selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Loudness war - TRAGISKT
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har följt detta fenomen under lång tid men först när jag läste denna tråd o jämförde låtarna, förstått vidden av denna tragedi :cry:

Är ju helt fruktansvärt!

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=


info
Loudness war = att höja volymen generallt för att musiken ska låta högt, då högt lika med hörs bra i radio/mp3 o då låter mer "imponerande". Man begränsar således dynamiken så allt återges lika högt vilket dödar mycket av känslan i musiken.

Mer info här
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 10:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Ja, det är helt sjukt :( Tänk vad mycket man går miste om. Detta är nog en bidragande orsak till att Vinylutgåvor och SACD låter så mycket bättre, men också annorlunda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Djupt tragiskt! :cry: Men tyvärr ingen nyhet. Trist nog har det även drabbat SR P3 som försöker kämpa ikapp reklamradion när det gäller loudness. Det har lett till att jag inte kan lyssna på P3 längre. På kvällarna är det ofta samma program i P3 och P4 och P4 låter skrämmande mycket bättre, även i en Sony-Ericsson K700i. :shock: Fatta att det är tragiskt! :!:

Inte ens i bilen eller på MP3 spelaren vill jag ha komprimerat, musiken försvinner ju på hela materialet. Bättre att bara höra en del av musiken än att förlora allt! Testa gärna denna skiva: http://www.linnrecords.com/recording-bi ... is-cd.aspx Otroligt bra, snacka om dynamik!!! Men så är den lite "låg" förstås, d.v.s ingen "hot mix" som det heter i branchen. Men finns det en mera musikaliskt och dynamiskt "hot" CD att ha i spelaren? Knappast! Jag har då aldrig hört trummor på CD som kommit i närheten av ljudet på den plattan.

Wikipedi artikeln som Sportis länkade till var klart intressant, så här säger mixarna själva i en artikel som länkas därifrån: http://mixonline.com/mag/audio_big_squeeze/


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har den skivan o ett 20tal andra från Linn records, vanliga CD o SACD.
Väldigt bra musik, musikaliskt framförd samt inspelat/mastrat med omsorg.
Köp från deras WEB o sponsa BRA inspelad musik.
O det är ingen skitmusik som hos många andra audiofilskivbolag. :wink:

Tex Carrol Kidd visar D Krall vad skåpet ska stå när det gäller jazz :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Detta är en nedåtgående spiral!
Dåliga musikspelare kräver dåliga mixar som kräver dåliga musikspelare för att låta "bra"

Detta är en anakronism!
Vi har bättre teknik och möjligheter än någonsin
tex: DVDAudio, HDdvd, billiga hårdiskar, SACD. Massor av duktiga musiker och studiotekniker. Avancerade studios i mångmiljonklassen.

Och från detta plockar vi ut ett format som är hoppackat, sönderklippt och olyssningbart, gjort för att användas som utfyllnad mellan reklaminslag i bilen på väg till jobbet.

vad göra?
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ursäkta om jag är lite cynisk, men jag är ändå lite glad att denna debatt till slut nått även Selleri. God återgivning är trots allt inte bara "tunedem", från köket eller via mobiltelefonen, utan även "hur det låter". Och från sönderkomprimerade inspelningar låter det ofta f-dj-igt. Om det sedan låter aningen mer "i takt" i en CD12:a för 180 tusen än i en dvd-spelare från ICA för 399:- är ju egentligen ointressant. Skit in är lika med skit ut, eller hur?

I slutändan vill vi ju att det ska låta så mycket som möjligt som i verkligheten, dvs att musikernas intentioner ska nå fram till oss som lyssnar.

Som det ser ut idag så är det långt bättre att lägga 30 papp på en Keel (som ju medger en förbättring från en hög nivå) än att lägga samma peng på en bättre CD-spelare (som ända bara ska återge skräp).

Så ser tyvärr hifi-världen ut med huvudsakligen bra LP-utgåvor och risiga CD-dito....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
God återgivning är trots allt inte bara "tunedem", från köket eller via mobiltelefonen, utan även "hur det låter". Och från sönderkomprimerade inspelningar låter det ofta f-dj-igt. Om det sedan låter aningen mer "i takt" i en CD12:a för 180 tusen än i en dvd-spelare från ICA för 399:- är ju egentligen ointressant. Skit in är lika med skit ut, eller hur?
B
Bill, håller inte riktigt med.

Även remastrade skivor är grymt njutbara.
O skillnaden mellan en budget spelare o en i toppklassen är otroligt stor.

Jag håller med om "skit in, skit ut" givetvis, men man kan inte tillämpa det i absurdum.
- skit samma vilket försteg man använder då CDspelaren ändå låter f-dj-igt.
- skit samma vilket slutsteg man använder då försteget ändå låter f-dj-igt.
ja du fattar.... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
God återgivning är trots allt inte bara "tunedem", från köket eller via mobiltelefonen, utan även "hur det låter". Och från sönderkomprimerade inspelningar låter det ofta f-dj-igt. Om det sedan låter aningen mer "i takt" i en CD12:a för 180 tusen än i en dvd-spelare från ICA för 399:- är ju egentligen ointressant. Skit in är lika med skit ut, eller hur?
B
Bill, håller inte riktigt med.

Även remastrade skivor är grymt njutbara.
O skillnaden mellan en budget spelare o en i toppklassen är otroligt stor.

Jag håller med om "skit in, skit ut" givetvis, men man kan inte tillämpa det i absurdum.
- skit samma vilket försteg man använder då CDspelaren ändå låter f-dj-igt.
- skit samma vilket slutsteg man använder då försteget ändå låter f-dj-igt.
ja du fattar.... :wink:
Jodå, jag fattar :-)

Men "remastrade skivor" är inte alltid samma sak, lika lite som "ungdomar". Vissa remastrade skivor är helt ok, tom mycket bra (och ofta är vinylutgåvorna mycket bättre än CD-varianterna). Men generellt vill jag inte påstå att de är "grymt njutbara". I alla fall inte för oss som uppskattar att det låter som musiken gör i verkligheten och inte bara fokuserar på tunedem :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag menade grymt bra på alla sätt Bill. Musikaliskt o ljudmässigt.
Har haft åtskilliga skivor (gäller både vinyl o CD) som jag sågat som skit både musikaliskt och/eller ljudmässigt men med bättre grejjer i systemet har de visat sig vara jättebra.
Vissa tillhör numera mina favvisar!

Fast då man jämfört med "orginalmaster" inser man att det kan bli ännu bättre - med det är ju en annan sak.
Den komprimerade skivan blir ju inte skit bara för orginalet var bättre.

Undrar dock vad som krävs för att få Ledins liveDVD från götet bra :roll:
Är nog bara den som fortfarande låter fiaskoartad...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag har hört både riktigt bra remastrade skivor och riktigt dåliga remastrade skivor och även de som bara varit ok.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
inalet var bättre.

Undrar dock vad som krävs för att få Ledins liveDVD från götet bra :roll:
Är nog bara den som fortfarande låter fiaskoartad...
Går det? Har inte hört den iofs men jag gillar inte Ledin :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Jag menade grymt bra på alla sätt Bill. Musikaliskt o ljudmässigt.
Har haft åtskilliga skivor (gäller både vinyl o CD) som jag sågat som skit både musikaliskt och/eller ljudmässigt men med bättre grejjer i systemet har de visat sig vara jättebra.
Vissa tillhör numera mina favvisar!

Fast då man jämfört med "orginalmaster" inser man att det kan bli ännu bättre - med det är ju en annan sak.
Den komprimerade skivan blir ju inte skit bara för orginalet var bättre.

Undrar dock vad som krävs för att få Ledins liveDVD från götet bra :roll:
Är nog bara den som fortfarande låter fiaskoartad...
Det finns ingenting som kan få Ledins live-dvd att bli bra... :roll:

Men att ett original är bättre än en remaster är inte alls "en annan sak". Det betyder bara att någon lagt ner jobb på att göra något sämre. Så visst är den komprimerade skivan skit. Fast kanske inte ur synvinkeln att du ska lyssna på den i sunkiga tio-kronors hörlurar på en bullrig buss. Men i jämförelse med originalmastern så är tyvärr remasters alltför ofta just - skit.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag menade grymt bra på alla sätt Bill. Musikaliskt o ljudmässigt.
Har haft åtskilliga skivor (gäller både vinyl o CD) som jag sågat som skit både musikaliskt och/eller ljudmässigt men med bättre grejjer i systemet har de visat sig vara jättebra.
Vissa tillhör numera mina favvisar!

Fast då man jämfört med "orginalmaster" inser man att det kan bli ännu bättre - med det är ju en annan sak.
Den komprimerade skivan blir ju inte skit bara för orginalet var bättre.

Undrar dock vad som krävs för att få Ledins liveDVD från götet bra :roll:
Är nog bara den som fortfarande låter fiaskoartad...
Det finns ingenting som kan få Ledins live-dvd att bli bra... :roll:

Men att ett original är bättre än en remaster är inte alls "en annan sak". Det betyder bara att någon lagt ner jobb på att göra något sämre. Så visst är den komprimerade skivan skit. Fast kanske inte ur synvinkeln att du ska lyssna på den i sunkiga tio-kronors hörlurar på en bullrig buss. Men i jämförelse med originalmastern så är tyvärr remasters alltför ofta just - skit.

/ B
Det jag vill få fram är att trots att inspelningen till viss del blivit förstörd av remastring/komprimering (blivit skit enl dig) så låter det inte "ofta f-dj-igt" som du tidigare skrev.
O det är ju en grym skillnad.

Det som utmärker en Linnrigg är ju att dåliga skivor (musikaliskt o ljudmässigt) låter mer njutbart ju bättre systemet är.
Som tidigare skrivet räcker det med ett tämligen enkelt Linn system för att nå gränsen där de allra flesta skivor är njutbara.
Med en LP12/Cirkus/Lingo som källa räcker det med Nait/Kan :wink:
Karik/Numerik alt Ikemi kräver dock lite mer av resten av systemet...

Det hindrar dock inte mig att bli GRYMT upprörd av att musik förstörs på detta sätt under remastering :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Här är en liten film som förklarar samma sak...

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Det som utmärker en Linnrigg är ju att dåliga skivor (musikaliskt o ljudmässigt) låter mer njutbart ju bättre systemet är.
Som tidigare skrivet räcker det med ett tämligen enkelt Linn system för att nå gränsen där de allra flesta skivor är njutbara.
Med en LP12/Cirkus/Lingo som källa räcker det med Nait/Kan
Karik/Numerik alt Ikemi kräver dock lite mer av resten av systemet...
Kan bara hålla med även om jag nog vill uttrycka det som så att det finns skivor som en dålig anläggning inte klarar av att återge men som den bra anläggningen gör. D.v.s. om det låter dåligt på en dålig anläggning är det med all säkerhet anläggningen som är dålig, inte skivan.

Resultatet blir ju detsamma, d.v.s. ju bättre anläggning, ju fler skivor är det som låter bra (min erfarenhet från 30 år med HiFi)!

Överkomprimerade skivor ÄR ett elände. Skit in, skit ut. Jag har i princip slutat köpa ny rock/pop på grund av det. Tur det finns så mycket gammalt och begagnat att botanisera bland...

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited