selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 03, 2008 11:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
hcl: Jag skrev inget om nivåer, bara att guitarhero låter guitarhero, alltså ganska o-mixat och o-mastrat.

går att lyssna ganska bra här:
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I


Top
   
PostPosted: Fri Oct 03, 2008 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
jewa wrote:
hcl: Jag skrev inget om nivåer, bara att guitarhero låter guitarhero, alltså ganska o-mixat och o-mastrat.

går att lyssna ganska bra här:
http://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
I Guitar Hero kan man spela de enskilda spåren separat (enligt vad jag hört, alltså) så det är troligen inspelningar i ett tidigare stadie som man levererat dit. Sedan har man (Metallicas ljudtekniker) mixat ihop till två kanaler, limiterat och komprimerat ljudet samt gasat på så mycket det går i nivå. Dessa filer är sedan skickade till mastring, dvs man lägger låtarna i rätt ordning och gör lite anpassningar för att göra ljudet lite mer kompakt och mindre separerat.

Filerna extraherade från Guitar Hero kan alltså mycket väl ha en annan mix och nivå mellan de enskilda ljudspåren än vad CD´n har, om jag förstått saken rätt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har nu för första gången stoppat in nya Metallica-plattan i Ikemin och kan bara konstatera: en mycket bra platta som dock låter för j-vl-gt. :( Lars Ulrich hävdar ju tydligen (se tidigare länk på blabbermouth.net) att: "Rick Rubin's whole thing is to try and get it to sound lively, to get it to sound loud, to get it to sound exciting, to get it to jump out of the speakers." Detta är definitivt inte vad jag upplever i alla fall... Om målbilden har varit att "få det att ljudmässigt få det att låta högt på en 200 kronors skräp-mp3-spelare med åtföljande hörlurar" så kanske han har lyckats men den målbilden är helt ointressant för mig. Får hoppas att det nån gång i framtiden släpps en ommixad version...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
I dagens "Mitt i Musiken" i SR P1 diskuterades Loudness war och de trodde att fenomenet nått sin topp och redan var på väg ner igen. De många protesterna har tydligen hörts, ända in i skivbolagens studior. Det finns hopp! Igår skivbolagen och idag arabvärldens korrupta diktaturer... :-)

http://sverigesradio.se/sida/default.as ... ramid=1012

Programmet sänds även 21:35 idag.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 16:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
ÄNTLIGEN! :o

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Mon Feb 21, 2011 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jo, min uppfattning är att det numera inte skruvas upp lika högt överallt. Jag har jämfört åtskilliga nyutgåvor med 5-10 år gamla och många är långt bättre idag. Klart trevligt!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Uppropet

Det börjar nog röra på sig ändå...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
HCL wrote:
Uppropet

Det börjar nog röra på sig ändå...
Grafen mitt på sidan förklarar varför jag alltid stänger av Metallicas senaste, trots att den är betydligt hårdare än det skräp de spelat in sedan det svarta albumet...
Attachment:
loudness.jpg
loudness.jpg [ 194.58 KiB | Viewed 8050 times ]
Där är kanske förklaringen till varför hifi-handlare envisas med att dema produkter med Brothers In Arms...


Top
   
PostPosted: Mon Mar 07, 2011 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
Där är kanske förklaringen till varför hifi-handlare envisas med att dema produkter med Brothers In Arms...
Men även denna skiva är olika komprimerad beroende på när den är pressad. Jag har sett en tydlig graf någonstans som jag inte hittar just nu, där varje utgåva är lite mer dynamiskt ihoppressad och nivåhöjd. På den allra första sk remastern är det bara nivån som är höjd med ca 3 dB jämfört med originalet från -85. Det är ju snudd på bedrägligt att sälja en skiva som "Nu remastrad!" och så är enda skillnaden att man tryckt upp nivån lite.

Senare utgåvor är alla såväl komprimerade som limiterade och har därmed högre medelnivå. Det finns några grafer på http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... try2621841 som visar detta:
Ursprunget
Image

Remaster 1990
Image

SACD (2-spårslagret)
Image

Här kan man se en jämförelse över tiden hur just Brother in arms har degenererats för varje ny mastering
http://dr.loudness-war.info/index.php?s ... &order=asc

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Mar 08, 2011 09:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Fast håll med om att det vore bra mycket roligare om det demades hifi på mässorna med Public Enemy - snacka om att 95% av besökarna skulle sätta cheeseburgaren i halsen - "vafalls - vad har hänt Knopler & Krall? det här är ju dunka dunka rap" :?

Häls Per


Top
   
PostPosted: Tue Mar 08, 2011 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Fast håll med om att det vore bra mycket roligare om det demades hifi på mässorna med Public Enemy - snacka om att 95% av besökarna skulle sätta cheeseburgaren i halsen - "vafalls - vad har hänt Knopfler & Krall? det här är ju dunka dunka rap" :?
:mrgreen:

Ja, lite mer kreativitet i musikvalet skulle inte skada.

Minns när jag hade ett LTS-möte hemma hos mig i Göteborg för många år sedan. Jag, och en kamrat som importerade diverse hifi, skulle ha en provlyssningsafton med bland annat engelska rörförstärkare, mina Dahlqvist DQ10 högtalare - och lite annat godis. Efter att ha genomlidit halva kvällen med mäss-jazz, Stockhausen och annat olyssningsbart satte jag på en 12" maxi med Nina Hagen, African Reggae på ganska hög volym. Många i auditoriet såg riktigt lättade ut, medan några sk finsmakare snarare fick något surt i munnen... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 09, 2011 09:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Minns när jag hade ett LTS-möte hemma hos mig i Göteborg för många år sedan. Jag, och en kamrat som importerade diverse hifi, skulle ha en provlyssningsafton med bland annat engelska rörförstärkare, mina Dahlqvist DQ10 högtalare - och lite annat godis. Efter att ha genomlidit halva kvällen med mäss-jazz, Stockhausen och annat olyssningsbart satte jag på en 12" maxi med Nina Hagen, African Reggae på ganska hög volym. Många i auditoriet såg riktigt lättade ut, medan några sk finsmakare snarare fick något surt i munnen... :-)

/ B[/quote]

:mrgreen:


Top
   
PostPosted: Wed Nov 30, 2011 09:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Don’t Blame the Format for Bad Sound, Blame the Suits

http://www.cepro.com/article/dont_blame ... the_suits/


Top
   
PostPosted: Wed Nov 30, 2011 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Lite Punk skulle ju inte skada på Hifi-mässorna absolut ingen risk att distraheras av fint ljud.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
24/192 Music Downloads ...and why they make no sense

Pointless, Placebo, Physics & What-have-you's??

http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/n ... l#toc_gmye

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited