selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: TV ljud till DSM
PostPosted: Sun May 21, 2023 10:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Köpte en ny TV, Samsung, och vill koppla TV ljudet till min Majic DSM. Har kopplat in en HDMI mellan TV och DSM men får det inte att funka.
Innan jag letar mer så tänkte jag kolla med er.
Har ni några tips hur man skall ställa in portarna.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Sun May 21, 2023 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
För det första måste din DSM ha HDMI2, äldre HDMI1.4 stöder inte ARC. Sedan skall man sätta HDMI ARC visible i Konfig/sources för det är det man väljer som ingång när man lyssnar. Sedan drar man kabel från HDMI out på DSM till TV'ns HDMI-ingång med ARC, på min egen TV (LG) är det HDMI 2 som har ARC så jag var tvungen att använda just den. Läs i manualen för din TV.

Detta fungerade rakt av vid första försöket. Satte sedan Disabled på "CEC Auto Source / Power Control" i Konfig/HDMI för att om man stängde av TVn så stängde den av DSM och satte man på TVn så växlade den ingång till HDMI ARC. CEC kan man behålla Enabled så kan TV-fjärrens volym styra volymen på DSM, något jag fann smidigt att kunna göra.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Tue May 23, 2023 15:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
För mig som har DSM som inte stöder ARC blev lösningen att köra optisk kabel från TV:n till DSM:en istället.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Tue May 23, 2023 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kör optiskt (Toslink) även jag. Funkar bra.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Wed May 24, 2023 07:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag kör också Toslink från Tv:n till DSM. Då kan jag få ljudet både från TV och AppleTV. Eftersom avståndet är längre än 5 m behövde jag stoppa in en repeater/förstärkare på mitten. Funkar bra.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Sun May 28, 2023 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Om man ställer en fråga på ett forum och folk svarar tycker jag det är kutym att som trådskapare återkomma i tråden, antingen tacka för svar eller fortsätta dialogen om problemet inte är utrett/löst. Tycker det händer med nästan varje ny tråd här (dom få som startas). Inte undra på att forumet så gott som helt dött.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Sun May 28, 2023 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Om man ställer en fråga på ett forum och folk svarar tycker jag det är kutym att som trådskapare återkomma i tråden, antingen tacka för svar eller fortsätta dialogen om problemet inte är utrett/löst. Tycker det händer med nästan varje ny tråd här (dom få som startas). Inte undra på att forumet så gott som helt dött.
Det är väl självklart att man svarar när man fått hjälp eller kommentarer på ett inlägg? Precis som IRL, man svarar om man blir tilltalad. Det ingår i det sociala spelet.

Många gånger är de sociala samtalen inte så mycket utbyte av kunskaper och liknande utan mest en funktion som ett socialt smörjmedel. Man pratar för att hålla kontakt och bidra till att vara vänner. Här på Selleri är det dock väldigt lite av den varan, här gör man bara inlägg om man vill sälja något eller har en specifik fråga.

Det borde vara roligare att besöka ett forum. I ett motsvarande forum försöker jag argumentera för att LP12:ans (pickup)/spårningsförmåga kan bero på vilket underlag spelaren står på. Svaren är att mina insikter borde rendera i ett Nobelpris eftersom underlaget för spelaren absolut inte kan påverka spårningsförmågan hos pickupen och att jag har upptäckt något i nivå med kvantteorin. Spännande diskussion och sannerligen lite hjärngymnastik när man ska förklara sina ståndpunkter.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Mon May 29, 2023 13:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Ja, Stefan du har helt rätt. Var inte hemma när jag fick svaret och har testat det först i går söndag när jag kom hem.
Tack för svaret som inte hjälpte då jag inte har HDMI2 i min DSM.

Så nu ska jag fixa mej en optisk kabel i stället. Tack för det tipset också.

Rätt intressant, verkar bli ett nytt sätt att kopplar in ljudet för varje gång man byter TV. Hade PDIF, senast RCA och nu digitalt.

Som sagt tack för de svar jag fått.

A_jr


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Tue May 30, 2023 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
andy_jr wrote:
Ja, Stefan du har helt rätt. Var inte hemma när jag fick svaret och har testat det först i går söndag när jag kom hem.
Tack för svaret som inte hjälpte då jag inte har HDMI2 i min DSM.

Så nu ska jag fixa mej en optisk kabel i stället. Tack för det tipset också.

Rätt intressant, verkar bli ett nytt sätt att kopplar in ljudet för varje gång man byter TV. Hade PDIF, senast RCA och nu digitalt.

Som sagt tack för de svar jag fått.

A_jr
Jag är glad att du svarade :D OK, borde ha väntat mer än en vecka kanske men jag har svarat förr på saker och sedan har det varit helt tyst... för evigt.

Ja, från själva TVn är det ju inget annat än optiskt att välja på om man inte har HDMI2 med ARC men annars är det så att HDMI låter klart bäst från precis allt jag har provat. Apple TV/TV-box samt även en såpass ljudmässigt påkostad apparat som min Oppo 105. Har Akurate DSM/3 Katalyst.


Top
   
 Post subject: Re: TV ljud till DSM
PostPosted: Wed Jun 07, 2023 09:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Nu har jag köpt en sladd och kör optiskt så nu funkar det för mej också!

Anders


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited