selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jul 01, 2022 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jo, jag vet att Linnofil har presenterat den ultimata NAS'en
https://www.lejonklou.com/forum/viewtop ... f=3&t=1596
men jag har några andra önskemål.

1) att KazooAsset ska kunna användas på denna
2) gjord för 2,5" diskar (tänkt för enbart SSD'er)
3) litet format

En strömsnål och tyst apparat är tanken. Ska användas huvudsakligen för musik men också som backup för viktiga filer.

Hur gör jag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jul 04, 2022 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag kan bara rekommendera den HP microserver lösning jag använder hemma. Suveränt pålitlig, snabb och stabil men stämmer inte riktigt med dina krav. En Microserver med Microsoft server mjukvara överträffar på alla sätt och vis de QNAP NASar jag använt här på landet.

Jag utgår från att man kan montera 3,5” SSD diskar i den om man absolut vill ha sådana.

Jag har den installerad i förrådet hemma i stan. Fläktarna låter precis som på NASen i garderoben här på landet.

Microservern har prestandan för att hantera mina +40 000 filer utan problem. QNAPen går på knäna med samma mängd filer.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jul 04, 2022 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss: Vilken microserver är det du har? Verkar finnas alla möjliga varianter...

Egentligen inget fel om den klarar även 3,5" men det borde kunna bli en rätt liten burk med bara 2,5":are.
En tanke var att bygga en NAS baserad på en Raspberry Pi eller ODROIDoch någon form av hårddisk-kabinett kopplad till. Frågan är hur man får Kazoo/Asset att fungera.

Jag har typ 3 gånger fler filer, även om jag just nu håller på och rensar kraftigt. Har kommit till "K" och har väl kastat nästan 75 tusen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jul 04, 2022 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Typ en sån här https://www.dustinhome.se/product/50108 ... erver-gen8.

För prestanda tänker jag att processorkraft och RAM minne spelar roll, och det brukar vara snålt tilltaget i många NASar. Microservern körs på gott och ont med Microsoft server OS. Fördelen är att OS:et hålls uppdaterat och det är mycket mer flexibelt än ett NAS gränssnitt. Det funkar mer som en vanlig dator. Med ditt antal filer skulle jag definitivt välja en lösning med ordentlig prestanda framför litenhet.

Kolla att KazooServer/Asset går att köra på den lösningen du väljer.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jul 04, 2022 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Själv så hade jag aldrig köpt en NAS i dag pga dess tillkortakommande på bl.a. livscykel. Ägde själv en hp Microserver en gång i tiden. Fungerade bra. Nuvarande modell verkar heta MicroServer Gen 10 Plus och finns hos Dustin. Ska man köpa nya grejer tycker jag att MicroServer känns högt prissatt jämfört med t.ex. Dell EMC PowerEdge T40.

Vilken PC som helst med Windows OS borde duga för Asset UPnP.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2022 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Själv så hade jag aldrig köpt en NAS i dag pga dess tillkortakommande på bl.a. livscykel. Ägde själv en hp Microserver en gång i tiden. Fungerade bra. Nuvarande modell verkar heta MicroServer Gen 10 Plus och finns hos Dustin. Ska man köpa nya grejer tycker jag att MicroServer känns högt prissatt jämfört med t.ex. Dell EMC PowerEdge T40.

Vilken PC som helst med Windows OS borde duga för Asset UPnP.
Jo, HP´n är väl tilltagen i pris. I princip går ju vilken dator som helst att använda men för mig bör den framför allt vara liten och tyst. Jag har begränsat med plats där den är tänkt att stå (tillsammans med fiber/router/switch) och tanken är att den ska stå på jämnt. Den ska alltså vara strömsnål. Min vanliga arbetsdator med ett enkelt passivt kylt grafikkort och tre diskar drar 120 watt (utan skärm) och det är för mycket.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 05, 2022 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Om ni skall köpa en HP server och vill hålla lite budget skulle jag rekommendera att köpa en begagnad förra generationens ex. vis på ebay.
Finns många stora handlare ex. vis från Tyskland.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Aug 03, 2022 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
matss wrote:
QNAPen går på knäna med samma mängd filer.
Lessnade till slut på segheten hos min NAS här på landet. Såg att KazooServer, som jag installerat men inte längre använder efter senaste galna omstruktureringen från Linn, tog upp en massa RAM minne. Tog bort den och NASen verkar mycket piggare. Passade samtidigt på att maxa minnet med två nya minneskort - från 2 till 8 GB. De är nu installerade och min Qnap TS-251+ verkar piggare än på mycket länge. Hoppas det håller i sig ett tag nu.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Aug 07, 2022 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Lessnade till slut på segheten hos min NAS här på landet. Såg att KazooServer, som jag installerat men inte längre använder efter senaste galna omstruktureringen från Linn, tog upp en massa RAM minne. Tog bort den och NASen verkar mycket piggare. Passade samtidigt på att maxa minnet med två nya minneskort - från 2 till 8 GB. De är nu installerade och min Qnap TS-251+ verkar piggare än på mycket länge. Hoppas det håller i sig ett tag nu.
Vad har du ersatt KazooServer med? Själv kör jag Asset UPnP och är hyggligt nöjd. Vad styr du med i mobilen/plattan?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 08, 2022 08:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har kört Asset UPnP i några år nu både på Qnap NAS och HP microserver och är mycket nöjd. Som kontrollpunkt använder jag huvudsakligen Linns nya kontrollapp Linnapp på mina Apple-produkter och Kazoo på min PC. Linnapp funkar ju bara på IOS.

Jag har vant mig hantera musikspelning med dessa och att man frekvent behöver starta om dem för att få dem att ”halka rätt” med alla nätverksinställningar för att kunna botanisera i samlingen och välja musik. Huvudsaken för mig är att själva musikspelningen fungerar bombsäkert och det har den gjort med Linns nätverksspelare. Resten av familjen är inte lika begeistrade och ungarna kopplar upp Spotify mot anläggningen.

Här på landet har min NAS varit irriterande seg på att hanterar mitt musikbibliotek med cirka 40 000 låtar, men det blev märkbart bättre av att avinstallera KazooServer som tog upp en hel del RAM minne utan att jag använde programmet längre. Och det blev förhoppningsvis ännu bättre när jag utökade minnet från 2 till 16 GB.

mvh mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited