selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Aug 11, 2021 19:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Tack så mycket för att ni skriver. Hade inte räknat med så här mycket input. Och som sagt, om någon av er bor i GBG så är ni väldigt välkomna att komma och lyssna och hjälpa mig på plats. Rimlig ersättning kan erbjudas i form av tex en flaska single malt el dyl.

Jag vill också påpeka att jag förstår grunderna i att möblera oregelbundet och med ljuddämpande material, för att sprida ut och/eller dämpa ljud. Jag har som sagt inte bott så länge här och hade i stort sett inte en enda möbel när jag flyttade in. Det som skrämt mig mest är tanken på att rummets nästan kvadratiska form skulle göra det omöjligt att få till, ens med mer möbler. Det har känts väldigt motsträvigt hittills.

Jag kommer sätta upp mycket mer på väggarna och köpa en större matta. Det låter på flera av er att det kommer göra susen, och det lugnar mig en aning.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 11, 2021 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Sailor wrote:
Hej!
Jag har också funderat på skåpet. Det är rätt fullt av böcker. Har funderat på att fylla det med mer ljuddämpande material, och verkligen fylla det helt. Den möbeln kan nog vara en bov. Ja, masonit-bakstycke.
Du kan testa att klämma fast en rulle tyg (eller liknande halvhårt mellanlägg) mellan skåp och vägg. Det gör förmodligen ingen skada i varje fall.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 11, 2021 21:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Ska kika på det där med nåt mellan skåp o vägg👍


Top
   
PostPosted: Wed Aug 11, 2021 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Sailor wrote:
Jag var rädd att du skulle säga det där om dipparna. Dessa dippar, uppstår de av högtalarnas ”praktiska” placering? Det finns ändå lite spelutrymme att flytta på dem, men inte ända till den ”optimala”. Eller är det rummets proportioner i sig som skapar dipparna? Menar du att man kan flytta på själva dipparna i rummet genom att förändra energins ursprungsplats, dvs högtalarnas placering? Eller är det dipparnas plats i frekvensomfånget som kan flyttas? Berätta gärna mer om detta fenomen.
Det verkar som du läst på själv om hur stående vågor uppstår i ett rum, så detta kanske blir överflödigt.

Stående vågor uppstår i alltså ett rum på grund av att det utstrålade ljudet "studsar" mellan väggar, golv, tak och vänder tillbaks från där den kom från samt snyggt adderar ihop med det instrålade ljudet. Var (i rummet och i frekvens) beror enbart geometriskt på avstånden mellan begränsningsytorna. Den "stående" vågen bildas när våglängden passar in med en lämplig rumsdimension, där våglängden är hur långt ljudet med en viss frekvens kommer på en hel svängning (period) och frekvensen är hur många hela svängningar (perioder) ljudet hinner med på en hel sekund. Det som händer då är att ljudet liksom "fastnar" på specifka platser i rummet, så istället för att spridas jämnt uppstår specifika ställen med mycket ljud (i bukarna på de stående vågorna) och ställen med lite ljud (i noderna på de stående vågorna).

Vanligtvis (med hårda ytor) har du ljudtryckstoppar precis vid väggar, golv och tak så där är det normalt inte speciellt bra att ha varken högtalar- eller lyssningsplats. Där får du alla toppar för den rumsdimensionen. Sitter du som det ser ut i ditt fall mitt mellan sidoväggarna i ett rum som är relativt kvadratiskt får du noder (med svagt ljud) för samma frekvenser och jag tror det kan vara de som stör dig mest baserat på bilderna och det du beskriver. I ditt nästan kvadratiska rum får du både toppar och dalar för samma frekvensområden så det blir liksom dubbelt dåligt (stora skillnader i ljudtryck för samma frekvenser på olika platser i rummet), och extra knepigt längs mittaxeln mellan väggarna (så att säga vinkelrätt i förhållande till den stående vågen) eftersom den noden finns kvar längs hela rummet.

En sak du skulle kunna testa är att skjuta hela arrangemanget (högtalare och lyssningsplats) åt ena eller andra sidan i rummet för att försöka skapa asymmetri och komma bort från mittaxeln mellan sidoväggarna. Men tänk på att inte hamna alltför nära en sidovägg med den närmaste högtalaren. Det brukar inte bli så lyckat för ljudet högre upp i frekvens. Du kan också pröva att flytta ut lyssningssoffan en bit i rummet och se vad som händer då - så öronen kommer en bit från ljudtryckstopparna närmast bakväggen. Själv har jag en bokhylla bakom min lyssningssoffa och lyssnar ca 1 m ut från bakväggen. Det tycker jag funkar utmärkt hos mig. En annan sak du kan laborera med är avståndet mellan högtalarna så att de hamnar på ställen i förhållande till sidoväggarna som skapar minst bekymmer med utsläckningar. På vissa ställen (1/4 våglängd) får de jobbigare att slå an på de stående vågorna mellan sidoväggarna i ditt rum.

Några idéer att testa som inte kostar mer än tid.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Aug 12, 2021 20:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Tack Matts. Faktum är att det hela är aningen förskjutet redan, men ändå skönt att höra att det kanske är positivt. Rummet är ju inte jättestort, så jag har inga stora marginaler att jobba med. Har pluggat på mer nu och inser att den lilla skillnaden i vägglängder faktiskt är betydligt bättre än total symmetri. Enl beräkningar bör ena väggen krångla vid 81hz o den andra vid 85. Tak-golv 125. Alla får ju dessa dippar någonstans. 81 o 85 är trist nära varandra, men man kan inte få allt. Har inte testat om det stämmer, bara räknat på det. Det faktum att jag har en bred dörröppning mitt på ena sidoväggen känns ju bra också. Köpte f.ö. en skulptur o satte in i bokhyllan och pillade lite med placeringar. Det blir långsamt bättre hör jag.


Attachments:
8B9AFD0D-F341-4127-840A-A3E9D96A7FF3.png
8B9AFD0D-F341-4127-840A-A3E9D96A7FF3.png [ 1.2 MiB | Viewed 2592 times ]
Top
   
PostPosted: Thu Aug 12, 2021 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Sailor wrote:
Tack Matts. Faktum är att det hela är aningen förskjutet redan, men ändå skönt att höra att det kanske är positivt. Rummet är ju inte jättestort, så jag har inga stora marginaler att jobba med. Har pluggat på mer nu och inser att den lilla skillnaden i vägglängder faktiskt är betydligt bättre än total symmetri. Enl beräkningar bör ena väggen krångla vid 81hz o den andra vid 85. Tak-golv 125. Alla får ju dessa dippar någonstans. 81 o 85 är trist nära varandra, men man kan inte få allt. Har inte testat om det stämmer, bara räknat på det. Det faktum att jag har en bred dörröppning mitt på ena sidoväggen känns ju bra också. Köpte f.ö. en skulptur o satte in i bokhyllan och pillade lite med placeringar. Det blir långsamt bättre hör jag.
Space är framtaget för att ta bort störande noder eller förstärkta pucklar. De kan inte åtgärda dippar alls.
Det måste du jobba med placeringen för att fixa. Du får jobba bakvänt om du förstår. Flytta dem så det blir för mycket bas. Skruva bort puckarna med space för att få tillbaka livet i ljudet.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 13, 2021 06:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Mar 22, 2008 17:01
Posts: 71
Location: Göteborg
Tack! Absolut värt att testa.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 13, 2021 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
En till sak; Det verkar vara ganska långt mellan högtalarna. Förmodligen mer än önskvärt givet ditt rum. Kan också vara värt att prova, även om det innebär att du kanske behöver möblera helt annorlunda.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited