selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Tyvärr bör man nog inte göra så med tanke på elsäkerheten. Jag är inte tillräckligt kunnig på området för att vara säker på att jag förstår varför, men alla elnissar brukar säga att man inte får ha ett enskilt uttag jordat i ett rum. Det är alla eller inga som gäller.

Men man skulle ju i och för sig kunna plugga igen alla andra uttag i rummet och endast köra med skarvsladden :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 06, 2005 02:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 586
Location: Umeå
fredde wrote:
Var och lyssnade på min fars Linnsystem igår, det lät ok men jag fick då för mig att jag skulle testa att köra jordat istället, bara för att se om det blev bättre. Sagt och gjort, gick ut i bilen och hämtade skarvsladden till motorvärmaren, drog denna till närmaste jordade uttag och satte mig sedan och lyssnade.

Skillnaden var enorm! :shock:

Jag började fundera på om jag hört fel, så här stora skillnader ska det väl inte vara. Kopplade tillbaka till ojordat och resultatet blev att det grötade ihop sig så det blev nästan outhärdligt att lyssna.

Skarvsladden kostade 119 kronor. Tillsammans med något vettigt att fästa denna så att den inte syns allt för mycket är man kanske uppe i 150 kronor. Här snackar vi prisvärd uppgradering. Testa!
Upplevde samma sak när jag drog en särskild kabel till stereon, jordat, egen säkring och skärmad kabel. Mer städat och om möjligt ännu tajtare, speciellt i basen. Håller klart med om att det är en prisvärd uppgradering, en del av den svenska privata industrin fick sponsra min kabeldragning *host, host*.
För er som inte testat, gör det nu!

_________________
" Man har inte vurpat förrän man har släppt styret"
Joel Smets, belgisk motocrossförare


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 06, 2005 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Broccoli wrote:
Tyvärr bör man nog inte göra så med tanke på elsäkerheten. Jag är inte tillräckligt kunnig på området för att vara säker på att jag förstår varför, men alla elnissar brukar säga att man inte får ha ett enskilt uttag jordat i ett rum. Det är alla eller inga som gäller.

Men man skulle ju i och för sig kunna plugga igen alla andra uttag i rummet och endast köra med skarvsladden :)
Så länge man bara är i kontakt med stereon kan det knappast spela någon roll var kabeln är dragen från.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 06, 2005 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Har gjort samma sak hemma men upplevde inte så här stora skillnader där. Jag tror att det beror på att säkringen jag lagt stereon på hemma tyvärr inte är fri från andra saker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 12:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
fredde wrote:
Så länge man bara är i kontakt med stereon kan det knappast spela någon roll var kabeln är dragen från.
Problemet uppstår om du låt oss säga samtidigt tar i en ojordad gammal lampa, där höljet av någon orsak är strömförande och i plåten på din jordade Ikemi så får du dig i bästa fall en rejäl kyss innan proppen går. I värsta fall...

Det lustiga är ju att man kan ha ojordade uttag i samma rum som exempelvis vattenburen värme, ta i samma gamla lampa och samtidigt i elememtet.... aj aj aj ...

Så precis som fredde säger så funkar allt så länge som man bara tar i stereon, men det kan vara svårt att tala om för fruar, barn, hundar, gäster etc.... Jag skulle inte vilja vara ansvarig fär en sådan installation :!:

Så eftersom jag har ett ännu ogjordat vardagsrum så får jag dra en extrakabel vid finlyssning.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Här är en engelsk site typ "Allt du vill veta om LP12an men aldrig vågat fråga". :D

http://www.vinylengine.com
Gå till Library klicka på Linn. Här finns de manualer som Linn borde skickat med spelaren, och inte bara till handlarna.
Under Links finns också en mycket utförlig diskussion om hur man steg för steg installerar en LP12an.
Det finns även information om Axis, Linn pickuper och tonarmar, plus bilder på allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Broccoli wrote:
alla elnissar brukar säga att man inte får ha ett enskilt uttag jordat i ett rum. Det är alla eller inga som gäller.
Det stämmer, om ni drar in ett jordat uttag i ett rum så måste ni
byta ut alla ojordade uttag i det rummet till jordade (vilket inte är
omöjligt).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Magnus wrote:
Broccoli wrote:
alla elnissar brukar säga att man inte får ha ett enskilt uttag jordat i ett rum. Det är alla eller inga som gäller.
Det stämmer, om ni drar in ett jordat uttag i ett rum så måste ni
byta ut alla ojordade uttag i det rummet till jordade (vilket inte är
omöjligt).

/M
Dra in en ojordad lina och jorda i elementet om det känns bättre :D

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Dölj sladdarna:

http://www.kanallisten.com

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 20:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
Hej alla linnister.

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd och valde därför denna eftersom det handlar om installation.

Har äntligen fått min Majik DS och Majik I , men faktum är att Majik I har "döpt" DS'en till Majik CD , detta ska tydligen gå att ändra dvs namnen... så nu undrar jag om det är någon vänlig själ som enkelt kan förklara hur jag går tillväga för att ändra namn på Input "source" på Majik I'en.

mvh

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hur man gör det kan du hitta på sidan tretton och femton i den engelska manualen.
Manualen hittar du här: Länk


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 23:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
Då tackar jag ödmjukast! :oops:

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 22:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
Hej alla Linnister! 8)

Går det programmera olika infraröda signaler till diverse spelare/apparater?

edit. via fjärrkontrollen så man kan styra varje meny (på apparaten) utan att den andra reagerar på signalen.

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Apr 05, 2011 23:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Hej
Har ni några erfarenheter om man ska skruva fast högtalarkablarna eller löda banankontakter i högtalarna? Har det någon betydelse vilka kontakter man använder? Just nu har jag bara skruvat kontakterna! Det är K400 kabel och M140 högtalare.
Hälsningar
Freddy

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Installationstips
PostPosted: Tue Apr 05, 2011 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej Freddy!

Jag tycker att den mest välljudande lösningen är Linns Knektbananer av aluminium, optimalt lödda. Det näst bästa och klart billigare alternativet är Deltron 550 banankontakter i nickelpläterad mässig (fanns tidigare med tennplätering som lät en aning bättre). 550 låter lite fetare och mer orent än Knekt, men är ändå bättre än andra jag provat.

I normala kabellängder (vet inte den exakta gränsen) så spelar kontakterna störst roll för ljudkvalitén. Sedan följer lödningen och sist kabeln. Ett par dåligt lödda eller skruvade K400 med dåliga kontakter kan alltså låta sämre än en billig elsladd med optimalt lödda Knekt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited