttaget som Naim musicline använder, borde gå att hitta på något sätt, och sedan monterar en "Linn" kabel istället för en "Naim" kabel som sitter på den från musicline. Jag har jämfört Naim kabeln mot Linn kablar (näst senaste versionen) och Linn kablarna är mycket bättre.

Själv använder jag grenuttaget från clas ohlson som rekommenderas i "Absolute bargains" tråden på Lejonklou forumet men jag har inte jämfört med något annat. Jag ska jämföra med musicline inom någon vecka, återkommer med resultat.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ase wrote:
torig wrote:
Ase wrote:
Nätlist och lina från proppskåp

Ställde samma fråga för 3 år sedan och fick inte ett enda konkret tips/råd angående ngn bra nätlist,ej heller något förslag på bra fabrikat på lina från proppskåp.

Vet inte hur jag ska tolka det,kanske att man inte bryr sig om detta som är en viktig,bra och
billig installationsdetalj.Men hoppas att det ska komma råd/tips i denna tråd,hoppet är ju det sista som överger en :roll: :mrgreen: .

/Ase
Quote:
Har du läst andra inlägget??

/mvh
Självklart har jag det,av respekt för läsaren och trådskaparen så läser jag tidigare inlägg innan jag själv kommenterar.
Då ser du också att jag kommenterat 2:a inlägget i det 3:e inlägget,i det 6:e inlägget så relaterar jag till min tråd för 3 år sedan :wink: .

henriklh wrote:
Jag har jämfört Naims "Hydra" med någon grendosa och Lejonklou "Power One". Det skädde för några år sedan på Tonläget och både jag och Anders var överens om att grendosan var bättre. Vet inte vilken dosa det var dock...

Jämförde ni då med Linn eller Naimelektronik,frågar iom att Tonläget (Anders) marknadsför båda märkena och Hydran är konstruerad av/mot Naim.
Därav min fråga/kommentar i 2:a inlägget om Music Line nätlist.

/Ase
Precis som det mesta, har grendoser varit uppe på tapeten tidigare, jag har läst större utläggningar om detta. Bara för någon inte får svar på en fråga, betyder inte det att det inte är något som stöts och blötts förr.

Det jag läst och hört har varit rekommendationer om billiga grendoser som varit bra.

Det finns 1 stor nackdel i detta, om någon för 5år sedan eller kanske för 6mån sedan köpte en massa grendoser och kommer fram till att dosa X från kjell o Co var bättre än NAim nätlist, hydra, etc etc, så är det inte säkert det går att få tag på exakt samma nu eller om den är tillverkad senare har exakt samma delar i sig från samma leveratörer. Vilket betyder att dosan kan vara jättebra på ett ställe ena året men inte nästa osv.

Min rekommendation, gå runt och köp in 1 grendosa från lite olika affärer(märk upp var de är ifrån så ni hittar tillbaka till rätt ställe senare) prova dem mot varann och välj ut de 2 bästa eller den bästa. Låna en naim nätlist och jämför med de bästa grendoserna du fann.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
En annan sak.

Blir det bättre om nätkablarna går rätt in i vägguttag?

Det går fort att få uppmonterat några extra väggutag. Är det då skillnad på olika märken på väggutag. Möjligheterna är vartfall många till utprovning.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 16:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Efraim wrote:
Intressant Jonas, jag har tänkt den tanken. Vilket grenuttag använder du? Testade du olika?

Man skulle kunna tänka sig att man söker upp själva grenuttaget som Naim musicline använder, borde gå att hitta på något sätt, och sedan monterar en "Linn" kabel istället för en "Naim" kabel som sitter på den från musicline. Jag har jämfört Naim kabeln mot Linn kablar (näst senaste versionen) och Linn kablarna är mycket bättre.

Själv använder jag grenuttaget från clas ohlson som rekommenderas i "Absolute bargains" tråden på Lejonklou forumet men jag har inte jämfört med något annat. Jag ska jämföra med musicline inom någon vecka, återkommer med resultat.
Jag har inte testat olika grendosor med power one utan jag tyckte att modellen från Elfa var rätt ok som orginal.
Dock något sämre än Musicline. Vissa grendosor är svåra att öppna så det kan bli lite jobbigt att byta strömkabel.
Ska testa med Linns senaste strömkabel om det blir bättre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited