selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Comstedt wrote:
Skönt att det var ett enkelt fel!
Tyvärr var inte felet så enkelt avhjälpt, utan det dök upp igen strax efter det jag skrev mitt inlägg. Jag har dock nu fattat att det är nätverket och inte DSen som strular. BBBs support upplyste mig också om att min router bara hanterar 5 IP-adresser simultant så det blir lite tight med mina 2 laptops, stationära, Squeezebox, NAS och DS när dessutom sambon försöker koppla upp sig med sin laptop... Blir nog tvungen att skaffa en swich av något slag.
Comstedt wrote:
Nöjd med ADS'en då?! :D
Jodå, fast jag måste säga att jag fortfarande tycker att 1.1an är bra. ADS är dock mycket mer välartikulerad och med bättre närvaro. 1.1an känns mer ösig medan ADS är mer kontrollerad och upplevelsemässigt känns det som man har lägre volym. Troligen är förklaringen att ADS distar mindre och därför upplevs samma faktiskta volym som lägre.

Ljudmässigt skulle jag mycket väl kunnat leva med 1.1an men har man vant sig med nätverksspelare av något slag, så är det konceptet svårslaget, särskillt om man som jag spenderar för mycket tid framför skärmen. Enl mitt (dock inte alltid helt tillförlitliga) ljudminne så spelar 1.1an på ungefär samma nivå som MDS så står man inför köp av en ny källa med budget ca 25k så är det nog väl värt att fundera igenom vad man värdesätter.


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tycker det verkar på din beskrivning som att ADS inte presterar som den ska - vilken NAS/switch kör du med?
Vilken DS programmvara?


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Tycker det verkar på din beskrivning som att ADS inte presterar som den ska - vilken NAS/switch kör du med?
Vilken DS programmvara?
Just nu så agerar en stationär PC lagring för mina filer då jag inte hunnit flytta över dem till min Netgear ReadyNAS. Någon switch har jag, som jag skrev ovan) inte utan kör via den router jag fått från BBB.

Programvaran är den senaste, kommer inte ihåg numret nu på rak arm.

Vad menar du med att den inte presterar som den ska - fick nämligen precis samma upplevelse vid demon på ToT förra veckan. Inte för att det behöver vara rätt iom det...


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Traktorpojken wrote:
Vad menar du med att den inte presterar som den ska - fick nämligen precis samma upplevelse vid demon på ToT förra veckan. Inte för att det behöver vara rätt iom det...
Nä just det.

Redan en Sneaky är minst lika bra som en Unidisk 1.1.
En DS kräver samma detaljerade installation som Lp12, bra rack under NAS/switch tex...


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Du menar alltså att skillnaden mellan en 1.1a och en ADS ska vara större än vad jag anger?

Så att vi inte missförstår varandra så är även min ADS med min installation klarare, distinktare och med bättre närvaro än vad 1.1an har. Den "ösighet" och upplevda högre ljudnivå som 1.1an har brukar vara tecken på en sämre spelare - der är ju ADSen som jag vill höja volymen på.

Att ADS har spelar på ett avslappnat/tillbakalutat sätt jämfört med CD eller billigare DS har verifierats av varje provlyssning jag gjort. Demon på ToT mot MDS tyckte jag var mycket tydlig på den punkten.

Du skriver också att redan Sneakyn är fullt i klass med en 1.1a vilket inte stämmer med de åsikter som framfördes på ToT vid demon förra veckan. Är den generella åsikten på forumet att redan sneakyn är i klass med 1.1an?


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Traktorpojken wrote:
Du menar alltså att skillnaden mellan en 1.1a och en ADS ska vara större än vad jag anger?
Alltid svårt att tolka vad någon skriver om magnituden av skillnader. Men ja, jag tror det, absolut.

Traktorpojken wrote:
redan Sneakyn är fullt i klass med en 1.1a vilket inte stämmer med de åsikter som framfördes på ToT vid demon förra veckan. Är den generella åsikten på forumet att redan sneakyn är i klass med 1.1an?
Vet inte om det är den generella åsikten. Men det är sant. Har man bra NAS/Nätverk så är Sneakyn klart bättre musikaliskt än en Akurate CD/Uni 1.1. Är det inte så, så är det antingen fel på någon apparat eller dåliga ripp/nätverk som ställer till det. Vilket visar vad du har att vinna på att lägga musiken på NAS'en, skaffa en bra switch, t.ex. Netgear FS108 och installera allt rätt. (Rippa bra, placering NAS/Switch, kablar/riktning, fasvändning av NAS/Switch etc.) I h-e att en AkuCD/Uni1.1 kommer ens i närheten av min ADS!


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hade en Sneaky Music DS hemma i nästan en månad innan årsskiftet samtidigt som jag äger en Unidisk 2.1 så jag har kunnat testa. Visst är det så att Sneaky är bättre än 2.1. Då hade jag dessutom en slarvig installation vad gäller sladdar, twonkyservern, flac-arkiv och en skräprouter.

Unidisk 1.1 har jag inte lyssnat på så överdrivet mycket så om Sneaky är bättre än den kan jag inte uttala mig om.


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Har man bra NAS/Nätverk så är Sneakyn klart bättre musikaliskt än en Akurate CD/Uni 1.1.
Håller helt med om detta.

Två anledningar till att påstå motsatsen kan vara 1) en dålig installation av Sneakyn, och 2) det finns ett ekonomiskt motiv (1.1/ACD på lager, nyligen sålda 1.1/ACD, dålig marginal på Sneaky som dessutom säljs i 5-pack).

Dock tycker jag inte att Sneaky är rätt val för någon som byter från en av de bästa CD-spelarna, för den har klara ljudmässiga skavanker jämfört med de mer kontrollerade övriga DS-spelarna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Bra, då får jag införskaffa en bra switch och föra över filerna till min NAS. Jag har en känsla av att min stationära dator är en bromskloss då den har en del strul med nätverket.

Jag är egentligen redan nu nöjd med min ADS för den är bättre än min 1.1a, men om jag med lite intrimning kan få den ännu bättre så är det naturligtvis välkommet.
Linnofil wrote:
Alltid svårt att tolka vad någon skriver om magnituden av skillnader.
Absolut, och även att för sig själv kvantifiera skillnader mellan olika produkter är mycket svårt. Finns det tex något tillfälle där man med någon form av trovärdighet kan säga att "A är lika mycket bättre än B som B är bättre än C"? Enl min erfarenhet är det oftast bara relevant att ange något som "bättre" eller "sämre".


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Sat Mar 07, 2009 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har inga problem jag märker med att köra med router nu, då iprincip bara jag använder nätverket och musikstreamandet är den ända större belastningen. Är det troligt att det finns något att tjäna på genom att skaffa switch med de förutsättningarna?

På det som skrivs här ser det ut som jag måste skaffa en NAS tidigare än det jag tänkt, då jag streamar via min vanliga dator som annars mest används till surfa eller skriva på.

Har upplevet SneakyDS som väldigt bra men inte lika bra som jag tolkar av det jag läser här. Bättre än unidiscSC men inte så jag kan tänka mig att den ska vara lika bra som de bästa cd'spelarna. Däremot upplevde jag skillnaden mellan SneakyDS och AkurateDS som riktigt stor. Bör jag färvänta mig att kunna få ännu bättre(märkbart) ljud med Nas och switch då? Om jag ska köpa en NAS just nu blir det nog en ReadyNasDuo.

Edit: Beställde en ReadyNas Duo från www.Dustin.se man fick/får med en gigabitswitch på köpet så jag tänkte testa och jämföra den med routern jag har nu. Får så om switchen kan göra nåt extra, då routern nu tydligen ska ha inbyggd switch för de grejer som är kopplade med kabel.


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har ett problem där jag ser min NAS i kinsky men kommer inte in i själva biblioteket. Hittar dock alla filer om jag går in i nasen via datorn. Finns det något sett att uppdatera hela biblioteket i Kinsky. Jag har redan försökt att uppdatera biblioteket på Nasen.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Lupus wrote:
Jag har ett problem där jag ser min NAS i kinsky men kommer inte in i själva biblioteket. Hittar dock alla filer om jag går in i nasen via datorn. Finns det något sett att uppdatera hela biblioteket i Kinsky. Jag har redan försökt att uppdatera biblioteket på Nasen.
Kanske har hänt något med inställningen i Twonky (om det är det du använder). Under "media receivers" ska bl a den enhet du har Kinsky installerad på, synas (dess IP-adress).

Mha rullisten näst längst till höger ska du ange "Linn Kinsky Desktop Control Point". Finns inte det angivet, så hittar inte Kinsky ditt musikbibliotek.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Hittar ej DS'en!!??
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Problemet har nu löst sig. Dock inte riktigt på ditt vis. Jag hittade en annan funktion där man kom åt twonky via ipadress. Tack för hjälpen.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited