selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 09:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 29, 2005 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
En av mina Kloutar har börjat avge mekaniskt brum från transformatorn. Det hörs inget via högtalarna, men med tanke på att elektronik också är känslig för vibrationer, så blir jag så klart orolig. Brummet är klart hörbart 1m från stärkaren. Är det någon som vet hur man kan åtgärda felet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 29, 2005 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Har för mig jag läst att sånt kan bero på att limningen släppt. Har aldrig fått det verifierat men tänker mig att en stor klump smältlim kanske funkar? :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 29, 2005 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Förmodligen likspänning på nätet. Inget skadligt men irriterande. Utan att vara en felkonstruktion är det individberoende.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 29, 2005 22:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
De flesta av mina linn-slutsteg genom åren har brummat. Just nu brummar en Klout rätt så mycket. Tidigare två lk 100. så man kan antagligen se det som normalt. Jag tycker ljudet är rätt så mysigt och välkomnande... Det hörs hur som helst inte då jag spelar musik.

Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 30, 2005 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Hej och tack för svaren! Har en fråga om "likspänning på nätet", vilket gör mig lite orolig. Hur eliminerar man detta? För likspänning bör ju vara en källa för störning även på annan apparatur.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
torig wrote:
Hej och tack för svaren! Har en fråga om "likspänning på nätet", vilket gör mig lite orolig. Hur eliminerar man detta? För likspänning bör ju vara en källa för störning även på annan apparatur.
Byt elleverantör eller skaffa en avstörningstransformator som tar brummet samt förmodligen gör att allt svänger sämre men blåser upp vissa hifiparametrar.
Jag tror inte det är något att oroa sig för. Höj volymen så hörs det inte :D

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 09:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
naimerik wrote:
Höj volymen så hörs det inte :D
:lol:

Enkel och billig lösning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det där men likspänning på nätet var nyheter för mig.
Mina Klouts har ibland brummat men oftast varit helt tysta.
Dock brummade de tyst, 1-2dm från var det tyst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Dock brummade de tyst, 1-2dm från var det tyst.
Ungefär som min gamla LK85a då. Brum som inte hörs från 1-2dm avstånd måste ändå anses vara normalt.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Nu var det inte primärt att brummet hörs som jag oroade mig för, utan den mekaniska påverkan som en brummande trafo kan innebära och därmed störa den övriga elektroniken. Trafon tar ju nästan 70% av utrymmet i Klouten och det sitter ju ytmonterade komponenter som kanske är känsliga mot d:o.

Förövrigt en intressant teori det där med att det räcker byta elleverantör, för att få bort likspänning på nätet. En skiljetransformator är inte ett alternativ, eftersom d:o - mycket riktigt - försämrar mer än den förbättrar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 00:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Kan det vara så att brum också till viss del kan bero på om förstärkarna är inställda på 220v eller 240v? (Dvs bättre återgivning med 220v men mer brum..?)

Själv sitter jag just nu två meter från en klout med tydligt brum.

Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Någon[tm] borde maila och kolla vad Linn säger. Själv tycker jag en trafo ska hålla tyst, när lampdimmers surrar lämnar jag med sur min igen skiten. När det gäller trafos så tycker jag mig ha sett fler råka ut för att detta dyker upp med tiden på gamla slutsteg, det är alltså något som händer i apparaten, inte elnätet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
daniel.n wrote:
Någon[tm] borde maila och kolla vad Linn säger. Själv tycker jag en trafo ska hålla tyst, när lampdimmers surrar lämnar jag med sur min igen skiten. När det gäller trafos så tycker jag mig ha sett fler råka ut för att detta dyker upp med tiden på gamla slutsteg, det är alltså något som händer i apparaten, inte elnätet.
Jag hade brum i en tidigare lägenhet, då drog jag separat kabel från proppskåp till stereon och brummet försvann. Jag hatar brum, det tyder på viss överkänslighet i konstruktionen parat med icke ideal ström. När jag haft möjlighet att välja 220 vs 240 volt har det inte påverkat brummet.

Nu har jag skaffat switchade slutsteg och hoppas på så sätt slippa brum för all framtid.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Kontrollerade hur fasen var vänd på mina elkablar. Alla var "rätt" utom en som vändes.

När jag sedan slog på alla apparater upptäckte jag ett brum från LK140. Provade byta kablar, vända kabeln och byta uttag, men ljudet återstod.

Typ elektriskt ljud.. hörs på 2-3dm avstånd. Inget hörs genom högtalarna. Av denna tråd tycker jag mig kunna läsa att det inte är något att oroa sig för, stämmer detta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 29, 2006 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Brum i äldre trafosar är inget att oroa sig för det är sannolikt dämplim som torkat lite och släppt skulle i teorin kunna vara lindningar som lossat lite.

Det är även korrekt att likspänning kan orsaka brum från trafosarna tyvärr inget att göra åt om man inte vill döda musiken.

Vad gäller vibrationer så är det så att även om trafosarna inte brummar så det hörs så vibrerar de ändå så att komponenterna skulle utsättas för mer vibrationer ser jag som osannolikt.

Själv hatar jag hörbart brum från trafosar så jag skulle nog sett över hur hårt den sitter fast och om det är något dämplim som torkat.

Kan ju säga att min LK2a inte brummar ens om man lägger örat på trafo lådan i förstärkaren.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited