selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Installationstips
PostPosted: Sun Nov 07, 2004 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det har skrivits en hel del om tips för installation i olika trådar men jag tänkte vi skulle samla allt i en klistrad tråd istället. Jag tänkte börja med de tips jag själv kommer på.

Underlag

Stereobänken är viktig. Det låter betydligt sämre att "stacka" apparater på varandra än att de står på var sitt hyllplan. Detta gäller alla typer av apparater, inte bara skivspelare och cd-spelare. Wog, Quadraspire är exempel på bra stereobänkar. Viktigt är också att alla fötter på apparaten har kontakt med underlaget så att den inte står och vickar. Skivspelare och cd-spelare ska också stå i våg.

Under högtalarna kan man ha så kallade skeets för att slippa förstöra golvet. På vissa golv låter det bättre med dessa och på vissa något sämre, de är i vilket fall som helst bra att ha då man justerar in positionen på högtalarna.

Högtalarplacering

En av de faktorer som har störst påverkan på ljudet. Det spelar ingen roll hur bra grejer man har, står inte högtalarna på rätt ställe kommer det aldrig att bli mer än halvbra. Det bästa tycker jag är att använda sig av den så kallade tune dem metoden. Förenklat kan man säga att den går ut på att följa en melodislinga i musiken, den placering som gör det lättast att följa melodin är den rätta. Ofta fungerar det bra att börja med avståndet från bakvägg, sedan tar man avståndet i sidled och sist testar man att vinkla högtalarna.

Högtalarna ska stå så stadigt som möjligt och får absolut inte vicka. Kolla också med ett vattenpass så att de står i våg.

Efterdra elementen

Ungefär en gång per år kan man kolla så att elementen i högtalarna sitter fast ordentligt. Använd sunt förnuft och dra så att de sitter tajt mot baffeln.

Strömförsörjningen

Har man möjlighet är det en fördel att ha grejerna kopplade till ett jordat uttag, gärna ett uttag som det inte ligger några andra saker kopplade till.

Ordningen på kontakterna i kabeldosan ska vara samma som signalens ordning. Dvs först signalkällan och sist slutstegen.

Fasen ska vara rätt. Kolla med en el-fix eller en multimeter. om man tittar på honkontakten med jorden uppåt så ska högra stiftet vara fas.

Lödningar

Kvalitén på lödningarna är avgörande för hur bra det kommer att låta. Många kontakter som kommer direkt från fabrik är inte bra lödda. Kolla kontakterna och låt alltid en kunnig löda dem. Lödningar som ser bra ut kan faktiskt låta riktigt illa om de är gjorda på fel sätt. En silverkabel som är medelmåttigt bra lödd låter sämre än en den svarta kabeln om den är bra lödd.

Akustiken i rummet

Rummet påverkar också ljudet i väldigt stor utsträckning. Som tur är så räcker det oftast med en vanlig möblering. Bokhyllor fulla med böcker är bra, tygsoffor samt mattor mellan högtalarna och lyssningspositionen. Ofta kan det också vara en fördel att hänga upp ett draperi bakom där man sitter.

Högtalarna ska också stå framför en stabil vägg, desto stummare material i väggen, desto bättre. Fönster är givetvis inte bra.


Nu har jag tagit upp det jag kommer på nu just nu. Komplettera gärna eftersom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Länkar till trådar som tar upp Tune dem metoden:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... highlight=

samt här:

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=850


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Kolla också med ett vattenpass så att de står i våg.
("de" syftar alltså på högtalarna i det här fallet)

Alltså det gör väl sin skillnad om de står och lutar flera grader, men att behöva kolla med vattenpass är väl aningen överdrivet.

Annars tycker jag det är en bra tråd som tar upp viktiga saker för att få ut det mesta ur sin anläggning. Spelar ingen roll vad den kostar eller vilket märke det handlar om. Står prylarna inte rätt så låter det inte rätt heller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
equi2 wrote:
Quote:
Kolla också med ett vattenpass så att de står i våg.
("de" syftar alltså på högtalarna i det här fallet)

Alltså det gör väl sin skillnad om de står och lutar flera grader, men att behöva kolla med vattenpass är väl aningen överdrivet.

Annars tycker jag det är en bra tråd som tar upp viktiga saker för att få ut det mesta ur sin anläggning. Spelar ingen roll vad den kostar eller vilket märke det handlar om. Står prylarna inte rätt så låter det inte rätt heller.
En liten skillnad (få graders lutning) vid högtalarna blir stor skillnad (i sträcka) vid lyssningsplatsen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
En liten skillnad (få graders lutning) vid högtalarna blir stor skillnad (i sträcka) vid lyssningsplatsen.
Så om man lutar huvudet lite så låter det sämre :wink:
Är det inte för att högtalarna står stabilare som gör att det låter bättre?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
En liten skillnad (få graders lutning) vid högtalarna blir stor skillnad (i sträcka) vid lyssningsplatsen.
Så om man lutar huvudet lite så låter det sämre :wink:
Precis, helst ska man också ha ett vattenpass på huvudet så att man vet att det är rakt! ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
En liten skillnad (få graders lutning) vid högtalarna blir stor skillnad (i sträcka) vid lyssningsplatsen.
Så om man lutar huvudet lite så låter det sämre :wink:
Är det inte för att högtalarna står stabilare som gör att det låter bättre?
Om du lutar huvudet lite så har det mindre påverkan än om högtalarna felar lite på vinkeln sedan hänger det ju givetvis inte bara på avståndet till där man är utan även alla reflektionsytor och givetvis låter det bättre om högtalarna står stabilare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Hahaha.. tänk så roligt det kan bli :lol:

Nämen menade mest att OM högtalaren står stadigt.. hur f-n har man fått den att stå stadigt om den lutar flera grader åt något håll? Alla smarta lösningar och förslag undanbedes.. :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 08, 2004 10:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
:roll:

En tving ovanför högtalaren och under stativet kanske... :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 03, 2005 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
En bekant till mej som håller på mycket med studioprylar och bygger själv också en just nu hävdade bland annat att högtalarna ska stå 60 cm från vägg.
Någon mer som hört samma sak?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 03, 2005 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
stranna wrote:
En bekant till mej som håller på mycket med studioprylar och bygger själv också en just nu hävdade bland annat att högtalarna ska stå 60 cm från vägg.
Någon mer som hört samma sak?
Menar du sidvägg då eller? Avståndet från bakvägg varierar från rum till rum och är olika på olika högtalare. Linns högtalare ska oftast stå mellan 10 -30 cm från bakvägg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Bakvägg och då räknas inte innerväggen utan den solida ytterväggen.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
stranna wrote:
Bakvägg och då räknas inte innerväggen utan den solida ytterväggen.
Varför skulle de hamna på 60 cm? :? Vad använder han för metod för att få fram det resultatet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 04, 2005 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Läst nån bok att minst 60cm annars påverkas högtalaren av bakväggen.
Fråga inte mej :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Var och lyssnade på min fars Linnsystem igår, det lät ok men jag fick då för mig att jag skulle testa att köra jordat istället, bara för att se om det blev bättre. Sagt och gjort, gick ut i bilen och hämtade skarvsladden till motorvärmaren, drog denna till närmaste jordade uttag och satte mig sedan och lyssnade.

Skillnaden var enorm! :shock:

Jag började fundera på om jag hört fel, så här stora skillnader ska det väl inte vara. Kopplade tillbaka till ojordat och resultatet blev att det grötade ihop sig så det blev nästan outhärdligt att lyssna.

Skarvsladden kostade 119 kronor. Tillsammans med något vettigt att fästa denna så att den inte syns allt för mycket är man kanske uppe i 150 kronor. Här snackar vi prisvärd uppgradering. Testa!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited