selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 22, 2012 15:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Massa nya skivor här - och då menar jag nya skivor från 2011 2012.

Nästan ALLA - oavsett genre är fulmixat och pressat SKRIIIIIIIIIIIK & VRÅÅÅÅL!!! Testade nyss en mitten 90-talsskiva D'Angelo - Brown Sugar, som även den har upptjoffad volym, men den håller sig ändå under (eller över - hur man ser det) dagens tradiga nivå. Och är så mycket mer lyssningsbar. Ja, jag har själv hört det med egna öron att en Klimax DS klarar dagens skit bättre, men skit in är skit in. Börjar kännas riktigt deprimerande.

Image

Image

Image

Image

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Thu Mar 22, 2012 22:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hmm, melody gardot t.ex.. lika illa? jag tycker hennes plattor låter riktigt fint faktiskt :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Tue Oct 16, 2012 18:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Är det inte bättre att komprimera tex radioutsändning isf källan? Det fattar ju tom norrmän!_.

http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev ... arseth.pdf

:D


Top
   
PostPosted: Tue Oct 16, 2012 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
TMV wrote:
Är det inte bättre att komprimera tex radioutsändning isf källan? Det fattar ju tom norrmän!_. :D
Intressant artikel om än inget nytt i sak.

Just detta med att komprimera musik för radion, ja det görs ju bäst av stationerna själva. Någon hade besökt en reklamradiostation och räknat till 26 kompressorer i kedjan och dynamiken låg under 1 dB! Det säger sig själv att sådant blir i stort sett olyssningsbart, Klimax eller inte. Massiv dist omöjliggör återgivning av takt och rytm eftersom det inte längre finns några transienter kvar. Än mindre känner man igen vilka instrument som används. Det blir en enda gröt som iofs pulserar rytmiskt, kanske, men som knappast ger någon behållning. Men detta är ju radiostationernas huvudvärk om publiken sviker.

Synd bara att skivbolagen (och tyvärr även artister) anser sig behöva förstöra sina fonogram för alla andra också.

Vill bara påminna om den här länken som finns på första sidan i den här tråden
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2016 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Man får väl ändå glädjas åt att det går åt rätt håll, men hur tokigt är det inte att vi skall behöva vänta flera år till på att branschen skall ta oss till den dynamik som erbjöds allmänt tidigt 80-tal.

Bob Katz - Loudness: War & Peace


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 19:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
När Metallica släppte Death magnetic ville jag åka och slå Larsa... Den går inte att spela efter någon av deras tidigare plattor utan att dämpa 25 snäpp på försteget.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Mon Mar 21, 2016 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
DrJones wrote:
När Metallica släppte Death magnetic ville jag åka och slå Larsa... Den går inte att spela efter någon av deras tidigare plattor utan att dämpa 25 snäpp på försteget.
Hehe, bra då blir det lagom högt för headbangin' :mrgreen:


Ja den är högt mastrad men en fruktansvärt bra platta, en av deras bästa.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 22, 2016 19:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
sportbilsentusiasten wrote:
DrJones wrote:
När Metallica släppte Death magnetic ville jag åka och slå Larsa... Den går inte att spela efter någon av deras tidigare plattor utan att dämpa 25 snäpp på försteget.
Hehe, bra då blir det lagom högt för headbangin' :mrgreen:


Ja den är högt mastrad men en fruktansvärt bra platta, en av deras bästa.
hehe jag lyssnat på deicide istället 8)

Det vore intressant att höra en remaster på dödsmagneten faktiskt. Hörde f.ö justice for all remastrad och ommixad MED basgitarr. Sjukt bra!

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 07:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Det ljusnar trots allt: > Studio Forum <


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Det ljusnar trots allt: > Studio Forum <
Tack för länken, det var goda nyheter! Kanske musiker och producenter av alla de slag börjar fatta att kvalitet också kan vara ett konkurrensmedel.

Ett problem är att vi fortfarande får dras med en generation ljudtekniker som är uppvuxna med "hur det ska vara" och det tar tid att vända den skutan.

Sedan får man hoppas att pendeln inte svänger för långt så vi får inspelningar som är omöjliga att avnjuta hemma, det som man brukar kalla "Bolero-spåret i mattan". En gammal lustighet innan fjärrkontrollernas tillkomst och det handlade om spåret mellan lyssningsfåtöljen och volymratten på förstärkaren. Men det problemet ligger långt borta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
DrJones wrote:
Det vore intressant att höra en remaster på dödsmagneten faktiskt.
Det finns faktiskt. Någon har ju gjort sig omaket att plocka ut alla låtar ur spelet Guitar Hero och mixat ihop dem igen. Jag har alla låtarna såväl ihopmixade som de separata spåren ifall du är intresserad (kan du ju mixa plattan som du vill alldeles själv :-)). Det sjuka är att dynamiken på Guitar Hero-spåren är rejält mycket högre och varför man har förvägrat oss denna version på CD kan man ju undra över.

/ B

PS Ljudet på GH-versionen är enormt mycket bättre än på original-cd'n. Vad man dock ska tänka på är det går åt mycket mer effekt att återge mer dynamiskt material. Man får kräma på rejält för att få GH att låta med samma tryck som cd'n. och då kanske inte det lilla Linn 90-100 W-slutsteget räcker till utan kommer troligen klippa. Och då låter GH'n lika illa som cd'n... Min egen LK140 stänger av sig efter ca 5 minuters spelande :-) För er som inte testar grannsämjan i hyreshuset är detta kanske inget problem, men det blir det lätt med party i villan och Klimax Solo-stegen på service :-)

Skämt åsido, vad jag vill ha sagt är att om 100 watt ibland kan låta lite ansträngt så kommer knappast ens 200 watt räcka till om man vill spela GH-versionen med lite tryck!

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
DrJones, du har PM

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag är på G känner jag!
Har just lyssnat lite på några av basgångarna på Metallicas låtar från Death Magnetic. Och jag måste säga att jag är lite förvånad över soundet de valt. Inte alls någon tung fläskig bas utan mera lite tunt skrammel. Varför har man valt att det ska låta så? Jag gissar att Metallica är mycket bättre på att välja sound för deras egen musik än vad jag är, men varför har de valt att låta så här? Eller låter det bara inte tillräckligt bra hos mig?
https://www.dropbox.com/pri/get/metalli ... 8Cx86A2GOQ

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
DrJones wrote:
Det vore intressant att höra en remaster på dödsmagneten faktiskt.
Det finns faktiskt. Någon har ju gjort sig omaket att plocka ut alla låtar ur spelet Guitar Hero och mixat ihop dem igen. Jag har alla låtarna såväl ihopmixade som de separata spåren ifall du är intresserad (kan du ju mixa plattan som du vill alldeles själv :-)). Det sjuka är att dynamiken på Guitar Hero-spåren är rejält mycket högre och varför man har förvägrat oss denna version på CD kan man ju undra över.

/ B

PS Ljudet på GH-versionen är enormt mycket bättre än på original-cd'n. Vad man dock ska tänka på är det går åt mycket mer effekt att återge mer dynamiskt material. Man får kräma på rejält för att få GH att låta med samma tryck som cd'n. och då kanske inte det lilla Linn 90-100 W-slutsteget räcker till utan kommer troligen klippa. Och då låter GH'n lika illa som cd'n... Min egen LK140 stänger av sig efter ca 5 minuters spelande :-) För er som inte testar grannsämjan i hyreshuset är detta kanske inget problem, men det blir det lätt med party i villan och Klimax Solo-stegen på service :-)

Skämt åsido, vad jag vill ha sagt är att om 100 watt ibland kan låta lite ansträngt så kommer knappast ens 200 watt räcka till om man vill spela GH-versionen med lite tryck!
Om det var samma re-mix som jag hört så är den riktigt usel dock. Det blir inte bra bara för att det är lite mer dynamiskt.


Top
   
PostPosted: Tue May 30, 2017 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Om det var samma re-mix som jag hört så är den riktigt usel dock. Det blir inte bra bara för att det är lite mer dynamiskt.
Jag vet ju inte om den extraherade GH-versionen som jag har är densamma som du har lyssnat på, men den jag har anser jag överlägsen CD'n. Det är en helt annan luft i återgivningen och det låter absolut som om det är riktiga musiker som spelar, inte bara en gröt av ljud.

Och nej, det blir inte bättre av större dynamik, men rätt ofta faktiskt. Det skapar en sorts närvaro som superkomprimerade fonogram inte kan förmedla.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited