selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 07:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 19, 2011 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag har en Linn Karik III där en kabel har lossnat i kontakten till moderkortet. Det är en sådan liten och tunn kabel att det blir svårt att löda om den så vad gör man jo man skriver en tråd här för att se om det kan finnas någon forum medlem som kan ha denna kabel.

Kabeln går från laserhuvudet på en Hop M3 laser till en liten kontakt på karikens moderkort. Det finns bara två kablar från Laserhuvudet och det är en av dessa jag söker.

Jag skulle bli jätte glad om någon har denna kabel eller vet från var man kan få tag på den

mvh

Ronny

8)


Top
   
PostPosted: Tue Dec 20, 2011 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
rynnox wrote:
Jag har en Linn Karik III där en kabel har lossnat i kontakten till moderkortet. Det är en sådan liten och tunn kabel att det blir svårt att löda om den så vad gör man jo man skriver en tråd här för att se om det kan finnas någon forum medlem som kan ha denna kabel.

Kabeln går från laserhuvudet på en Hop M3 laser till en liten kontakt på karikens moderkort. Det finns bara två kablar från Laserhuvudet och det är en av dessa jag söker.

Jag skulle bli jätte glad om någon har denna kabel eller vet från var man kan få tag på den

mvh

Ronny

8)

Aj då inte roligt att höra. Linn har väl ingen form av service på dem längre så det gäller nog att hitta en slaktad eller helt enkelt en för reservdelar. Det finns kanske en annan möjlighet eftersom anda spelare som har den lasern rimligtvis har samma kablar så kanske man kan kolla med serviceverkstäder för de märkena till exempel Hifi klubbens service avdelning då en del Denon spelare också hade den lasern.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Tue Dec 20, 2011 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Tack för tipset hepcat,

Jag fick tag i en från highfidelity i stockholm.

:D


Top
   
PostPosted: Tue Dec 20, 2011 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
rynnox wrote:
Tack för tipset hepcat,

Jag fick tag i en från highfidelity i stockholm.

:D
Kanon då har du snart en karik lirandes igen.

Jag blev själv rädd i går när min Karik III verkade helt död det lös inget om den kopplade ur den för att undersöka kopplade in den löst och den var fortfarande död kollade säkringen den var hel, kopplade in strömmen och så fungerade den :shock: .

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Ja det är bara att hoppas att det inte är motorn som gör att den skippar i spåren.

Vet du hepcat om det är möjligt att byta motor om det nu skulle vara den samt var man kan få tag på en motor.

:)


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
rynnox wrote:
Ja det är bara att hoppas att det inte är motorn som gör att den skippar i spåren.

Vet du hepcat om det är möjligt att byta motor om det nu skulle vara den samt var man kan få tag på en motor.

:)

Det borde vara möjligt vet att mekaniken med motor fanns hos komponentleverantörer tidigare men jag vet inte hur det är numer. Har för mig det är så att man får byta ett paket med själva grundmekaniken och motorn.

Men när den skippar som du säger så misstänker jag att det är lasern om motorn är dålig så brukar den inte kunna hitta skivan alls.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
då är det bara att vänta och montera kabeln när den kommer.

En sista fråga hepcat. Vet du om lasern ska ställas på något sätt vid byte eller är det bara att ta ut den dåliga lasern samt poppa i den nya ?

:D


Top
   
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
rynnox wrote:
då är det bara att vänta och montera kabeln när den kommer.

En sista fråga hepcat. Vet du om lasern ska ställas på något sätt vid byte eller är det bara att ta ut den dåliga lasern samt poppa i den nya ?

:D
Ja den skall ställas in med ett oscilloskop via en mätpunkt på moderkortet. Men den kan mycket väl fungera med en gång jag var själv tvungen att skaffa en andra laser när jag gjorde i ordning min då den första var trasig från början. Men skall du ha ut optimala prestanda så behöver den justeras. Såg något från Lejonklou att man skall ha någon testskiva med men hittar inte något om det i servicemanualen.

Jag hittade en tråd om karikens motorer och det finns tydligen två tillverkade för dem och det är 1) Mabuchi
2) Matsushita. Länk till tråden här http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... karik.html

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Feb 09, 2004 19:42
Posts: 47
Har problem med min som skippar, tycker dock det är märkligt om det är lasern för problemen uppkom för en massa år sedan och den har spelats väldigt lite. Om man vill lämna in den för kontroll vem grejar isåfall detta?


Top
   
PostPosted: Sun Jul 01, 2012 23:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
För att ankyta till denna tråd, på Pink Fish Media finns tydliga bildillustrationer om hur man byter laser på en Karik:
http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... p?t=113150


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited