selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: rollingstone
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 12:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Rollingstone har en artikel på ämnet:
http://www.rollingstone.com/news/story/ ... lity/print


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Dags att lyfta den här tråden.

Metallicas nya platta Death Magnetic har ju satt loudness war på kartan mer än någonsin tidigare.

Intressanta länkar:
http://mastering-media.blogspot.com/200 ... etter.html
http://mastering-media.blogspot.com/200 ... dness.html

Kolla in (i länk ovan) bilden med spåret från TV-spelsversionen av deras platta - den har MYCKET mer dynamik än CD-versionen. Man har tydligen ansträngt sig till det yttersta för att få platttan att vara så loud som bara är möjligt. Jag har själv inte hört den men har ingen lust heller efter allt jag läst om eländet. Ska nog ladda ner ljudrippen från TV-spelsversionen dock...

Finns ju till och med ett par petitions på nätet för att få Metallica att mastra om skivan...

Det skrivs nu på nätet att "t.o.m. hårdrockarna som gillar sånt oväsen har fått nog"...


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Metallicas nya platta Death Magnetic har ju satt loudness war på kartan mer än någonsin tidigare.
... Ska nog ladda ner ljudrippen från TV-spelsversionen dock...

Finns ju till och med ett par petitions på nätet för att få Metallica att mastra om skivan...

"t.o.m. hårdrockarna som gillar sånt oväsen har fått nog"
Jag var # 5137 som skrev på, men det var för en vecka sedan... och visst har det blivit diskussioner, tom Financial Times har skrivit om saken.

Jag har tagit hem båda versionerna men inte orkat jämföra direkt ännu. Har mest lyssnat på Guitar Hero-versionen och den låter väl sisådär. Det som är lustigt i sammanhanget är att någon potentat på skivbolaget (tror jag det var) ansåg att den som rippat från spelet har förvanskat filerna och gjort ett ingrepp i Metallicas musikaliska frihet!

Eftersom mastrings-gubben svär sig fri från förstörelsen så måste alltså den som gjort slutmixen faktiskt gjort två olika versioner. Eftersom ingen jobbar i onödan med tanke på vad det kostar så är ju det ljudande resultatet vad man eftersträvat och man tycker tydligen att CD-mixen är "bättre". Men frågan är varför man skickar en annan mix till spelet? Varför tog man sig det arbetet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sånt här får mig att starkt överväga om man inte skulle ta och skaffa sig en 12a trots handhavandet och det faktum att jag knappt äger en vinylskiva...
Quote:
Congratulations. You have successfully signed the petition:
Re-Mix or Remaster Death Magnetic!.

You are signer #13141


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Jag var # 5137 som skrev på, men det var för en vecka sedan...
#13159 när jag skrev under för en stund sen på http://www.gopetition.com/petitions/re- ... netic.html. Man kan ju alltid hoppas att nåt händer om fler hojtar till!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Nu får alla sellerister skriva på i välljudets namn!


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
#13172

(skulle kunna starta ett kedjebrev på temat, varför inte skicka till t.ex. fem pers och be dom skriva upp sig på listan samt skicka vidare till ytterligare fem ... jag är på, alla som orkar kan väl göra detsamma!)


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 20:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Traktorpojken wrote:
sånt här får mig att starkt överväga om man inte skulle ta och skaffa sig en 12a trots handhavandet och det faktum att jag knappt äger en vinylskiva...
Quote:
Congratulations. You have successfully signed the petition:
Re-Mix or Remaster Death Magnetic!.

You are signer #13141
En 12:a är alltid rätt :) #13188

/R


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2008 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ricke wrote:
Traktorpojken wrote:
sånt här får mig att starkt överväga om man inte skulle ta och skaffa sig en 12a trots handhavandet och det faktum att jag knappt äger en vinylskiva...
Quote:
Congratulations. You have successfully signed the petition:
Re-Mix or Remaster Death Magnetic!.

You are signer #13141
En 12:a är alltid rätt :) #13188

/R
En 12:a är alltid rätt, ja. Men tyvärr verkar det just med denna skiva vara samma kassa mix som legat till grund för vinylpressen. Obs, ingen egen erfarenhet utan hörsägen...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Så blir det när målet är att ha 5miljarder låtar på hårddisken och man ska lyssna på musiken genom sin mobil....


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 08:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
#13342

Det är ju faktiskt riktigt konstigt att TV-spelsversionen är den bättre, man hade möjligen väntat sej det omvända. Synd, hur som helst, från vad jag hört på radion är musiken riktigt bra.

Förresten, jag har sett en 5 * 12" 45-varvs vinylutgåva, men den har dom väl bara gjort för att kunna kräma på ännu mer i mästringen...

JohanR


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 09:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Lars Ulrich verkar inte känna någon ånger: http://www.roadrunnerrecords.com/Blabbe ... mID=105822


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Lars Ulrich verkar inte känna någon ånger: http://www.roadrunnerrecords.com/Blabbe ... mID=105822
Nä. Och inte finns ljudfilerna kvar heller. Tur att jag redan har tankat hem dom så jag kan jämföra senare...

/ B

PS. Vad som är viktigt när man jämför är att justera nivån mellan de båda varianterna vid lyssningen. Annars kommer med all säker "Guitar Hero"-versionen låta tam och avlsagen eftersom medelnivån är lägre.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 14:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Tycker iof att Guitar Hero-versionen låter lite väl mycket just så, alltså att allt är lite för separerat. Hellre att det sitter som bara den och tolvan tar hand om separeringen. Men jag gillar inte radiokomprimering heller å andra sidan. Ska man nu köpa skivan för att få reda på om den är lyssningsbar? Det återstår.

CD
http://www.youtube.com/watch?v=O2aIPO7XDfU

Guitar Hero
http://www.youtube.com/watch?v=BKGiH2yR7Mc


Top
   
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
jewa wrote:
Tycker iof att Guitar Hero-versionen låter lite väl mycket just så, alltså att allt är lite för separerat. Hellre att det sitter som bara den och tolvan tar hand om separeringen.
Det är väl bara att höja om man tycker det är för lågt!? Om det är disten du vill åt så finns det många högtalare som kan ge skön dist. :?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited