selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 10:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linn hade problem med detta ett tag. Aldrig på de tidiga förstärkarna i LK2-serien (vad jag har märkt i alla fall) och de med transformatorer av skotska Holden&Fisher (sitter i de äldre modellerna och i tidiga LK100 bland annat, de låter även lite bättre än senare trafos).

Linn bytte till en irländsk tillverkare (troligen för att de var billigare, för bättre var de inte) och jag vet inte om det var huvudproblemet, men en del LK100 och Klout var surriga redan som nytillverkade. Problemet varierar som ni redan påpekat med nätspänningen, så i ett hem kunde de vara tysta men i andra surriga. Först var Linn inne på att byta ut dem, men snart övergick man till att säga att det var normalt och beroende på nätspänningen. Skulle tro att detta satte lite extra fart på utvecklingen av switchade nätdelar...

Svårt att göra något åt detta problem. Dock har jag aldrig upplevt att de låtit sämre för att de surrat. En del kunder har löst problemet med att gömma förstärkarna i ett skåp.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 13, 2006 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
hade problem med trafo brum i min klout.. Fick som svar på tot att de var skräp på nätet :roll:
Det finns en omkopllare som man ställer in nätspänningen ändrade den från 220 till 240v. Det löste problemet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Så det kan hjälpa? Det har jag inte märkt. Men kanske kärnan blir mindre mättad när spänningen sänks och därmed höjs tröskeln för mekaniskt brum...?

Tack för tipset i alla fall.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Det fungerade för mig iaf.. Fråga mig inte varför ? Förr var väl spänningen 220v i dag 230v.. Min klout blev iaf nästan helt brumfri efter de att jag sänkte spänningen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 16, 2006 13:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Dec 16, 2006 13:24
Posts: 116
Tack för tipset. Nu är mina tre kloutar nästan brumfria!!! Jag kanske tar fram dem ur skåpet nu.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Hmm har också lite problem med brum, det kommer och går med ca 1 minuts mellanrum, tidigare har jag inte hört detta, men nu efter bänk byte under kloutarna så hör det tydligt ett steg brummar mer än de andra 3, i dagsläget har jag 2x2.5 mattning sepparata matningar på samma säkring dock så blir det 25 meter till den gemensama jordpungten, någon som har en idée?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
... någon som har en idée?
Det finns två sorters brum, det ena är elektriskt, dvs det hörs i högtalarna. Det andra är mekaniskt och beror på att trafo´na vibrerar och denna vibration fortplantar sig i underlaget.

Det upplevda mekaniska brummet är klart beroende på underlaget, dvs vad förstärkarna står på. Orsaken kan tex vara att man överskrider en tröskel vid för hög matningsspänning och transformatorn börjar vibrera kraftigare/tydligare. Eller att underlaget för förstärkaren har ändrats och det nya tenderar att svänga med. När min sambo sitter på övervåningen och använder symaskinen hörs det i hela huset. Lägger vi en bit skumplast under maskinen blir det tyst.

Det elektriska brummet beror ofta på jordningsproblem, ibland kan det vara så enkelt som att isolera jorden i någon nätkontakt och därmed bryta en jordslinga. Jordslingan kan uppstå genom att man dels har jordade kontakter, dels har jordning mellan apparaterna i signalkablarna.

Ett sätt att minimera problemet kan vara mäta upp orienteringen av nätanslutningarna. Dvs man börjar med att ansluta alla nätkablar, men inte signalkablarna. Därefter mäter man spänningen mellan (metall-)höljet i resp apparat och jord. Vrid nätkontakten tills lägsta spänning uppnås. När detta är gjort, koppla in signal kablarna och lyssna. Brummet är säkert lägre, men därefter behöver man vrida samtliga nätkontakter (tillsammans) för att utröna vilket läge som låter bäst.

Det svåraste kommer sedan, att balansera brummet mot tunedem. För det är ju inte säkert att läget med lägst brum samtidigt ger den bästa återgivningen. Frågar du mig personligen skulle jag ändå hävda att det lägre brummet (OM det nu blir så) också ger den bästa återgivningen.

Brum kan för övrigt även introduceras genom en olycklig fysisk blandning av nät- och signalkablar, detta kan man tex kontrollera genom att strömsätta alla apparater, ha högtalarna inkopplade, och därefter ansluta signalkablarna (en och en) med start vid slutstegen. På så sätt kan man isolera var brummet dyker upp någonstans.

Lycka till i brumjakten!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 11, 2012 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
inget hörs i högtalaren, brummet kommer med 35 sekunders mellanrum har testat med endast strömkabeln i och brummet kommer var 35 sekund på alla kloutar, så förmodligen är det något på elnätet som orsakar detta, har även testat olika faser i huset för att se om det vart bättre på någon fas men nix det vart det inte, tidigare har jag inte uppfattat detta brumm, men det kan ha funnits där hela tiden

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited